Hoofdsponsor

1/72 [WIP]Grendels zandtaartje met reservestukjes! (1/72 Revell Abrams) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
G

Grendel

Guest
Nou was ik dus een weekje of 2 terug eindelijk op het punt dat ik weer zin had om met de mig verder te gaan maar wegens gekl**t met de plakkerts (scheuren, dubbelslaan, uiteenvallen, etc) stond ik vorig weekend toen ik een dagje vrij had op het punt om m'n vuist d'r op te parkeren.
eindelijk een keer een vrije dag, loopt 'ie helemaal vol met frustraties....

niet echt lekker als je op randje burnout zit...

omdat het toch wel wat jammer zou zijn als de mig in de kliko terecht zou komen de beslissing genomen om 'm weer terug in de stofbak te leggen en eerst maar eens iets simpels te gaan doen waar weinig mis aan kan gaan.

...maar er moest alleen nog even worden bedacht wanneer dat dan zou gaan worden :roll:

gister en vandaag had ik dan toevallig zowaar even twee dagen "vrij" (zeg maar niet op het werk hoeven zijn..) en konden er wat uurtjes gefreubeld worden. ik moet zeggen dat ik wel behoorlijk kan merken dat ik niet echt heel erg lekker in "m'n vel zit" op het moment wegens de concentratie werkt niet echt lekker mee en het lontje is wat aan de korte kant. gelukkig zorgde de eenvoud van dit projectje ervoor dat het allemaal wel aardig lukte en lijk ik eindelijk weer eens een keertje richting een positief eindresultaat aan het bouwen te zijn.

ook wel weer eens lekker :wink:


en wat is 'ie aan het freubelen dan?

well...

wegens ik heb efkes niet de energie (...en tijd :roll:) om zelf wat info bij elkaar te gooien voor deze keer even wat wiki copy-/pastewerk...

_______________________________________________________
_______________________________________________________


M1 Abrams

Begin jaren '60 begonnen de Verenigde Staten en de Bondsrepubliek Duitsland samen aan het zeer geavanceerde MBT-70 project dat een standaard NAVO-tank zou moeten opleveren. Vanwege gigantische kostenoverschrijdingen verbood het Amerikaanse Congres echter in 1970 de verdere ontwikkeling. Een goedkoper afgeleid project werd opgezet, de XM803, waarop de Duitsers zich terugtrokken om hun onderzoek apart voort te zetten, wat uiteindelijk zou leiden tot de Leopard 2. Ook de XM-803 werd echter verboden, waarna in februari 1972 de beslissing viel een geheel nieuwe tank te ontwikkelen, de XM815. Haast was geboden want er dreigde een ernstige kwalitatieve achterstand te ontstaan ten opzichte van de tanks van de Sovjet-Unie. General Motors en Chrysler haalden ieder een opdracht binnen voor het fabriceren van een prototype.

Na de Jom Kipoeroorlog van oktober 1973 die door onzorgvuldige verslagen de indruk gaf dat tanks zeer kwetsbaar waren voor antitankraketten,[bron?] werd besloten de tank uit te rusten met een door het Ballistic Research Laboratory te ontwikkelen Amerikaanse variant van het Britse Burlington pantser, waarvan de Amerikanen in juli dat jaar de specificaties hadden gekregen. Tegelijkertijd werd het project hernoemd tot XM1.

In 1976 werden de beide prototypes en de Leopard 2AV beproefd. Hoewel de Duitsers was verzekerd dat hun tank ook in de VS geproduceerd zou worden als hij als beste uit de bus zou komen, kreeg Chrysler op 12 november een contract voor het bouwen van elf verdere prototypes. De Leopard 2 werd afgewezen omdat hij zwaarder en 25% duurder was dan zijn concurrent.[bron?] Op 7 mei 1979 kreeg Chrysler de opdracht 110 voorserietanks te maken. De tank werd geaccepteerd voor massaproductie en kreeg in februari 1981 de officiële naam 105 mm Gun Tank M1 Abrams.


De tank kreeg al meteen een zeer slechte naam. De politiek schrok van de enorme gebruikskosten, die veel hoger lagen dan oorspronkelijk begroot. In plaats van een dieselmotor had de M1 een gasturbine. Die bleek veel brandstof te verbruiken (alleen al bij het opstarten van de motor meer dan 50 liter[bron?]) en van de beloofde lagere onderhoudskosten kwam voorlopig niets terecht. Nog begrotelijker was het dat de metalen behuizing van de peperdure keramische pantsermodules erg roestgevoelig bleek zodat voor iedere tank honderdduizenden dollars per jaar moesten worden uitgegeven aan vervanging. Eenheden in de Verenigde Staten gingen er daarom maar toe over die modules gewoon op te slaan; voor de parate eenheden in Duitsland was dat echter geen optie.

De militairen in het veld waren ook op tactische gronden niet onverdeeld tevreden met het nieuwe voertuig. Weliswaar was het veel sneller en had een lager silhouet dan zijn voorvanger, de M60A1, maar de tank had een slechter vuurcontrolesysteem dan de verbeterde M60A3 en de bescherming tegen pantsergranaten was ook minder. Uit bezuinigingoverwegingen had men besloten voorlopig het zwaardere Duitse 120mm kanon niet te installeren, maar ook hier bleek goedkoop duurkoop want om de effectiviteit tegen vijandelijke tanks te waarborgen was nu veel duurdere munitie nodig.

Al deze fouten werden in de Amerikaanse pers breed uitgemeten. De legerleiding besefte al snel dat peptalk alleen onvoldoende was en begon met een serie verbeteringsprogramma's die tot op heden voortduurt....

een knalapparaat uit de United States of Obesitas dus!

aangezien ik ik voor een wat eenvoudiger werkje ging wat wat werkbaarder zou zijn in het kleine beetje vrije tijd wat ik heb de laatste tijd, gekozen voor een wat kleiner dan gewoonlijk apparaat en dat werd uiteindelijk deze:

dooske.jpg


een abramsdinges in 1/72 dus! amper een handvol aan plastic dus om d'r net even iets meer van te maken ook nog wat extra verkleedkleertjes d'r bijgehaald:

reservekleertjes.jpg


maar qua plastic kwam het allemaal niet veel verder dan dit:

sproei1.jpg


qua papierwerk is revell doorgaans ook niet erg verrassend natuurlijk:

boekje.jpg


dus wellicht dat dit net even wat leukerder is om te bekijken:

bepakking.jpg

ijzerwerk.jpg

reserveplakkerts.jpg


grendel doet dus een minizandtaartje met reservestukjes!
_______________________________________________________
_______________________________________________________


zoals duidelijk mag wezen was het qua plasticwerkzaamheden allemaal niet heel erg boel veel ingewikkeld en uitgebreid dus het basiswerk was vrij snel gedaan:

basis.jpg


het enige beetje "spannende" werk wat er was, was het aanpassen van de extra stowage:

andere_maat.jpg


...wegens die was eigenlijk bedoeld voor een dragonversie van de abrams, maar met wat freubelarij was dat blok kunsthars best wel passend te maken:

past_wel.jpg


hier en daar nog wat wegwerkwerkjes en schuurderijactiviteiten maar na niet al te lang...:

ijzerklaar.jpg


...was alles eigenlijk wel klaar voor de ijzerwerkzaamheden.

ijzerklara1.jpg

ijzerklara2.jpg


hier en daar wat zaken vervangen door kopertouw wegens de PE van eduard deed wat te vierkant aan en wat spullekes van eduard niet gebruikt wegens te klein om werkbaar te zijn en te weinig visueel voordeel om zoveel extra tijd te spenderen en toen ik alles wel leuk zat vond voor deze maat de boel maar even in een basiskleur gezet. de hoofddelen mooi mat zwart en de dropveters in 't panzergrau...:

basiszwart_grijs.jpg


daarna met een zandbakkleur de boel ingeneveld:

nevelen.jpg


aansluitend wat vakkenvullen:

inkleuren.jpg


en met nog wat lichterder kleurtjes nóg meer vakkenvullen:

verder_inkleuren.jpg


net anders:

net_anders.jpg


en qua eind:

lichter.jpg


wegens aangezien er de komende x aantal dagen weer gewerkt moet worden (joh!), de boel goed ingekliederd met parketlak omdat er toch weer zat droogtijd gaat zijn en voor nu is het heele dekselsche geheel zo gebeeindigd:

glimsap.jpg

glimsap2.jpg

glimsap3.jpg

glimsap4.jpg


...en staat er nu een leuke basis klaar voor wat detail- en plakkerwerk!



...maar eerst weer boel veel werken :p


_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out!
 
dat in verband met het het werk en niet bevorderlijk voor het modelbouwen ken ik momenteel... vandaar dat alles al een hele poos stil ligt hier... Niettegenstaande mooi spuitwerk...
 
Dat is al een mooi zandtaartje geworden Gren.
Komen er ook nog wat vervuiligingswerken aan te pas, na het detail- en plakkertwerk ?
Gaat weer een pracht van een "whispering death" worden...

Mark
 
qua kliederwerk zal het waarschijnlijk niet heel erg veel worden aangezien het maar een erg klein model is (centimetertje of 10 lang..) maar om de details wat te verscherpen ga ik waarschijnlijk nog wel aan de slag met wat olieverf. heel misschien hier en daar nog wat stof om de dropveters net wat levendiger te krijgen en nog wat kleine beschadigingen krassen en daar gaat het dan wel bij blijven denk ik.

....maar we zullen zien; doorgaans heb ik wel een idee in m'n hoofd zitten over hoe ik zaken wil aanpakken maar in de praktijk wil het nog wel eens heel anders uitpakken wegens:"oh, maar dat is ook leuk. en dat. en dat ook. en..." :wink:
 
Verwering ? Natuurlijk, in Grendel / HobbyBob termen heet dat "beviezerikken" ^^

Leuk projectje Gren.

Hopelijk gaat deze moeilijke periode snel voorbij, zodat je je weer goed in je vel voelt.
 
het grappige is trouwens dat dat niet eens een term is die ik zelf geintroduceerd heb (net zoals "olieverfsmotsen" trouwens; da's d'r ook zo een die op fora wordt gebruikt en aan mij wordt toegedicht :wink:) maar eentje die ontstaan is doordat mensen mijn taalgebruik probeerden over te nemen ^^

ik doe dan dus ook niet aan beviezerikken maar wel aan versmeerzakkerij!

:)

maar goei, eerst nog een dagje of wat werken en dan kan ik met mazzel dinsdag weer een beetje aan de klieder...
 
Yay! wat reservetijd!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
Ik kan d'r alleen weinig over zeggen allemaal...

bepakking voorzien van wat basiskleurtjes:

met_kleurtjes.jpg


hier en daar wat plakkers d'r op:

beplakkert.jpg

beplakkert2.jpg

beplakkert3.jpg


aansluitend de boel weer wat geherbeglimd:

herglim.jpg


...zodat ik in de volgende ronde met het leukere wasserettewerk aan de slag kan:

wasserij.jpg


bepakking moet natuurlijk ook nog ingekliederd worden met wat wassap en daarna gaat er nog gedroogkwast worden, maar da's pas voor richting bijna af :wink:



_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out!
 
D'er begint leven in te zitten.

Werk hem maar vlug af, ze zullen hem binnenkort hard kunnen gebruiken, als je de actualiteit wat bijhoudt...het gaat stilletjes naar een grondoorlog toe (in de Gaza).

In ieder geval : mooi werk !

Groeten Rik
 
Schitterend werk weer dat je neerzet Grendel.
Kijk weeral uit naar het vervolg.

Mark
 
geen tijd om een compleet verslag te schrijven dus maar efkes een sneak peek ;)

sneak.jpg

sneak2.jpg
 
Dus. weekend weer op en zowaar ook nog op tijd m'n tankie afgerond! volgend schrijfwerk zal waarschijnlijk weer een jaar of 100 op zich laten wachten dus hier zullen jullie het voor voorlopig maar efkes weer mee moeten doen ;)
_______________________________________________________
_______________________________________________________
Tiet veur aan te gaan maken!

wegens zo'n beschermingslaagje is dan wel handig maar staat wel erg naar...:

insoptijd.jpg


...meteen maar aan het insoppen gegaan. ondanks dat dit apparaat een gevalletje 1/72 is en dus boel veel klein heeft revell er wel voor gekozen om de anti-sliplaag netjes weer te geven (en netjes op schaal ook nog; 't ziet er strakker uit dan heel wat 1/35 anti-glibberijoppervlakpogingen die ik in mijn knutselcarriere tegen ben gekomen!) en dat maakt het waswerk net iets bewerkelijkerderder. door de korrelstructuur spreidt een pinwash zich wat ongelukkiger (oftewel: gaat lekker vlekken) dus daarom maar gekozen voor een full scale KliederFestijn(tm)!

zo dus:

insop2.jpg


het uitwerken is natuurlijk ook wat bewerkelijker dan op een glad oppervlak omdat de wasserettesapjes zich netjes tussen de korrelstructuur proberen te verstoppen waardoor de boel na wat aandrogen met een zachte borstel vanuit het midden van panelen uitwerken net wat minder resultaat oplevert dan doorgaans:

indrogen.jpg

uitborstelen.jpg


op zich ziet dat er natuurlijk niet onaardig uit, maar het geheel wordt er een stuk donkerder door dan de bedoeling is dus als vervolgstap met een schrobbezem aan de slag:

ruwe_borstel.jpg


...which is in dit geval een afgeknipte kwast ;)

rondom de hoofdpanelen allemaal uitgeschrobt:

rondom.jpg


...waarmee het oorspronkelijke kleurbeeld al weer wat meer terug aan het komen was. aansluitend wat droogkwatwerk om de details wat op te halen:

droogkwasten.jpg


hier en daar ook nog wat panelen iets meer oplichten:

droogkwast_klara.jpg


,,,en aansluitend de knalpuist op dezelfde manier mishandeld en de bagage voorzien van wassap en droogkwasterij.
...waar ik dan helaas geen plaatjes van heb wegens de camera begint een beetje op te raken en de scherpte van de plaatjes begint aanzienlijk minder te worden waardoor het soms nogal zoeken is naar bruikbare foto's..

ah well, jullie gaan dat ding straks vanzelf weer terugzien :)

Nou is dus het nadeel van zo'n klein tankje dat 'ie al gauw in het niet verdwijnt als je 'm op een schap of in de vitriagekast zet dus leek het me wel grapvol om voor de afwisseling eens een leuk grondplaatje d'r onder te fabrieken zodat 'ie net even wat meer opvalt. op naar de Action dus!

action.jpg


kost wel een rib uit je lijf (maar liefst een euri of 6 ofzo..) maar dan heb je ook wat ;)

efkes wat passen:
gaat_passen.jpg


wat stripies styreen regelen:

stripies.jpg


bakje plakken:

bakje.jpg


lekker aan de klieder met gips en houtlijm (tegen het barsten en voor de stevigheid):

lekker_knoeien.jpg


betonstorten:

storten.jpg


zand strooien:

en_strooien.jpg


(gewone gedroogde tuinaarde trouwens; ik heb hier een paar jampotten vol met gedroogd zand staan voor dit soort werkjes want ik vind het jammer van de peseta's om duur "strooizand" in te laten vliegen terwijl het spul gewoon graties in de tuin ligt)

bakje plaksop gemaakt:

plaksop.jpg


(waarbij de zeep ervoor zorgt dat de oppervlaktespanning van het water wordt gebroken en het netjes uitvloeit ipv als losse druppels of een plasje te blijven liggen)

en uitgegoten:

natzat.jpg


..en na wat droogtijd (oftewel een minuutje of 3 onder de fohn ;)) de verfsproeiert maar weer eens volgeladen. beetje zwartegeitjes:

zwartig.jpg


zandbakkleur:

zandkleurtje.jpg


even passen:

even_passen.jpg


beetje droogkwasten en tankie d'r op:

met_tankie.jpg


bietjen aankleden doen:

beetje_aankleden.jpg


laatste verf- en detailwerkjes regelen en dan eerst de werkbank maar eens efkes aan kant gemaakt wegens t*ringbende:

aan_kant.jpg


en tijd voor wat klaraploatiens!


klara01.jpg

klara02.jpg

klara03.jpg


en voor het idee met een potje verf om te kunnen zien hoe gigantisch groot dit ding wel niet is :p

klara04.jpg


en dan ook nog eentje buiten wegens zo'n daglichtlamp in de schuur is toch net niet hetzelfde als die hele grote daglichtlamp buiten en onder die hele grote doen de kleuren toch net nog weer even anders aan...:

klara_buiten.jpg


dames en heren, pedaalemmerzakken en vuilcontainers....

KLAAR is KLARA!

en dan nu eerst weer werken tot en met zondag, dan maandag verhaardag van de dochtert, dinsdag weer arbeit, woensdag vrij maar al volgeboekt, donderdag wederom werkiewerkie en verder heb ik nog niet durven kijken...'t zal wel weer pas volgend weekend worden voor er weer wat EigenTijd tevoorschijn komt :roll:
ah well, ik had vanavond al wel vast een beginnetje gemaakt zodat ik weet waar ik tegen die tijd mee aan de slag kan:

tussendora.jpg



;)

_______________________________________________________
_______________________________________________________


g. out!
 
Wow knap staaltje modelbouw prachtig , het is niet mijn ding maar toch knap gedaan
grtz Marc
 
En dat was dan alweer het zoveelste juweeltje van huize Grendel! :35:
 
Ja, Gren... Walesha heeft gelijk. Dit is weer een juweeltje dat hier geproduceerd is. Petje af hoor.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan