Hoofdsponsor

1/35 Gaz 11-73 [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.424
Het afwerken van de jeep loopt traag (zie de uitleg in mijn jeep topic) en de Do24MS heeft nog heel wat schuurwerk nodig vooraleer we daar met de heropbouw kunnen beginnen. Maar ik kreeg opeens goesting om te hakken en te zagen in een stuk resin en het beste wat ik hiervoor kon vinden was een kit waarvan ik zeker wist dat dit nodig ging zijn.
Daarom ben ik gisteren gestart met deze GAZ 11-73 van Azimut Productions:

attachment.jpg

Zoals je kan zien heb ik die enkele jaren geleden op de IPMS Nationals aangekocht voor 5€; er was geen kat die hem wou, zelfs niet voor die prijs.
Een beetje uitleg vind je hier: https://en.wikipedia.org/wiki/GAZ-M1

Het is een full resin kit mét witmetalen onderdelen wat betreft vering en vooras. Er steekt een stuk klare plastiek in waar je zelf de ruiten moet uitsnijden en er is geen PE.

attachment.jpg

attachment.jpg

De instructies zijn sumier maar redelijk duidelijk alhoewel ik er zeker van ben dat ze nog de nodige vraagtekens zullen opwerpen. Geen uitleg wat betreft kleuren en geen decals maar dat is misschien niet echt nodig.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het was dus eerst en vooral nodig om te beginnen met een grondige opkuis van de kas en de bodemplaat alvorens er ook maar iets anders kan bevestigd worden.
Je moet je niet verwachten aan een motor want dat is één blok resin.


attachment.jpg

Ik heb dit voertuig ook op schaal 1/72 liggen van bij ACE.
Wat mij wel opviel is dat die kleine GAZ véél gedetailleerder is dan zijn grote resin broer, compleet met een PE setje en al.
Misschien bouw ik ze wel samen.....misschien.....

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hèhè, zou leuk zijn en duo bouw 1/35 & 1/72 , alvast veel plezier hiermee :)
 
we volgen deze franse doos
 
Hey,

Jaja, samen bouwen, dan gaat de stock een beetje minderen....😜😉😊
Mooi, een ruski, ga je hem militair bouwen of burgerlijk? 😊
 
Hey,

Jaja, samen bouwen, dan gaat de stock een beetje minderen....
Mooi, een ruski, ga je hem militair bouwen of burgerlijk? 

De 11-73 is de militaire 4x4 versie van de GAZ M1 ofte "emka" wat in feite M1 betekend en dus zal dit een militair worden.
Als ik de 1/72 versie zou bouwen dan moet ik in feite 3 modellen maken want ik heb de 11-73, de M1 en de pick-up. Zal misschien seriebouw worden.......
 
Vind zulke kitjes altijd geweldig. Het lijkt allemaal simpel als je de bouwplannen bekijkt maar als je dan de bouwverslagen leest levert het toch meestal de nodige problemen op tijdens de bouw. Ik durf er me niet echt aan wagen moet ik zeggen.
Ik ga m alleszins wel weer volgen want heb praktisch geen ervaring met resin, dus weer een leer-moment voor mij.
 
Bij werken met resin kits moet je gewoon enkele veiligheidsnormen in acht nemen op het moment dat je begint te hakken en zagen en dit in verband met het stof dat vrij komt. Niet echt iets om te doen met kleine kinderen in de buurt.
Verder altijd werken met CA lijm en goed wassen en drogen vooraleer te verven.
Dit is een oude kit en die resin verschilt veel van bijv. deze van de Cushman scooter maar het werkprincipe blijft hetzelfde.
 
Ik mag niet klagen, voor het ogenblik verloopt het hier vlot.

Chassis uitgerust met de wit metalen vering en de achterbrug.

attachment.jpg

Kleine rechtzetting tot wat ik eerder geschreven heb: de 11-73 is slechts een 4x2 met achterwiel aandrijving en geen 4x4 zoals eerder vermeld want dat is de 61-73.
Ik zal dus ook geen duo bouw maken (1/35 + 1/72) want ik bezit niet 3 maar 4 kits van dit voertuig op 1/72 en zou er dus best eens een quadri-bouw van kunnen maken.

Verder de kas opgekuist en de zetels bekleed volgens de Chocotoff methode. Zal nog eens interieur kleuren moeten opzoeken vooraleer deze te verven.

attachment.jpg

en dan begonnen met wat primer waarbij de binnenzijde van het dak er uit zag alsof het best wat bekleding kon gebruiken.

attachment.jpg

Vermits het hier geen terreinversie betreft ben ik aan het overwegen om dit voertuig een mooie zwarte kleur te geven en dit te voorzien van gechromeerde onderdelen.
Heeft er iemand ervaring met het spuiten van wit-metalen onderdelen zoals de bumpers tot chroom bumpers d.m.v. bijv Alclad?

Wordt vervolgd...
 
Aclad mag geen probleem geven op wit metaal alleen moet je wel het metaal super glad afwerken als je er chrome op spuit.
 
Na de primer kan je in principe elke zwarte glanslak gebruiken voor de basis, hoewel ik zelf vond dat de zwarte basis lak van Aclad het beste resultaat gaf, maar in 1/35 is dit te verwaarlozen.
De primer hoef ook niet van Aclad te zijn.
 
Erwin,

Best steeds een zwarte basecoat leggen, alclad past daar het best op.
Denk aan de torpedo's van de snelboot, waren ook metalen delen, vandaar....😉
 
Dat had ik al vermeld ;)
 
Mooi model, kom je niet vaak tegen :)
Grappig om te lezen dat je naar een 1/72 model moet gaan kijken om details te zien, ik doe het andersom :laugh:
 
Deze jongen is ook nog niet vergeten.

De bijna laatste resin onderdelen zijn aangebracht, hier op de foto de achterlichten en de houder voor het reservewiel. Tevens werd de versnellingspook aangebracht en de stuurstang geplaatst.

attachment.jpg

Wat de beschildering van de wagen betreft zit ik met een klein dilemma. Het is een type carrosserie dat op de bodemplaat valt en niet één dat er over schuift zoals bij modernere voertuigen. Het kan dus nodig zijn dat er na het verlijmen van beide onderdelen nog wat putty aan te pas zal komen.
Als ik de beide delen nu mooi verf en ze passen niet, dan is mijn werk voor niets geweest. Als ik ze eerst verenig en aanpas en dan pas verf zou het beter moeten gaan.
Maar ik ben van plan om chroom onderdelen te gebruiken en dit voertuig heeft er nogal wat en vermits ik ze zelf moet schilderen moet ik ergens een beslissing nemen.

attachment.jpg

Op deze foto een idee van hoe het er zal kunnen uitzien.

De wagen moet voorzien worden van chromen randen rond de ramen, chromen sierstrips op koplampen, radiator grille en ventilatieroosters, chromen ruitenwisser en richtingsaanwijzers vooraan.
Verder chromen bumpers voor en achter en chromen wielkappen.

Om die reden ben ik overgegaan tot het aanbrengen van een basislaag Alclad primer op de wielen en de bumpers.

attachment.jpg

welke dan verder met Alclad Chrome zullen afgewerkt worden.

De rest van de onderdelen zal ik trachten te bewerken met Bare Metal Foil. Heb hier al jaren zo een vel liggen en het wordt tijd dat ik dat eens ga gebruiken.
 
ben eens benieuwd naar hoe deze wordt en dan vooral het chroom gedeelte, wil het zelf in de toekomst gebruiken maar altijd handig als je eerst een ervaren rot ermee aan het werk ziet. zou je ook andere zwarte primer kunnen gebruiken of gaat dat een ander effect geven? en misschien een rare vraag maar zou je het chroom gedeelte ook kunnen benutten als een realistisch uitziende spiegel of is dat niet mooi?
Gelukkig op deze geen kleine teksten te schilderen want die voor "la bastille" houdt me nog steeds bezig. Hoop je toch nog ergens een idee te kunnen aanbrengen waar je ook wat mee kan.
 
Ik heb nog niet zo veel ervaring met Alclad (heb het voor het eerst gebruikt op mijn B-52) maar het is zo dat een Alclad primer in feite een blinkende ondergrond is daar waar de meeste andere primers een matte ondergrond hebben. Die blinkende zeer donkere ondergrond is een must voor de metalen verf.

Misschien dat je de Alclad verven kan spuiten op een glanzende verf van bv. Tamiya maar daar heb ik tot nu toe geen ervaring mee, misschien dat iemand anders hier kan helpen.
 
zo fijne barschokken jongens,hoe zou de hechting zijn op blinkende primers,
autobouwers weten dat waarschijnlijk
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan