Hoofdsponsor

1/8 1927 Delage Grand Prix [wip]

134. Bij een nadere vergelijking tussen de grootte en positie van de bougies op schaal enerzijds, en foto's van het echte motorblok, was het wel even spannend. De gemaakte bougies leken alsnog te groot. Echter, na nog eens alles na te meten en tekeningen met elkaar te vergelijken, bleek dat de oude bougies iets groter waren dan de moderne versies. Best leuk eigenlijk, want zo is er toch een opvallend verschil tussen het blok van toen en dat van nu, op schaal.

Ik ben begonnen met het tekenen van de bouwtekening van de motor. Volgens de tekening zijn er tot nu toe ruim 300 onderdeeltjes, en ik ben nog niet op eenderde. Ik denk dat het motorblok uiteindelijk uit zo'n 1.000 onderdelen gaat ontstaan. Daarbij zitten dan wel alle bouten en dergelijke bij inbegrepen.

Op de tekening staat alles weergegeven in het Engels, wie een Nederlandse vertaling van een bepaalde term zoekt, vraagt maar raak :)

33879358502_02b4460842_h.jpg
 
Hoi Roy,de tekening is duidelijk en vertaling is niet nodig van mijn zijde,uiteraard wel bij anderen wellicht.
Je tekening doet verbeelding ten berge rijzen en is naar mijn bescheiden mening goed uit getekend en maakt veel duidelijk welk werk
er zich gaat opdringen dit alles te gaan maken. Maakt het ook hier weer heel boeiend en interessant. De kleine deeltjes vragen uiteraard het meeste werk en aandacht,de grotere delen eerder meer juiste afmetingen in schaal dus dat word lang en veel werk. Een topic om van te smullen dus he zoals ik eerder al zei. ;)
 
Roy, ik kan de tekeningen ook lezen. Allereerst complimenten, we hebben wel eens gehad over deze manier van tekenen, zeker op papier. Voor mij is het perspectief heel duidelijk.
Daarbij stel ik mij voor, van boven naar beneden, die 3 delen die delen moet je 2 x uitvoeren, zijn identiek dus 1x maal schetsen is voldoende. Dan wordt het 4 de deel van boven, het deel waar de het dubbele samen komt. Dat is verschrikkelijk moeilijk om in perspectief te maken.

Als ik zo zou tekenen, dan zou ik een kopie van deze maken en uitprinten.
Om als ik later op papier iets wil veranderen, de kopie in stukken te knippen. De delen die ik wil wijzigen, op opnieuw te tekenen, en later weer bij elkaar te kleven. Dan heb je deze als origineel en kan je aan de hand van deze verder uitbouwen, dus bewaren als een soort van blauwdruk.


Blij trouwens dat je de studie op papier doet.
Je ben goed op weg om een Explosie tekening te maken.
 
Wat een titanenwerk,nogmaals chapeau Roy en een dikke 10 voor geduld en volharding !!!!!
 
Hey Roy,ik heb alvast een filmpje gevonden van werken met een shaper zoals dat heet,ook een idee om het onderdeel een ruwe vorm te geven alvorens af te werken met een frees. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je zulks aanschaft maar je ziet wat ik bedoel hier.


Heb de cutter gevonden die wellicht deze vorm zou kunnen snijden en ik denk dat je dit type wel kent.
Het is dan wel de vraag hoe men het onderdeel gaat plaatsen om dergelijke vorm erin te kunnen snijden.
Kan je es de afmetingen geven,lengte en hoogte van het te bewerken alu stock metaal dat je wil gebruiken.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nu begint voor mij het echte , dat berekenen en uittekenen dat moet dat begrijp ik allemaal wel , ik lees het ook wel , maar dat is voor mijn koppeke teveel van het goede zal ik maar zeggen hetgeen nu gaat komen is voor mij interessanter , de bouw van een motor wow ik ben blij dat ik zoiets van dichtbij kan meemaken
Ik heb het al veel gezien op YouTube enzo maar nu beleef ik het anders geweldig
marc
 
...of tot wat een engelengeduld kan en zal leiden...
 
Ik blijf blij verrast worden door de interesse die in dit topic met zulke trage vooruitgang bestaat en wordt getoond. Top, en dank daarvoor aan ieder die eens of meerdere malen de moeite neemt te reageren. Chapeau aan jullie!

De kleine deeltjes vragen uiteraard het meeste werk en aandacht,de grotere delen eerder meer juiste afmetingen in schaal dus dat word lang en veel werk. Een topic om van te smullen dus he zoals ik eerder al zei. ;)

De kleine deeltjes zullen vooral massaproductie worden denk ik, en als zodanig inderdaad veel tijd in beslag nemen. Ik weet nog niet of ik alle schroefdraadjes ga draaien omdat die waarschijnlijk niet of nagenoeg niet zichtbaar zullen zijn. Maar misschien doe ik het wel... draai ik een lang stuk schroefdraad af en zaag ik dat in stukjes. Ik heb inmiddels een metaal-afkortzaag omdat het afsnijden per multitool erg lastig en tijdrovend is.

De grote stukken zullen meestal per stuk het meeste werk kosten, soms ook niet zoals de simpele rechthoekige balk bovenaan de tekening. Vooral de curves zullen niet makkelijk worden, maar ik heb er een idee voor. Daar kom ik later op terug.

Daarbij stel ik mij voor, van boven naar beneden, die 3 delen die delen moet je 2 x uitvoeren, zijn identiek dus 1x maal schetsen is voldoende.

Dat zou het inderdaad makkelijk maken. Helaas zijn ze echter niet helemaal identiek qua afmetingen, wel qua grove vorm. Daarom heb ik inderdaad maar één maal een 'nokkenas-uitsteeksel' gemaakt, inderdaad de delen 1 tot en met 3 zoals jij ze noemt. Omdat ik de precieze afmetingen nu nog niet weet, is dit nog maar een ruwe schets. De tekening is voor mij bedoeld om grofweg te weten hoe ik het motorblok kan maken. Het is namelijk best een puzzel die gelegd moet worden en ik wil uiteindelijk goed uitkomen.

Dan wordt het 4 de deel van boven, het deel waar de het dubbele samen komt. Dat is verschrikkelijk moeilijk om in perspectief te maken.

33879358502_02b4460842_h.jpg

Het trapezium is inderdaad het deel waar de nokkenas-delen op geplaatst gaan worden. Merk op dat de door jou omschreven delen 1, 2 en 3 horizontaal zijn getekend, maar eigenlijk diagonaal zouden moeten staan. Dat zou de tekening echter minder duidelijk maken. Om te tonen hoe de onderdelen precies moeten staan, heb ik op de tekening 'perfectly vertical line' geschreven. Onderdeel 3 is in werkelijkheid 50 graden gekanteld. En daarmee onderdelen 1 en 2 ook.

Als ik zo zou tekenen, dan zou ik een kopie van deze maken en uitprinten.

Ik normaal gesproken ook, maar dit is enkel een eerste schets die niet zal worden gebruikt om te bouwen.

Blij trouwens dat je de studie op papier doet.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de uiteindelijke werktekeningen zullen voor ten minste een groot gedeelte met de computer worden gemaakt, nu dat veel nauwkeuriger werkt.

Wat een titanenwerk,nogmaals chapeau Roy en een dikke 10 voor geduld en volharding !!!!!

Dank je wel Kassei...

Hey Roy,ik heb alvast een filmpje gevonden van werken met een shaper zoals dat heet,ook een idee om het onderdeel een ruwe vorm te geven alvorens af te werken met een frees. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je zulks aanschaft maar je ziet wat ik bedoel hier.

Fantastische machine en indrukwekkend om aan het werk te zien.

Heb de cutter gevonden die wellicht deze vorm zou kunnen snijden en ik denk dat je dit type wel kent.

Nee ik kende die niet. Ik vraag me wel af of hij precies de juiste vorm erin kan maken. Het moet allemaal op honderdsten van millimeters nauwkeurig he... bovendien moet er een S-vorm in komen. Overigens sluit ik niet uit dat die S-vorm met deze frees zou kunnen worden verkregen.

Overigens, voor diegenen die niet weten waarover het gaat: we bespreken deze 'glijbaan'-vorm:

33893287502_065f55b0ec_b.jpg

33207723204_4b5c723d50_b.jpg

33207723374_0450f9a737_b.jpg

Het is dan wel de vraag hoe men het onderdeel gaat plaatsen om dergelijke vorm erin te kunnen snijden.

Ik denk dat dat met een opspanplaat plus parallelmaten wel zou moeten kunnen.

Kan je es de afmetingen geven,lengte en hoogte van het te bewerken alu stock metaal dat je wil gebruiken.

Ik weet het niet helemaal precies, maar denk aan een te bewerken blok aluminium van ongeveer 46 x 7 x 7 mm. voor één zijde.

Nu begint voor mij het echte , dat berekenen en uittekenen dat moet dat begrijp ik allemaal wel , ik lees het ook wel , maar dat is voor mijn koppeke teveel van het goede zal ik maar zeggen hetgeen nu gaat komen is voor mij interessanter , de bouw van een motor wow ik ben blij dat ik zoiets van dichtbij kan meemaken
Ik heb het al veel gezien op YouTube enzo maar nu beleef ik het anders geweldig
marc

We zijn er nog niet he... ik moet wachten tot misschien wel september aanstaande voor de precieze afmetingen en voordat ik die heb ga ik niets definitiefs maken. Ik kan natuurlijk wel gaan oefenen dus ik sluit niet uit dat het interessant kan worden, maar nog geen definitieve werkzaamheden voorlopig (anders dan bij de bougies).

...of tot wat een engelengeduld kan en zal leiden...

Toen ik dacht dat mijn bougies toch nog te groot waren, was ik opmerkelijk rustig en dacht ik 'ok dan doe ik ze wel opnieuw'. Het was natuurlijk wel een geruststelling toen een en ander toch bleek te kloppen, maar hoe ongeduldig ik soms (vaak) kan zijn met mensen, zo geduldig ben ik in de modelbouw. Het maakt me ook niet uit hoe lang ik ergens mee bezig ben. Als ik iets af heb, is het mooi meegenomen; tot dat moment denk ik niet vaak aan het af geraken van een onderdeel of subassembly. :)
 
Ja tussen parralellen is wat ik ook in het oog had Roy,je kan die vorm erin snijden met deze cutter maar de afwerking zou dan gedaan worden met een frees denk ik,voor de s vorm glad te maken als het ware.Ik post vanavond in een privé twee schetsen voor je. ;)
 
Blij trouwens dat je de studie op papier doet.


Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de uiteindelijke werktekeningen zullen voor ten minste een groot gedeelte met de computer worden gemaakt, nu dat veel nauwkeuriger werkt.


Om even te zeggen de Studie, of de schetsen, het idee. Zo op papier is veel lastiger dan een PC programma wat het even doet. Natuurlijk na de Studie komt er een werktekening, en die wel via de computer.
of je tekent nu wat je ogen zien en je handen gaan maken, je gaat technische hersens krijgen
 
@Patje: ik heb het eerst proberen op de manier zoals later te beschrijven en hieronder in het vooruitzicht gesteld.

@Aris: op papier is het veel makkelijker dan in een computerprogramma... bovenstaande tekening was in een kwartier af, het computerwerk gaat een stuk langer duren.


135. Hoe ik ga proberen 'de glijbaan' te maken: je kunt het zien als het tegenovergestelde van een 3D-printer: daar waar die laagjes materiaal (X, Y, Z) 'erbij plakt', zo ga ik proberen laagjes aluminium (X, Y, Z) te verwijderen.

33207723204_4b5c723d50_b.jpg

In bovenstaande tekening zet ik X- en Y-coördinaten. Y is het gedeelte dat het freesbed naar voren moet worden gehaald (in de tekening: van links naar rechts), Z is het gedeelte dat de freeskop naar beneden wordt gehaald (in de tekening: van boven naar beneden). Ten slotte is X steeds, in mijn oefening tenminste, zo'n 55mm. Eerst zal ik de grove vorm erin frezen door Y en Z in te stellen en dan 'een lijntje X te verspanen', en dat een aantal keren. Vervolgens de fijnere S-vorm op dezelfde wijze maar dan met veel meer lijntjes. Als alles klaar is, kan het naar mijn verwachting vrij makkelijk tot een glad oppervlak worden geschuurd.

Hopen dat het lukt, dat zou wel mooi zijn. Bovenstaande tekst kan wat cryptisch overkomen maar ik zal binnenkort duidelijk maken wat ik bedoel aan de hand van een tekening en foto's.
 
Roy ik moest eerst even bijlezen en anders denken. Waar je bij de bougies, de bougie draait en de beitel stil staat. Ga je nu de je werkstuk stil houden en met draaiend gereedschap bewerken.

Ik was er niet alert op, de machine taal is nu anders, komt heel dicht alsof je met een verticale boormachine/kolom werkt, Even terzijde de X.Y,Z assen zijn nu wel beter te volgen
 
Uiteraard Roy,zoals ik zei in mijn berichtje aan je over de schetsjes,het zijn slechts meedenkertjes he ;)
 
Laatst bewerkt:
aan die tekening ( niet de werking ) kan ik zelfs aan uit moesten het onderdelen zijn in een doos mooi en duidelijk gebracht Roy grt.
 
@Aris: inderdaad, het zijn even nieuwe assen en anders dan je op basis van de tekening misschien zou verwachten.

@Patje: weet ik en ik dank je voor de genomen moeite. Ik heb een test gedaan en het resultaat bevalt zo goed dat ik hoop dat de tekening precies klopt qua afmetingen, zodat ik 'm op het model kan gebruiken.

@Pascal: dank je wel.


136. Om het op tekening 135 afgebeelde onderdeel te maken, heb ik een schema gemaakt. Voor de komma staan coördinaten van de Y-as (tafel wordt naar achteren geschoven), na de komma de coördinaten van de Z-as (boorkop wordt naar beneden gedraaid).

34060861396_9f6b2c0245_b.jpg

137. De coördinaten (in pixels) worden ingevoerd in Excel. Door middel van een formule worden ze omgerekend naar millimeters op schaal, afgerond op twee cijfers na de komma. Rechts in beeld een door Excel gegenereerd grafiekje, om te controleren of er geen fouten in zitten. De grafiek toont het onderdeel ondersteboven.

33971784071_a2359c4a68_b.jpg
33290378073_b1e4a0c3bc_b.jpg

138. Uit het schema blijkt, dat er 68 precieze freesbewegingen moeten worden gemaakt, nadat eerst 14 grove freesbewegingen moeten worden gemaakt. Die laatste staan er met pen bijgeschreven.

Wegens problemen met Flickr kan ik niet alle foto's tonen, maar de meeste gelukkig wel.

Omdat ik geen rechthoekige stukken aluminium heb en wel aan de slag wilde, heb ik rond stuk staaf gebruikt. Daarvan maak ik een rechthoek. Overigens duurde het 'vervierkanten' véél langer dan ik had gedacht.

33290138283_7761e9be56_b.jpg

33259341924_00a58c33ae_b.jpg

139. Alternatief gebruik van een drietal parallelmaten om bij het frezen de machineklem niet te beschadigen.

33259342404_93e3530e02_b.jpg

140. De hoogte is nu correct. Klein foutje bij mijn duim, omdat in elke bouwupdate ten minste één fout moet zitten. Gelukkig wordt dit later weggefreesd.

33259341054_ebd73af090_b.jpg

141. Eerst wordt de grove 'glijbaan'-vorm erin gefreesd.

33971552651_52622edc40_b.jpg

34101803265_3d30f0a59b_b.jpg

34060821246_372a861840_b.jpg

142. Dan hoogte en diepte terug op nul zetten en fijner frezen.

33716864170_28bb5b4f00_b.jpg

143. Ook dochterlief mocht een baantje trekken. Niet heel soepel, maar dat maakt hier niet veel uit.


144. Hoe het was, hoe het werd.

33971535591_81c35abb68_b.jpg

145. Veel schuurwerk...

33946997062_ef7225c856_b.jpg

146. En na drie kwartier schuren, het eindresultaat (op de uiteinden na, die moeten nog op maat worden gefreesd).

33262170264_06a5c659fb_b.jpg

34104861285_9f60917b4f_b.jpg

Ik durf te beweren dat het maken van dit onderdeeltje een van de leukste dingen is die ik ooit in de modelbouw heb gedaan! Het is echt heel vermakelijk om langzaam maar zeker het resultaat uit de vorm te zien komen.


Totale bouwtijd: 43u.
Totale afmetingen-studie: 29u.
 
Leuk filmpje met je dochter die aan het frezen is. Je begint al aardig een Machine-Bankwerker te worden;)

Zo op de foto's ziet hij er goed uit, de 3 kwartier schuren. Of de keuze het aantal beweging vergroten, of schuren. Is niet verkeerd.

Wordt deze definitief of als studie?

De afwerking,zelf was ik begonnen met een “miniatuur halfronde zoetvijl”
Dezelfde beweging als op de foto met het ronde schuur papier, maar net met de verspanende Geharde, eigenschappen zoals de frees, en niet het verlies zoals schuurpapier heeft.
 
Drie kwartier schuren was veel langer dan ik, met aluminium, verwacht had. De volgende keer ga ik meer freesbewegingen maken, doe ik het per pixel. Het leek me vooraf overdreven om 201 freesbewegingen te maken op een afstand van slechts 6,5 millimeter, maar achteraf gezien had het me waarschijnlijk enigszins energie uitgespaard. Anderzijds, had dat natuurlijk ook de nodige tijd geduurd en was de foutmarge ook wel groter geweest.

Deze wordt hopelijk definitief, omdat hij perfect visueel klopt met de tekening. Ik hoop dat de maten blijken te kloppen, maar dat weet ik pas later. Het was eigenlijk bedoeld als studie, maar alles is gegaan zoals gehoopt. Dat komt hier niet zo heel vaak voor...

Wat betreft de afwerking, ik heb wel zo'n vijl maar ik heb net 6 uur op zo'n onderdeeltje lopen pielen en dan wil ik niet het risico lopen te grof te werk te gaan en teveel metaal weg te halen. Dan maar het toilet poetsen met een tandenborstel... met schuurpapier kon ik in elk geval geen schade aanrichten.

Wat betreft je opmerking 'op de foto's ziet hij er goed uit', ik realiseer me dat ik geen filmpje had gepost van het eindresultaat. Bij dezen nog even gemaakt.

Klik op de knop 'Youtube' en dan op 'vergroten' voor een grote weergave.

 
... overigens, waar ik het heb over zes uur bezig zijn met dit ding, bedoel ik grotendeels het omtoveren van de cilindervorm naar een balkvorm. Steeds maximaal 0,4mm. per keer weghalen schiet niet echt op. Zojuist heb ik een aantal aluminiumstafjes gekocht in diverse soorten en maten (letterlijk), zodat ik dit probleem de volgende keer niet meer heb en vrijwel meteen kan beginnen met het eindwerk.

Ook had ik een probleem met constantheid van de afmetingen, waarbij ik erachter kwam dat de machineklem niet perfect horizontaal lag (afwijking van enkele honderdsten millimeters van links naar rechts). Die gedemonteerd en het bed gecontroleerd, daar ondervond ik hetzelfde probleem. Bed gedemonteerd, bleek het probleem zelfs al op het support van de draaibank te zitten. Maar waarschijnlijk is dat nu opgelost doordat ik het support steviger heb vastgeklemd. Hoe dan ook, binnenkort is dit probleem voorbij want ik heb toch een voetstuk voor de frees gekocht wegens teveel nadelen aan de draaibank/frees-combinatie. Ergens deze week worden beide derhalve van elkaar gescheiden.


147. Nog ten aanzien van stap 137, was ik vergeten uit te leggen hoe ik de Excel-sheet had gemaakt.

33971784071_a2359c4a68_b.jpg

Stap 1: opmeten en de waarden noteren in kolommen A en B

Eerst heb ik met het software-programma Gimp de blauwdruk-tekening opgemeten en de coördinaten opgeschreven. Dat is afbeelding 136. Y komt voor de komma, Z na de komma. Ik heb Y ingevuld in de eerste kolom van de Excel-sheet en ik heb Z ingevuld in de tweede kolom.

Stap 2: kolom C maken, formule invoeren

Toen heb ik in de derde kolom (vakje C1) een formule gezet:

=ROUND(A1*0,37959184/12;2)

Dit betekent: dat in die kolom het resultaat moet komen van:

- A1 (dat is het getal in rij 1 van kolom A);
- Te vermenigvuldigen met 0,37959184 (het aantal pixels, genoemd in kolom A, wordt hier vermenigvuldigd om het aantal millimeters op de echte auto te krijgen);
- Gedeeld door 12 (om het aantal millimeters op schaal 1/12 te krijgen);
- Round betekent dat het getal wordt afgerond;
- Het cijfer '2' achter de puntkomma betekent, dat de afronding op twee cijfers achter de komma dient te geschieden.

**Voorbeeld**
In de eerste kolom, vijfde regel, staat bijvoorbeeld het getal '13'. Je kunt dit zien op de foto hierboven.

Als we de formule hierop loslaten, wordt het getal 13 eerst vermenigvuldigd met 0,37959184. De uitkomst daarvan is 4,9346934. Dit moet, om de juiste schaal te krijgen, worden gedeeld door 12. De uitkomst is 0,41122445. De computer rondt dit af op twee cijfers achter de komma, dus dat wordt 0,41. Dat getal komt op de vijfde regel in de derde kolom te staan, dus in vakje C5.


Stap 3: snelkopiëren formule

Het is heel simpel om elk van de 68 rijen van kolom A van eenzelfde formule te voorzien voor kolom C. Eerst wordt de formule ingevuld in vakje C1. Daarna wordt de hele kolom C geselecteerd, inclusief vakje C1 waar net de formule is ingevoerd. Gebruik de toetsencombinatie 'ctrl-D' en voilà, alle 68 berekeningen worden meteen gemaakt en netjes in kolom C geplaatst.

Stap 4: kolom D maken
Precies dezelfde formule, maar dan met kolom B, wordt gebruikt voor kolom D. Ook hier weer wordt ctrl-D gebruikt om de formule snel en makkelijk te kopiëren.

Stap 5: het maken van het grafiekje
Ten slotte, om in Excel het grafiekje te maken, kies je in het menu 'insert' op de optie 'chart'. Je selecteert de kolommen C en D. Je kiest 'scatter' en daarna 'smooth lined scatter'. Hierdoor wordt de grafiek getekend.
 
Laatst bewerkt:
Ongelooflijk eigenlijk hoeveel werk hier in zit. De berekeningen, het maken, ondertussen foto's maken en dan nog eens zo'n uitgebreid verslag schrijven. Wanneer slaap jij eigenlijk? :P
 
Mooi werk, in de machinebouw wordt het ook zo gedaan, maar achteraf wordt nagelopen met een bolkopfrees. Ik weet niet of je kopieerarm hebt op je frees, waarbij je een oppervlak kan volgen en doorzetten op een ander?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan