Hoofdsponsor

1/48 WW2 airstrip met Hawker Hurricane

jepe

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 sep 2019
Berichten
75
Alvorens aan iets nieuws te beginnen toch maar eerst een diorama gemaakt voor de Hawker Hurricane.

Wat hebben we gebakken.

- Een paar figuurtjes en olievaten van ICM
- Zelf wat palletten met afgedekte vaten gemaakt
- ondergrond is een foamboard van 1cm
- airstrip is van schuurpapier
- gras is gemalen, geverfd zagemeel
- struikjes is een gemalen en geverfde spons
- alles in een kadertje van de Action

Wat hebben we geleerd :
- foamboard trekt krom door de lijm en verf
- gras en struikjes zijn gelijmd met verdunde houtlijm (als onderlaag en nadien nog oversproeit). Het is niet gemakkelijk om de spons te laten plakken
- airstrip geverfd met verschillende tinten grijs (airbrush) nadien met olieverf de voegen donker geverfd (van ver lijkt het op beton)
- figuurtjes zijn geverfd (+/- zoals op het internet):
- Zwarte primer
- drybrush met wit (van kop naar voeten )
- geverfd met de borstel
- glans vernis en olieverf als wash (ik weet niet of het niet beter kan)
- nadien nog een drybrush over het uniform (originele kleur + wit)


Als je het ziet om youtube lijkt het allemaal zo eenvoudig, maar als je zelf bezig bent :rolleyes:
Het resultaat is te doen, maar je leert uit je fouten voor de volgende keer :cool:

Zoals de vorige keer, opmerkingen altijd welkom
 

Bijlagen

  • EVT_Neufchateau_20230629_NIKON Z 7_000008.jpg
    EVT_Neufchateau_20230629_NIKON Z 7_000008.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 29
  • EVT_Neufchateau_20230629_NIKON Z 7_000010.jpg
    EVT_Neufchateau_20230629_NIKON Z 7_000010.jpg
    224,8 KB · Weergaven: 29
  • EVT_Neufchateau_20230629_NIKON Z 7_000011.jpg
    EVT_Neufchateau_20230629_NIKON Z 7_000011.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 28
  • EVT_Neufchateau_20230629_NIKON Z 7_000020.jpg
    EVT_Neufchateau_20230629_NIKON Z 7_000020.jpg
    119 KB · Weergaven: 27
Het is te doen zeg je,

Ik ken niets van diorama's maar volgens mij is het meer dan 'te doen' :oops:
heel mooi geslaagd zou ik zeggen.
En als we toch een aandachtpuntje moeten geven, het lijkt mij wat vreemd dat men de 'Hurri' met zijn achterwiel in de struikjes zou duwen.

Grtz.

Luc:cool:
 
Luc,
Bedankt.
niet gezien dat het op 1/48 rap hoog is
Ik zal straks wat snoeien :cool:
 
Vind het zeker niet slecht, mag best gezien worden. Het figuurtje met de jerrycan vind ik heel goed.

Historisch gezien zou ik volgende opmerkingen willen maken: de jerrycan kwam slechts later in dienst toen het hoogtepunt van de "Hurry" in feite al voorbij was. Men maakte toen nog gebruik van zogenaamde "flimsys", vierkante blikken.
Wanneer onderhoud aan de machinegeweren gedaan was, werd de voorzijde afgeschermd met het rode doek dat je heel goed weergeeft. Echter, de lopen werden ook afgeschermd en dus zouden er geen 2x 4 gaten mogen te zien zijn.

Dit gezegd zijnde kijk ik uit naar je volgende werk, wou dat mijn vliegtuigbouw even vlot verliep maar de schwoeng is er wat uit ...
 
Erwin,

Weer bijgeleerd.
Het rode doek heb ik gespoten met de airbrush (om te leren) ipv de decal te gebruiken. Ik wist niet dat het een doek was 😉
Die vierkante blikken zaten ook in die set, maar vond de jerrycan mooier.

Vandaag wat geknutseld aan de Dauntless van Revell. maar ik heb voor de tweede keer mijne pot Tamiya extra thin omgekapt 😡
Ik zal eerst eens eens houder in mekaar knutselen 👍
 
Ziet er inderdaad meer dan goed uit hoor, knap werk!
 
Vind het zeker niet slecht, mag best gezien worden. Het figuurtje met de jerrycan vind ik heel goed.

Historisch gezien zou ik volgende opmerkingen willen maken: de jerrycan kwam slechts later in dienst toen het hoogtepunt van de "Hurry" in feite al voorbij was. Men maakte toen nog gebruik van zogenaamde "flimsys", vierkante blikken.
Wanneer onderhoud aan de machinegeweren gedaan was, werd de voorzijde afgeschermd met het rode doek dat je heel goed weergeeft. Echter, de lopen werden ook afgeschermd en dus zouden er geen 2x 4 gaten mogen te zien zijn.

Dit gezegd zijnde kijk ik uit naar je volgende werk, wou dat mijn vliegtuigbouw even vlot verliep maar de schwoeng is er wat uit ...
Ja, dat viel me ook op, de Jerrycan noemt niet voor niets een "jerrycan" hé, "Jerry" was de spottende naam voor "den Duits", dat is namelijk een Duitse uitvinding mensen.
Dat van die rode doek wist ik dan weer helemaal niet, dus ook alweer iets bijgeleerd... (vandaag wel nog meer bijgeleerd op youtube betreffende Blender, maar dat is iets anders).
 
Ik vind het geheel (tarmac, vliegtuig, figuurtje) er niet slecht uitzien. Alleen de beplanting (onkruid, gras, struiken???) vind ik buiten proportie. Voor deze producten misschien eens uitzien naar toebehoren voor modelbouwtreinen ?
 
Mooi werk maar ook met dezelfde opmerking betreffende het gras of wat er op lijkt.
 
Alvast allemaal bedankt voor de input.
Ik denk dat ik aan airstrip 2.0 ga beginnen om het wat meer realistisch te maken

- problemen oplossen die ik zelf gezien had tijden het bouwen
- jerrycan vervangen door een vierkant blik
- de gazon wat lager houden; klein beetje relief en enkel verschillende tinten gras.
- moet dan wel iets vinden om de lege gaten op te vullen (wat de struikjes nu deden), we vinden wel iets
 
Let wel op met de beplantingen. Het is een airstrip. Struiken en dergelijke worden hier steeds geweerd. Buiten gras en beton ga je hier enkel voorwerpen en toebehoren vinden die 100 % met de vliegtuigen en hun opdrachten te maken hebben.
 
Let wel op met de beplantingen. Het is een airstrip. Struiken en dergelijke worden hier steeds geweerd. Buiten gras en beton ga je hier enkel voorwerpen en toebehoren vinden die 100 % met de vliegtuigen en hun opdrachten te maken hebben.
Bedankt,
Ik ga het diorama omkeren. Het vliegtuig volledig op de tarmac en een kleiner gras stuk aan voorkant
het dus maar voorlopig afgewerkt 😁
 
Even terzijde, tijdens de slag om Engeland waren heel wat vliegveldjes zelfs helemaal niet eens voorzien van tarmac, alles was gewoon gras in deze gevallen.
 
Even terzijde, tijdens de slag om Engeland waren heel wat vliegveldjes zelfs helemaal niet eens voorzien van tarmac, alles was gewoon gras in deze gevallen.
Inderdaad, dat waren de zogenaamde "auxilliairy airfields", meestal vliegveldjes van sportclubs of zweefvliegtuigen. Wordt vermeld in de film "De slag om Engeland".
Was niet alleen in Engeland zo, bij het uitbreken van de gevechten in 1940 werden ook onze toestellen verplaatst naar hulpvliegvelden.
 
Ik heb airstrip 2.0 gemaakt, rekening gehouden met jullie opmerkingen.

- tarmac neemt het belangijkste stuk van de ondergrond met veel dunner voegen.
- klein stukje gras (zonder struiken) op de voorgrond om de eentonigheid te breken
- zelfde figuurtjes en attributen gebruikt maar wat anders georganiseerd
- de rode jerrycan is er nog steeds, dus dat klopt nog niet met een vliegtuig van 1940.
(maar dat is voor versie 2.1)



rve_20230727_201444694.jpgEVT_Neufchateau_20230727_NIKON Z 6_2_000008.jpgEVT_Neufchateau_20230727_NIKON Z 6_2_000003.jpgEVT_Neufchateau_20230727_NIKON Z 6_2_000005.jpgEVT_Neufchateau_20230727_NIKON Z 6_2_000008.jpg
 
Altijd tof als er wat leven in zit en vind het knap gedaan.
 
Ook den deze vind het knap , ik heb hen er van genoten om naar te kijken
Tof gedaan
Marc
 
Bedankt voor de complimenten 👍

Het is weeral een basis voor een volgende versie. Mijn planning van het diorama staat nog niet op punt :winking:
Het gras oogt nog niet echt naturel en de attributen zijn niet echt geintegreerd (ze staan maar op het gras niet in het gras)
Moet iets doen met lege stukken.

Zal eens zoeken achter echte foto's van toen.

Iemand een link voor goed referentie materiaal ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan