Ik volg Erwin en Silenoz volledig.
Dat gezegd zijnde, heeft ieder natuurlijk zijn eigen smaak. De technieken die we hier zien zijn typisch voor de 'Spaanse School' en het noemen van de naam Jose Luiz (hoewel ik nog nooit van hem had gehoord) verbaast me dan ook geenszins. De aanhangers van de Spaanse School proberen hun model visueel aantrekkelijker te maken, spectaculairder voor het oog, door er bepaalde dingen aan toe te voegen die in het echt niet bestaan. Zoals in dit geval, belichting van bepaalde delen die in het echt niet op die manier belicht worden.
Ik weet niet of jury's daar nu in het bijzonder van onder de indruk zijn, omdat ik geen ervaring heb met wedstrijden, jury's of jureren. Het zal misschien ook wel tot de mode behoren; een prima reden om niet mee te doen aan wedstrijden, als je gevoelig bent voor andermans betwistbare meningen.
Gisteren las ik nog op missing-lynx een interessant idee hierover, van zo'n jurylid. Hij stelde dat een model in de prijzen valt als hij een goede balans kan vinden tussen artistieke vrijheid, realisme en het spelen met licht en schaduw. Ik merk dat het vooral de artistieke vrijheid is die een modelbouwer aanstuurt om nieuwe dingen te proberen, ook als het realisme daar aan inboet. Zolang het de een estetisch resultaat geeft blijkt dat voor een jurylid dus ok te zijn.
Persoonlijk vind ik dat dus gezeur van de bovenste plank, waarschijnlijk ingegeven door de idee dat modelbouw kunst moet zijn. Waarschijnlijk, ook, heeft dit jurylid een kunstgerelateerde opleiding gevolgd, had hij altijd al zo'n opleiding
willen volgen of
denkt hij dat hij zo'n opleiding heeft gevolgd. Ik denk dat als je modelbouw beoefent, je je het beste zo ver mogelijk van kunstgerelateerde opvattingen kunt houden, want modelbouw op zich is in 99% van de gevallen geen kunst. Althans in mijn visie. Modelbouw kan wel, maar dan zuiver op technisch gebied, bijzonder kunstig zijn toegepast. Daarmee bedoel ik dan, dat het heel erg knap is hoe je bepaalde dingen voor elkaar hebt gekregen. En het totaalplaatje van bijvoorbeeld een diorama kan eventueel als kunst worden beschouwd, als sprake is van een extreem mooi uitgevoerd en kunstzinnig idee.
Afijn, je kunt wel een realistische schaduwwerking (en lichtwerking) aanbrengen, maar dat kost veel meer moeite en onderzoek met op afstand geplaatste lampen. Ik heb daar met mijn Krupp een eerste aanzet toe gegeven, maar moet daar nog in verder. Zoveel projecten, zo weinig tijd..
Steven ik heb het in het navolgende niet over jouw model, maar er zijn bouwers die deze color modulation extreem toepassen en die maken hun model tot een karikatuur van het origineel. Ik vind het persoonlijk zonde, net zoals ik het in veel bescheidener mate zonde vind van jouw tank en al het werk dat je erin stopt. Anderzijds, besef ik dat ieder zijn eigen smaak heeft en dat niet iedereen op zoek is naar een 'perfecte' verkleining van het origineel. Om met Mig Jimenez te spreken, alles wat je in de modelbouw doet is onrealistisch juist vanwege de aard van de zaak. Washes zijn onrealistisch omdat het geen echte schaduwen zijn, color modulation is niet realistisch maar als je geen color modulation gebruikt is het ook niet realistisch. En eigenlijk heeft hij daar natuurlijk gelijk in. Persoonlijk hou ik van een zo nauwkeurig mogelijke weergave van een origineel object maar dan een aantal malen kleiner; en daar hoort color modulation, zoals die thans in de modelbouw en masse wordt toegepast, niet bij.
Voor het overige ben je wel weer een mooi model aan het neerzetten, met veel precisie in elkaar gestoken.