Hoofdsponsor

1/35 GMC 2 1/2 ton truck. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.429
Dedju dat is hier stil op het forum.....ergens voetbal zeker??????

Dit is dus het ideale moment om in alle rust en stilte een nieuw topic te openen dat deze maal kadert dit in mijn "Garage" project.
Voor het eerst in mijn modelbouw loopbaan zal ik eens een kit van een GMC bouwen op schaal 1/35 en om die reden heb ik besloten om eerst en vooral deze Italeri kit eens te bekijken en te bouwen.

attachment.jpg

Vooreerst de box-art, gevolgd door een zicht op de onderdelen:

attachment.jpg

Het is mijn intentie om de truck in kwestie eens grondig te onderzoeken en deze te bouwen als kwam hij uit de fabriek. Verwacht U dus niet aan schade, verwering, modder en dergelijke toestanden, neen: ik wil deze truck onbeschadigd en onbezoedeld in mijn garage zien zoals een sjeik dat wil van zijn collectie voertuigen. De enige verwering die jullie dus zullen aantreffen is (hopelijk) enkel een kleurgradering ofte zenithale gradering volgens lichtinval en enkele sporen van gebruik door washes. We hebben hier immers toch te doen met een voertuig dat ondertussen minstens 70 jaar oud is.

Voor de gebruikelijke info scoorden we volgende vuile boekjes:

attachment.jpg

alsmede verschillende artikels uit tijdschriften die we hier niet kunnen weergeven.

Voor alle zekerheid hebben we nog wat ijzer aangeschaft als back-up

attachment.jpg

zonder echter zeker te zijn dat we hiervan gebruik gaan maken.

Ik ben er ten stelligste van overtuigd dat ik enkele volgers zal hebben waaronder Walter (Walesha) die zeker op de eerste rij zal zitten.
Het is mijn bedoeling om de door mij opgedane kennis te toetsen aan deze van Walter en andere volgers ten einde een bijna perfect fabrieksmodel te kunnen produceren dat in werkelijkheid zijn plaats zou kunnen vinden in een museum, private collectie of club. Ik wens dus geen voertuig te bouwen dat ergens een veldconversie ondergaan heeft maar wel een origineel voertuig in "pristine condition" zoals de Engelsen zeggen.

Hoop dat jullie kunnen en willen volgen.
Grtz
Erwin
 
WOW wat een flinke pak referentieboeken! Ik kom erbij zitten

Thierry
 
Succes met deze bouw Erwin ,aan info en informatie zal het zeker niet ontbreken met deze boeken als bron :)
 
Inderdaad schitterend boeken waar je kan op terug vallen dit project kan du niet mis lopen,we schuiven er graag een stoeltje bij...
 
Aha!... Ik zie dat mijne stoel reeds gereserveerd werd! :D

Je bedoeling is dus om een soort "privé-museum" te maken als ik het goed begrijp... in dat geval vraag ik me af uit welk jaar je deze GMC wil bouwen. De productie van dit model stopte in 1943 toen er om metaal te sparen nog enkel GMC's werden gebouwd met open cabine en een houten laadbak zoals het model van Tamiya.
Ik zie dat je twee radiatorsgrilles hebt van Limes, eigenlijk kan je die niet gebruiken op deze GMC, daar heb je één van de eerste drie modellen voor nodig om het historisch correct te maken.
Frankrijk heeft een deel van dit type GMC na de oorlog gerestaureerd en gebruikt en dan kan je wel die grilles gebruiken maar dan zit je met een na-oorlogs model.
Meer over deze grilles vind je hier: http://www.modelbouwen.be/threads/9697-INFO-radiatorgrilles-GMC-CCKW-352-353-op-1-35

Enne, ook gezien dat er nog een boekske ontbreekt in mijn bib... volgende week eens werk van maken! ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit met m'n verrekijker in Amsterdam klaar om dit te volgen.

Heerlijke hoeveelheid litteratuur en photo etch, dan moet je zelfs uit een Italeri-doos iets moois kunnen krijgen.

En inderdaad is het rustig op het forum... hopelijk vandaag of morgen grote update van mijn kant in de groepsbouw.
 
niks mis met italeri..

10264107_235222513352491_4817099052155759299_o.jpg


;)


ben je ook van plan om al het leidingwerk aan te gaan leggen?
 
Idd Grendel, Italeri is niet slecht maar deze GMC is een oudje, ttz: het enige aan dit model is een nieuwe cabine, de rest zijn dezelfde mallen als Italeri's voorgaande modellen van de GMC uit de jaren '80 en bevatten dus nog wel de nodige foutjes.
 
Wist niet dat er zoveel mensen interesse gingen hebben in mijn project.

Walter, je opmerkingen met betrekking tot de extra grilles van Limes zijn volledig terecht en ik had reeds de overige in bestelling. We komen er dus zeker uit.
Het is inderdaad mijn intentie om een soort "privé museum" te bouwen bestaande uit allerlei voertuig types dat ik zelf leuk en mooi vind. Momenteel draagt de GMC mijn voorkeur en heb ik ondertussen een heel groot aantal kits en conversie sets aangeschaft. Daar komen later nog o.a. Dodge 0,5t - 0,75t en 1,5t types bij alsook verschillende jeeps. We hebben dus nog heel wat werk voor de boeg.

Terug naar de kit waarbij we terug gaan in de tijd:
Eerst en vooral betreft het hier een GMC CCKW-353 want het is er één met een lange wielbasis.
Wanneer ik de box-art van de Italeri GMC bekijk zie ik inderdaad een metalen cabine en een metalen laadbak. Volgens TM van Tankograd werden die gebouwd tot eind maart 1943 (ben niet van plan te vitten op een maand).
Het in de kit voorziene stuur is echter het 3-spakig bakelieten stuur en dat brengt ons terug tot voor september/oktober 1942 want vanaf dan werd het houten 4-spakig stuur geïnstalleerd.
De metalen cabine is voorzien van een achteruitkijkspiegel aan de linkerzijde. Deze spiegel is bevestigd op een afzonderlijke scharnier op de carrosserie en niet op de bovenste scharnier van de deur zelf. We hebben hier dus te doen met een cabine type 1608 maar omdat er een opening in het dak is, de "roof hatch", betreft het een type 1609.
De kit is voorzien van een black out light, standaard gemonteerd op het linker spatbord en is ook voorzien van een asymmetrische grille waarvan Walter al aangegeven heeft dat het model niet klopt indien we een origineel model willen maken.
Het dashboard voorzien in de kit (stuk 90) geeft echter een ander beeld. Het is van het militaire type doch slechts voorzien van 2 knoppen links van de startknop (ignition key) en dat toont aan dat we te maken hebben met een dashboard van de 2de series CCKW die dus nog NIET voorzien waren van een black-out light; noch als veld installatie noch als standaard fabriek. Deze 2de serie werd gebouwd van juni 1941 tot mei 1942.
Dit wil ook zeggen dat we het black-out light moeten weglaten en de grille vervangen door een gelaste symmetrische grille van Limes Models.

Aan de onderzijde van de truck zien we dat de kit is uitgerust met Timken assen van het zogenaamde "split" type. Dit wordt aangeduid in de technische omschrijvingen met de letter B.
De kit biedt de mogelijkheid om deze te monteren met of zonder winch vooraan en ik hou er mij aan om hier een kleine verbouwing te verrichten door deze winch weg te laten. Technisch krijgt dit het cijfer 2.

Deze bouw zal dus gaan om een GMC CCKW-353 B2 cargo, 2nd series, 1609 cab.

Zitten we nog op dezelfde lijn Walter?
 
@ Grendel:
ben je ook van plan om al het leidingwerk aan te gaan leggen?

Daar ben ik nog niet aan uit omdat het meeste niet te zien is en ik niet graag tijd en energie steek in iets dat men niet ziet op een model. Wat ik wel weet is dat de nodige leidingen van en naar de lichten zullen aangebracht worden en dat de Hydrovac pomp in de kit zeer aan verbetering toe is.
We zien wel als we zover zijn.
Er steekt geen motor in de kit en dus gaat deze gebouwd worden met gesloten motorkap.
 
Uitleg klopt volledig, nog even vermelden dat deze cabine er één op acht is die werden uitgerust met een gunmount en één op drie GMC's kregen een winch... wat de assen betreft: zowel de modellen van Italeri, Tamiya en Hobbyboss hebben de zogenaamde "split-axel", er bestaat een conversiesetje van Master Productions met de "Banjo-axels" doch ze vergeten daarbij dat de Banjo ook heel andere wielen heeft want die worden niet bijgeleverd.
Enfin, tot zover de geschiedenis en de technische aspecten... op naar de bouw!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hopelijk is er nog een plaatsje voor een niet zo onderlegd iemand op het gebied van de GMC ?
Hoop van hier toch wat te kunnen opsteken, want ik heb zo nog enkele kitjes in mijn stash...
Aan de know how zal het in ieder geval niet ontbreken als ik al die documentatie hier zie verschijnen en kan lezen...

Mark
 
Zo heb ik er ook nog een paar op stapel staan (liggen). Benieuwd wat dit gaat worden, veel plezier met deze kit.
 
Ok rij vier,plaats 16 ik volg dit loont de moeite...!

Grtz yves,
 

Bedankt Walter, had het al eens gelezen maar was het denkelijk al weer vergeten.
Mooie set after market stuff die je daar toont, er staan er een paar bij die ik nog ontbreek.
In je topic spreek je van een set met rupsbanden en ik weet dat dit bestaan heeft maar ben dit in de modelbouw nog nooit tegengekomen. Enig idee of die ook gebruikt werden op de 2-assige M14 commando trailer?
 
Ja sorry Walter, ik was even mis en heb mij slecht uitgedrukt.
Het gebruik van sneeuwkettingen is meer dan genoeg terug te vinden op foto's; zeker deze genomen tijdens het Ardennen offensief.

Er bestaan echter ook foto's van het gebruik van een soort rupsbanden (o.a. p448 van de GMC bijbel) over of de dubbele voorwielen of de achterwielen van de GMC en ik vroeg mij af of deze rupsbanden ook gebruikt werden op de M14 PC trailer.
Reden van mijn vraag is tweeërlei nl.
- dat ik niet weet of deze rupsbanden ook bestaan in after market en
- dat ik zo een trailer zou willen bouwen in mijn Normandië project vermits op één van de bekendste foto's van Omaha Beach zo een trailer te zien is met rupsbanden over zijn gewone wielen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan