Hoofdsponsor

1/72 Airfix - Willys British Airborne Jeep [WIP]

W

washi

Guest
Vandaag een nieuwe kit gekocht:

IMG_20150418_223503.jpg


Te zien op de website van Airfix

Bedoeling zou zijn om dit modelletje te benaderen:
IMG_20150418_223437.jpg

Alles uitgepakt:

IMG_20150418_223447.jpg

Omdat ik nog een beginner ben zijn tips altijd welkom!
Heb ergens op het forum gelezen dat ik de "losse" onderdelen best later toevoeg (jerrycans, wielen, dak,..), zodat ik overal nog aankan om te schilderen.

Verder is het voor mij ook de eerste keer om het verven anders aan te pakken (verdunnen, dat heb ik nog nooit gedaan :huh:).

Maar first things first, ik heb ergens gelezen dat het best is om de stukken eerst af te wassen? Zodat de verf beter pakt? Klopt dat? Kan iemand daar iets meer over vertellen?
Misschien nog andere zaken waar ik best rekening mee kan houden? :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De foto's komen erg klein op mijn beeldscherm, ik denk dat je ze beter kunt vergroten.

Stukken eerst wassen: zie de paragrafen 1 en 2 hier.

Van dat topic heb ik een index gemaakt van technieken, ook voor beginnende modelbouwers, zie hier. Hopelijk heb je er iets aan.
 
De foto's komen erg klein op mijn beeldscherm, ik denk dat je ze beter kunt vergroten.

Stukken eerst wassen: zie de paragrafen 1 en 2 hier.

Van dat topic heb ik een index gemaakt van technieken, ook voor beginnende modelbouwers, zie hier. Hopelijk heb je er iets aan.

Dan starten we daar mee!
 
Foto's zijn goed formaat nu, leuk kitje zo te zien!

En dit zijn gloednieuwe mallen uit 2014, dus van de nieuwe lichting van Airfix. Goede keuze wat dat betreft...
 
Het is inderdaad handig om na te denken eer je bepaalde onderdelen aan elkaar kleeft.
Altijd in gedachten houden dat je er nog bij moet kunnen met je penseel om alles mooi te kunnen schilderen.
Indien je ergens over twijfelt, neem een foto en vraag hier raad op het forum, je zal zien dat er vlug reacties zullen volgen om je verder te helpen ;)
 
Mooi modelletje, veel bouwplezier en succes alvast :)
 
Bruno,mooi kitje....maar is veel te klein voor mij...:D:D....Airfix een merk van het eerste uur...echt nostalgie....man ik wens je veel sukses met deze bouw...en het minste dat er is waar je geen antwoord op heb...gooi het gewoon in de groep...je gaat zeker geholpen worden.;);)
 
Succes Bruno,

Misschien een tip met betrekking tot het verven.
Uit je laatste post heb ik begrepen dat je verft met een penseel.
Asl je verf gaat verdunnen en op het 'naakte' plastic verven kan het wel eens zijn dat de verf nadien loslaat (zeker als je acryl verf zou gebruiken).
Daarom best een 'primer' laag aanbrengen. Goedkoopste oplossing is een spuitbus gebruiken met 'primer' (grondlaag).
Deze kan je zelfs in de brico krijgen. Ik heb zeer goede resultaten met deze:
https://www.brico.be/nl/verf-laminaat-decoratie/verf/voorstrijk-grondverf/grondverf/sencys-grondverf-mat-grijs-400-ml/5247781

Bus eerst goed schudden, en dan 15 minuten in warm water leggen. (door de bus wat op te warmen is de verf vloeibaarder en beter resultaat.)
Bij het aanbrengen, een paar zeer dunnen laagjes spuiten op +- 30 cm van het model. Geduld is hier van belang. Het is beter om bvb 2 dunne lagen te spuiten en dan een uur te laten drogen om daarna een 3e laag te spuiten. Alvorens de uiteindelijke verf te schilderen, de grondverf zeker 24u laten drogen, best zelfs 48 uur.

Opgelet! Zeker geen dikke lagen spuiten of te dicht bij het model. Anders krijg he druppels of gaat de dikke laag details verbergen.

Dirk
 
Bedankt voor de tip Dirk! Brico toe vandaag, maar toch al beginnen schilderen.

IMG_20150419_194456.jpg


Ik vraag me wel of hoe het komt dat ik geen "uniforme" kleur heb, ligt dat aan het verdunnen van de verf? Kan/moet er nog een 2e laag over?

Oneffen kleur is hier bvb goed te zien:

IMG_20150419_194500.jpg
 
Ligt volgens mij aan geen primer maar je kan dat oplossen met nog enkele lagen verf. De lagen ook kruisgewijs (niet te dik) aanbrengen, eerst van links naar rechts en dan de volgende laag van boven naar beneden. Zo doe ik het toch. Alhoewel ik moet bekennen dat er pas verf aan te pas komt als het model helemaal samenzit, ik kan daar mee wegkomen omdat het fantasieonderwerpen zijn dus dat systeem zal minder goed werken voor historisch correcte onderwerpen.
 
Succes Bruno,

Misschien een tip met betrekking tot het verven.
Uit je laatste post heb ik begrepen dat je verft met een penseel.
Asl je verf gaat verdunnen en op het 'naakte' plastic verven kan het wel eens zijn dat de verf nadien loslaat (zeker als je acryl verf zou gebruiken).
Daarom best een 'primer' laag aanbrengen. Goedkoopste oplossing is een spuitbus gebruiken met 'primer' (grondlaag).
Deze kan je zelfs in de brico krijgen. Ik heb zeer goede resultaten met deze:
https://www.brico.be/nl/verf-laminaat-decoratie/verf/voorstrijk-grondverf/grondverf/sencys-grondverf-mat-grijs-400-ml/5247781

Bus eerst goed schudden, en dan 15 minuten in warm water leggen. (door de bus wat op te warmen is de verf vloeibaarder en beter resultaat.)
Bij het aanbrengen, een paar zeer dunnen laagjes spuiten op +- 30 cm van het model. Geduld is hier van belang. Het is beter om bvb 2 dunne lagen te spuiten en dan een uur te laten drogen om daarna een 3e laag te spuiten. Alvorens de uiteindelijke verf te schilderen, de grondverf zeker 24u laten drogen, best zelfs 48 uur.

Opgelet! Zeker geen dikke lagen spuiten of te dicht bij het model. Anders krijg he druppels of gaat de dikke laag details verbergen.

Dirk

- Wil dat dan zeggen dat indien ik niet verdun, een primer niet nodig is? Of wanneer ik andere methode gebruik, airbrush?

- Wat is het verschil tussen acrylic (watergebaseerd?) en email? Mijn Revell set ervoor gaf "Email color" aan.

Bedankt voor de tips!
 
Bruno...het is het beste dat je altijd een primer gebruikt...ook voor de dekking en ja nu maak je meer kans dat de verf er af kan gaan.....
 
Een primer is volgens mij altijd een must.
het geeft grip voor de daarop volgende kleuren die je verft of spuit.
Je verf zal dus niet loskomen van het plastic.
Het geeft ook een uniforme ondergrond waardoor je minder situaties zal tegenkomen als transparante delen op het geschilderde oppervlak.

met verdunde verf moet je inderdaad meerdere lagen verven tot je een uniforme dekking hebt.
het is beter 3 dunne lagen te verven dan 1 dikke. Bij een dikke laag zie je meestal borstelstrepen en worden details bedekt.
Dunne lagen zij op zich misschien transparant, maar als je er meerder verft met een pause tussen iedere laag om de verf te laten drogen krijg je een veel beter effect.

Dirk
 
Bij acrylverf is een primer een must, bij enamel is het niet per se nodig hoewel ik het zelf altijd gebruik voor de zekerheid.

Als je bij acrylverf geen primer gebruikt, kun je erop wachten dat de verf er als vanzelf afbladdert of toch ten minste meekomt met de tape als je je het onderwerp afplakt voor bijv. camouflage.

Ik raad je overigens af om eerst te schilderen en daarna pas de onderdelen van de sprues af te knippen of snijden. Liever eerst de onderdeeltjes lossnijden, dan zoveel mogelijk samenvoegen (de dingen die in dezelfde kleur komen) en dan pas schilderen. Eventueel kun je onderdeeltjes met een stukje blu-tack of pritt poster buddies vastplakken aan een cocktailprikkertje voor het airbrushen. Voor het met penseel schilderen kun je de cocktailprikkers ook vastlijmen met secondenlijm, op plekken die later uit het zicht zijn. Nog een andere optie is, om het onderdeel in verschillende tranches te schilderen, waarbij je het vasthoudt op de plek die droog is. Dit kost wel enorm veel tijd en is niet echt aan te raden.
 
Het is inderdaad door je verf te verdunnen dat je niet overal een egale laag hebt, maar daarom moet je enkele lagen schilderen. Op die manier ga je uiteindelijk toch een egale kleur krijgen, zonder dat je details gaat dicht schilderen (door te dikke verf).

Het verschil tussen acryl en email is dat acrylverf verdunbaar is met (gedistileerd) water, enamel is verdunbaar met white spirit of (merkgebonden) verdunner.
Indien je enkele verklarende uitleg wenst over gebruikte woorden in onze hobby, dan kan je eens in het Vademecum gaan lezen ;)
 
Ik was een paar dagen geleden de geschilderde onderdelen al beginnen lijmen (onderstel en zijwanden). Met was spelden laten drogen.
Vandaag haal ik die eraf, en het was precies of er had nooit lijm tussengezeten. Het viel gewoon uit elkaar!

De lijm die ik gebruik is Humbrol Poly Cement, wat ik ooit bij een vorig kitje er had bijgekregen.
Alle gelijmde onderdelen hadden 2 lagen verf gekregen op dat ogenblik (dat goed droog was).

Enig idee?
 
Liquid poly is verf waar je alleen maar plastic mee kunt verlijmen. Op alle andere materialen, zoals verf, heeft het geen effect.

De werking van liquid poly is, dat het de twee stukken plastic aan elkaar smelt.

Als je de onderdelen dus eerst schildert, komt de lijm niet bij het plastic en kan de lijm zijn werk niet doen. De oplossing is, om de verf op de plekken waar lijm moet komen voorzichtig weg te halen met bijv. een mesje. Vervolgens kun je de lijm aanbrengen (heel klein beetje, want door de werking van de lijm kan het het omliggende plastic beschadigen! Knoei er ook vooral niet mee) en de onderdelen aan elkaar lijmen. Na ongeveer een half uur zit het goed vast.

Overigens vind ik Humbrol liquid poly persoonlijk geweldig en ik gebruik het dan ook veelvuldig in elke kit die ik bouw.
 
Daarom schilder ik pas na het verlijmen maar dat heeft dan het probleem dat je niet overal even goed bij kan en als er stukken met verschillende kleuren zijn is het ook een gepriegel. Daarom lijkt het voorstel van Roy een stuk beter.
 
Ik doe een combinatie van beide, eerst schilderen of eerst verlijmen. Het hangt een beetje af of je na het verlijmen er nog bij kan om te schilderen...
Als je eerst verf aanbrengt, dan moet je, zoals Roy zegt, de verf afhalen daar waar er lijm hoeft te komen (beide te lijmen onderdelen!)
Gebruik je lijm spaarzaam, anders zie je de lijmresten na het drogen, en deze zijn soms moeilijk te verwijderen.

Dus gewoon de verf verwijderen en opnieuw verlijmen ;)
Oppassen ook met wasspelden, deze kunnen soms te hard knijpen, waardoor je het model vervormt. De lijm smelt het plastic, zoals reeds vermeld, en wordt daardoor ook zachter. Tijdens het drogen wordt deze terug hard, dus als je het model vervormd, blijft het deze die vorm behouden als de lijm droog is.
 
Elastiekjes gebruik ik meestal, daar kan je de spanning zelf van regelen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan