Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV ausf.F (early). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yooooo gastjes,

De kentekens dan maar. Terwijl ik in een boek over de duitse kentekens aan het zoeken was wat het beste zou passen op mijn model stootte ik op een min of meer eigenaardigheidje die ik wel eens wilde uitproberen.
Het past eigenlijk wel goed daar ik camovlakken heb met harde randen. Dus ik mijn PE-stencils uit de kast gehaald om mijn kantekens te spuiten.
De decals uit de doos heb ik altijd een beetje schrik van omdat ze plaatsen met die sol en set soms lukt en soms niet lukt op een proefstuk . Toch nog eens een dankwoordje aan diegenen die mij al uitleg gegeven hebben erover maar ik zal mij er eens volledig moeten op toe leggen, want er staan moderne pantsers in de kast en die staan vol van kentekens. Dit terzijde.


Bon stencils plaatsen.
1.mbv tamiya plakband. zoals je ziet heb ik een beetje breder uitgeplakt om nevels van de verf op mijn camo te voorkomen.



2. De grens van de donkere met de bleke camovlekken afplakken op de stencil en flat white spuiten.



3. het plaklint die de camovlekken scheidt verwijderen en de gespoten gedeelte afplakken weer op de camovlekkengrens en de bleke camo bespuiten met flat zwart. door mijn enthousiasme heb ik vergeten een foto te trekken van dat laatste.



Daarna de ganse handel eraf en krijg je dit.



en de andere kant



Dan de kruisen , daar heb ik zelfklevende kalibertjes van eduard gebruikt. Zoal je zult zien plak ik ook nog eens extra af om nevels te voorkomen. Daarna terug met flat white bespuiten





Een zwitserse tank ?????? ......neen een half gezet duits kruis !!!

Daarna een ander kalibertje met een kleiner kruis goed geplaatst en gespoten met flat zwart. En ik zie dat ik deze laatste weer niet gefotogafeerd heb. Tjuu toch ,dat zal weer een hoop slechte kritiek zijn door de fotohongerige collegas



Opnieuw de ganse handel eraf en zie eens hoe mooi ;)



Waar ik wel oplet als ik deze beide soorten kalibers gebruik is dat: 1. de verf zeer goed verdund is om randen van gedroogde verf te voorkomen. 2. de druk waar ik mee spuit zeer laag is en dat om te voorkomen dat de verf onder mijn kalibers gespoten word. En 3. ik met mijn AB-pistool recht op mijn kaliber spuit en dat ook om onderspuiten zoveel mogelijk te voorkomen.

Voila, en morgen volgen de fotoos van het vernissen.
Niks speciaals ? Watch me !
 
Niks speciaals ? Watch me !

Heb ik niet beweerd hoor. Zeer mooi gedaan, je ziet zo dat je er een knap project uit gaat persen !
 
Mooi werk en die sjablonen is wel iets handig.
Ik heb er al eens zien liggen maar heb me er nog niet aangewaagt.

Mark
 
Mooi gespoten Famo en inderdaad je moet voorzichtig zijn dat je er geen verf onder de stencil krijg.

Ron
 
Mooi hoor.
Waar haal je die PE-cijfers? Bestaan die in verschillende afmetingen?
Ik zie al weer mogelijkheden voor me...
 
Niks speciaals ? Watch me !

Heb ik niet beweerd hoor.

Nee nee Guy, zeker niet man :(:nowink: niemand heeft dat zelfs nooit gedaan. nee man, het is gewoon een uitdrukking die ik soms gebruik als ik iets gedaan heb of zal doen ge moet daaar zeker niet zwaar aan tillen daar zit niets verkeerd achter ^^, sommigen weten dat ik dat gebruik en anderen dan weer niet ;)

@ExCerSo : Die PE-cijfers koop ik op een beurs links of rechts, ze zijn tamelijk gemakkelijk te vinden tussen de militaire PE , onlangs zelfs nog een set met divisie tekens gekregen van iemand. De schaal die ik al heb is 1/35 maar het zou kunnen dat ze bestaan voor andere schalen. Ik denk het wel maar ben er niet 100% zeker van.

Wat je wel hebt is dat het vlak waar je die kalibertjes oplegt om te spuiten wel vlak moet zijn. Dus niet oneffen of met allerhande details op, want dan staat het kalibertje ten opzichte van je model met een opening en spuit je je verf er gewoon onder. Dat is een nadeel
 
Yooooo gastjes

Het vervolg op gisteren. Eerst even enkele foutjes in de camo verwijderd door bij te schilderen waar nodig, dan vernissing-time.
Ik heb een beetje zitten nadenken over dat vernissen. Die gekleurde uitschijning waar ik in een vorige up-date over gesproken heb zou een beetje moeilijk te bekomen zijn met filters en wasches. Nu het zou te doen zijn maar heb voor een andere optie gekozen, namelijk gekleurde vernis.
Eerst heb ik geprobeerd op een proefstuk met een groenachtige , dat kwam wel goed over maar vloekte een beetje met de blauwe en rode camo.
Dan geprobeerd met een blauwachtige ,maar dat kwam dan weer niet overéén met het rood, daar ik vind dat het rood nogal domineerd.
Dan geprobeerd met bruin en dat kwam het beste uit.



En hier de resultaten.







Yep, het valt best mee é , al zeg ik het zelf. :laugh:

Het ganse model is overspoten met die gekleurde vernis maar de randen heb ik een beetje meer vernist dan de rest met als gevolg dat er als het ware een "after- shading " ontstaan is daardoor. Wat ook gebeurde is dat de camo-kleuren veranderden van tint wat eigenlijk logisch is. Het light stone veranderde in een soort beige, het blauwgrijs in een soort blauw panzergrau en het rood verdonkerde gewoon een beetje daar er al bruin inzit in de oorspronkelijke verfmengeling.

Nu kan het zijn dat er sommige van jullie dat ook al toegepast hebben ik weet het niet, ik kan ook niet alles weten é, gasten
In ieder geval ,ik heb het warm water niet uitgevonden, maar heb dat idee van die gekleurde vernis gehoord van iemand die een motorkap ge-AB'd heeft en die techniek toegepast heeft om speciale effecten te bekomen.
Nu als dat kan op een motorkap kan ,kan dat ook op een modelbouwtankstje dacht ik en voila .

En nu eens gaan zien wat we nu kunnen doen.
 
Laatst bewerkt:
Yo Famo je cijfers en kruisen zijn goe gelukt he zo.
Heel speciaal zo aan die ene kant met dat wit en zwart.
Jammer dat ge nie van alles foto's hebt :laugh: :laugh: :P

En die vernis laag met dat bruin in komt zeker goed tot zijn recht vind ik.
Zeker een goeie truk om toe te passen.
 
Hallo Famo, de foto's die je meegeeft in je laatste verslag zien er goed uit. Ik zou zeer zeker ook voor bruin gegaan zijn om de boel naar mekaar toe te trekken, om er harmonie in te krijgen.

Waarom heb je bruin toegevoegd aan je vernis ? Normaal volgt er na een vernislaag wel een bruine saus oid. maar van de combinatie met mekaar was ik niet op de hoogte. Volgt er na deze vernislaag nog meer qua washes ?

Je merkt het meteen, ik ben zeer geïnteresseerd in je manier van werken en zelf sta ik open voor nieuwe dingen. Ik weet wel dat dit een knaller van een topic is ! Ik ben dus een fan...
 
Ik vind het slim idee om bruin toe te voegen aan de vernis.
Ik zie de mogelijkheden er wel van in om door middel van deze mix al subtiele verwering aan te brengen en het is ook nog eens goed te controleren dat mis transparant is na mate de hoeveelheid kleur die je toevoeg aan de vernis.
Erg slim bedacht.

Ron
 
@ GUnit, Ron & DJ's en de anderen die ook de revue passeren: Het bruin dat ik in de vernis gemixed heb is om al een verwering (zie uitleg Ron) annex aftershading te leggen. Het is als het ware een wash die ik spuit , maar tegelijk een vernis laag. Niet dat ik lui ben maar het zijn bij manier van spreken 2 bewerkingen in 1. Hoe meer je over een hoek spuit (aantal bewegingen) hoe donkerder.
Ik heb momenteel al 2 filters gezet en twijfel er sterk aan om nog 1 te zetten want 1 zal ook nog een lichte wash / pinwash zetten. Als ik nog een filter zou zetten vrees ik dat ik de boel een beetje geweld zou beginnen aan doen.
Want daarna volgen er nog chipping, roest en dusting. Qua materieel denk ik dat het deze keer sober zal zijn, maar dat weet ik nog niet, tis nog ver é, maar we zullen wel zien.....

Bon, intussen de zondag een beetje verder gedaan, een filtertje gezet (fotoos volgen) en terwijl de boel aan het drogen was, zonden ze de koers nog niet uit op TV, dus dan maar de tracks een beurt gegeven.

Daar het friuls zijn is dat een sterke bedoening en dan ga ik om gemakkelijk te kunnen spuiten als volgt te werk. Ik neem een buis ,in dit geval een "Arianne raket" die gedegradeerd is tot proefkonijn, en wikkel de tracks errond en leg die vast met blue tack. En daarna gezellig erop los spuiten en het steekt niet nauw van deze keer. Gewoon fijne lagen leggen tot dat de boel gedekt is.



matt black van humbrol met een scheutje gloss vernis (ook van humbrol) erbij, goed verdunnen met geurarme white spirit (gemakkelijk verkrijgbaar in Belgie, Ron ;) :P ) ,goed shaken en spuiten maar



Het voordeel van die manier van tracks spuiten is 1. door dat je de buis in alle richtingen kan houden je gemakkelijk alle de vlakke en de zijkanten van de track kan spuiten. 2. je track goed gefixeerd is om te bespuiten.
Leg de track op een vlakke ondergrond om te spuiten dan vind ik dat zo altijd een klooierij tegen klippen en bergen. Ge moet daar zitten wrijgen met dat blad waar hij opligt, ge kan er moeilijk bij, hij schuift dan weg net als mijn goesting om verder te doen, enz...
Met tracks van modelkasten is dat natuurlijk een andere zaak die moet je met veel grotere voorzichtigheid behandelen doordat de koppelingen van de schakels veel veel brozer zijn, maar ja , dat is parate kennis ^^

Enfin, als je de ene kant gespoten heb, en dagje laten drogen en dan de andere kant spuiten.
Om ze te laten drogen "Hang them high" :))



Nog vergeten te zeggen, als je ze op een buis fixeerd zijn de schakels opengerokken, wat het voordeel heeft dat je ook tussen de schakels je verf kan spuiten en raar maar waar je track blijft zeer flexibel, leg hem neer om te spuiten en je track is bijlange niet zo soepel na het drogen daar de schakels meer in elkaar gedrukt zitten. Als je ze ophangt om te drogen kunnen ook je schakels niet aan elkaar drogen wat de track op zijn beurt ook soepel houd. Dat zijn zo van die dingen waar je opkomt doordat je gewoon gemakkelijk en goed wilt werken en deze wil ik dan gewoon doorgeven aan jullie zodat jullie er misschien ook iets mee zijn. Ik vind het en beetje bekrompen als je zulke dingen voor jezelf houd, vroeg of laat ga ik toch dood en in de verbrandingsoven ben ik er toch niets mee ,dus ......A.U.B. ;)

En deze oude knar van 13 jaar oud doet nog steeds goed zijn best . Na iedere spuitbeurt goed uitkuisen en dan uit elkaar nemen om goed te reinigen. Als een model afgewerkt is gaat hij helemaal uit elkaar.
Voordat ik de naald er terug insteek (na het drogen van de AB) wrijf ik hem altijd eens in met en beetje zeer fijne machine olie die ik op een beetje wc- of keukenpapier gedaan heb. Zo glijd hij weer goed door de dichtingen in het pistool. Deze staan na een droogbeurt meestal serieus droog en kunnen het spuiten bemoeilijken. Vind ik.



Allez ,tot de volgende.
 
Zo zie je maar weer dat een airbrush toch geen dure investering is als je hem goed schoonmaakt na elke spuitbeurd ;) 13 jaar oud en nog wel wat jaartjes te gaan denk ik zo.

Leuke tip voor het spuiten van de Fruil tracks, ik deed het eens op een bloemenvaas die iets taps toeliep en man o man bijde tracks liepen zo krom als het kon :laugh::laugh: maar een beetje bij buigen en het prbleem was weer opgelost.

Dus als ik weer met Fruils werkt neem ik ook maar een ronde koker :)

Ron
 
Ik ben hier enkele topics aan het inhalen (door minder leuke familieomstandigheden niet veel tijd en goesting gehad..) en ik kan mijn ogen met moeite in hun oogkassen houden...
Ware kunstwerkjes die ik hier zie :)

Wat betreft die camo onderaan, wel, ik wil jullie even mijn mening geven hierover.
Volgens mij zijn de tanks die in de fabriek gespoten zijn in camo ook onder de fenders gespoten, en als de camo op het veld werd aangebracht niet.
De reden: in de fabriek werd de tank gespoten zoals wij dat doen met onze modellen, namelijk in onderdelen, op het veld denk ik niet dat ze de tank half uit elkaar zullen halen om een laagje verf te geven... Dit is puur gissen dat ik doe, laat ons zeggen dat ik probeer om mijn gezond (??) verstand te gebruiken van hoe het zou kunnen geweest zijn ;)

Maar dit terzijde, ik sta echt perplex van je werk Famo, respect man.
 
Yooooo Xavier, welcome back man .
Je redenering is eigenlijk nog niet zo raar als je het mij vraagt ,want alles (onderstel) demonteren om een camo aan te brengen zag ik de duitsers nu eigenlijk ook niet doen.
Tenzij het freaks waren natuurlijk :laugh:

Ben bezig met een zware wash te zetten gevolgd door een pin-wash...... en de fotoos volgen
 
Goede tips ivm. de tracks zo spuiten. Laat nu die wash foto's maar komen.
 
joehoe ,we zijn er terug !

Het werd tijd om een filtertje te zetten. Eerst ééntje van mig voor een 3-tonen camo en daarop heb ik een filter gezet die gemaakt is van matt red van humbrol en daarmee is de kous af wat filters betreft.
Op de vertikale en schuine vlakken doe ik altijd de beweging van boven naar onder om op die manier reeds een soort afdruip te verkrijgen. Als ik bv de zijkant van de bovenbouw gedaan heb laat ik dat voor ongeveer een 5 à 10 minuten drogen en dan neem ik mijn plat borsteltje ,dep die goed droog en doe dan vlugge bewegingen van boven naar onder (niet omgekeerd) en 1x op dezelfde plaats . Dus opschuiven. Waar ik wel op let is dat ik mijn plat borsteltje vasthou zodanig dat ik met de fijne kant over mijn model ga EN dat ik maar "ja en neen "mijn model raak met de uiteinden van de haartjes. De beste manier van doen is gewoon je penseel laten kantelen tussen je vingers of gewoon je penseel vasthouden en korte neerwaartse bewegingen te maken met je pols. Ik heb er maar 1 foto van de andere 2 heb ik per ongeluk verwijderd :@



Enfin dan maar een wash gezet gevolgd door een pin-wash.
De wash is gemaakt van burnt umber (olieverf Rembrandt) en geurarme white spirit. Wat ik doe is een gedeelte insmeren, laten drogen en dan blenden. Ik ga op dezelfde manier tewerk voor mijn pinwash. De grotere schuine en vertikale stukken blend ik het midden meer dan de zijkanten zodanig dat ,hier in dat geval, de filter er terug doorheen komt en op die manier een subtiele kleurschakering tot stand komt. Ik had me voorgenomen om maar 2 filters te zetten (zie vorige up-date) maar twijfelde als ik er toch nog één ging opzetten. Best dat ik er maar 2 gezet heb, want anders ging de rode filterschijn er te fel door komen.^^
Ook hier heb ik vertikaal geblend van boven naar beneden, en als het te blenden vlak gedaan was ook eens van halverwege de hoogte van het vlak van onder naar boven om daar een donkere rand te verkrijgen. Ook hier blend ik met een plat penseel. Nu ja , eigenlijk om een model af te werken gebruik ik maar een 3-tal soorten penselen ,die platte inbegrepen.
Fotoos !!!!!












Het onderstel. Dat heb ik een beetje zwaarder gewashed omdat dat altijd meer vervuild is dan de bovenbouw.







Nu is er mij al iets opgevallen bij sommigen onder ons ofwel ben ik verkeerd ,dat kan ook ! Het betreft het plaatsen van een wash. Niet iedereen blend die wash :O of zie ik zo verkeerd. Als ik ook zie hoe vlug dat soms gaat dan vraag ik mij af: ben ik verkeerd bezig ?. Voor alle duidelijkheid , het gaat hier NIET om de speed maar gewoon ik vraag me dat af. En het is niet verkeerd bedoeld hoor, zeker niet, maar allez ja , ge verstaat wel é....... een mens is nooit te oud om bij te leren !
 
blijf me verlekkeren aan deze kleurensamenstelling...

Famo, ik denk dat je het goed doet.
Wat ikzelf weleens wil doen, is vaker washen op dezelfde plekken met verschillende kleuren. Het lampezwart heeft bijvoorbeeld niet zo'n fijn pigment als burnt sienna of van dijck en een wash in éen keer kan er brokkelig uitzien.
Daarnaast probeer ik het voertuig af te lakken met semigloss, krijgt het een bepaalde glans die ik mooi vind en het washen gaat beter, weet niet of je deze hebt voorbereid.
Voorheen waaide de wash als een wolk alle kanten op, kan trouwens ook een leuk effect zijn, soms onbedoeld.
Volgende keer wil ik hem zelfs hoogglans aflakken.

Zelf sta ik ook voor de klus de becijfering aan te zetten met de spray. Je hebt het erg mooi gedaan.
Voordat ik direct door een mal wil sprayen wil ik het volgende uitproberen:
Een stukje tape óp een sjabloon plakken en zien of ik het cijfer in de tape krijg. Misschien door snijden, mogelijk door het te branden.
Eens zien, zou makkelijk zijn omdat het lastig is cijfers aan te zetten wanneer er obstakels zijn.
Ook zou een stukje boeklon of zo makkelijker over een bult aan te brengen zijn.
Zal eens kijken vandaag :-)

succes!!

René
 
Ziet er al goed uit Famo.

Over de wash, breng je die geheel aan op een plaat of... alleen aan de randen?
Dit omdat je een wash heb en een locale wash dus er is keuze ;)

En of je goed doe??? als het voor jou werkt is het toch altijd goed.

Enne
en dan neem ik mijn plat borsteltje ,dep die goed droog
over dit stukje, is je borstel eerst in de white spirit gedoopt?

Ron
 
@ René : inderdaad ik heb eerst vernist met blinkende vernis van tamiya en dan pas mijn filters en wash opgezet. met verschillende kleurenfilters was ik bijna te werken maar heb het niet gedaan omdat ik vond dat hij er zo strak zwaar geweatherd opstaat en vind dat eens wat anders, maar geen paniek ik zal er nog maken ^^
Dat waar je een tape op je mal zou plakken enz.... is nog niet zo slecht gevonden. Als je die tape op je mal plakt en je houd dat geheel in tussen duim en wijsvinger moet je dat gemakkelijk kunnen uitsnijden met een vlijmscherpe scalpel. Het zal beter gaan dan dat je het geheel zou neerleggen , daar je je mes veel dieper door de tape kan steken en zo mooi langs je metalen malletje kan glijden met je lemmet .
René, wat is "boeklon" ?

@Ron : ik breng de wash aan over de ganse oppervlakte, let wel, daarmee bedoel ik niet het ganse model maar bv. het achterdek , de fender, het gedeelte van de loop, enz... en daar ik deze "gewash-te" opp. dan blend naar de zijkanten toe bekom ik donkere randen. Allez die ik dan een beetje treffelijk maak ,door daar de ophoping van de geblende wash een beetje op te kuisen met een proper in whitespirit uitgekuist plat penseel (jawadde, das pas zinsbouw). Versta je Ron.
Om met de dunne kant van het plat penseel die korte vertikale bewegingen te doen spoel ik hem wel eerst uit in white spirit.
Allez ik vind het toch goed wat ik doe ,alhoewel ik eigenlijk nooit 100% tevreden ben :nowink: maar dat is eigen aan mij als ik iets doe, het kan altijd nog dat ietsje beter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan