Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

Vanmorgen heb ik eens gekeken hoe de onderkant van het stuk er nog uitzag. Het was beter dan gevreesd, want ik had eerder de indruk dat de hele bodem vol kleverig spul zou hangen. Het waren alleen de druppels die je langs boven zag zitten als oranje vlekjes die nog week waren. Ze hadden de consistentie van de lijm die je onder etiketten van bokalen vindt, dik en stroperig. Ook hadden ze een roze kleur aangenomen, die moest wel afkomstig zijn van de rode kleur die ik onder de siliconelaag had gebruikt. Daar was een gat in te zien. Ik heb zoveel mogelijk van dit goedje met een tandenstoker van het gegoten stuk gekrabd. Sommige delen van de plaat waren sterk gegolfd. Toen ik de opvallendste verontreinigingen zo weggehaald had, besloot ik maar om de epoxyplaat meteen in de verf te zetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Je ziet achtereenvolgens van onder naar boven NAVO bruin, dan roodbruin dat naar boven toe meer doorschijnend gespoten is, dan roodbruin met een paar druppels zeeblauw en tenslotte om alles ondoorschijnend te maken zeeblauw met wat roodbruin. Dit moet van bovenaf de indruk geven dat het verste deel dieper is. Eens kijken hoe het uitgepakt heeft.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het heeft goed gewerkt. De planken geven nog een schaduw, maar als die er niet was leek de tank diep in de modder de steken.

attachment.jpg

Als je bedenkt dat je in zo'n gevaarte opgesloten had gezeten terwijl het volliep met deze drab...

attachment.jpg

Zicht op het strand. Dit toont hoe belangrijk de ingreep met de zaag eergisteren was.

attachment.jpg

De rest van de luchtbel zal op deze manier aan het zicht onttrokken worden. Het stuifzand ga ik met zandkleurige verf spuiten, eventueel gecombineerd met pigmenten. Het probleem van die laatste is dat er dan altijd een penseelrichting te zien zou zijn.

attachment.jpg

Op deze foto zie je goed de gelaagdheid van mijn kleurenopbouw. Bovenaan links is de kleur met het meeste zeeblauw, het lijkt steil de diepte in te duiken. Nu moet de kier tegen het plaaster aan opgevuld worden met Vallejo Still Water, zodat het blok water terug mooi aansluit op de aarde.
 
De kieren konden nu opgevuld worden met Vallejo Still Water. Daarom werd eerst de onderkant van de plaat met klei afgedicht.

attachment.jpg

De fles is voorzien van een handige giettuit. Hiermee kon ik recht in de kier mikken.

attachment.jpg

Meteen verspreidt het spul zich in de luchtbel en wordt de onderliggende verflaag terug zichtbaar.

attachment.jpg

Uiteindelijk kon de volledige bodem hierdoor terug zichtbaar gemaakt worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De kier werd volledig opgevuld.

Na een paar uur was er wel wat van het product door de kleidichting gelekt. De kier was daardoor teruggekeerd. De luchtbel was nu bleek van kleur. Het proces zal een paar keer herhaald moeten worden voor het water contact blijft maken met de plaasteren kraterrand. Als de verflaag opnieuw en definitief zichtbaar zou worden, hoeft het stuifzand niet overal dekkend gespoten te worden.
 
Ik heb vandaag de omkadering hersteld.

attachment.jpg

In de zware houten bodemplaat is er een lichter plaatje ingewerkt dat tot onder de rand van de harsplaat komt. De bevestiging is met 4 schroeven gebeurd die korter waren dan de plaatdikte. De ruimte is dan opgevuld met parketisolatie.

attachment.jpg

Dan kon er weer geplamuurd worden, hopelijk nu voor de laatste keer.

attachment.jpg

Zo dadelijk ga ik het bijschuren en dan kan het weer in de verf.
 
Je volharding begint zijn vruchten af te werpen...
Het ziet er goed uit ;)
 
dus als ik het goed begrijp eerst schilderen en dan de stil water erop ?
 
chapeau hoor !!
had eerlijk gezegd niet gedacht dat nog ging goed komen !
ben nu echt benieuwd naar het eind resultaat
 
Bedankt voor de aanmoedigingen. Pascal, Still Water kan je zelf ook inkleuren als je wil, door er acrylverf bij te doen. Het is wateroplosbaar. Je kan best op de bodem al een verflaag leggen met de kleur die je van bovenaf ziet.

Vandaag kon het water ingekleurd worden, aangezien na een vijftiental keren aanvullen het laatste zinkgaatje Still Water weggewerkt was. Ik heb er Mr.Hobby Mud voor gebruikt en daarover Tamiya Tan. Zo kan je de turbulentie in het water volgen en is het kleurverschil op de bodem weggewerkt. Ik ben tevreden over de kleurencombinatie die het opgeleverd heeft.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu kan de andere Churchill er bij komen.
 
Dat ziet er al helemaal anders uit :)
Kan het zijn dat er een haartje in de resin zit (het moet niet altijd in de boter zijn hé :laugh: ), bij de planken in het water?
 
Dat haartje is het touwtje waarmee de planken samengebonden waren, Beyond. Dat is daar met opzet ingelegd.
 
Dankuwel. Ik heb de Churchill er nu ook op gespannen met een trekkabeltje. Dat zit vast met soldeersel en componentenlijm. Daardoor hang de tank wat naar voren. Ik hoop dat dat zo blijft en da ik niet moet aanspannen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik hoop dat het houd.
Soldeertin heeft de eigenschap dat het uitrekt (zelfs breekt) als er spanning op komt.
 
Soldeertin wel, maar het functioneert nu niet als element waar de kracht op gezet wordt, maar om de lijm grip te geven aan dat dunne draadje.
 
attachment.jpg

Wat links op de foto staat, is al definitief aan het grondstuk bevestigd met pinnetjes.

attachment.jpg

Deze dingen zouden de krachten moeten opvangen die de spankabels van de hefboom naar de brug overbrengen. Dat wou ik toch niet gewoon toevertrouwen aan secondelijm, dus wordt er een messingdraad verzonken in beide onderdelen. Het kan dus nog wat buigen maar niet zomaar knappen.

attachment.jpg

Ook de oogbouten aan de katrollen zouden het moeten houden hebben met een druppeltje lijm. Hier heb ik maar een draad in de ring gebracht en dan door de katrol gestoken. Daarvoor moesten er gaatjes geboord worden met een diameter van 0,30, wat heel wat tijd innam. Je ziet ook de opeenvolging van het anker met de explosieve beugel.

attachment.jpg

Dit hangt allemaal aaneen tot aan de eerste katrol, maar het zal bij een beetje torsie niet zomaar loskomen.

attachment.jpg

De fascine is mat gespoten en klaar om met nog zo'n explosieve beugel aan de gezonken tank te bevestigen. Nu ga ik een weekendje relaxen in Center Parks, dus tot maandag dan maar.
 
De takkenbos hangt op zijn plek met het "quick release"-systeem.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna heb ik de katrol opgehangen met een paar eindjes draad in de plaats van die resinstukjes zonder kabelstructuur.

attachment.jpg

Het touw dat bij de kit zat is gebruikt voor het katrollenstelsel, het is te kort om de hele brug ermee te doen. Ik heb een naald gemaakt van soepel draad om de winch nog een paar windingen te geven.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna werd met een ander stuk garen de kabels op de brug gemaakt. Hier had ik wel de resinstukjes voor gebruikt, daarom is de brug wat opgetild zodat de kabels ontspannen kunnen bevestigd worden.

attachment.jpg

Er waren twee figuren geschikt voor de katrol. Die zullen daar wel staan terwijl de brengunschutters nog in dekking liggen vooraan de tank. Ik bedacht dat ze de brug nooit degelijk zouden kunnen gelegd hebben door vanuit een gedekte positie het "quick release"-systeem te gebruiken, want dan zou ze misschien van de koepel van de gezonken tank botsen. Ze moesten die brug goed kunnen manipuleren dus moest het met de hand gebeurd zijn.

attachment.jpg

Maar bij het op spanning brengen kwam er uiteraard een kink in de kabel. Nadat de eerste lijmverbinding knapte, ging ook de andere er aan. De brug werd terwijl uiteraard ondersteund. Er zijn reeds iets langere kabels geschilderd, die uit een stuk zullen bestaan en met een koperdraadje in een lus gelegd zullen worden. Daardoor moeten ze de kracht kunnen dragen. Of de rest van het systeem dat kan doorstaan, valt nog te bezien. De producent raadt aan om alles met lijm te verstevigen, ook de brug aan de tank, maar ik wil die los kunnen maken om het diorama zonder risico's te kunnen verplaatsen.

attachment.jpg
 
Het trucje met de koperdraadjes heeft gewerkt, de brug hangt!

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Maar meteen wat volk in de tank gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De brug blijft goed hangen, nu al een kwartier. Ik heb er maar een beveiliging onder gezet voor als het toch fout gaat. Morgen begin ik aan de details.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Deze nacht is de kabel toch weer gelost bij de katrol. Die wordt dus weer verder verstevigd.
 
Kabels staan mooi onder spanning, wel spannend of deze het zullen houden...? :))

De rest ziet er goed uit ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan