Hoofdsponsor

1/50 1/50 San Fransisco cross-section van Artesania Latina. [!]

bert65

Well-known member
Registered
Lid geworden
21 okt 2011
Berichten
730
Omdat ik wel weer eens houtbouw wil proberen maar niet meteen een heel schip,ga ik maar een deel van een schip bouwen.

CIMG7075.jpg
De doos.
CIMG7081.jpg
Latjes,balkjes e.d.
CIMG7082.jpg
Lasergesneden delen.
CIMG7083.jpg
Een doosje met los spul.
CIMG7080.jpg
Tekeningen,lijm,2 potjes olie licht en donker en een hulpmiddel om de touwen te knopen.
 
Leuk dat je het toch weer eens gaat proberen Bert.
Bij een cross-section kun je je richten op de details van de binnenzijde van het schip, heel gaaf.
Veel plezier er mee :)
 
Welkom terug bij de houtsnuivers Bert.
Ziet er allemaal uit als typisch Artesania spul. Een opmerking vooraf: mieter die lelijke :angryfire: metalen lijsten voor de geschutspoorten weg en maak ze zelf van hout (zoals het hoort).
En wat dat "hulpmiddel" betreft: je kunt er prima op knopen maar dan krijg je het want nooit meer strak op je schip. Als je zover bent wordt je ongetwijfeld wel verder geholpen ....
Succes ermee!
 
Bert prachtig projekt...:):)...het intressante aan dit projekt is dat je zo veel details ken aanbrengen in het binnenschip ...wat je niet altijd kan zien in een full bouw...ik ga dat hier zeker blijven volgen zele :D:D....top man ...:):):):)
 
Dat is een mooie Bert, en volg je op de voet hoor, deze staat namelijk op mijn verlanglijstje, en kan ik mooi bij jou afkijken:wink1:
Maar de tip van Jan, (Pilatus) , daar ben ik het volledig mee eens, die metalen kozijnen..... wegleggen en zelf in hout maken, is een stuk mooier hoor

Succes, Germt
 
Bedankt mannen.
Pilatus: Ik zal kijken wat ik met de poorten ga doen als ik zo ver ben.


CIMG7084.jpg
De onderkant van het schip.

CIMG7085.jpg
En beplankt.
Ik heb een Vallejoflesje met verdunde houtlijm gevuld waar ik de latjes mee ga lijmen.Ik kan dan beter gedoseerd lijm opbrengen,welke ik met een reststukje lat uitsmeer.
Als alles goed droog is kan ik de rest afwerken en gaan schuren.
 
Denk je ook aan de kopse kanten van dekplanken en hoe ze verspringen?
En accentueren van de breeuwnaden?
 
veel suc6 met deze doorsnede bert .
 

Zoiets ja, maar dan niet dit patroon dat zich iedere twee planken herhaalt. Iedere kitfabrikant is om duistere redenen hier fan van terwijl dit in werkelijkheid NOOIT toegepast werd. Voor zo'n type schip is een z.g. 4 verband normaal, daarbij ligt de kopse kant na 5 planken weer op dezelfde plek.

dekplanken.jpg


Uit: http://www.vanhalterenweb.nl/modelbouw/?p=1840

De werkelijke lengte van een plank zal zo'n 6-7 meter geweest zijn, dus op schaal 12-14 cm.

De naden tussen de planken werden met teer "gebreeuwd" om ze waterdicht te maken. Om dit na te bootsen kun je bijv. de zijkanten van de plankjes met een zacht potlood zwart maken.
 
Allen bedankt voor de aanmoedigingen :)

Ik heb het idd. volgens de beschrijving gedaan.Jou tekening is een stuk duidelijker,bedankt hiervoor.
Gelukkig is dit het onderste deel dus hier zie je weinig van terug denk ik.Ik zal het op de volgende dekken,vooral de bovenste gaan toepassen zoals jij aangeeft.
Bedankt hiervoor.

Ik vind trouwens de Bounty die je aan het bouwen bent erg mooi vooral dat het ook een opengewerkt deel heeft.
 
Allen bedankt voor de aanmoedigingen :)

Ik heb het idd. volgens de beschrijving gedaan.Jou tekening is een stuk duidelijker,bedankt hiervoor.
Gelukkig is dit het onderste deel dus hier zie je weinig van terug denk ik.Ik zal het op de volgende dekken,vooral de bovenste gaan toepassen zoals jij aangeeft.
Bedankt hiervoor.

Ik vind trouwens de Bounty die je aan het bouwen bent erg mooi vooral dat het ook een opengewerkt deel heeft.

Graag gedaan en bedankt voor je compliment over de Bounty. Maar ........ :@ kijk eens goed naar de dekplanken daar :@
Alle kopse kanten vergeten aan te brengen :( :( :(. Zag het pas toen ik de boel al in de lak had staan, te laat dus.
Niet verder vertellen he?
 
Vandaag binengekomen.

CIMG7089.jpg
Een planken snijder.
CIMG7090.jpg
Een schuurhulpstukje voor de details.

Allebei even uitgeprobeerd en het werkt prima.
De plankjes knipte ik eerst met een klein tangetje dit ging wel maar soms knipte ik ook een beetje scheef.


CIMG7091.jpg


Ik heb het onderste dek geschuurd.Wat is het beste lakken of olie?
 
Laatst bewerkt:
lakken of olie zijn alle bij goed .
denk er wel aan dat je eerst alles op je dek lijmt wat er op moet komen ( zeker de bovengelegen dekken ) voor je met olie of lak gaat beginnen , anders houd de lijm niet meer zoals het moet en komen al de opgelijmde dingen los.
dus eerst alles op je dek voorzien voor je het in de olie zet wil je direct verder kunnen bouwen , anders moet je eerst alles een paar weken weg leggen ( zeker met olie) zodat het eerst helemaal opgedroogt is.

olie kan je ook makelijk met je AB aanbrengen ;)
 
Ik heb de eerste laag planken aangebracht.Ik moet deze nu op maat maken en het goed dlad schuren voor de volgende laag.
Ook de 3 dekken zitten er al in.Het dek heb ik toch nog volgens het boekje gedaan ipv.de tekening van pilatus icon_redface.gif Ik zal als ik aan een echt schip ga beginnen deze aanbevelingen zeker meenemen.Maar ik zie dit model als een vingeroefening om een beetje bekend te raken met de materie houtbouw.
CIMG7092.jpg
 
Ik heb de tekening alleen maar aangedragen en is zeker niet van mij, don't shoot the messenger :(
Alle respect voor je beslissingen en zeker voor je werk zover. Hoofdzaak is dat je zelf tevreden bent.
 
Hoi Bert,

Mooie kit die je daar wil gaan bouwen.
Er vallen me een paar details op die je eenvoudig verbeteren kan als je dat wil.
- de kaapstaander hoort 6 duwbalken te hebben en geen 4 zoals op de tekening op de doos
- je kan de kanonnen ( en andere koperen onderdelen) eenvoudig "zwarten" met "brass black" of een soortgelijk middel
- je kunt de geschutspoort kozijnen en luikjes eenvoudig door zelfgemaakte houten exemplaren vervangen
Maar als bouwer beslis je natuurlijk zelf hoe hoog je de lat legt;)
Veel succes met de bouw

Andy

(Sorry voor mijn late reactie, ik ben een tijdje minder actief geweest op het forum door familieomstandigheden.)
 
Schitterend gedaan hoor!
Maar aansluiten op Andy zijn bericht, zou ik voor deze mooie doorsnede ook proberen de poorten en luiken van hout te maken, is vrij eenvoudig te doen, en ziet er véél mooier uit:8
 
Ik heb de buitenkant van de romp 1 keer geschuurd.
Ik heb daarna een dun laagje houtlijm aangebracht,als dit droog is schuur ik de romp nog een beetje gladder.Ook de bovenste rand moet nog een beetje in vorm worden geschuurd.
Daarna is het de beurt aan de 2e laag latjes.
CIMG7093.jpg

pilatus:ik kwam niet helemaal uit de maatvoering van het dek omdat dit maar een klein deel ervan is.Ik denk dat het op een heel dek makkelijker word.
germt:kaapstaander,wat is dat? De kannonen laat ik misschien wel zo maar dat kan nog veranderen.En de poorten en luiken ga ik misschien wel van hout maken eerst even kijken als het zover is of dit te doen is.
Het is per slot van rekenig iets totaal anders dan plasticbouw:D

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken en de tips.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan