Hoofdsponsor

1/24 Fujimi Mclaren F1 GTR Longtail [done]

Schaal 1/24 - 1/25
D

dendave

Guest
De volgende racewagen die ik ga bouwen is de beruchte Davidoff versie.
De doos
VANALLES%20020.png

met een mooie decalset

VANALLES%20021.png

Eerst heb de body vrij gemaakt van de gietnaden en heb ik de grill aan de voorkant weggehaald.

VANALLES%20022.png

VANALLES%20023.png

Na de primer heb de blauwe kleur van Gulf gespoten(zeropaints)

VANALLES%20036.png

VANALLES%20035.png

VANALLES%20037.png

toen alles droog was heb alles afgeplakt voor het zwarte gedeelte te spuiten

VANALLES%20039.png

VANALLES%20040.png

gtr%201%20001.png

gtr%201%20002.png

gtr%201%20004.png

Tijdens droog tijd heb ik ook de velgen en het chassis gemaakt en gespoten.

gtr%201%20006.png

VANALLES%20038.png

Dan was het tijd voor de decals, eerst wou ik de lijnen leggen maar daar is het grondig verkeerd gelopen :worried: ik kreeg ze maar niet op hun plaats en door de sol gingen ze scheuren, alles wat verkeerd kon gaan is dan ook verkeerd gegaan. Wat nu! bij domino hebben ze decals liggen maar die kosten 24€ veel geld voor enkel de lijnen die ik nodig heb, dan maar weer alles afgeplakt en zelf de lijnen gespoten in het oranje van Gulf (zeropaints) en dat is ook niet 100% de bovenkant is goed maar de lijnen vindt ik nog altijd niet goed. Je hebt zo van die dagen dat echt niets wilt lukken.:(

Oordeel zelf maar:

gtr%201%20008.png

gtr%201%20007.png

gtr%201%20011.png

gtr%201%20012.png

gtr%201%20014.png

gtr%201%20015.png

gtr%201%20016.png

gtr%201%20017.png

Zeg nu ne keer echt jullie mening!! zo laten of toch nieuwe decals kopen? Of kan ik decal papier kopen zelf de kleur spuiten en op maat snijden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo laten zou zonde zijn.
Dus sowieso zou ik er wat aan veranderen. Probeer om het nog eens te spuiten, zodat je die gekartelde kantjes kwijt ben.

Als dat niet lukt, zal het toch een extra decal setje worden, vrees ik.
 
persoonlijk zou ik eerst het oranje van de lijn spuiten, dan heb je bij van die dunne rolletjes tape met een constante dikte (1mm, 1.5mm, enz...) waarmee je je lijn kan afplakken in 1 keer, daarna het gulf-blauw, dit verder afplakken en tenslotte het zwart...
 
Ja zo zou ik het ook doen eerst het oranje dat is ge makkelijker af te plakken en dan de andere kleuren , je moet het oranje dan niet juist afplakken gewoon waar het komt en daar uw tape op plakken , maar eerst goed schuren want anders zou je de verf er kunnen aftrekken , zou het misschien niet goed zijn als het oranje er op staat een laagje vernis erop en dan afplakken ?
Marc
 
ok de knoop is door gehakt, naar lang wikken en wegen ga ik eerst voor de goedkoopste oplossing en dat is wat Silenoz voorstelt als dat toch niet moest lukken dan wordt het een nieuwe decalset.
Maar nu eerst een bestelling doen bij domino voor de plakband en een nieuwe kit als troost.
Bedankt iedereen voor om jullie eerlijke mening.
 
Zwart en blauw dekken makkelijk het oranje, daarom in het vervolg eerst basis in oranje spuiten(met eventueel al een laagje vernis en terug matt schuren, maar niet noodzakelijk)
Tape aanbrengen met gewenste constante dikte voor de oranje lijnen. Ook 3M heeft prima lining tape op verschillende diktes( beschikbaar in carroserie speciaalzaken en mss goedkoper dan bij modelbouwwinkels). Afplakken goed verzorgen want dat bepaalt je resultaat.
vervolgens het blauw en zwart spuiten.
Is het resultaat niet perfect, zet er een laag vernis over en corrigeer met airbrush na matt schuren.

Kim
 
Dat is het plan ook, de verf heb is er al van en hij staat alweer in de primer te wachten, morgen ga ik het oranje er opspuiten.
Bedankt voor de info
 
Mag ik je een tip geven ?
Als je iets afplakt om te spuiten, wacht dan na het spuiten niet te lang om de tape terug te verwijderen.
Want als je te lang wacht en de verf droog en uitgehard is dan breekt de verf af als je de tape verwijdert.
als de verf nog niet 100% droog is dan heb je die lelijke randen veel minder.

nog een 2de tip. zo doe ik het toch altijd. En dat is eerst de lichte kleuren spuiten dan de donkere, Lukt niet altijd natuurlijk, maar als ik het kan doe ik het zo.
voor zo'n dingetjes gebruik ik altijd tape die carrossiers gebruiken super gemakkelijk om bochtjes mee te maken etc...

komt goed met dit model.
 
Bedankt Rebelish eerste tip heb ik gedaan maar toch ribbels.

Het oranje is gespoten morgen alles afplakken en dan blauw spuiten.
Ik zal morgen een foto maken voor ik het afplak.
 
Dave de tape aandrukken met een tandenstoker aan de randen kan helpen.
 
Mag ik je een tip geven ?

voor zo'n dingetjes gebruik ik altijd tape die carrossiers gebruiken super gemakkelijk om bochtjes mee te maken etc...

komt goed met dit model.

Nog een tip voor bochten te nemen: neem een haardroger en zet deze op zn laagste stand, richt hem naar je model toe vanop een afstand zodat je de warme lucht een beetje voelt terwijl je je tape plaatst. de warme lucht zal ervoor zorgen dat de tape nog soepeler in de bochten kan geplaatst worden, zeker de tape niet uitrekken! Tape wil altijd zn oorspronkelijke vorm terug nemen, tenzij je die verwarmt tot 90°!!!
Beste is meteen nadat je de bocht gemaakt hebt, er een stukje afplaktape over plakken
attachment.jpg

Deze laten zitten en pas bijsnijden vlak voor het spuiten, zo krijgt de tape niet de kans te bewegen
attachment.jpg

Kim
 
bedankt voor de vele tips de body is afgetaped en het blauw zit er al op maar die foto volgt nog

vanalles%20009.png

vanalles%20008.png

vanalles%20007.png

aan de beheerders die mogen mijn titel aanpassen want mij lukt het niet.
 
ok eergisteren het blauw gespoten en vandaag het zwart, het resultaat mag er zijn voor de eerste keer zo af te plakken, ik ben tevreden voor een amateur ;)

Oordeel zelf en laat gerust je mening achter, ik ben benieuwd.

het eind resultaat

mclaren%20009.png

mclaren%20008.png

mclaren%20006.png

Zondag ga ik juist nog met grid 12000 over de lijntjes schuuren om de randjes volledig weg te doen.
 
Beste dave schitterend spuitwerk man mooie kleuren, het plaatje klopt volledig ook al schuur je met een korrel 12000 vrees je dan niet om de rond liggende verf te beschadigen. ..
 
Ziet er goed uit :)

Ik zal zelf eerst een of twee laagjes vernis erop leggen voordat ik ging schuren om de randjes weg te krijgen en het om het risico te vermijden dat je schuurstof in je lichtere kleuren wrijf.
 
Beste dave schitterend spuitwerk man mooie kleuren, het plaatje klopt volledig ook al schuur je met een korrel 12000 vrees je dan niet om de rond liggende verf te beschadigen. ..

Ik moet Danny hierin bijtreden, ik weet niet of dat schuren een goed plan is, mss heb jij dat al gedaan? Er bestaan aaleszins veel andere manieren om die randen "op te kuisen".
zo ga ik steeds te werk:

1: gewoon met je vingers over wrijven, waardoor vele opkantjes al afbreken, aangezien je goede masking tape hebt gebruikt zou dit geen probleem mogen zijn en zouden deze mooi moeten afbreken langs een vloeiende lijn. Tenzij je heel dik gespoten hebt, zou dit moeten lukken.
2: met de punt van je scalpel of cutter kan je de opkantjes die niet willen lossen, fijn loskrabben. dit is wel preciesiewerk.
Een andere manier is er met een stukje afplaktape(gele scheurtape) op deppen, maar dan moet je wel zeker zijn vd hechting van je verf.
3: wat ik vervolgens doe is met een propere gom (merk Staedtler, andere vind ik te vettig) er lichtjes over gommen om zo ook al de eventuele resten van lijm
vd maskingtape te verwijderen en eventuele vingerafdrukken. ook opengewreven verfdeeltjes kan je zo verwijderen.
4: tenslotte cif ik het geheel voor vernissen, ik doe een paar druppels cif op het model en neem dan een vod met lauw water om het model zo te kuisen en laatste stof(verf)deeltjes, lijm en vingerafdrukken te verwijderen. Dan nog eens met een vod met enkel water, om het geheel af te spoelen, en dan droogdeppen met wat papier(beste is papier zoals in garage of carroserie, huishoudrol geeft weer stof af!)
5: het geheel eens afblazen, vanop veilige afstand, met luchtpistool om laatste stof te verwijderen vlak voor vernissen.

Ik pas deze techniek dagdagelijks toe op de helmen die ik spuit, weet wel dat ik met autolak werk, maar dat maakt volgens mij niet veel verschil uit.
De uitleg is mss niet altijd heel duidelijk, moest je vragen hebben, Shoot! ;-)

Kim
 
Beste Kim ik zelf gebruik schuurpapier van grid 18000 dat i een pak fijner dan cif en dan nog met water en zeep het is wel een langdradige job maar het loont zich op het einde want dan is het oppervlak zo fijn als een kindrpoepje :laugh::laugh::laugh:
Marc

Met mijn vingers zal dat niet gaan want mijn vel is van jaren aan auto's te werken zo hard dat ik echt krassen maak zelfs op mijn auto dus dat zal niet gaan
dat schuur of slispapier koop ik in de betere modelbouwwinkel zit in een zakje met verschillende korrelsoorten in en is op een soort doekje zelfs versleten gebruik ik het nog om op plastic te schuren
 
Interessant om te weten, zal me dat eens aanschaffen om te testen op 1 van mn helmen...
Zo zie je maar, elk heeft zn techniek.
wat ik me wel afvraag: stel, je schildert een model in wit met daarop bv een donkerblauwe lijn, als je de randen vd blauwe lijn gaat schuren, om deze glad te krijgen, krijg je dan geen blauwe vlekken op je witte delen?

Kim
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan