Hoofdsponsor

1/35 Festung Stalingrad [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedemiddag Beste Kijkers !

Zeventig jaar terug was het daar (in Stalingrad) ten volle koekenbak. De Duitsers waren omsloten door het Rode Leger, het was nog een kwestie van tijd voor het zesde leger van Paulus zich zou overgeven...

Het is een episode uit de Tweede Wereldoorlog die menig modelbouwer beroert, ik kon dit dus niet laten liggen... ;)

Het prenten van bakstenen in pluimkarton (architectenkarton) was bijzonder goed meegevallen in mijn vorige dio.
Ik wou eens proberen hoe dit zou meevallen op een cirkelvormige muur en wil dit proberen op een fabrieksschouw. (Kan ook dienen op een stenen molen,... wie weet... ?)

Uit een plaat MDF heb ik, met de klokzaag, elf schijven gezaagd diameter 75 mm met een gat erin van 29 mm. Enkel de onderste drie hebben geen gat maar zitten aan elkaar vast met een pen in het midden. Zo kan ik de schouw later centrisch vastmaken op de onderbouw.
De schijven zijn uitgelijnd op elkaar gelijmd. Wanneer de lijm gedroogd was heb ik de koker taps gezaagd op de zaagtafel, onder een hoek van 1°.
Op de schuurband is de ronde vorm verder afgewerkt. Een schuinte is gezaagd, daar waar de schouw geknakt is.
Ik bouw de schouw uiteraard niet op volledige lengte !
Een vel pluimkarton is van het karton ontdaan en op de houten onderbouw gelijmd.

attachment.jpg attachment.jpg

Links zicht op de onderbouw in zijn jasje.

Dan volgt de fase van het prenten van de bakstenen. Soms vind je lagen bakstenen waar de stenen in lengterichting verwerkt zijn, maar meestal is enkel de kopzijde van de baksteen te zien. Ik heb dus de ganse schouw met kopse stenen ingeprent. Een vijftal uurtjes werk...

attachment.jpg attachment.jpg

Hier valt het misschien minder op, maar de schouw is wel degelijk taps !

attachment.jpg attachment.jpg

Het breukvlak is afgewerkt met gips. Eerst is op de onderbouw een laagje houtlijm gesmeerd, voor een betere hechting.
Het gips is aangemaakt met water waar wat Latex muurverf (terracotta kleur) is bijgevoegd. Zo bekom je een gekleurd mengsel. Wanneer later een deeltje gips afbreekt geeft dat weinig kleurverschil. Met een spatel is het gips aangedrukt en lichtjes wat laagjes gevormd.
Met een natte schilderborstel zijn de meeste scherpe kantjes nog wat afgevlakt.

De binnenzijde van de schouw wordt niet verder bewerkt. Er zijn wat horizontale groeven te zien van de klokzaag, de rest wordt schilderwerk...

Groeten Rik
 
Wat een mooie uitleg over de schoorsteen Rik.
Veel bouw plezier met dit diorama!


Fred
(Die meestal in stilte volgt)
 
Thanks, Fred.

Ik hoop er inderdaad wat plezier aan te beleven...

Groeten Rik
 
Jawadde Rik terug een prachtig begin, je moet er maar op komen om zo een schoorsteen te bouwen. En ie ziet er al goed uit ook.

Grtz Bart.
 
Hey Rik,

Alweer een mooie uitdaging zou ik zeggen,en zoals Fred ook aangeeft ,een schitterende,boeiende en leerrijke uitleg ,over de bouw van die schoorsteen.
Een mooie kopie van één der schoorstenen van de beroemde tractorenfabriek te Stalingrad
Bij deze zal ik vol spanning verder dit project volgen ,want zo'n modelbouwer zoals jij,doet ons forum open bloeien.
Go......Rik ;)
 
Weeral een origineel idee, maar ik vraag me af... als ik de maten zo bekijk: is die wand niet een beetje aan de dikke kant?
Ik veronderslet dat het schaal 1/35 zal zijn, dan heb je een wanddikte van zo'n 80cm... het zou natuurlijk wel kunnen hoor, het is maar een vraag.
 
@D-Day & Peiper : ik zal mijn best doen om dit tot een goed einde te brengen, en jullie met updates plezieren. 8)

@ Walesha : je hebt daar een punt. Ik weet ook niet met zekerheid hoe een fabrieksschouw er, in doorsnede uitziet.
Maar ik veronderstel dat de binnenzijde een cilindrische koker zal zijn, om een goede evacuatie van de rookgassen te verkrijgen.
Daarom heb ik een kanaal genomen van 1 m, dus een gat geboord van 29 mm. De basis is, zoals je zegt, 80 cm.
De bovenkant had ik voorzien met een gat van 1 m en een buitendiameter van 1.6 à 1.8 m.
Dit uitgetekend op schaal (hoogte van de schouw op 25 m geraamd) en zo bekwam ik een helling van 1°.

Volgende foto's kwam ik tegen op het net :

attachment.jpg

Hier is gestart met de bouw van een schouw. Duidelijk is te zien dat het rookkanaal 1/3 bedraagt van de diameter van de schouw.

attachment.jpg

Hier is de binnendiameter zeker de helft, maar de buitendiameter is ook veel groter als op vorige foto.
Uiteraard weten we niet welke hoogtes deze beide schoorstenen hebben/hadden.

Het opzet van mijn model is om de massieve constructie ervan weer te geven.

Groeten Rik
 
Tja, je hebt een schouw en een schouw en ééntje van 25m hoog is al een flinke... mss heb je hier iets aan: in Puurs staat nog een intacte fabrieksschouw van de voormalige brouwerij, die heeft onderaan een diameter van zo'n 2.50m en ik schat de hoogte op een 12m.
Onderaan zit de ingang van het rookkanaal, daar zie je dat de wanddikte twee en een halve steen is, ongeveer 50cm dus.
Als ik naar de basis op de eerste foto kijk, lijkt het me niet dat die schouw heel hoog zal zijn, die op de tweede foto heeft, vergeleken met de soldaten ervoor, toch een diameter van een meter of vier, dat zal dus wel een hele hoge zijn geweest.
 
Vond deze foto's / informatie op internet:

Schutwand.jpg

Schoorsteen_11_k.jpg
bron: http://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php/Schoorsteen

Dit is een site met erg veel informatie hoe schoorstenen gebouwd werden.

Ik vind het onderwerp heel leuk, ik zie de hoogste schoorsteen van Nederland iedere dag omdat deze vlak bij staat waar ik woon.
De Nedalco Schoorsteen is in 1938 door de firma Canoy Herfkens uit Venlo gebouwd. Het betreft een van de hoogste schoorstenen van Nederland met 75 meter. Deze schoorsteen staat bij de Zuid Nederlandse Spiritusfabriek, wat later Nedalco is gaan heten (Nederlandse Alcohol fabriek).

Dit alles ter info;)

Fred
 
Dat is een hele interessante site enne... een schoorsteen van 75m, dat is al een deftige toren! :D
 
Heel mooi werk, zelfs de naad waar het karton samenvalt is praktisch onzichtbaar.
Ik blijf deze zeker volgen.

Groetjes,
Rudy
 
Dit is alweer een goede start om terug een prachtig dio te verwezenlijken.
Dit wordt hier bij iedere update weer smullen met de ogen ;)
 
@Walesha : ik zit dus met mijn wanddikte van 80 cm aan een basis van een flinke schouw. :D

@The Mouse : bedankt voor de nuttige informatie. Zeer leerrijk. 'k had deze info niet tegengekomen, toch raar hoe de een iets vind en de ander niet... Kwestie van zoekwoorden ?

Ook de foto is zeer interessant. Ik sta nu in twijfel, ik was eerst van plan een vierkante onderbouw te maken met de deuropening vergrendeld met een zware stalen deur. Maar je foto van een ronde onderbouw...

@Rudy : het pluimkarton is met witte houtlijm bevestigd op de ondergrond. De naad is ook met lijm dichtgesmeerd vooraleer ik het geheel met schilderstape heb dichtgesnoerd zodat het mooi aansloot tegen de onderbouw.

@Beyond : ik zal mijn best doen jullie te plezieren met frisse updates. ;)

Groeten Rik
 
De binnenzijde van de schouw wordt niet verder bewerkt. Er zijn wat horizontale groeven te zien van de klokzaag, de rest wordt schilderwerk...

De binnenkant van zo'n schouw is binnen de kortste keren bedekt met roet en teer, dus van die stenenstructuur zie je toch niks meer van.
 
dit word opnieuw een dio om van te smullen! Als ik naar Famo zijn werk kijk, krijg ik zin om PE te plooien, als ik G-Unit zijn werk zie dan krijg ik zin om te gaan verweren en als ik jou werk zie krijg ik direct zin om dio's te bouwen! Zo aanstekelijk!
 
Tja ,dat was wel eventjes opkijken en een vloek erbij toen ik je schoorsteenmodel zag !! Qua originaliteit alvast een

attachment.jpg
 
@Rik,
Ook de foto is zeer interessant. Ik sta nu in twijfel, ik was eerst van plan een vierkante onderbouw te maken met de deuropening vergrendeld met een zware stalen deur. Maar je foto van een ronde onderbouw...

In gedachte houdende dat de Sovjets qua technologie destijds een stuk achterstonden, zou ik toch voor die vierkante onderbouw gaan hoor, zeker als het zo'n hoge schouw zou zijn... dat gaat volgens mij een extra cachet geven.
 
Yo Rik,

Wat een start...mooi op schaal gewerkt.

Ook hier zijn de bakstenen weer top ingewerkt.

Mss nog enkele trapjes voorzien op de omtrek, je weet wel, van die U-vormige...

Keep up!

Greetz Nico
 
Thanks Nico.

Die trapjes (in vaktermen : klimijzers) staan inderdaad nog op het programma. Vier per meter, dus op schaal om de 7 mm één...
Verder worden er nog trekbanden om de schouw bevestigd.

Groeten Rik
 
Fantastische start Rik.
Dit ziet er weeral meer dan veel belovend uit en je bent nog maar aan de schoorsteen bezig...:D
Ga weer met veel plezier volgen (en leren hoe je toch kan toveren...:8)

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan