Hoofdsponsor

1/35 Universal Carrier Mk II [wip]

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
Met de M4 op zijn einde..ga ik aan het volgend projectje beginnen..De Universal Carrier MkII.

De volgende beschrijving was niet te vinden in het Nederlands waarvoor mijn excuses...

The Universal Carrier, also known as the Bren Gun Carrier from the light machine gun armament, is a common name describing a family of light armoured tracked vehicles built by Vickers-Armstrong and other companies.

The first carriers – the Bren Carrier and the Scout Carrier with specific roles – entered service before the war, but a single improved design that could replace these, the Universal, was introduced in 1940.

The vehicle was used widely by British Commonwealth forces during the Second World War. Universal Carriers were usually used for transporting personnel and equipment, mostly support weapons, or as machine gun platforms. With some 113,000 built by 1960 in the United Kingdom and abroad, it is the most produced armoured fighting vehicle in history.

Design and development[edit]
The origins of the Universal Carrier family can be traced back generally to the Carden Loyd tankettes family, which was developed in the 1920s, and specifically the Mk VI tankette.

In 1934, Vickers Armstrong produced, as a commercial venture, a light tracked vehicle that could be used either to carry a machine gun or to tow a light field gun. The VA.D50 had an armoured box at the front for driver and a gunner and bench seating at the back for the gun crew. The War Office considered it as a possible replacement for their "Dragon" artillery tractors and took 69 as the "Light Dragon Mark III". One was built as the "Carrier, Machine-Gun Experimental (Armoured)" carrying a machine gun and its crew. The decision was made to drop the machine gun and its team and the next design had a crew of three – driver and gunner in the front, third crew-member on the left in the rear and the right rear open for stowage. A small number of this design as "Carrier, Machine-Gun No 1 Mark 1" were built and entered service in 1936.

The engine was in the centre of the vehicle with the final drive at the rear
The carrier put the driver and commander at the front sitting side-by-side; the driver to the right. The engine was in the centre of the vehicle with the final drive at the rear.

The hull in front of the commander's position jutted forward to give room for the Bren gun (or other armament) to fire through a simple slit. To either side of the engine were two areas in which passengers could ride or stores could be carried. Initially, there were several types of Carrier that varied slightly in design according to their purpose: "Medium Machine Gun Carrier" (the Vickers machine gun), "Bren Gun Carrier", "Scout Carrier" and "Cavalry Carrier". However, production of a single model came to be preferred and the Universal design appeared in 1940.

Operational history:
The Universal Carrier was ubiquitous in all the theatres of war during the Second World War with British and Commonwealth armies; from the war in the East to the occupation of Iceland.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Let's get started...

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt:
Mooie intro , veel plezier en succes met je nieuwe project !
 
Heb dat hier ook nog liggen dus ik volg van op de eerste rij. Veel succes.
 
Veel succes, heb hem vroeger eens gebouwd voor mijn vader. Tijdens zijn periode als grenswachter in Vielsalm, juist na de oorlog waren deze voertuigen ook in het Belgisch leger in gebruik.

grtx Jan
 
Ik hoor graag wat meer over je bedoeling met deze kit, want ondanks de lange intro kan het nog een aantal kanten op. Waar situeer je de carrier en komen die figuren er ook in?
 
@Filip,Erwin en Jan :Bedankt heren tzal van pas komen...:$
@Steven: De bedoeling van dit project speelt zich af in de tweede slag om El Alamein waarin de 50e (Northumbrian) Infantry Division, deel uitmaakte van het Britse achtste leger.
Of het een passieve scene gaat worden of een actie daar ben ik nog niet uit...
De twee bijgeleverde figuren gaan erin komen bijgestaan door enkele van de volgende figuranten:
attachment.jpg

50e ( Northumbrian) Infantry Division
attachment.png

De twee T's staan voor de rivieren Tweed en Trent de twee rivieren,de oude grenzen van Northumbrian..nu Northumberland in het Noordoosten van Engeland..

Grtz yves,
 
Laatst bewerkt:
Wow Yves ge zijt er goed aan het invliegen he en uw werk mag nog gezien worden hoor
Marc
 
Wow Yves ge zijt er goed aan het invliegen he en uw werk mag nog gezien worden hoor
Marc

Merci mateke..we proberen het beste ervan te maken en...!! :8

Grtz yves,
 
Hallokes,heb nog eens wa tijd gehad om eens wat verder te kunnen doen...veel plooi en snijwerk met de PE,dus trage vooruitgang...!(bij mij toch).

Hier al wa fotokes,stelt nie veel voor maar alle beetjes helpen nie waar? :wub:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ziezo tot hier ben ik al geraakt mannen...

Grtz yves,
 
Chique dinges! Worden die stangen in halfreliëf op de vloer ook nog vervangen door PE?
 
Chique dinges! Worden die stangen in halfreliëf op de vloer ook nog vervangen door PE?

Bedankt Steven,wat die stangen betreft heb ik niets teruggevonden in de PE set, zou wel fraai zijn...

Grtz yves,


Grtz yves,
 
@Beyond:Mercikes man..
Weer wat opgeschoven met de werkzaamheden...
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En dan even een dryfit..

attachment.jpg

Weet nog niet goed hoe ik de zitbanken ga doen(met stof of enkel schilderwerk)...?
En welke onderlaag(primerkleur) ik het voertuig ga geven daar het een Noord-Afrika uitvoering gaat worden..
Zou het willen doen zoals de Rik zijn SdKfz 251/6...Grijs met daarna de woestijnkleur...?

Grtz yves,
 
Dag Yves, over je topic wil ik dit opmerken (ik weet dat je het me niet kwalijk neemt) dat ik vermoed dat niemand de introductietekst integraal leest, hooguit de eerste twee regels. Sterker nog, het lijkt erop dat je het zelf evenmin hebt gelezen omdat er her en der nog onbedoeld technische termen tussen brackets staan :D

Mensen willen in zo'n topic vooral snelle informatie en plaatjes, dus ik raad je aan om de introtekst samen te vatten voor zover relevant voor je eigen bouw. Natuurlijk moet niets en mag alles, maar dan denk ik dat je meer mensen aan het lezen krijgt.

Veel belangrijker, je bouw. Dat ziet er veelbelovend uit en de photo etch lonkt ons tegemoet... leuke bouw, mooi onderwerp en het ziet er prachtig uit tot nu toe. Ik kan je geen antwoord geven op je vragen, er zijn andere bouwers die daar veel meer vanaf weten dan ik.

Ik blijf met interesse volgen.
 
Bijvoorbeeld:



Met de M4 op zijn einde..ga ik aan het volgend projectje beginnen.. de Universal Carrier MkII. Deze is ook bekend onder de naam Bren Gun Carrier. Deze carriers waren lichte pantservoertuigen die vanaf 1940 werden gebouwd door Vickers-Armstrong.

Deze voertuigen, veel gebruikt door de Britten in de Tweede Wereldoorlog, werden aangewend voor het vervoeren van personeel en apparatuur. Daarnaast konden ze dienen als assistentievoertuigen voor aanvallen of verdediging (er konden bijvoorbeeld machinegeweren op worden gemonteerd). Tot 1960 zijn er ongeveer 113.000 gebouwd en daarmee is dit het meest geproduceerde pantservoertuig in de geschiedenis van de oorlogsvoering.

Voor meer informatie over het ontwerp, productie, geschiedenis, bewapening en operationele inzet, zie Wikipedia (klik hier).



Je kunt de bovenstaande tekst naar believen kopiëren / aanpassen en gebruiken als je wilt.
 
@Roy:No hard feelings man..bedankt voor de tip en de reactie! ;)
Heb hem bijdeze wat ingekort...

Grtz yves,
 
Hey,

Ivm je beschildering. Een grijze onderlaag zoals bij Inflandersfield zijn 251 kun je niet geven omdat Duitse voertuigen in die grijze kleur voorzien waren. Britse voertuigen hebben steeds de olive drab kleur, de ene wat fletser dan de andere, maar toch het is steeds deze kleur. Je kunt uiteraard ook gaan voor de drietonige camou-kleuren die gebruikt waren voor Britse voertuigen, maar ik weet nu niet of dit in gebruik was bij die universal carriers. Gezien in momenteel niet thuis ben kan ik uiteraard niet kijken in de gangbare docu.....😉
 
Swaken is mij hier dus voor, maar zoals hij reeds aangeeft, niet starten op panzergrijs. Dit is exclusief voor Duitse voertuigen.

BTW : een weetje : dit panzergrau was bedoeld als camo kleur. Hoezo camo ? Welke boom is grijs ? Inderdaad, het klinkt ongeloofwaardig, maar de bedoeling achter deze panzergrau kleur is dat een voertuig, geparkeerd in de schaduw van een gebouw, niet opvalt vanuit de lucht. Check dit maar eens op historische panoramische foto's.

Om terug te keren naar je Carrier : zoek wat foto's op op het internet wat je mogelijkheden zijn. Zelf ben ik niet zo op de hoogte van Brits materieel, maar zoals Swaken al zei : misschien starten met groen. Ik spreek hier van groen, omdat Olive Drab voorbehouden is voor Amerikaanse voertuigen. Britse voertuigen waren in een ander soort groen, tenzij Lend/Lease voertuigen na 1943.

De Britten vertoefden reeds langere tijd in het Midden-Oosten, dus zou het ook heel goed mogelijk zijn dat bepaalde voertuigen, af-fabriek reeds in woestijnkleuren geschilderd waren.

Ik wil je nu niet in verwarring brengen, het beste dat je kunt doen is deftige referentie opzoeken. Er zijn verschillende sites die zich toespitsen op kleuren en identificatietekens van Brits materieel.

Groeten Rik
 
@Swaken@Rik: Bedankt heren voor deze uiteenzetting...!
Wat de kleur betreft heb ik het Britse groen(UK Bronze Green) in huis voor militaire voertuigen die in West-Europa dienst hebben gedaan.
Degene die al lang in het Midden Oosten vertoefden hadden de Dessert looks..
Eigenlijk wou ik bedoelen of ik een bepaalde kleur van onderlaag (zwart,grijs,wit,...)moest gebruiken om de woestijnkleur beter laten uitkomen of heeft dat weinig invloed op het uiteindelijke resultaat..?
@Rik:Trouwens een gaaf achterhaald weetje van dat Panzergrau..!!

Grtz yves,
 
Om je even op weg te helpen ivm de kleuren heb ik het volgende ter beschikking:

attachment.jpg
(Bron: google For reference purpose only)

attachment.jpg
(Bron: google: Tanks encyclopedia For reference purpose only)

attachment.jpg
(Bron: google For reference purpose only)

attachment.jpg
(Bron: google For reference purpose only)

attachment.jpg
(Bron: google For reference purpose only)

attachment.jpg
(Bron: google For reference purpose only)

attachment.jpg
(Bron: google For reference purpose only)

attachment.jpg
Noord Afrika 1943
(Bron: google For reference purpose only)


Zoals je op de eerste foto's kan zien zijn er verschillende versies mogelijk voor dit klein voertuigje.
Als je dan de zw/w foto's bekijkt heb je zelfs nog keuze uit verschillende vormen van camo (de kleuren gaan wellicht wel ongeveer hetzelfde zijn als de eerste kleurfoto).
Persoonlijk zou ik voor een versie van de zw/w foto gaan, maar dat is persoonlijke smaak ;)
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan