Hoofdsponsor

Een niet krom trekkende romp maken.

bifcat

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 nov 2013
Berichten
594
Hallo Forum leden,
Vandaag wensen we jullie een gelukkig nieuwjaar en een prettig bouwjaar.
Vermelding. Lezen op jullie forum, toont aan dat er alsnog problemen en stellingen wijzen op een gebrek aan kennis wat betreft scheepsbouw en het daardoor ontbreken van weetjes die men bij het bouwen van een scratch romp, her en der tegen komt.
Vooral een leer fase voor allen welke ooit met een kromtrekkende romp geeindigt zijn.

Aandacht : vertrouw nooit op uitsluitend een spantenbord zonder waterlijntekening.
Waarom: Kijken naar een scheepsplan blijft een verraderlijk iets. Zelfs indien het gaat over een werfplan, zitten er soms instinkers tussen. Waaronder Expres aangebrachte. Te dikke lijnen op een plan, dienen ook aandacht te krijgen.
Het basis spantenbord heeft drie referentie punten (in de hoogte-breedte en lengte van een schip) waarin de strooklijnen (spant en waterlijn) in een punt samenvallen. Alle kromme (zowel de spant als de waterlijn) stroken vloeiend door dat één punt.
Vergeet niet de waterlijnen per spant op het spantenbord te vergelijken .
Spant = een strokende lijn. Zonder knikken !
Waterlijn = een strokende lijn. Zonder knikken !
Scheepsbouw term : niet strokende lijn. Lijn die dient aangepast tot ze wel strookt met de andere.
De meeste bouwwijzen van rompen vormen nog een grotere uitdaging. Op kiel gemaakt, daarbij is het zetten van spanten heel goed in de gaten te houden. Volle positieve of opgevulde mal gebruiken. Is kiezen voor een wegwerp mal. Is de mal vol, heb je onvoldoende grip om met latjes stevig aan te brengen.
Bouwplaten, is iets waar velen van zeggen. Zoals ik het doe kan het ook (ik zie daar veel te smalle) .
Waarom een Spant dikte van 8mm, uitgewerkt op een breedte van 1.5cm. Daarop kan je latjes vastklemmen. Als je zegt, ja maar. Dat is me meer werk. U gaat kiezen om later te moeten vaststellen dat de romp gaat kromtrekken. Al heeft het kromtrekken nog meer te maken met het aanwenden van , ongeschikte bouwplaat, of niet goed gedroogd hout.
Bij wijze van test uitgevoerd in 2006. Spits, aangemaakt uit open spanten 18 en 12mm MDF. Buiten beplanking kasten hout, green (breedte beplanking), eik smalle beplanking voor kort bochtenwerk. Enkel verlijmd met watervaste witte houtlijm. En eik niet gestoomd, bewatert maar gebrand boven een theelichtje.

Benutte bouwplaat. 18mm Multiplex dun lagen (niet van de H. . .) met een onder kader 10cm breed, langst alle zijden 10 cm naar binnen geplaatst. Oversteek voor, achter en zijkanten = boot lengte, breedte plus aan elke zijde 10 extra cm. Ben je van plan nog groter te bouwen, maak er dan een grotere aan.
Bouw je niet volgens deze wijze, dan moet je opletten bij het aanbrengen van latjes op de spanten, zelfs bij plaatmateriaal komt trekken af en toe voor. Dunne triplex, waar en in welke vochtigheidsgraad hebben ze gestaan, dat weet je niet. Bij hout idem.

Starten met huidbeplanking. Meermaals gezien, eerst de dek lijn. Pfft, spanten staan vast op de bouwplaat, het heeft geen zin om er eerst een op de dek lijn te plaatsen. Moet een kielbalk uit een stuk zijn, neen. Heeft het zin om langs balkjes aan te brengen. Enkel en alleen bij langer dan 1.5m modellen. Bij kortere scheepjes mag je ze weglaten. Dikte van huidlatjes, 3- 4 mm. Grotere scheepslengtes 4-5mm. En dan hoor ik er al veel schreeuwen, waarom en waar vinden we dat. Wel, ik maak die een voor een aan, naargelang ik ze kan verwerken. Met een maximaal van twee identieke breedte latjes. Die breedte word eerst geschaafd, kops haaks geschaafd, dan een latje gezaagd en de kop terug haaks geschaafd . Latjes worden met de gezaagde kan tegen de spanten aangezet. Rustig werken bied voordelen. Zo moet je later niet veel meer aan bijvulmateriaal aanbrengen en niet veel meer te schuren.
Hier word nooit gekozen om latjes gewoon met een rechte kop tegen elkaar zetten. Afschuinen = groter lijmoppervlak. Afkorten op de breedte van een spant dikte.
Watervaste witte lijm word altijd aan twee zijden aangebracht. En ja, op dat scheepje van 2006 staat nog steeds geen enkele beschermlaag en de romp staat nog steeds niet krom.
Hier worden latjes nooit genageld. Indien het latje wegens teveel trekkracht na één dag rust toch lost. Gaatje 1mm boren, tandenstoker koppen afknijpen, kopje in de witte lijm. Ram maar in het gaatje. Zelfs zonder lijm geeft het een perfecte verbinding + goed wegschuren zonder een putje te veroorzaken.
Heb je nog ergens die kromgetrokken romp in de achterkamer staan. Dan is kijken of die recht te krijgen is door op te spannen, in sommige gevallen nog mogelijk. Dat is doen zoals bij een gekreukelde auto, op de recht-bank. Het kan dan nog enkel benut worden om een negatieve mal van te maken.
Leuk zoals vroeger karton en papier bootjes te water gelaten werden. We zien ze nog enkel als kleine waterlijn modellen op tafels staan.

Ik weet vandaag, dat recuperatie hout moeilijker vindbaar is en toch . . . .
Gooi hout nooit weg, zelfs geen korte stukjes.
Hout = goud waard indien het droog is.

Tot zover de eerste bijdrage van 2014.
Swake
 
mooi die tekst en uitleg zeker voor iemand die nog maar start met bouwen ik persoonlijk werk al meer dan 30 jaar op een ander manier zonder grote problemen te hebben. maar voor iemand dei begint te bouwen zou ik ook u methode aan bevelen .
gr dirk d
 
voor de startende houtbouwers zeker een must om te lezen.
vgr
Marc
 
mooi die tekst en uitleg zeker voor iemand die nog maar start met bouwen ik persoonlijk werk al meer dan 30 jaar op een ander manier zonder grote problemen te hebben. maar voor iemand dei begint te bouwen zou ik ook u methode aan bevelen .
gr dirk d

Beste Dirk,
We zullen elkaar eens eerst even moeten voorstellen. Scheepsbouw 10 jaar ervaring, modelbouw vanaf mijn 12de jaar (met een tussenperiode van 35 jaar er tussenuit :-) ). Scheepstimmerman, Trasseerder Monteerder in de scheepsbouw. Ervaring houtgebouwde schepen, van 0 tot afgewerkt schip. 4 jaar modelmaker:mallenmaker in de betonindustrie. Over de rest zal ik nog even zwijgen.
Een kijk op scheepsbouw, dat hebben er denkelijk weinigen.
Hoe je ook bouwd of hebt gebouwd , doet in wezen niet ter zake.
Mijn levensmoto is, heb respect voor al die bouwers van modelschepen. Hou het partimonium in ere.
Ik mag jullie melden dat we zowaar aan blad 8 zijn aanbeland en nog niet eens halver wege zitten.
Je gaat hier een uitleg krijgen over het bouwen van een romp, gezien door de ogen van een meubelmaker, scheepstimmerman en trasseerder monteerder in de scheepbouw. Denkelijk is dat het toch iets anders er tegenaan kijken.
Moest je daarover dan vragen hebben, stel die dan gerust. Want er zijn geen domme vragen, alleen nog veel in het ongewisse levende mensen.
Mvg,
Swake
PS: als ik iets niet weet, zal je de vraag krijgen hoe het aanpakken. Ik aanhoor nooit één klepel, maar meerder.
 
Laatst bewerkt:
Even een tussentijdse Bijvuliing of aanvulling.
Gooi nooit oud hout weg ! Oud hout is natuurlijk gedroogt hout en is vandaag goud waard !
Menig een houd mij voor gek, tot . . . . ze zelf in neste komen te zitten en me vragen stellen waarom iets krom trekt.
Natuurlijk gedroogt hout heeft voordelen die men vandaag bij nieuw hout niet of zelden tegen komt. Het Leven is er uit.
Met open armen ontvang ik graag OUD hout, het is mij van onschatbare waarde. Ongeacht in welke lengte, dikte.
Ga maar naar een houthandel en vraag hen om 1ste keuze Green. Ik garandeer dat je dat raar of zelden zal verkrijgen.

Wat hebben wij vroeger geleerd. dat was scheepjes maken uit sigarendozenhout . Het koste niets.
Vandaag loopt men naar de modelbouwwinkel en wat is daar te vinden.
Kan een mal in een andere houtsoort worden gemaakt. Ja zeker. Kombinatie is zelfs mogelijk.

Nog een aandachtspunt. Is het vraagstuk rond, wat is de beste schroefas. Daarover hebben we ook tal van mogelijkheden op een rij klaar staan. Waaronder de schroefassen welke S.M.B. aanmaakt. Gelagerd. Een schroefas zoals bij de Moonlight, welke een combinatie is uit buitenas legering brons-messing, schroef as geweerstaal. Nooit geweten en nooit willen weten van welke de waarheid daarrond zou zijn of worden. Die combinatie is reeds weg voor onze toekomst, want er is er maar ééntje die nog bestaat en de maker ervan is reeds zes jaar begraven en heeft het geheim met zich mee in zijn graf genomen. Met alle respect. Wil je de combinatie eens zien, kom dan maar eens een kijkje nemen. Het bolt als een trein en smeert zich zelf. In het water word een waterlaag gevormd die mee smeert. raar ? Wel het is en blijft zo. En ik, de mede oen die het niet wou geloven, geloofd ! Bijzonder jammer dat men het nooit deftig heeft opgeschreven, djuu toch ee.

Mvg,
Swake
 
Laatst bewerkt:
Stilaan kunnen we Deel 1 al plaatsen, maar ik ben nog in eigen archieven gedoken op zoek naar relevate tekeningen over scheepslijnen, spantenbord, enz.
We gaan daar onze tijd voor nemen en gewoon later terug van 0 begingen.
Jullie zullen dan ook menig maal een herhalen en nog eens herhalen terug vinden. Anders zullen jullie veel scroll werk hebben. En ik wens jullie geen tennispols toe :-)

Zo, tot volgende week of zo. Het weekend staat weer op wacht.
Mvg,
Swake
 
hallo swake mijn opleiding was matroos .mijn werk was de visserij en haven arbeider ik bouw al van mijn 18 de levens jaar 90% visser schepen uit de jaren 1970 tot nu met oudere modellen heb ik geen ervaring .
de meeste mallen maak ik ook zelf .
gr dirk d
 
Hier gaan we veel uit leren mensen, zo'n ervaren mensen, die ons, "hout snuivers" willen helpen juist te werkt te gaan, ik zat al op de eerste rij, wel ik zit al op het puntje van mijn stoel ;)
 
hallo swake mijn opleiding was matroos .mijn werk was de visserij en haven arbeider ik bouw al van mijn 18 de levens jaar 90% visser schepen uit de jaren 1970 tot nu met oudere modellen heb ik geen ervaring .
de meeste mallen maak ik ook zelf .
gr dirk d

Beste Dirk,
Het kijken komt bij jouw dus van de visserij zijde. Bij mijn duidelijk vanuit de scheepsbouw. Scheepsinterresse ligt bij mij in hoofdzaak op het type Stoom van voor 1960 met de Puffers vooraan. Heb hier nog een visboot romp liggen, maar die heeft men verbalemond en als Engelse steam trawler aan me doorgegeven. Plan en romp komen niet overeen, dus daar is het een en het aander aan verbouwd.
Mvg,
Swake
 
Hier gaan we veel uit leren mensen, zo'n ervaren mensen, die ons, "hout snuivers" willen helpen juist te werkt te gaan, ik zat al op de eerste rij, wel ik zit al op het puntje van mijn stoel ;)

Hihi , veilgheids gordels aangespen, neem maar een zespunts . De Tjipie zal het eens uitleggen hoe hout in elkaar past, heumheum (Tjipie, roepnaam voor een schrijnwerker die de zorg voor de kazerne op zich heeft genomen) Zo leert men ook nog bij terwijl men leest.
Mvg,
Swake
 
Aandacht, om mee te kunnen raad ik de lezers aan zich een degelijk bouwplan in huis te halen.
Zorg vooral dat er een lijnplan en spantenbord bijzit.

Mvg,
Swake
 
dag swake,
laat mij toe,om u in de eerste plaats te bedanken voor de moeite
en zeker de tijd die ge hier aan besteed,
even een idee,is het in de toekomst meschien mogelijk om het verslag in eenbestand te plaatsen,
om als het ware een naslagwerk te hebben zeg maar,
het is niet enkel voor een beginende bouwer leerzaam,volgens mij is het ook van toepassing voor de meer gevorderde bouwer,
en nog een vraagje,kunt ge eventueel iets meer vertellen over dat plan van die steam trawler,
net als dirk,ben ik zot van vissersvaartuigen,
groetjes,ronny
 
Laatst bewerkt:
dag swake,
laat mij toe,om u in de eerste plaats te bedanken voor de moeite
en zeker de tijd die ge hier aan besteed,
even een idee,is het in de toekomst meschien mogelijk om het verslag in eenbestand te plaatsen,
om als het ware een naslagwerk te hebben zeg maar,
het is niet enkel voor een beginende bouwer leerzaam,volgens mij is het ook van toepasing voor de meer gevorderde bouwer,
en nog een vraagje,kunt ge eventueel iets meer vertellen over dat plan van die steam trawler,
net als dirk,ben ik zot van vissesvaartuigen,
groetjes,ronny

Beste Ronny,
Op die vraag kunnen we twee keer ja zeggen. kan in Word en PDF. Kan die ook op mijn persoonlijke webplaats kwijt, enz.

Wat plangegevens Motor Fishing Vessel "White Pioneer " Steam Trawler 90'-0", plan Harold A.Underhill , Galsgow. bevat zij-bovenaanzicht en spant-lijnplan voor schaal 3/8"
Mvg,
Swake
 
Ja beste Lezers, het word een dik boterham avontuur. Maar hier gaan we.

Deel 1 , wegwijs raken in en wirwar van lijnen.

In de loop van de jaren zijn er al tig verschillende wijzen van romp aanmaken de revue gepasseerd.
De een doet het zus de ander zo. Er is dan een uitzondering op de regel. Diegene die een houten romp maakt. Te dikwijls voor een probleem komt te staan. Nu is het zo dat hoe meer informatie men leest er toch steeds iets uit naar voor komt dat in het oog springt. Gebrek aan informatie en informatie die nergens te vinden is.
Hoe word een schip getekend. Daarbij vergeten we alle componenten welke de scheepsbouwwijze architecten dienen samen te rapen om tot een degelijk eindresultaat te komen. Vandaag de dag is alles CAD en CNC gestuurd en heeft het veel minder intensief hoofd en ander rekenwerk van doen.
Kijken naar een schip, is kijken naar een blokkendoos waarin een lijnenspel word aangebracht waaruit de contouren van een schip ontstaan . Je weet waaruit een blokkendoos bestaat, inderdaad blokken van een bepaalde afmeting.
Het begrip blokken en waarvoor ze staan.
Algemeen zicht op een schip hebben is zoals kijken naar blokken. Zo word een schip in lengte en breedte richting in blokken opgedeeld. Er zijn twee maatgevende blokken waarmee gestart word. Bij het kielvlak (onderkant van het schip) vind je blokken met de maat H 0,5m x Br 1m x Diepte 1m . En een tweede blok maat van H 1m x Br 1m x Diepte 1m. Boven en onderkant van die blokken stellen de waterlijn hoogtes voor. De breedtes van het blok, de afstand in de breedte van het schip en de diepte van die blokken liggen in de lengte van het schip. De blokstructuur, zijnde de buitenlijnen, staan zowel op het lijnenplan, als het spantenbord, voorgesteld als de rechte lijnen. Als je daar al een klare kijk op hebt, sta je al heel ver. Lees nu de ander tekst en houw in u achterhoofd het woord “blokken” .

Wanneer heb je een deugdelijk bouwplan in handen.

Wat is nu een deugdelijk bouwplan te noemen. Voor mij dienen plannen duidelijk afgelijnd, met zo min mogelijk ontbrekende lijnstukken, te zijn en vooral geen dikke vette lijnen te bevatten. Plannen die op over en onder elkaar gezet te veel zoek en puzzelwerk veroorzaken, mijd een starter best. Over kosten zullen we niet discussiëren. Mijn keuze open plannen, van elkaar gescheiden over verschillend bladzijden .
En toch, heel vaak, soms veel te vaak. Hebben Engelse plannen een hoop instinkers achter de schermen. Later daar een voorbeeld van. In vergelijk zoals het werd meegedeeld, zijn de engelse vervaardigers van modelbouw kits, eens luidend. Wat niet past zal je moeten aanpassen. Onderdelen zijn NOOIT van maat, of je moest een cnc gelazerde bouwdoos aanschaffen. En dan nog.
We dwalen af. Het hebben van aandacht bij het zelfbouwen van een romp, start bij wat heb je aan scheepsbouw kennis in huis. Wat je niet weet, zal je moeten vragen of opzoeken. Reeds honderden boeken zijn besteed aan het bouwen van een modelbouwromp, zowel voor statische als varende schepen. En ja, de newbie loopt ze voorbij, weet ze niet te vinden, of heeft er nog niets over gevonden. Gevolg, je weet er de ballen van af. Jammer, laat ons er iets aan doen.
Varende schaalmodellen hebben nu eenmaal andere aandachtspunten welke in acht te nemen zijn. Zo goed mogelijk waterdicht krijgen bij aanvang van een romp is er een van, welke je niet uit het oog mag verliezen.
Waar moet je op letten en wat dien je te begrijpen aangaande de lijnen welke je op een bouw plan terug vind. Liefst voor je van start gaat.

De Weetjes: De kijk op een spanten bord en Lijn plan.

-Een Spantenbord is de complete verzameling spanten waarvan we de breedte maten van elke waterlijn, terug vinden op het waterlijn plan. Het is meestal opgedeeld, zodat spanten iets meer uit elkaar staan. Links, voorschip spanten. Rechts , achterschip spanten. (soms staan ze allen bij elkaar, en krijgen sommige het lastig)
Inhoud van het bord:
Hoofdmoot zijn rechte lijnen (denk aan de blokken) die elkaar steeds 90° kruisen. En evenwijdig uit elkaar aangebracht werden. Alle rechte lijnen noemt men Referentie lijnen. Er is of zijn soms meerdere schuin vanuit de as van het schip naar de onder zijkant van de grootspant getekende lijnen. De Cent lijn. Daar heeft een modelbouwer niets aan. Dus vergeet die lijn.
Van onder (kielvlak) tot boven (voorbij hoogste spant), horizontaal. Rechte lijn voor elke waterlijn hoogte. Tussenruimte 0.5m en 1m.
In de breedte, gemeten vanaf de aslijn, verticale loodlijnen op meestal identieke afstand van 1m, met enkele uitzonderingen.
Gearceerde middenlijn = de as van het schip te vinden op zowel waterlijn- als spantenbord plan.
Samen gezien vormen die rechte lijnstukken een grid (van blokken). Zoals een blad ruitjes papier.
Bij sommige schepen staan spanten niet loodrecht op het kielvlak. ( vb, een Brik) Bij andere verlopen de waterlijnen naar voorschip opwaards (de aanleiding, schip in ongeladen toestand lig vooraan hoger). Waarbij waterlijnen niet evenwijdig aan het kielvlak lopen.
Heb je de beschikking over een werfplan dan staan rechts onderaan (bij engelse plan soms bovenaan, bij franse, is het soms een boven regel over de hele breedte) de maten van het schip. Bouwnummer en schaal en datum waarop de tekening is aangemaakt.
Bij modelbouwers plans, in sommige gevalle ook, maar meestal niet. En vind je de maten van het schip terug op het zij en boven aanzicht plan. Je ziet daartussen tevens plans zonder apart waterlijn en spantenbord plan. Soms staat alles op een blad.

Aandacht schenken. Verzin eer je begint.

Enkel door te meten ga je verborgen fouten in de plans kunnen vinden. Heb je werfplans. Start met drie plans tegelijk naast elkaar te leggen, hangen. Waterlijnplan, spantenplan, boven en zijzicht plan. Totaal lengte en waterlijn lengte, totaal breedte. Zijn voorname afmetingen. Kloppen die met de op schaal voorliggende tekening, is dat al een pluspunt te noemen. Kijk naar de schaal waarin zij en boven aanzicht getekend werden en vergelijk die met de schaalmaat die je hebt berekend. Bij sommige scheelt het een haar, maar het kan goed zijn dat er vijf a zes millimeter verschil word vastgesteld. Noteer dat verschil voor later.
Werfplans bevatten meer spanten dan de archief of modelbouwwinkel plans.
We hebben ze niet allemaal van doen. Maar. Ga eerst de afstanden van spanten na. Spantmaten verlopen meestal in voor en achterschip. Waar bij een werfplan in de meeste gevallen de 0 spant in de hartlijn van de roerkoning staat. Gaat het bij andere totaal anders. Sommige starten vanuit de midden naar voor en naar achter. Bij ander van voor naar achter of net anders om.
Vast te stellen maten. Ik doe niet raar en zet me voor een lijnenplan. Wacht, je dient je eerst de vraag te stellen, hoeveel spanten heeft een modelschip van bvb 1.25lm gemiddeld nodig. Daarbij dient rekening gehouden waarmee het bekleed gaat worden en of men er een positieve mal wil van maken. Normaal gebruik (houten plankjes) 100mm , voor de gewone mens 10cm.
Richt u nu eerst naar het voor en achterschip, bepaal daar boeg en hek blok. Hek blok niet te dicht bij de roerkoning plaatsen (dat geeft later plaatsgebrek bij het aanbrengen van de roer arm of armen) en afkappen daar waar een spantlijn staat. Zo zet je er later een spant tegen en heb je plek om het houtwerk van de buitenzijde deftig op te monteren. Doe het zelfde met de achterblok.
Heb je beide bepaald . Kijk dan naar alle spantnummers die op ongeveer 10 cm van elkaar staan.
Je hebt om de tien centimeter afstand een staande spant aangekruist. Neem je er geruit blad papier of een exell werkblad bij.
Linker kolom indelen : een vakje lager begingen Wl ½, WL1, WL1.1/2, WL2; enz.
Boven regel, een vak naar rechts. De aangekruiste spantnummers.
Neem passermaat of meetlat. Boven zicht waterlijnplan zoek Spant 1 op en meet vanuit de aslijn naar WL1/2. Dat is de eerste lijn naast de aslijn (middenlijn) Vul de maat in , in het betreffende vakje. Vervolg met WL1 enz. Tot je alle maten van de waterlijnen op spant1 hebt ingevuld.
Gebruik je een exell werkblad, heb je op het einde reeds een grid aangemaakt van waaruit mits nog enkele maten bij te voeren een CNC file kan gedestilleerd worden. Raar maar waar ! Wat moet je daar nog aan toe voegen, de dubbele breedte van elke halve spant op elke waterlijn. Klaar is kees. Maar nog even mee wachten.
Eens het halve grid genoteerd, bekijk je het spantenbord. Zoek de nummers van de spanten die in gebruik worden genomen. Let op. Een spantenbord is opgedeeld in een voor en achter scheepsdeel. (pas dan is het een deugdelijk spantenbord) Als er teveel spanten opstaan elimineer dan gedeeltelijk door de spanten die niet van doen zijn (gedeeltelijk) met typex te bestrijken.
Doel van het aangemaakte grid. Is het hebben van alle waterlijn punten op elke benutte spant op één blad. Over en weer husselen voor elk punt, is wreed ambetant werken. Aangezien het spantenbord toch maar een half schip weergeeft, kom je met deze grid maten toe.
Indien je spantenbord identieke maten van waterlijn punten heeft(gemeten vanuit de hartlijn van de spant), zonder teveel afwijking, is de stooklijn van de waterlijnen op het lijnenplan perfect. Je kan dus rekenen dat het spantenbord OK is. Zo niet. Met een vb. spant is op een van de waterlijnen niet juist. Bij gevolg strookt de spantlijn niet of het punt ter hoogte van de spant op het waterlijn plan staat niet juist en dient aangepast.
Lijkt het voor jouw gemakkelijker om zonder te weten en te meten naar het copycenter te lopen en daaruit niets hebben geleerd. Maak voor mij aan de hand van het waterlijn plan eens zelf spanten aan. Je gaat er uit leren. Zo kan je indien van doen tussenspanten gaan samenstellen die niet op het spantenbord staan. Idem voor het verder bewerken van voor- en achterblok.

Voor de meer gevorderden.

Er is nog een derde kromme die van voor naar achterschip op een werfplan word afgebeeld. Dat is de langse kromme. Welke in het algemeen zijaanzicht te vinden zijn. De kromme (de spant), de waterlijn kromme en de langse kromme noemt men de strokende lijnen. Stroken is een krommen waarin geen putten of bulten te zien zijn. Stroken doet men met een strooklat, deze dient fexibel genoeg te zijn, zonder te breken of te kraken. Later zal daarover nog gesproken worden tijdens het deel, spanten stroken op de bouwplaat.
We hebben er al heel veel gezien die het principe “loop maar naar het copycenter” handhaafden. Soms met gevolgen welke ze dan later toch even kwijt willen. Of je hen zegt, “meten is weten”. En ze zijn die zin vergeten, heb je niets bijgeleerd. Ik zag er vele die heel Haastig tewerk gaan. Ook bij hen loopt er dan iets goed fout.
Volgens mij zijn er al enkelen gestopt met lezen. Doe rustig aan, er is geen haast bij.

Tot het volgende deel ,
Groetjes,
Swake
 
Laatst bewerkt:
mooie uit leg maar is het niet mogelijk om foto's er bij te voegen voor de leden .
voorbeeld attachment.jpg
gr dirk d
 
Laatst bewerkt:
De lijnen op het spantenbord , zij- en boven zicht.

De drie krommen blijven met elkaar de romp aan de buitenzijde uitbeelden.
De drie lijnen op elkaar afstemmen geschied vandaag via software. Vroeger deed men dat handmatig strooklijn per strooklijn, punt per punt.
Tot men de meest ideale bootvorm overhield.

De voorbeelden :

Waterlijn kromme, waar vinden we die terug.
Horizontaal op het spantenbord. Als kromme op het bovenzicht.

attachment.jpg

Aslijn van een schip en de langskromme. De aslijn is het midden van het schip,
als vb. bij het spantenbord, worden rechtse spanten naar links gespiegeld, zo ontstaat de totaal romp.

attachment.jpg

attachment.jpg

Als referentie kromme word in de scheepbouw de kromme welke in het zij zicht word afgebeeld als controlelijn in gebruik genomen.
Zo heeft men drie krommen welke door elkaar te ondersteunen er over waken dat een romp goed stokend weer gegeven word.

Abnormale blokken vind je bij lijntekeningen van rondspant schepen.

attachment.jpg

We hadden het over, welk plan is het ideaal om mee van start te gaan als je geen notie hebt van scheepsbouw.
Voorbeelden daarvan zijn er genoeg, zelfs in mijn archieven.
Pracht voorbeeld van werf tekening is dit voorbeeld van een motorbijboot.
Let op de aanwezigheid van alle kromme lijnen die de romp vormen.
Inderdaad heb ik dit plan genomen om bovenstaande aanduidingen te plegen.
Dit blijft een voorbeeld van hoe een perfect lijnen plan er dient uit te zien.

attachment.jpg

Gelijkwaardig aan het bovenstaand is dit voorbeeld van een oplopende romp. Opmerkelijk, het spantenbord staat weerom boven op het zijzicht.
De kiel steekt achteraan dieper en de waterlijnen lopen niet evenwijdig aan de kielbalk.

attachment.jpg

Dit voorbeeld van de Lurssen Oheka II, is er een om zonder boven zicht niet aan te starten.
Het bevat zelfs twee tussen maten bij voor en achter spanten , welke niet evenwijdig zijn.
Dit is wat men noemt een gecombineerd onvolledig plan, waarin onderbrekingen zijn aangebracht en het spantenbord over het zij zicht is geprojecteerd.

attachment.jpg

Het geplaatste plan van een vissersvaartuig, is een voorbeeld van een modelbouwplan.

attachment.php


We gaan dat eens nader bekijken.
Onderstaande het zij zicht, daar vinden we geen langskromme.
Voor modelbouw is dat een overbodige luxe.
Ik heb zelfs de vertikale spantlijnen die werden aangebracht niet geteld.
Maar zie in het middengedeelte om de vijf opstaande spantlijnen een aanduiding.

attachment.jpg

Dat zullen dat het aantal spanten zijn welke op het spantenbord zijn afgebeeld.

attachment.jpg


Denkelijk is dit gegeven voor veel mensen duidelijker dan alleen maar tekst. Anders horen we het wel.

Laat ons nu het hebben over van spantenbord naar de spanten welke we op de bouwplaat gaan aanbrengen.
Daarvoor neem je het spantenbord.

attachment.jpg

En draait het 180°.

attachment.jpg

Nu zie je 5cm onder de deklijn van de dichtsbijzittende spant, de rode lijn.
Tot daar maak je de hoogte van alle spanten, ook die je tegen de voor en achterblok bevestigd.

Om van hieruit verder te gaan ga ik nog wat tekenen. Tot een van de !
Swake
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan