Hoofdsponsor

1/50 1/50 San Fransisco cross-section van Artesania Latina. [!]

De kaarstander Bert is als ik naar de foto links onder op de doos kijk, dat "draaiding" ategenover het rooster, aan de andere kant van de mast dus.
Daarmee werden touwen van bijv. de ankers binnengehaald, en werden door de bemanning rondgedraaid.
De palen waar men tegen duwde, aan de bovenkant dus waren er inderdaad minimaal 6
De planken op het dek, rond de kaapstander waren er voor dat men zich kon afzetten tijdens het opdraaien van het touw.
Was écht ZWAAR werk hoor:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
pilatus:ik kwam niet helemaal uit de maatvoering van het dek omdat dit maar een klein deel ervan is.Ik denk dat het op een heel dek makkelijker word.

Je kunt proberen om het patroon op ware grootte met potlood uit te tekenen op een A4-tje. De juiste lengte van de planken op jouw schaal is 12-14 cm, dan passen er twee planken achter elkaar in de lengte op. Als je het systeem eenmaal door hebt lukt dat wel. Dan knip je een deel ter grootte van je dek uit en je hebt een mal om te beginnen. Let wel op dai de kopse einden eindigen midden op een balk tussen de spanten ......
 
De romp is bekleed.Nu nog schuren en een paar keer in de lak.
CIMG7094.jpg
 
De romp is bijna klaar.Ik heb hem een aantal keer in de lak gezet.
Nu moet ik de gaten gaan maken voor de kanonnen
CIMG7095.jpg
 
Ziet er goed uit Bert maar ben je geen bang dat je de lak weer beschadigd als je de kanongaten gaat maken?
 
Nee daar ben ik niet bang voor,als de gaten er in zitten wil het geheel nog een keer aflakken.De bovenste rand en kopse kanten wil ik in een iets donkerdere kleur gaan zetten.
 
Je moet nog van alles vastlijmen op de romp. Dat houdt nou een stuk minder .....
 
Ahh Bert in wood gebeuren , :) zo te zien bevalt het je , ziet er goed uit !!!!!!!!!!!!!!
 
pilatus:daar heb ik niet bij stilgestaan ,ik hoop dat het wel mee valt met de verdere bouw.Zo zie je maar weer dit is een heel andere tak van de modelbouw als plasticbouw.

bubblegum: ja ik dacht ik probeer het nog een keer na de mislukte mississippieboot.
 
Je moet nog van alles vastlijmen op de romp. Dat houdt nou een stuk minder .....

Als je 'n klein freesje op je Proxxon zet schuur je zo iets lak weg op de plek waar je lijmen moet Jan en dat gaat perfect.
 
Je vliegt er nogal in Bert ;)
Ziet er al goed uit voor een eerste houtbouw, je leert er zo veel van.

Fred
 
Ik heb me een paar dagen terug dezelfde kit aangeschaft, waar ik aan ga beginnen zodra mijn Swift beplankt is. Ik volg deze dus met grote interesse!
 
al mooie vorderingen bert .
wel oppassen want het is erg verslavend dat hout :)
 
Alleen ligt het nu even stil omdat ik wat andere dingen tussendoor aan het doen ben.Ik pak de draad later wel weer op.
 
Ik heb deze ook weer opgepakt.

Omdat mijn werkplek te vol werd en er erg veel zaagsel en rotzooi lag heb ik deze even opnieuw ingericht.
CIMG7181.jpg
De nieuwe opstelling,ik heb er een extra tafel bijgezet voot het zaag en voorbereidende werk.(rechts)
CIMG7183.jpg
Tafel voor de voorbereidende werkzaamheden.
CIMG7182.jpg
Een mooi opgeruimde werktafel.
CIMG7180.jpg
Alvast 2 gaten voor de kanonnen gemaakt.
 
De werkplaats ziet er weer top uit net als het schip trouwens.
Lijkt wel of er wat schade is opgelopen bij de kanonsgaten of gaan daar nog weer wat latjes overheen.
 
ziet er goed uit maar het hout lijkt wel erg hard te splinteren.
en stof en zagemeel kan je niet onderuit hoor dat moet je er bij pakken :)
 
Klopt er is wat schade ontstaan.Ik zal eerst de overige gaten maken en dan de evt.schade die nog ontstaat gaan repareren.Ook moet het geheel dan nog een keer in de lak worden gezet.
Het is lastig om in een bestaande romp gaten te moeten maken.
 
de gaten kan je best eerst uitboren met een klein boortje ongeveer 1 a 2 mm van de lijn en het overige met een fijn vijltje bij vijlen tot je de juiste maat hebt :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan