Hoofdsponsor

1/35 RailAway (1:35) [wip]

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
3.010
Hoi Bouwers en Kijkers :)

Allereerst even een korte introductie naar het eigenlijke bouwverslag.

In December 2012 ben ik begonnen met de bouw van dit diorama, en sinds 29 Januari 2013
ben ik begonnen met een bouwverslag op een ander forum.
In Maart 2013 kwam het stil te liggen ivm het overlijden van mijn vriendin en heeft toen bijna
drie jaar stil gestaan.
Sinds Februari 2016 ben ik er weer mee aan de slag en ook het bouwtopic wordt weer bijgehouden.

Hoe het zo gekomen is dat ik nu dit bouwverslag ook hier ga bijhouden is te lezen in de reacties
op mijn geschreven stukje alhier

Het verslag ga ik vanaf het begin rechtstreeks kopiëren naar hier.
Goed dan, gewoon beginnen maar, weet niet of ik vandaag alles al overzet, er zal nog wel wat
ge-edit moeten worden ook ivm de reeds ontvangen reacties die ik er hier niet bij ga zetten.

Veel kijk- en leesplezier, en reageren of vragen wordt altijd gewaardeerd.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
29 jan, 2013 6:46
Goeiemorge beste lijm- en resinsnuivers ;)

"Rail Away"
Het begon allemaal met een tussendoortje : een wagon van Trumpeter.
Maar een wagon alleen is niets voor mij, dus wat zou ik er dan mee gaan doen ?
Het leek me leuk om de wagon vol te laden met motorfietsen... maar dan juist het beladen weer te geven.

Hoe wat waar ??
Het is niet mijn bedoeling om een specifieke plaats, datum of legeronderdeel weer te geven.
Het gaat me vooral om mens en machine in een turbulente periode ver van huis...
Mijn titel is een voorlopige werktitel (geïnspireerd door een populair TV programma).
Spindoctor Hiskemuller bedacht n.a.v. het diorama idee deze titel, "Kräder müssen rollen für den Sieg!"
Afgeleid van een propaganda motto :"Räder müssen rollen fur den Sieg!" (Wielen moeten rollen voor de overwinning).
(meer over die slogan, klik hier)
Het enige wat hij deed is een K toevoegen :laugh:
Beetje uitleg : Rad=wiel, Räder= wielen. Krad is een populaire verkorting van Kraftrad, wat motorfiets betekent.
Motorrijder wordt aldus ook wel Kradfahrer genoemd.


Wagon
TR01517-railcar_zpsc9643458.jpg

railcar01_zps1a5f9d54.jpg
De onderdelen plakken lekker weg, wel even serieus de gietnaden en uitwerp-punten netjes wegwerken.
Geen hightech model, ook niet heel veel fijne details. Detail op zich is wel goed maar soms grof, en ook niet altijd correct
overgenomen van de echte wagon.
Maar met een zorgvuldige verfbeurt, zal het een zeer geloofwaardig schaalmodel opleveren!

Bouwtekening is goed, maar onduidelijk over de positie van de bolle (globe) en de platte buffer.
De bolle hoort links en de platte dus rechts.
Bol en vlak, waarom? Daarom, en wel hierom: een bolle buffer komt altijd tegenover een vlakke buffer,
het raakvlak wordt daardoor verkleind (minder weerstand als ze door oneffenheden in de rails ten opzichte van elkaar bewegen) en
de buffers kunnen in een boog (spoorwegterm voor bocht) ten opzichte van elkaar "scharnieren".
railcar02_zpsd1ef90ed.jpg

Bijgeleverde rails:
De bijgeleverde biels-secties zijn zo gegoten dat je het spoor in een boog kunt monteren (de drie bijgeleverde railbed-delen zijn recht).
Zó'n scherpe bocht zelfs, dat de wagon niet eens meer goed op de rails past :
Biels-secties aan elkaar klikken >>spoorstaven door de "klemmetjes" schuiven >> spreid de bielzen als een waaier. (sorry geen plaatje..)

Wagon Detail
RechtUitDeDoos was het voornemen, maar heb toch de luchtkoppelingen toegevoegd en de wagonkoppelingen een weinig verfraaid,
alsmede (waar optisch zinvol) het plastic detail opgefrist, danwel ingekrast, en 4 plastic stepjes vervangen door eigengemaakte exemplaren.

Mijn aangebrachte lasnaden horen niet want: de as drager is één groot stuk ijzer (gietijzer)
Ik ga het geheel nog een MrSurfacer500 laagje geven want ik vind de plastic delen té gladjes.
Met boor, microbeitel en scalpel zijn de shackels bewerkt..... zulk werk uren mee bezig zijn (met plezier hè ^^)
railcar03_zps7770caae.jpg

De laad-en-los deuren hebben een flinke dosis gebruikssporen meegekregen.
railcar04_zps70d2c23f.jpg

Vreemd genoeg ontbreken de klinknagels aan de binnenkant... maar misschien snap ik niet hoe zo'n deur gemaakt wordt...
Had geen trek in een berg klinkertjes maken incl. priegelplakken... dus dan maar met een "Punch & Die"-doorslagje
de klinknagels met een draaiende beweging in het plastic gedrukt .
Met pinwashes komen ze dan vast mooi uit verf schat ik...
Trumpeter geeft geen optie om de deuren geopend te monteren, dus in dat geval moet men zelf iets verzinnen :
De scharnieren heb ik iets schuin afgeveild zodat ze een goed pasvlakje hebben, de onbenutte pasgaten worden nog dicht gesmeerd.
railcar05_zpsbee1a247.jpg

Dit kan ik niet laten, dit moet...mmmm..krassekrassekrasse... Origineel zie je namelijk geen onderscheid tussen de
diverse ondrdelen van de constructie.
railcar05a_zps9a0cbbdd.jpg

Detail overzicht van deze kant...die er net zo uitziet als de andere kant als u begrijpt wat ik bedoel ;)
railcar05b_zps1a9df47c.jpg

De omtrek van het "stepvlak" is m.b.v. het plastic deel overgetrokken op een PE anti-slip plaat>>
toen uit de losse pols een ruim vierkant uitgeknipt >> dat is vanaf de hoeken ingeknipt>>
met tangetje en pinset de zijden ruwweg omgezet >> en met schaartje de zijkantjes nog wat op 't oog getrimd (nix gemeten, zomaar doen...)
Mits niet té slordig gemaakt, ziet 't er (mijns inziens :mrgreen: ) op deze manier wel lekker grof uit (niemooi, wel stérk!)
railcar06_zpsf9babdb0.jpg

De steuntjes zijn wel netjes gemaakt, van koperdraad dat iets platter geklopt is.
railcar07_zpsa62375c9.jpg

En dankzij www vond ik genoeg info om het aldus kunnen weergeven. (kan uiteraard meer uitgebreid, maar vond 't wel goed zo :wink: )
railcar08_zps4631e77b.jpg

railcar09_zps9193d386.jpg


De luchtkoppelingen, hoe zou ik die maken... leuk om zoiets uit te vogelen. . Heb helaas geen pix van het ontstaan, wel het recept :
1 kort stukje plastic staaf (voor de helft platgeknepen, het platte uiteinde rond invijlen)
1 uitgestansd schijfje (door stansen wordt schijfje komvormig)
1 kort stukje kromgebogen en dan platgeknepen koperdraad
1 heel klein ringetje van MIG
Lijm: CA dik + CA dun
Lijm ringetje in kommetje >> lijm staafje in luchtslang >> lijm kommetje tegen staafje >> lijm koperstukje tegen kommetje.
Na elke lijmstap de verbinding 30minuten laten harden.
Verstevigen : na uitharding van de laatste verlijming het geheel (niet de slang) sealen met 1 of 2 dunne laagjes CA.
railcar10_zps06dab358.jpg

Over de wagon op zich is verder nix te melden, behalve dat-ie nu al wel zijn rol in het verhaal kan uitbeelden.
Volgende keer een complete mock-up.
dio001_zpsecdee23e.jpg

Motorfietsen
In plaats van motorfietsen nieuw te bouwen besloot ik mijn scrap-garage aan te spreken.
Op de twee DKW's na zijn de volgende bikes al zeker 35 jaar geleden in elkaar gestoken.

Deze twee bikes gaan opgeknapt worden en komen in de wagon staan.
tamiya-german-bmw-r75zundapp-kits.jpg

Eén (ook scrap artikel) Harley zal gebruikt worden. Komt een eigen gesculpte biker op.
italeri-322_zps972feba8.jpg

Ook fraai voor het verhaal. Deze Kettenkraftrad waarvan ik er twee heb staan. Beide zullen mee mogen doen,
waarvan één al geparkeerd in de wagon, de ander komt juist oprijden.
tamiya-35029xs.jpg

Tweedehands aangeschaft. Biker was al geplakt en ook de DKW zat reeds gebouwd in het doosje (wist ik niet toen ik het figuur kocht :laugh:)
legend-lf0109_zpsb93c9c4b.jpg

Zelfde verhaal als van de biker hierboven.
legend-lf0110_zps64d54b32.jpg

Note 02-04-2016
Tot hier het prille begin, toch nog behoorlijk edit werk gedaan.
Vandaag volgt in ieder geval nog een 2e deel.

Tot snel dan...
Strak sporend groetje ;)
 
Wow wat een detailwerk! Ik ben benieuwd hoe mooi dit gaat worden.
 
ziet er een leuk project uit. En er is al heel wat detailwerk verricht aan de wagon
 
Hoi Peter,

Succes met de bouw.
 
Update 1: Motorfietsen + Mock-up

Dank u heren modelvrienden :)

Er komt nog heel wat detailgefreubel bij...tape uw kaak maar vast of leg die veilig in het koelvak
als u dit opwarmertje aan de wagon al mooi vindt 8)

Huishoudelijke Mededeling
Op het Twenot forum kunnen foto's veel groter dan 800x600 afgebeeld worden, dus
veel plaatjes die nu hier in België zijn geplaatst, zijn groter te bekijken door er op te klikken.
Bovendien ben ik vanaf de herstart in Februari 2016 voor het online opslaan van foto's overgestapt naar
Image Shack. Daar zijn foto's op te slaan in hun originele formaat (hoge resolutie).
Wanneer er een + op de foto te zien is, kun je originele grote foto zien (op Image Shack).
Daarvoor doe je dit :
Klik op de foto >> dan verschijnt een grotere foto >> klik dan met rechts daarop en kies "afbeelding bekijken" >>
voila de grote plaat.
In dit stadium van updates komen bijna alle foto's echter nog van Photo Bucket.

Update 1 (29 jan, 2013 21:21)

Story
Zoals al te zien was in het laatste plaatje van de wagon, is er ook al gewerkt aan het terrein.
Het spoor loopt langs een berghelling. In de helling is een pad uitgehakt.

Rusland, laat 1943... het Duitse leger moet vaker en vaker terrein prijsgeven...
Soms gaat dat halsoverkop, soms ook is er meer tijd om de terugtocht wat beter te organiseren, hoewel
er toch wel regelmatig geïmproviseerd moet worden.

In mijn verhaal is er wel tijd, maar voor de evacuatie van voertuigen met personeel per trein moet er
vanwege het terrein en het ontbreken van een station geïmproviseerd worden. (wass.... kein Bahnhof??? :shock: )

Aldus staat er een wagon tijdelijk geparkeerd op een plek waar het mogelijk is om vanaf een
smal pad langs de rotsen de motorfietsen in te laden.
Op een gegeven moment zal een locomotief de wagon komen aanpikken.

Motorfietsen
Kettenkraftrad van Tamiya : SFTS (Straight From The Scrapbox). Verf is verwijderd met Muscle ovenreiniger.
Toegevoegd detail : stuurdemper, vering voorvork, spatbordsteunen, hoofdschakelaar, bandventiel, lekke band,
achterlichten, detail aan colonnelicht en auxilary stekkerdoos.
Het aanwezige (eigen) detail opgefrist met scalpel en scriber.
Bestuurdercompartiment was incompleet en motor ontbrak.
Ik was reeds begonnen met scratchen van een motorblok, maar heb voor iets gemakkelijkers gekozen,
namelijk een zeiltje van stevig papier en zeilogen (MIG photo-etch), vastgebonden met 0,25mm koperdraad.
dio002_zps034c4f9c.jpg

CKkrBG.jpg

ketkftrad1_03_zps3c0fb0b4.jpg

ketkftrad1_02_zpseffd9b21.jpg

ketkftrad1_04_zpsc6d1f39f.jpg

Zündapp KS 750
Een Zündapp (Ziet U Niet Dat Alles Precies Past...) van Tamiya, ook SFTS. Verf verwijderd en detail opschonen want
vroeger bouwde ik RVHG (Rechtstreex Van Het Gietraam),dat wil zeggen :
ik knipte en plakte zonder me te bekommeren om gietnaden, flash danwel afknipstompjes
(toen deed ik nog 23 motorfietsen op een dag :roll: )
Toegevoegd detail: alles wat niet donkergrijs is :mrgreen: en er komt nog wat bij,
maar vanwege de bijrol van deze bike ga ik niet totaal los op de detailering. (vragen over de details ? vraagmaar..)
Het ontbreken van het zijspan is te wijten aan een schadegeval.
dio003_zpsa3ccbddf.jpg

BMW KS750
Is ook van Tamiya, maar is voor nu gecancelled. Misschien komt deze er later toch nog bij, wat afhangt
van de invulling van de wagon.

Harley-Davidson 750 + Biker
Er is een draadfiguur van de biker gemaakt en het plan was om deze op een reeds gebouwde H-D van Italeri te gebruiken.
(hier is een Harley van Tamiya gebruikt voor het poseren van de biker)

Toen duidelijk werd dat de Italeri WLA, alsook die van Tamiya te slecht waren om op te knappen, heb ik besloten
een verse WLA van Italeri te bouwen.
Met tender loving care en wat gepruts uit eigen hoge hoed kan deze goed meedoen (al is het eigen detail zeker niet slecht!).
Verslag van deze bouw volgt later.
De pose hier is de eerste poging, en is inmiddels onder constructie voor de nieuwe Harley.
dio006_zps61738337.jpg

Deze "worstelende" Kradschütze vind ik een vignette waardig op zich (al zeg ik 't zelf :$).
Onze vriend B. Lindenboom had een leuke suggestie waarbij deze biker door een maatje (met flinke actie in de figuren)
de wagon binnen geholpen wordt.
Het idee kreeg hij bij een filmpje van de National Archives op Youtube.
Zie hier hoe een bike een glider binnendendert :P (vanaf 1m:05s) : War Pictorial News
Bert, ik blijf bij mijn plan, maar bedankt voor je inbreng! Zowizo een mooi idee voor een actievignette :).
Op mijn dio is er helaas geen ruimte voor een dergelijke actie.

DKW NZ350 + Bikers
Beide DKW's van Tamiya en met de Legend figuren erop zo naast elkaar is dat al een leuk tafereeltje van zichzelf.
dio008_zps8f214a9e.jpg

Story + Mock-up
Het moment :
De bikes en rupsbikes worden de wagon binnengereden onder het toeziend oog van Feldgendarm + CO.
Voor het arriveren van de motorrijders hebben kwartiermakers het inladen al voorbereid.
Bikers zonder taak wachten bij een vuurtje tot ze kunnen instappen in een reizigerwagon.
De sfeer is niet paniekerig en de bikers zijn wel content dat ze een tijdje verwarmd kunnen reizen.
Dát er iets aankomt om de wagon aan te pikken (en de bikers op te pikken) moet duidelijk worden door de
handelingen/houdingen van een paar aanwezigen (bijv. de figuur met de lantaarn).
Iwan is niet heel ver weg, dus er staan wat mannen met kijkers op te letten.
Het is koud en misschien ligt er al wat sneeuw.

De figuren zijn meest een greep uit de scrap-barakken en dienen enkel ter illustratie.
Sommigen zullen echter in verbouwde vorm gebruikt gaan worden op het dio.
dio010.jpg

dio012.jpg

dio011.jpg

Note 02-04-2016
Tijdens het kopiëren van het verslag naar hier (en nu) valt me op hoe ik destijds niet
bijzonder goed georganiseerd het topic aanvulde.
Het verslag wordt dus nogal aangepast, maar niet teveel om het origineel in z'n waarde te laten.
De opeenvolgende vorderingen op zichzelf laat ik ook zoals ze destijds werden geplaatst, dus geen spoilers over hoever ik nu ben.

Het is nog vroeg, dus er kan er nog wel een updeetje bij zeg ik,
en die gaat fijn detailwerk laten zien...

groetels
:)
 
Laatst bewerkt:
Update 2 : Harley-Davidson bouw

Okeej daar istum weer... of zal ik zeggen : nóg (en met de SLAM Boom Room uit de speakers is
stoppen zowizo zo goed als onmooglijk... soort van muzikale motor, ritmisch-melodische sterrensuiker :P)
Dus gewoon nog maar een bakkie pix ertegenaan pleuren zo vroeg in de ochtend 8)

thhitlerbx9_zpsokkz1xgu.gif
Und Onkel Schnurrrbard swingt bijna synchroon mee met de BoomRoom uit de 2.1 speakerset laughing_zpsbebe62dc.gif

Update 2 (2 feb, 2013 4:10)

Harley-Davidson WLA 750 #1
Omdat de oude gebouwde Harley te veel werk is om iets fatsoenlijks van te maken
heb ik dus een gans Neue van de stapel geplukt.
Da's toch het best om de details aan te brengen die ik wil zien.

Ik bedoel....
9VNelb.jpg

WnXzWq.jpg

MMTMw1.jpg


Harley-Davidson WLA750 #2
Ik heb geen stap-voor-stap foto's gemaakt van de nieuweling dus meteen full frontal detail ^^
Weten hoe ik bepaalde dingen dingen heb aangepakt ? moet je maar efkes vragen :P
Ik leg graag uit dus houdt u niet in.

Van Italeri dus en uit de vorige eeuw...zeker niet slecht hoor (en beter dan de H-D van Tamiya!), maar wel veel opschoonwerk !!
Ik probeer altijd eerst detail naar voren te halen met scalpels, vijltjes, freesjes, schuurpapier en
wát er verder maar handig is. I Love Scribing..
Maar alleen al het nauwkeurig opschonen doet veel voor een gedetailleerd aanzicht van een model.
HC7zFM.jpg

RSeUaL.jpg

Iets over het Detailleren
Meeste aandacht aan detail hier wordt besteed aan de linkse zijde i.v.m. vanwaar de toeschouwer het dio bekijkt.
Mijn kijk op mogelijk uitvoerbaar en visueel zinvolle detaillering van een model op een diorama :
In een diorama is veel te zien en men ziet in 5 a tien minuten lang niet alle detail die mogelijk is,
Vanwege dat totale kijkplaatje kan men zich dus beperken tot details die snel opvallen (zinvol).
Elk afzonderlijk model op een diorama is op zich eigenlijk ook "maar" één detail.
Detaillering beperken tot de eyecatchers zegmaar. Maar dat belet me uiteraard niet om los te gaan op
een ventieldopje als ik daar zin in heb hè happy03_zps4ee97c81.gif
In close up bekeken (of de tijd nemend aan de showtafel) kan men dus wél die mengeling zien van
standaard detail en extra aangebracht detail.
Ik zeg dit, ook omdat hierover door een ervaren kundige bouwer naar gevraagd werd in het oorspronkelijke topic.
"Waarom het ene wel detailleren en het andere niet ?..."

Plenty ontbrekend detail in het volgende plaatje :|... ik zie hier 7 punten van verbetering + 3 verbeteringen aan
de verbeteringen, maar doe 't dus niet ^^.
hdwla2_02_zpsf11f341d.jpg

Aandrijfketting = platgeknepen koperdraad. Die is zorgvuldig om en tegen een opstaande rand op de naaf gewerkt,
dus met een schr.draaiertje behoedzaam om die rand "gedwongen" waarbij steeds het nieuw gebogen stukje
werd vastgezet met CAlijm.
hdwla2_11_zps29cd272d.jpg

Wat ik hier onder achterwege heb gelaten : structureel detail aan bagage plateau, voorste spatbord steun,
detail aan achterste spatbord steun, montagelip aan kettingbeschermer, naafdetail, opengewerkte uitlaatdemper,
en het detail op de demper zelf kan beter...meer niet :nowink:
hdwla2_05_zps95d47180.jpg

De "driehoekige" plaat zat er al op vóórdat ik m'n referenties had geraadpleegd ahem....
Klopt maar half bleek dus... maar ach... aan de "goeie"kant komt er toch een tas voor te hangen...
hdwla2_07_zps7a9e343b.jpg

Aber vleugelmoeren, accu voorzien van 2 koperdraadjes als de - en + draad.
hdwla2_06_zps3416cc7d.jpg


De dikke looddraad is de olieleiding (rechter tankhelft is de motorolie tank), bougiekabels van koperdraad.
Met vier stukjes plastic slang zijn de stoterstang"buisjes" netjes aangesloten op de cylinderkoppen.
Remstangetje erbij, en uiteraard de onvermijdelijke deuk ;).
Met putty zal ik nog de aansluiting van uitlaten tegen de cylinderkoppen bijwerken.
hdwla2_08_zps000fe16f.jpg

De "knobbel" in het midden is de behuizing van de onsteking+vervroeger : een schuin afgeveild stukje rond plastic.
Het sluitklemmetje en de duw/trek kabel voor de vervroeging ontbreekt.
hdwla2_09_zps7a1a90f2.jpg

Detail aan de kickstarter.
hdwla2_10_zps5720fb33.jpg

Schakel-stangenwerk en koppeling bediening. Wat ik nu mis ? een mooie krul in de benzineleiding.
hdwla2_13_zps6b442cf8.jpg

Uiteinde schakelstang is plat geknepen en met royaal aangebrachte CAlijm vastgezet (kreeg het NIET vast :aargh4:)
hdwla2_13a_zps9a364bb6.jpg

Nog meer erbij :Frame-Motorsteun (inzet), schroef en boutkopjes, bagagedrager-montagelip, achterlicht bedrading, middenbok-klem.
hdwla2_14_zps36be3af7.jpg

Het kleine geelplastic "knopje" (schuinvoor tankdop) is om de benzinetoevoer open te draaien en
te sluiten. (nee... werkt niet meer... is iets teveel MEK tussen gelopen).
De knop van de schakelpook : stukje warm-getrokken sprue heel geleidelijk naar een klein vlammetje bewegen. Doorgaan tot gewenste bol is onstaan. Koelblazen.Klaar...niet te kort afknippen zodat je goed handvat hebt wanneer je een montagegaatje wilt boren.
De schakelpook is bovenaan puntig bijgeknipt waarop dan de knop gezet en verlijmd kan worden.

Voor een duidelijk herkenbare teller-rand is de cover uitgediept met een freesje (handmatig).
hdwla2_15_zpse443eb45.jpg

Hier een mooi voorbeeld hoe ik kan doordraven in detail : "Och Italeri toch..efkes opleuken met een scalpel..."
uurtje priegelen..klaar.. en zo zijn de bevestingsgaten voor de kentekenplaat
dan mooi zichtbaar :approve: ..... euhh :| .......... o ja...er komt nog een plaat tegenan :nowink:
Dit vond ik achteraf energie verspilling... ik had dan net zo goed een mooi dunne achterlicht steun kunnen scratchen.
Dergelijke uitdagingen voortaan beter even goed beschouwen. Bezint voor ge begint heet dat toch ?
hdwla2_16_zps69d8a6ed.jpg

hdwla2_17_zpsaa949f7b.jpg

hdwla2_19_zpsacde922a.jpg

Meeste werk dat hier aan de voorvork is gedaan was het opschonen van de gietnaden.
Ook het corrigeren en passend maken van de spatbordsteunen was lastig, en wordt nog bijgewerkt.
Misschien waren nieuwe steuntjes maken toch handiger geweest.
hdwla2_20_zpsc748d47b.jpg

hdwla2_21_zps72cd96ad.jpg

Loodraadje voor de claxon draad. Koperdraad gebruiken voor de blackout verlichting bleek niet handig (te stug).
Door het monteren van vork aan het balhoofd (veel gemanouvreer met dat koperdraad), brak dit lampje af.
Op deze foto's is de voorvork nog niet af.
hdwla2_22_zpscf4efbe5.jpg

O enne, mits je die dikke plastic spaken goed opschoont en zorvuldig schildert moet 't kunnen zeg ik.
Kijk eens door je oogharen naar de opgeschoonde spaken. Dát effect weten te schilderen en de spaken lijken echt dunner.
hdcompare_01_zps0edfefdb.jpg

Evaluatie van de arbeid
Ik ben wat minder pieterpeuterig te werk gegaan, ook niet alles gedaan wat wel mogelijk was,
heb iets beter gepland, en heb aldus alle bovenstaande detail in vijf dagen (laaange avonden) voor mekaar gekregen.

Zum Schluss
zo kannie wel weer effe, ben nog niet klaar hoor met de Harley, heb nog meer te melden... 't kump eran !
Klein teasertje dan nog van de lucky devil die de Harley vasthouden mag ;) :
biker-hdwla_19a_zpsvkgmzj9o.jpg
fijne zondag :D
Peter

Note 03-04-2016
Als ik me zou laten gaan herschrijf ik het complete topic :O
Leuk om te editten, uitleg is nu duidelijker en ook meer uitgebreid, vind het de moeite waard ^^
Wordt vervolgd...maar morgen (vandaag) ga ik lekker de zolder op... fijn prutsen :P

Hasta la Pasta

hallo4_zpsekkv9jel.gif
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je goed wat betreft je opmerkingen over het detailleren van, vooral, de aanzichtszijde.

Mooi bouwtopic en toch een hele hoop details eraan gemaakt. Het is een plezier om te volgen, nu al.
 
Prachtig om dit te kunnen lezen Peter.
Je hebt al een mooi verslag neergepoot, en het doet mijn hart plezier om te zien/ horen/ lezen dat er verschillende modellen uit de scrapbox gehaald zijn om een nieuw leven te geven.
Om diezelfde reden gooi ik ook nooit een model in de vuilbak, je weet nooit wanneer het van pas komt ;) :):
De detaillering ziet er ook prachtig uit, lekker veel referentie voor wie eens zin heeft om een moto te maken.

Het enige wat volgens mij niet klopt (maar dat is dan muggenzifterij!), is dat de Harley op het oostfront staat. Volgens mij zijn deze nooit zo ver geraakt...??
Maar wie ben ik dan weer om dit prachtige project in twijfel te trekken? Het totaal plaatje heeft hoe dan ook zijn charmes ;)
Ik kijk al uit naar het vervolg....
 
das gvd eens iet helemaal anders.......................................................
 
Bedankt Roy :) het is dan ook heerlijk werken....al die op zichzelf staande
projectjes binnen een omvattend project.

Thanks Beyond :) opknappen van een oudje is erg leuk om te doen en met een mooi
verfjasje en verwering komt zo'n model weer helemaal tot leven !
De Harley lijkt inderdaad een vreemde eend in de bijt, maar ook deze zat in
de Lend/Lease overeenkomst met Rusland.
In mijn verhaaltje is het dus een buitgemaakt exemplaar.

Leuke reactie Kassei :laugh:
Wat vind je dan zo anders ? ik kan me wel iets voorstellen, maar zou het leuk
vinden om te horen hoe jij het bekijkt dan..

Dank u Buzzy :)

mazzels B:
 
Hey,

Hehe, da's hier het motortreffen vanuit de jaren 40.... :) :))

Neen neen, je bent meer of goed bezig met die veranderingen aan die 'oudjes'. De bijgevoegde koperen onderdelen, scratch of PE, zijn echt wel een meerwaarde aan deze modelletjes. Het opknappen van 'oudjes' is altijd een bezigheid, maar loont zeker de moeite, nu met de meer verfijnder technieken en methodes.
Ik volg.... ;) :)
 
is ook weer de moeite om te volgen top
grt Pascal
 
Rusland zou 26.670 Harley's type WLA ontvangen hebben in het kader van het Lend-Lease plan. Moet dus kunnen dat er eens eentje in Duitse handen viel.
Denk eerlijk gezegd echter niet dat die typische lederen geweertas er zal bijgezeten hebben bij de Iwans.
 
Peter, was deze al elders in stilte aan het volgen, maar toch... schitterend wat je hier laat zien...
 
Leuk detail die Lend/Lease bike.
Een Harley met een rode ster, is eens iets anders dan anders :laugh:
 
Mannen bedankt :)

Ja Swaken.... old scool bikers never die.... they just smell that way 8)

Erwin, je zou zeker gelijk kunnen hebben over die holster voor het machinepistool,
maar bij deze bike hier komt-ie er toch op.... met een MP-40 er in... vind ik cool 8)

Silenoz.... jij stiekeme genieter :ohmy:..... foei ^^

Beyond, hoe wist je dat van die rode ster.... komt (zit) er inderdaad op :)

Nu gelijk nog een update erbij zetten....

Groeten :D
 
Update 3 : Harley-Davidson bouw

Update 3 (2 feb, 2013 4:10)

Nou, om het tempo erin te houden,
bij deze de laatste vorderingen aan de Harley-Davidson WLA 750.

YGJIuj.jpg

Toegevoegd Detail
Zadelveer van koperdraad,
Ringetje (Mig Productions) op draaipunt schakelpook,
"Stepjes" aan voetkoppelingpedaal van plakjes U-profiel,
De veer aan dat voetpedaal is van "Friul draad" (zit bij track-link setjes en is ijzerdraad),
Montagelip tussen achterspatbord en frame.
hdwla2_24_zps1c1bcd8a.jpg


Het scharnierend ophangpunt aan de voorzijde van het zadel zit in 't echt vast tussen
twee steunen die op het frame zitten gelast, tussen de tanks in.
Italeri heeft dit punt te dicht bij het dashboard berekend, het hoort eigenlijk verder naar achteren te zitten.
Hier zit het ophangpunt nog los, is later gelijmd, en toen een keer losgebroken vanwege het passen van Herr Kraftradfahrer.

De koplamp wijst nog te veel naar boven. Ga ik corrigeren, en ook de (afgebroken) blackout lamp moet er weer aan.
Verder toegevoegd:
Remhevel en rem-ankerstang aan de remtrommel : plastic stripjes.
Klembeugel voor de achterstandaard (ook wel "bok" genoemd) gemaakt van stripje aluminium (bier blikje).
hdwla2_25_zps86ba3d91.jpg

En verder nog :
boutkopjes en een stripje aan de voorvork toegevoegd,
een "stepje" vooraan het achterrem pedaal (plakje U-profiel),
een moer geplaatst waar de achteras vast geschroefd zit.
Hier is ook te zien hoe rauw de "aansluiting" tussen het spatbord en de steunen is (?).
hdwla2_26_zps203c4ca7.jpg

Een quick-release achteras leek me wel handig (resin bout met resin vleugelmoer), maar een kenner liet me weten
dat zo'n as inderdaad wel werd toegepast, maar alleen op de WLC (Canadese bouw).
hdwla2_27_zps40127ee4.jpg

Tellerplaat detail is gemaakt met scalpel en boortje.
Midden op 't stuur komt nog een hijshaak.
Het rechter handvat is "verbeterd" met stukje slang, het wat uit proportie, maar dat is óók gedaan
voor een mooie aansluiting met de hand van de bestuurder. EDIT : Vandaag de dag zou ik hiermee geen genoegen nemen
De linkse grip kon ik zo laten, de linkse (Tamiya) hand was net dik genoeg om een gat te boren voor dat handvat.
hdwla2_29_zpsa69e9682.jpg

De koplamp is met een bol freesje handmatig uitgehold. Het lampje is een "Mini Pareltje", en komt uit een crea-winkel.
Het lampglas is gemaakt van "clear sheet" of dat stevige plastic verpakkings materiaal van gereedschap en dergelijk
EDIT : Ik heb daar een SBS van, zal die hier op het forum zetten.
hdwla2_30_zpse0b9b2cd.jpg

Tot hier dus even beste kijkers,
de detaillering is bijna klaar, nog wat kabels, luchtfilter, kentekenplaatje, valbeugels, zadel, leren tas,
en nog wat details aan de voorvork (o.a. wapenhouder en kistje).

Laterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :wink:
Peterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Note 6 April 2016
Ik hoop dat het beetje duidelijk is...

Terug kijkend......mán!, ik moet precies nu denken aan "Zen en de kunst van het motoronderhoud" :|
Mooi boek....

Nu naar bed toch maar...

Schmazzels :)
 
Laatst bewerkt:
Gewoonweg schitterend Peter , een hele metamorfose met alles erop en eraan :)
 
Prachtig werk Peter, met zorg en liefde uitgevoerd. Ik probeer me in te beelden hoe klein de motor in werkelijkheid is. Pas dan is een inschatting van hoe knap het is wat je doet, mogelijk. Misschien kun je voor ons eens een vergelijkingsfoto maken, dus bijv. met een euromunstuk erbij of zo.

Mooi werk aan de koplamp, ik waardeer het altijd buitengewoon als daar het nodige werk in gestoken is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan