Hoofdsponsor

1/35 B-4 M1931 203mm Howitzer [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Famo

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jul 2009
Berichten
2.758
Hier de volgende doos ter hand genomen terwijl het vorige model staat te wachten op ontvetten.

attachment.jpg

Dit stuk russisch artelerie werd in 1931 ontworpen en in service gebracht in 1934 en had onder andere als taak gebouwen en bunkers compleet te vernietigen met zijn 203mm projectielen.
Hij staat op tracks maar deze zijn niet aangedreven. Als het kanon verplaatst moest worden op korte afstand vertrok men hem zoals op de boxart maar moest het over grotere afstanden dan werd er losse dolly (2 wielen) aangekoppeld die dan op zijn beurt aan de tractor gekoppeld werd. Soms gebeurde het dat het ganse gevaarte op een 4 wiels dolly geladen werd (ter hoogte van de tracks)om die grotere afstanden te overbruggen.

De inhoud van de doos : 5850 cm³ ;)

PE-sets : Geen ! en dit om de simpele reden omdat er geen voor bestaat. In de doos zit er standaard een klein PE-fretje

Tracks : een setje van Friul

attachment.jpg

Meer heb er ik eigenlijk niet over te vertellen
 
Mooi tussendoortje Famo,al een idee of hij op een sokkel of klein dio komt te staan..
 
Weer zo'n speciaal geval, die Russen waren al even inventief en creatief als de Duitsers!
 
Mooi project, Peter !

Ik wist niet dat deze in model bestond.

Some support :

attachment.jpg

De foto komt uit Militaria Magazine Hors-Série,n° 9 : Bataille pour Moscou.

Veel succes met deze, ik zal dit zeker volgen.

Groeten Rik
 
Ferm beest Famo, zal best wat aandacht trekken.
Dit beest werd zelfs op het einde van de oorlog ingezet in de slag om Berlijn. Daar schoot hij van op straat ganse huizenblokken aan diggelen. Bestaat film archiefmateriaal van.
 
peter , dit is wel eens iets heel anders dan dat we gewoon worden
van jou , namelijk zonder PE ,

zitten de wielen ook in die 5850 cm³ voor lange afstanden te overbruggen
setje van Friul , zal dus sterke schoenen krijgen ipv van in die bij de kit zitten

we volgen,tom
 
@ Danny Jeurrissen: zoals gewoonlijk é, op sokkel . Hij zal wel opgesteld worden in vuur positie , dus met de spade open geplooid. Ik zal een verlagingetje / putje voorzien in de sokkel om deze in te plaatsen.

@ Walesha : inderdaad als het erop aankomt om elkaar te vernietigen zijn ze allemaal zeer inventief é. Nu moet er wel gezegd worden dat de Duitsers wel qua afwerking toch veel verfijnder waren dan de Russen. Bij de Russen was het veel brutaler afgewerkt dan bij de Duitsers.

@ InFlandersFields : het is een kit die ik een 2-tal jaar geleden gekregen heb voor mijn verjaardag en hij was toen enkele maanden uitgebracht. Voordien had Malan hem ook al uitgebracht , maar dat is allemaal nogal zwaar en onverfijnd materiaal dat ik hem toen nooit aangeschaft heb.

@ Erwin : dat is heel juist wat je daar verteld, en in elkaar zakken doen ze die gebouwen. Heb het ook al gezien.Nu is er ook zo'n filmpje te zien op YouTube van een sturmtiger die een appartement gebouw in elkaar schiet. Best indrukwekkend als je het mij vraagt.

@Tom : yep die voorste losse dolly zit ook in de doos maar aangezien hij in vuurpositie komt te staan en hij toen afgekoppeld werd zal ik dat karretje er gewoon bijzetten, zo een beetje schuin ten op zichte van het geschut.
 
Ik wist niet dat hiervoor tracks van Friul bestonden, nu ga ik er zeer zeker eentje aanschaffen want ik vind dit een erg imposant geval. Veel plezier Famo !
 
Tof model man, inderdaad ook een speciaal model. Het volgen meer dan waard.
 
Succes Peter,met dit mooie Russische artilleriegeschut.Volgen we van dichtbij ;)
 
Tx voor de peptalk gasten want de eerste verbetering werken zijn al aan de gang met name het wegwerken van een naad die op de meest onmogelijke plaats zit en steenvol in het zicht.
Het word opgelost met koperplaatjes en P&D's.
Alles nu niet é, want ik zit nu in mijn zetel ;)
 
was al benieuwd hoelang het ging duren voor de eerste aanpassingen. benieuwd hoeveel je nog gaat overhebben van deze kit uiteindelijk...
 
Famo ook uit zijn startblokken geschoten, nu enkel nog wachten op foto's. :)
Ik ben er zeker van daje hier terug een pracht gaat van maken.
 
Ons forum doet zijn naam toch alle eer aan. Jongens toch, ik leer hier alle dagen nog bij.
Succes met de bouw Peter, maar je kwaliteiten kennende gaat dat geen probleem zijn zeker ;)...

Mark
 
Maakt dat ge uit uwe zetel komt gij, en speel met uw konijnen uit uwen hoed !
 
Vet ding, en zijn trekker (ook bij trumpeter) is dat ook.
 
@ Silennoz : ik denk dat de doos toch tamelijk leeg zal zijn (ik zeg wel "denk ik" )

@ BUZZY & Interceptor : we doen ons best om jullie te verwennen

@ Beyond : neen jong het is sterker dan mezelf. Ik ben nog steeds van het principe dat als ik iets doe geen half werk wil afleveren

@ GUnit : het is een koperen konijn

@ Philipson : ik stond in twijfel om die trekker er ook bij te zetten want het is zoals ge zegt ook een toffen bak, maar laat het zo om de nadruk op het stuk geschut te zetten.

Ok eventjes uit één doen wat er juist scheelt

het gaat over die joekel van een horizontale naad die eigenlijk het ganse onderstel verprutst (toch volgens mij é) terwijl er in het echt zelfs geen naad te bespeuren, tot daar ! Het is een volle plaat die er op gemonteerd is. Maar dat er dan ook nog niveauverschil in zit en de omtreklijnen van de rozet rond de as zoveel schelen dat ge het van een uur ver ziet...... Neen dan nog liever een dag of 2 werk dat het toch een beetje op iets trekt

Eerst de gelijmde stukken en dan een referentiefoto van een echt stuk geshut (bron : Prime Portal, picture by Yuri Pasholok)

attachment.jpg attachment.jpg


Daar het onderste stuk , onder de naad, met een dieper niveauverschil zit heb ik dat alles uit gedikt, maar eerst de nodige stukken weggesneden alsook de rivetten die zowiezo zouden weg gewreven worden. Wel heb ik eerst met een boortje 0.3mm de afgesneden rivetten afgepunt in het model om zo hun plaats gemakkelijk terug te vinden na het schuurwerk
Daarna een stukje spreu afgesneden en afgeschraapt tot ik een fijn stukje overhad en met genoeg lijm vastgezet.
Waarom pvc en hier geen koper ? de pvc kan je laten versmelten dmv je lijm tot een solide geheel. Met koper heb je zeer veel kans dat je die naad wegwerkt tot een fijn naadje die je altijd zal blijven zien daar het 2 veschillende soorten materiaal zijn. Met putty wegwerken ? dat kan maar het resultaat ? .....
Een 24-tal uren laten uitdrogen tot in de kern aub.

attachment.jpg

Dan het stuk rond de opening gemaakt.
Enfin het zijn eigenlijk 2 stukken. Eerst een stukje gemaakt om het gedeelte onder de naad uit te dikken ,dat had juist de dikte van een koperplaatje, en dan het volledige zichtbare stuk nagemaakt en erboven geplaatst. De 2 stukjes heb ik dan eerst op elkaar gelijmd ,dan het geheeltje op de precieze afmetingen gevijld en op het model gelijmd.
Waarom eerst de 2 stukjes op elkaar lijmen? awel, gewoon omdat je die 2 stukjes nooit precies gelijk op elkaar kan lijmen op je model zelf. Het zijn nog steeds met de hand gemaakte stukjes en niet met een CNC machine. Dus als er een verschilletje opzit kan je dat nog bijschuren. Eens het op je model zit , kan je dat niet meer, vandaar.

PVC mooi effen schuren koper stuk plaatsen en de nodige P&D's plaatsen. Nu volgens mijn bescheiden mening benaderd de nieuwe toestand toch een klein beetje meer de realiteit.

attachment.jpg

Enfin, nu nog de andere zijde.
 
Vakmanschap van de bovenste plank!! Niets benadering, gewoon boenk erop.
 
Zoals Tom zegt : boenk erop ! De nieuwe toestand overtreft bijna het origineel.

Heel mooie update. Ge krijgt al de punten, beste vriend.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan