Hoofdsponsor

1/76 WWI Female tank (Airfix) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Terwijl ik een beetje aan het klussen ben thuis kon ik het toch niet laten om een doosje uit de stash te trekken. Een doosje dat ik eens gewonnen heb op de tombola tijdens één van de ledendagen :).
Het is de Female Tank, volgens mij Mark I, de eerste gevechtstank van de Britten gebruikt in de 1e Wereldoorlog.
Het volgende vond ik op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Heavy_Tanks_of_World_War_I
Ik verbaasde me over de 8-koppige bemanning, dat zal geen pretje geweest zijn.

Aan de sprues zaten niet veel onderdelen, dus het duurt niet lang voordat je iets hebt dat op een tank gaat lijken.
Een paar foto's:

De doos:
Femaletank001.png

De eerste zijkant met de mitrailleurs:
Femaletank002.png

De kijkgaten uitgeboord met een 0,4 mm boortje:
Alleen de kijkgaten bij de mitrailleurs gedaan, puur omdat daarna het boortje het begaf (was ook wel dun).
Femaletank003.png

De tank:
Femaletank004.png

Het wagentje er achter, ik moet nog gaan lezen wat de functie is geweest:
Moeten nog een paar onderdeeltjes op het wagentje.
Femaletank005.png

Femaletank006.png

Af en toe eens aan werken.....
 
Laatst bewerkt:
Aan de sprues zaten niet veel onderdelen, dus het duurt niet lang voordat je iets hebt dat op een tank gaat lijken.

Zelfs volledig gemaakt lijkt het niet op een tank :laugh:
Lijkt eerder op een metalen bunker ;)

Volgens mij is dat achterste om niet te kantelen bij de loopgraven...???
 
Volgens mij is dat achterste om niet te kantelen bij de loopgraven...???
Ik dacht ook dat dat "aanhangertje" iets te maken had met stabiliteit, ik had er vorig jaar iets over gelezen maar ik vind die link ni terug. :(
 
Een ijzeren dino uit WOI, altijd weer een feestje (in dit geval dan...1/76) ! De uitgeboorde delen maken het model meteen een stuk scherper, dus haal snel een ander boortje !
 
Bedankt voor de comments mannen.

Het lijkt dan nog niet op een tank zoals we die tegenwoordig kennen, maar men noemt dit toch de eerste 'tank'.

Het aanhangertje heeft met de stuurondersteuning te maken:
Wikipedia: To aid steering, a pair of large wheels were added behind the tank. These were not as effective as hoped and were subsequently dropped.

Ik heb dus nog de keuze deze eventueel weg te laten als dat beter in een dio zou passen, dat komt nog wel.....

De overige kijkgaten zullen zeker nog opengemaakt gaan worden; heel veel veranderen kan ik niet, heb nog niet alle skills, maar ook de kit is naar mijn idee goed gedetailleerd (zeker voor de schaal).
 
Details zijn zeker goed te noemen Wim.
 
Als je ziet hoe de panzers geëvolueerd zijn in 100 jaar ! Kijk gewoon naar de snelheid van deze (5 km/h) en naar die van de Leopard II (iets meer dan 70 km/h)
 
En we zijn al weer een stapje verder gegaan.
Om de details te bewaren bij een dergelijke schaal is een luchtspuit toch wel een uitkomst.
Na een grondlaagje heb ik gekozen om geen camo te spuiten. Op allerlei referentiefoto's komt die eigenlijk zeer weinig voor (de meeste foto's zijn trouwens nog zwart-wit ;) ). Ik heb een laagje groen gemengd met geel aangebracht, gevolgd door hier en daar een paar spots met bruin. Na droging in de P+ gedaan.
En nu een keer aan gedacht om een druppeltje afwas in mijn wash van terpentine en burnt-sienna olieverf te doen.
Het resultaat tot nu toe - ik zie nog wel een paar afwerkpuntjes.

Femaletank007.png

Femaletank008.png
 
ziet er goed uit wim ,die wash komt goed tot z'n recht ;)
 
Dank je Filip.
Ga nog een wat meer donkere wash ook aanbrengen, die druppel afwasmiddel maakt trouwens veel verschil.
 
inderdaad om niet te overkop te gaan dat aan hang wagentje en de snelheid was geen 5 maar 3 km per
 
Waarom doe jij een druppeltje afwas in je wash ?
 
Famo, dat had ik ergens gelezen en het was bedoeld om de wash mooier vloeibaar te maken. Ben nu alleen even kwijt waar ik dat gelezen heb (teveel gelezen zeker ;) ).
 
Weten we nu ook weer .
Waar je dat gelezen hebt doet er niet hoor Wim
 
Een drupje afwasmiddel is om de oppervlaktespanning van het water in een wash te breken.
Als je dit niet doet zal het gewoon als een druppel op je project blijven liggen. En dat geeft denk ik een heel ander effect dan je zou willen.
 
Dank voor de toelichting Caretaker. Het werkt in ieder geval super, het vloeit mooi en zeker door de diepere 'lijnen'.
 
Kan het niet zijn dat je druppelvorming krijg omdat je model vernist is met P+ ? Ik heb hier op het forum eens gelezen dat dat parket vernis is en dat is eigenlijk geen vernis voor modelbouw vind ik . Das mijn mening é, iedereen doet wat hij wil en wat hij het best vind, niet ?
ik vernis mijn modellen ook, maar met vernis van Tamiya en ik heb daar geen last van
 
@Famo, tot nu nog geen last gehad met de P+, maar heel veel modellen heb ik dan ook nog niet gebouwd. Binnenkort eens omzien naar de vernis van Tamiya, kan dat natuurlijk altijd eens proberen en zeker als jij daar goede ervaringen mee hebt.

Nu ben ik weer een stukje verder gegaan. Heb een gele, rode, groene en blauwe olieverf gepakt en hier en daar een dotje gezet en uitgewerkt. Uiteraard op verschillende plaatsen op wat variatie te krijgen. Dit is toch wel gelukt, op de foto is het aan de bovenzijde beter te zien dan op de zijkant. Voorlopig kan het een weekje drogen, mag morgen weer aan het werk.

Femaletank009.png

Femaletank010.png
 
De kleurverschillen zijn subtiel maar zeker aanwezig, en dat is alleen maar wat de bedoeling is van deze methode, dus missie geslaagd. Goed bezig Wim !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan