Hoofdsponsor

1/16 Ferrari F40 " vittorio colombo " (Fujimi) [wip]

lightair

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 aug 2013
Berichten
261
goeiemorgen iedereen,

nu ik een beetje men weg gevonden heb op het forum zou ik eens werk maken van een eerste project om te delen met jullie,
zoals ik al gemerkt heb is dit toch een redelijke populaire auto op het forum: namelijk de F40 gt

ik zal de versie maken zoals hij voorzien is in de kit namelijk deze:

attachment.jpg

en hier een echte foto van de auto zoals hij zal komen:

attachment.jpg

nu heb ik al overal gezocht naar foto's van deze specifieke auto maar dit is de enige die ik kan vinden.

dus qua waarheidsgetrouw nabouwen zal het eerder een mix worden van alle andere bestaande f-40's

eerst heb ik alle delen losgemaakt en al eens gedry-fit en dat zag er al veelbelovend uit.

dan ben ik overgegaan naar de echte bouw van de auto:

eerst het hart van de auto natuurlijk; de motor..

om deze beter bewerkbaar te maken heb ik een standaard ontworpen zodat ik deze gewoon kan laten staan met alles erop.

en alle onderdelen die in hetzelfde kleur komen al samengeplakt.

attachment.jpg

dan heb ik ook enkele delen moeten verwijderen voor details te kunnen plaatsen die fujimi gewoon niet voorzien had.

zo heb ik plaats gemaakt om een ijzeren plaatje te monteren juist aan de achterkant vann de versnellingsbak, juist voor het motorblok.

ook heb ik sleuven voorzien aan de zijkant, ik weet niet waarvoor deze dienen maar op referentiefoto's zijn ze alomtegenwoordig dus hier ook :)

en het gaatje waar normaal de oliefilter op komt heb ik uitgeboord want de aansluiting voor de oliefilter zal ik volledig zelf maken,

om de simpelle reden dat die uit de kit echt niet voldeed.

attachment.jpg

zo dit was het voor deze.

er zijn al meer stappen gebouwd maar nog niet op de gevoelige plaat vastgelegd.

eerst ben ik men king tiger aan het afwerken.

hopelijk bevalt het jullie, commentaar altijd welkom.

groetjes p-j
 
Laatst bewerkt:
Succes met de bouw van de ferrari.
 
Wordt er weer eentje om te volgen.
Ik blijf dit dus gewoon de mooiste Ferrari vinden.
Succes verder bij de bouw.

Mark
 
Dag Lightair, ik ben benieuwd en zal je met interesse volgen.

Groet, Ronald
 
Jawel nog een F40 !!

Als ik mij niet vergis is (was) dit de F40 (s/n 94362) van Vittorio Colombo.
De reden waarom ge weinig of geen foto's vind van de auto die op de boxart staat, is dat hij gebouwd is als een GT, maar verbouwd is naar een GTE. De auto bestaat nog steeds, foto's van de huidige uitvoering staan hier :

http://www.ferraris-online.com/pages/carintro.php?reqcardir=FE-F40GTE-94362

Het race-verleden van deze auto staat hier :

http://www.racingsportscars.com/driver/results/Vittorio-Colombo-I.html

Ik zal eens kijken of ik foto's kan vinden van de GT versie met de L'indipendente sponsoring.
 
Deze heb ik gevonden, is niet helemaal zeker of het een foto van de echte is of van een model :

D_DEC40-07a.jpg
 
hey pascal, dat is inderdaad degene de het zal worden
Bedankt voor de foto.
Het is naar lm versie dat hij is omgebouwd want gte was hij al..
Maar deze kit zou je ook kunnen ombouwen naar lm maar dat is voor een volgend project :)

Bart, mark, ronald en pascal bedankt voor de intresse.
 
De oliefilter en zijn aansluiting heb ik op schaal 1/8 op deze manier gemaakt :

1_1811a__1_.jpg


Het interieur in deze kit is dat van een straatversie van de F40. De echte 94362 heeft een race-interieur met rolkooi, middentunnel zonder handrem, enz. Is niet heel moeilijk om dit soort details zelf te maken, maar het maakt wel een groot verschil qua detail.
 
en het zal bij het interieur zijn dat ik raad zal kunnen gebruiken, want daar is echt weinig over te vinden..
Ik heb al veel van je werk gezien pascal, jij bent een bron van inspiratie en referentiemateriaal.. Chapeau, en bedankt.
 
bedankt ronald zal zeker en vast van pas komen :)
Tot men grote spijt moet ik wel melden dat men camera het heeft laten afweten, dus een volgende update zal even moeten wachten...
 
ahh deze ken ik , die heb ik in 2009 gemaakt , mooi kit !!! ben benieuwd p-j
 
super :) altijd handig als er al iemand de valkuilen weet zitten, kben zelf ook benieuwd.. G
 
oeps sorry , heb een vergissing gemaakt , het was de Ferrari gto 288 en die had ik na 99 % verknalt toen ik de ruiten in de aflak zetten :(
 
de gto is ook een prachtbak :) jammer dat hij mislukt is..
toch kan er niets tippen aan de f40 :) alleen mss de gt 40 :)
maar dat is ook voor een later project :p
 
Het heeft even geduurd voor een update maar het is dan ook een drukke periode voor mij,
ook werkt men computer niet echt mee want ik heb al twee keer een post proberen doen maar toen ik bijna klaar was sloot mijn computer zichzelf volledig af :@ => alles kwijt..
daarom dat ik deze update dus in stukjes zal afwerken.

eerst een fototje van een paar maanden geleden al, toen ik gewoon het blokje in de alclad gespoten had:

attachment.jpg

ook had ik dan al enige leidingskes voorzien, zoals ik dacht dat deze zouden moeten lopen:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

toen ik echter de auto beter ging bestuderen, mede dankzij pascal en ton, maar ook omdat ik zelf niet volledig content was over de kleur van het blok en hoe de leidingen in de kit liepen,

zo moet ik melden dat er toch wat grove fouten in de kit zitten:
bijvoorbeeld: bij de echte auto staan de verbindingstukken voor de luchtinlaat-cilinderkoppen onder een bepaalde hoek, waardoor er ook plaats is om de brandstofleidingen mooi onder de luchtinlaat weg te steken, zo is dat dus niet in de kit, daar staat alles kaarsrecht.
omdat dit later ook niet te zien zal zijn zal ik daar ook niet aan prutsen.
zo zijn er nog wel meer dingen die tegenvallen in de kit, enorm veel gietnaden en sinkholes op plaatsen waar je bijna niet bijkan:

attachment.jpg

zo zie je in deze eentje op de rechterkant recht in het midden, bijna onmogelijk om weg te krijgen :s
maar we proberen.

maar daar stopt het niet bij, zo zijn in de kit daar waar de turbo's de lucht normaal terug in de motor pompen
de brake pads op aangesloten :s zou dus echt niet werken..

en zo zijn de brake pads zelf ook voorzien aan de achterkant van de remschijven (!!??)

maar zoals we zijn zal ik er het beste van proberen maken,

nu ik dit allemaal te weten ben gekomen heb ik besloten om dus vanaf bijna nul terug te beginnen.

dus motorblok in de revell airbrush cleaner zodat deze er weer zo uitzag:

attachment.jpg

ik heb ondertussen al heel wat leidingskes opnieuw voorzien,

maar daar volgt de foto nog van...

op de thread van ton is er duidelijk te zien dat de uitlaat uit verschillende delen bestaat;
er bestaat toch een groot verschil tussen 1/8 en 1/16 dus beperk ik me een beetje tot het uitvoeren van de tussenschotten als volgt:

attachment.jpg

mensen die de kit al gemaakt hebben zullen wel zien dat dit al een hele verbetering is. hoop ik :)

dat heb ik dan ook aan de achterste buizen gedaan:

attachment.jpg

hopelijk bevalt het jullie al vragen, opmerkingen altijd welkom.

hopelijk kan ik de volgende update een beetje rapper uitvoeren :)
 
Ziet er goed uit en mooie verbeteringen die je hebt aangebracht.
Ja, op grotere schaal kan je niet genoeg documentatie hebben om te detailleren.
Maar dit betaald zich terug als je het eindresultaat onder ogen krijgt.
Volhouden, je bent op de goede weg.

Mark
 
Bedankt mark
Aan documentatie geen gebrek, ik denk dat ik zowat elk boutje op papier heb staan :)
Het hangt er nu vooral een beetje vanaf van wat voor details ik kan en wil maken..

En natuurlijk ook wat de kit toelaat..
 
en dan de volgende update al :)

eerst het motorblok terug in de grondverf:

attachment.jpg

en na een eerste laagje:

attachment.jpg

en het uitenidelijke resultaat:

attachment.jpg

vind ikzelf toch een veel realistischer uitziend.

attachment.jpg

toen deze stond te drogen heb ik me toegelegd op het roostertje boven op het blok (voor daar waar het gat zit)

dit was een heel groot prutswerk; zoals je bijna niet :p zien op de foto moet er in elke hoek een vijsje komen:

attachment.jpg

wat na veel prutswerk en veel vijsjes dan toch gelukt is :)

attachment.jpg

met een centje derbij voor de verduidelijking:

attachment.jpg

zo en dan kon ik verder doen aan de uitlaat de collector wordt normaal beschermd door een hitteschild, dat ook niet voorzien is,

dus dat werd scratchbuild :)

attachment.jpg

maar na een versie of drie vier had ik het beet foto is wat onduidelijk ik heb het contrast wat aangepast zodat je de verschillende delen kan zien

attachment.jpg

toen het blok droog was kon ik men werken tot zover toch al eens dryfitten:

attachment.jpg

ook heb ik de leidingskes toegevoegd (dit zijn ze nog niet allemaal)

zodat jullie ook een beeld krijgen waar ik naartoe wil:

attachment.jpg

attachment.jpg

de leidingen zijn nog niet aangesloten omdat ik dit pas zal doen als het blok klaar is,

de letters op de kleppendeksels vallen wat te groot uit naar mijn zin; deze waren niet meegegoten in de kit, maar een kleppendeksel op een ferrari-motor zonder ferrari :s

dat is zoals een strand zonder zand :)

daarom ben ik nu op zoek naar ferrari op 1/24 om zodat het plaatje beter past.

ik denk erover om een upgradeset voor de f50 op 1/24 te kopen omdat ik weet dat ze daar wel in zitten, maar zal zelf nooit de f50 bouwen,

dus als iemand zich geroepen voelt om voor een prijsje een pe setje over te kopen met 2 x ferrari te kort in laat maar weten :)

zo dat was het weer voor deze :)
 
Knappe vorderingen, toffe update.
Het betere scratchwerk ook, dat hitteschild.
Kleurstelling motorblok is inderdaad veel beter zo.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan