Hoofdsponsor

1/35 AFV Churchill Mk.IV AVRE + SBG assault bridge [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.304
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Mijn ZLC-bouwverslag is al ver gevorderd. Zoals ik al aankondigde in de sectie toekomstige projecten (http://www.modelbouwen.be/threads/12734-1-35-Churchill-AVRE-met-SBG-brug, ga ik nu de Churchill van AFV bouwen met een heel aantal uitbreidingssets. Sinds het aanmaken van dat topic zijn er nog enkele doosjes bijgekomen, zoals een stel plooifietsen en een gedraaide loop voor de Besa. Hier een totaaloverzicht.

attachment.jpg

Van de AFV modelbouwdoos zien we de volgende styreen-ingrediënten:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De turret kan ik meteen vergelijken met het vervangexemplaar van Inside The Armour:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het resin is wat fragieler en moet wat opgekuist worden, maar er zit wel meer detail in, zelfs op plaatsen die normaal niet meer te zien zijn zoals het turretplafond.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De doos bevat wat fijn PE, een paar decals en een touw om een kabel mee te maken. De ophanging van de tank is ook verzorgd door een set springveren, maar zoals je in het boek van Heynes kan zien zaten die veren wat ingewikkelder in elkaar. Daar vind ik wel wat op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zitten twee sets tracks bij de kit maar alleen de vinyls zijn van het juiste, lichter uitgevoerde type. Dat komt omdat AFV al eerder een Churchill uitgebracht had van een versie die nog eerder in de oorlog ingezet was, bij de raid op Dieppe. Om die reden heb ik Friuls gekocht.

attachment.jpg

De handleiding is hier en daar voorzien van fotomateriaal.

attachment.jpg

attachment.jpg

Toen ik de Voyager fenders uitpakte, werd ik verblind door de grote oppervlakte van de set. Ik vraag me af of ik ze krijg zoals op de promofoto's.

attachment.jpg

Dit is de Besa van RB Models. Het is al de derde versie die ik heb omdat ik naast de kitversie ook het hoofdgeschut in resin heb gekocht.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit is het zogenaamde petard mortier van Resicast, een groot formaat van blaasroer om barricades op te blazen die honderd meter voor de tank lagen. Er zitten ook een radio en andere gimmicks bij.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik kocht een wading kit omdat die ook op de doos van de brug werd afgebeeld. Een tank die op het strand bruggen moet aanleggen, moet ook door de branding kunnen rijden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bemanning zal bestaan uit een commander van Alpine en een crew van Royal Model. Nu ga ik de inhoud van de SBG Bridge op een rijtje leggen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Veel lange onderdelen maar ze zijn toch vrij goed uit de doos gekomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze plooifiets van Diopark lijkt me een mooi stuk bagage voor de geniejongens die deze tank besturen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze plannen en nog wel wat meer kan je bestellen in het Bovington Tank museum. Ze zijn niet op schaal maar tonen wel alle componenten. Ik heb ook een blauwdruk besteld met bemating van de tank alleen die ik er onder zou kunnen leggen, waardoor ik een CAD-tekening van het geheel zou kunnen proberen te maken. Dat bekijken we als die plannen deze week aankomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze plaatjes komen uit "Modelling the Churchill Tank" van Osprey. Er staat een artikel in van iemand die deze hele brug gescratcht heeft.

attachment.jpg

Dit boek, "D-Day, De Slagvelden van Normandië", zal ik gebruiken om het diorama mee te bepalen. Het staat vol met vergelijkingspunten tussen de historische sites van vroeger en nu. Maar een van de belangrijkste stukjes referentie ga ik later vandaag eens bekijken in het museum van Overloon.
 
Laatst bewerkt:
amai mijn botten!

ik zet er alvast een stoeltje bij om te volgen, lijkt me zeer leerrijk.
 
Als onze Steven zin heeft om iets te bouwen doet hij het meteen goed ook😉wat een schitterende intro,ben versteld van het project je gaat uitvoeren lijkt mij zeer interessant om te volgen.
Wens je heel veel bouw plezier en veel succes met dit project.
 
Dat word een uitgebreid model.Heel erg gaaf al die extra's.
 
Mooi projectje ! En al flink wat goodies. Dat kan niet anders of prachtig worden.

Groeten Rik
 
Dit is een flinke tafel met goodies, zeg. Daar kan alleen maar iets schoons uit komen. Veel plezier met de bouw.
 
Je zal je blijkbaar nier vervelen met dit project...succes ;)
 
Netjes. Hier hou ik van se.

Ik schuif aan .
 
wow veel suc6 steven ziet er een zware bouw uit , hier kan je wel ff mee voort geloof ik
 
Heb deze foto gevonden via Google, veronderstel dat het dus zoiets zal worden:

attachment.jpg

Ik zet er mij in ieder geval bij.

Let er in ieder geval al op hoe de tank vooraan door de veren gaat door het gewicht van de SBG brug. Denk dat dit een moeilijk item zal zijn bij de bouw en je zal ook tegengewicht in de tank moeten plaatsen.
 
Veel succes me de bouw, ge gaat er u werk aan hebben denk.
 
Howla, de tafel is goed gevuld met van alles en nog wat, maar waar ga je nu bouwen hé? ;)

Dit zal een serieuze bouw worden, dat ik met plezier zal volgen :)
 
Ik zal onder de tafel moeten kruipen. Bedankt voor de aanmoedigingen!
 
We gaan er eens invliegen en we nemen de handleiding er bij. Zoals steeds valt er wel wat af te lachen bij Aziatische merken als het om literatuur gaat.

attachment.jpg

Maar over naar de decalopties: B en C situeren zich in de juiste omstandigheden, de andere zijn van een jaar later.

attachment.jpg

De eerste grote onderdelen vragen al om wat schuurwerk, al zou je weinig zien als je het liet zitten.

attachment.jpg

Bij de ophanging moeten we weer wat springveren bijcreëren. Deze keer zal ik er wel een twintigtal moeten draaien.

attachment.jpg

Normaal gezien was ik nu ook in het bezit van een blauwdruk gebaseerd op de originele plannen maar de verkoper ging er van uit dat ik in Aberdeenshire woonde en bezorgde mijn tekeningenkoker dan ook daar. Ik hoop er toch nog wat van terug te zien na mijn verontruste mail.
 
Dit weekend ben ik aan de Friuls begonnen. Elke tracklink moest drie keer ingeboord worden om zeker te zijn dat de pinnen er goed door konden.

attachment.jpg

Die pinnen werden op lengte geknipt met een zelf geknutselde constructie.

attachment.jpg

Het was makkelijker schakelen dan bij de Maultier, deze tracklinks zijn robuuster en plooien niet door bij het boren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De vinyls van AFV waren nochtans niet slecht, ze waren aan de buitenkant zelfs redelijk gelijkend. Volgens mij heeft AFV ze afgekeken van Friul, want de tracklengte is exact hetzelfde. Het profiel is lichtelijk anders. De binnenkant was echter niet correct, de links haken daar niet ineen. Wil je dus de Manganese Track voor de Churchill, dan kan je alleen bij Friul terecht.

attachment.jpg

Een bijkomend voordeel is dat de tracks mooi doorhangen.

attachment.jpg

Bij het openen van het tweede zakje tracks kwam ik tot de ontdekking dat er maar een soort links geleverd was. Aangezien de tracklichamen zelf symmetrisch zijn en alleen de richting van de pinnen verschilt, heb ik ze korter afgeknipt om de gaatjes dicht te plamuren. Verder vond ik nog interessante info over het gebruik van de verschillende soorten tracks op terrein en over custom ophangingsconstructies op: http://freespace.virgin.net/chris.shillito/a22new/articles/misc/suspension.htm
 
Meestal levert Friul twee dezelfde soort tracks, dus geen linkse en rechtse. Op zich vormt dat geen probleem, de meeste bouwers verweren het onderstel, en dus ook de tracks, met pigmentpoeders of zelfs een dikke brij. Hierdoor zal er van de resterende pinnetjes niks meer te zien zijn.

Overigens mooie werken aan de tracks !

Groeten Rik
 
Bedankt voor de info, Rik. Hoe het model vervuild gaat worden, is nog niet helemaal zeker. Er is een kans dat het zelfs midden in een plas namaakwater komt te staan, aangezien de tanks door de branding naar het strand toe moesten rijden. Daar heb jij nu wel ervaring mee.

Ik ben al een week vruchteloos op zoek geweest naar springveren om de ophanging van de Churchill helemaal realistisch te krijgen. Ik moest om te beginnen 22 linksdraaiende veren vinden die pasten in de veren die AFV meegeleverd heeft. Die maat van veren was nergens te koop, ik heb in wel twee Hubo's, een Gamma en twee ijzerwinkels gezocht, die in Mechelen en bij Maldoy. Er is een courante set springveren te koop bij Maldoy maar die zijn allemaal rechtsdraaiend en ook iets te groot. Ik moest de veren dus zelf draaien. Het draad dat overeenkwam met de al geleverde veren moest 0,40mm diameter hebben. In de winkel kon je 1,2mm, 0,8mm, 0,6mm en dan 0,25mm vinden. De draad bij Friul tracks klopt wel en daarmee heb ik een poging gedaan, maar die is te stijf en springt dus terug naar een grotere doormeter. Bovendien kan je daarbij de spoed niet bijregelen als die op een bepaalde plek afwijkt. Door de stijfheid breekt hij al na een drietal pogingen. Pas gisteravond heb ik de oplossing gevonden. Ik had een gesprek met wat collega's op de chat van een ander forum en daarbij hadden we het over elektriciteitsdraad. Toen herinnerde ik me dat ik nog van dat lint had waarmee je de delen van een pc met elkaar connecteert. Daarin zitten een hele hoop gegalvaniseerde koperdraadjes. Ik had bij Maldoy wel een schuifmeter gekocht, dus ik mat zo'n draadje en het bleek exact 0,40mm te zijn. Ook zijn die draadjes veel buigzamer dan het materiaal van Friul. Bijgevolg ben ik meteen aan de slag gegaan en zijn op dit moment alle veren gedraaid, ook de derde set die nog binnen de linksdraaiende veren komt en die zelf rechts draait. Ik ben er haast draaierig van.

attachment.jpg

Hier eerst een plaatje van de sprockets, die blijkbaar perfect in de oorspronkelijk voor Tamiya geproduceerde Friul tracks passen.

attachment.jpg

Dit is het materiaal waarmee ik gewerkt heb.

attachment.jpg

De draaiing is hier al aangebracht maar de spoed moet nog aangepast worden. Als template is een stukje Revell sprue met een boorgaatje als aanzet gebruikt.

attachment.jpg

De eerste set veren is hier afgewerkt.

attachment.jpg

Ik moest wel de assen afzagen, want die horen niet aan de veren vast te hangen (zie daarvoor het plaatje in de eerste post).

attachment.jpg

Hier zijn ze allemaal afgezaagd. Daardoor gaan de springveren wel niet aangespannen zitten, maar als de tank staat zou dat opgelost moeten zijn.

attachment.jpg

Hier is de derde set in aanbouw, met als template de kitversie met een gaatje er in als aanzet.

attachment.jpg

Je ziet dat er voor elke veer een tegenhanger is.

attachment.jpg

Dit is een referentiefoto van http://freespace.virgin.net/chris.shillito/a22new/articles/misc/suspension.htm om te tonen hoe de drie veren in elkaar horen te passen. Dat klusje ga ik nu eens aanpakken.
 
zeer mooi werk, zeker ééntje om te volgen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan