G
Grendel
Guest
Nou was ik dus een weekje of 2 terug eindelijk op het punt dat ik weer zin had om met de mig verder te gaan maar wegens gekl**t met de plakkerts (scheuren, dubbelslaan, uiteenvallen, etc) stond ik vorig weekend toen ik een dagje vrij had op het punt om m'n vuist d'r op te parkeren.
eindelijk een keer een vrije dag, loopt 'ie helemaal vol met frustraties....
niet echt lekker als je op randje burnout zit...
omdat het toch wel wat jammer zou zijn als de mig in de kliko terecht zou komen de beslissing genomen om 'm weer terug in de stofbak te leggen en eerst maar eens iets simpels te gaan doen waar weinig mis aan kan gaan.
...maar er moest alleen nog even worden bedacht wanneer dat dan zou gaan worden :roll:
gister en vandaag had ik dan toevallig zowaar even twee dagen "vrij" (zeg maar niet op het werk hoeven zijn..) en konden er wat uurtjes gefreubeld worden. ik moet zeggen dat ik wel behoorlijk kan merken dat ik niet echt heel erg lekker in "m'n vel zit" op het moment wegens de concentratie werkt niet echt lekker mee en het lontje is wat aan de korte kant. gelukkig zorgde de eenvoud van dit projectje ervoor dat het allemaal wel aardig lukte en lijk ik eindelijk weer eens een keertje richting een positief eindresultaat aan het bouwen te zijn.
ook wel weer eens lekker
en wat is 'ie aan het freubelen dan?
well...
wegens ik heb efkes niet de energie (...en tijd :roll om zelf wat info bij elkaar te gooien voor deze keer even wat wiki copy-/pastewerk...
_______________________________________________________
_______________________________________________________
een knalapparaat uit de United States of Obesitas dus!
aangezien ik ik voor een wat eenvoudiger werkje ging wat wat werkbaarder zou zijn in het kleine beetje vrije tijd wat ik heb de laatste tijd, gekozen voor een wat kleiner dan gewoonlijk apparaat en dat werd uiteindelijk deze:
een abramsdinges in 1/72 dus! amper een handvol aan plastic dus om d'r net even iets meer van te maken ook nog wat extra verkleedkleertjes d'r bijgehaald:
maar qua plastic kwam het allemaal niet veel verder dan dit:
qua papierwerk is revell doorgaans ook niet erg verrassend natuurlijk:
dus wellicht dat dit net even wat leukerder is om te bekijken:
grendel doet dus een minizandtaartje met reservestukjes!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
zoals duidelijk mag wezen was het qua plasticwerkzaamheden allemaal niet heel erg boel veel ingewikkeld en uitgebreid dus het basiswerk was vrij snel gedaan:
het enige beetje "spannende" werk wat er was, was het aanpassen van de extra stowage:
...wegens die was eigenlijk bedoeld voor een dragonversie van de abrams, maar met wat freubelarij was dat blok kunsthars best wel passend te maken:
hier en daar nog wat wegwerkwerkjes en schuurderijactiviteiten maar na niet al te lang...:
...was alles eigenlijk wel klaar voor de ijzerwerkzaamheden.
hier en daar wat zaken vervangen door kopertouw wegens de PE van eduard deed wat te vierkant aan en wat spullekes van eduard niet gebruikt wegens te klein om werkbaar te zijn en te weinig visueel voordeel om zoveel extra tijd te spenderen en toen ik alles wel leuk zat vond voor deze maat de boel maar even in een basiskleur gezet. de hoofddelen mooi mat zwart en de dropveters in 't panzergrau...:
daarna met een zandbakkleur de boel ingeneveld:
aansluitend wat vakkenvullen:
en met nog wat lichterder kleurtjes nóg meer vakkenvullen:
net anders:
en qua eind:
wegens aangezien er de komende x aantal dagen weer gewerkt moet worden (joh!), de boel goed ingekliederd met parketlak omdat er toch weer zat droogtijd gaat zijn en voor nu is het heele dekselsche geheel zo gebeeindigd:
...en staat er nu een leuke basis klaar voor wat detail- en plakkerwerk!
...maar eerst weer boel veel werken :p
_______________________________________________________
_______________________________________________________
g. out!
eindelijk een keer een vrije dag, loopt 'ie helemaal vol met frustraties....
niet echt lekker als je op randje burnout zit...
omdat het toch wel wat jammer zou zijn als de mig in de kliko terecht zou komen de beslissing genomen om 'm weer terug in de stofbak te leggen en eerst maar eens iets simpels te gaan doen waar weinig mis aan kan gaan.
...maar er moest alleen nog even worden bedacht wanneer dat dan zou gaan worden :roll:
gister en vandaag had ik dan toevallig zowaar even twee dagen "vrij" (zeg maar niet op het werk hoeven zijn..) en konden er wat uurtjes gefreubeld worden. ik moet zeggen dat ik wel behoorlijk kan merken dat ik niet echt heel erg lekker in "m'n vel zit" op het moment wegens de concentratie werkt niet echt lekker mee en het lontje is wat aan de korte kant. gelukkig zorgde de eenvoud van dit projectje ervoor dat het allemaal wel aardig lukte en lijk ik eindelijk weer eens een keertje richting een positief eindresultaat aan het bouwen te zijn.
ook wel weer eens lekker
en wat is 'ie aan het freubelen dan?
well...
wegens ik heb efkes niet de energie (...en tijd :roll om zelf wat info bij elkaar te gooien voor deze keer even wat wiki copy-/pastewerk...
_______________________________________________________
_______________________________________________________
M1 Abrams
Begin jaren '60 begonnen de Verenigde Staten en de Bondsrepubliek Duitsland samen aan het zeer geavanceerde MBT-70 project dat een standaard NAVO-tank zou moeten opleveren. Vanwege gigantische kostenoverschrijdingen verbood het Amerikaanse Congres echter in 1970 de verdere ontwikkeling. Een goedkoper afgeleid project werd opgezet, de XM803, waarop de Duitsers zich terugtrokken om hun onderzoek apart voort te zetten, wat uiteindelijk zou leiden tot de Leopard 2. Ook de XM-803 werd echter verboden, waarna in februari 1972 de beslissing viel een geheel nieuwe tank te ontwikkelen, de XM815. Haast was geboden want er dreigde een ernstige kwalitatieve achterstand te ontstaan ten opzichte van de tanks van de Sovjet-Unie. General Motors en Chrysler haalden ieder een opdracht binnen voor het fabriceren van een prototype.
Na de Jom Kipoeroorlog van oktober 1973 die door onzorgvuldige verslagen de indruk gaf dat tanks zeer kwetsbaar waren voor antitankraketten,[bron?] werd besloten de tank uit te rusten met een door het Ballistic Research Laboratory te ontwikkelen Amerikaanse variant van het Britse Burlington pantser, waarvan de Amerikanen in juli dat jaar de specificaties hadden gekregen. Tegelijkertijd werd het project hernoemd tot XM1.
In 1976 werden de beide prototypes en de Leopard 2AV beproefd. Hoewel de Duitsers was verzekerd dat hun tank ook in de VS geproduceerd zou worden als hij als beste uit de bus zou komen, kreeg Chrysler op 12 november een contract voor het bouwen van elf verdere prototypes. De Leopard 2 werd afgewezen omdat hij zwaarder en 25% duurder was dan zijn concurrent.[bron?] Op 7 mei 1979 kreeg Chrysler de opdracht 110 voorserietanks te maken. De tank werd geaccepteerd voor massaproductie en kreeg in februari 1981 de officiële naam 105 mm Gun Tank M1 Abrams.
De tank kreeg al meteen een zeer slechte naam. De politiek schrok van de enorme gebruikskosten, die veel hoger lagen dan oorspronkelijk begroot. In plaats van een dieselmotor had de M1 een gasturbine. Die bleek veel brandstof te verbruiken (alleen al bij het opstarten van de motor meer dan 50 liter[bron?]) en van de beloofde lagere onderhoudskosten kwam voorlopig niets terecht. Nog begrotelijker was het dat de metalen behuizing van de peperdure keramische pantsermodules erg roestgevoelig bleek zodat voor iedere tank honderdduizenden dollars per jaar moesten worden uitgegeven aan vervanging. Eenheden in de Verenigde Staten gingen er daarom maar toe over die modules gewoon op te slaan; voor de parate eenheden in Duitsland was dat echter geen optie.
De militairen in het veld waren ook op tactische gronden niet onverdeeld tevreden met het nieuwe voertuig. Weliswaar was het veel sneller en had een lager silhouet dan zijn voorvanger, de M60A1, maar de tank had een slechter vuurcontrolesysteem dan de verbeterde M60A3 en de bescherming tegen pantsergranaten was ook minder. Uit bezuinigingoverwegingen had men besloten voorlopig het zwaardere Duitse 120mm kanon niet te installeren, maar ook hier bleek goedkoop duurkoop want om de effectiviteit tegen vijandelijke tanks te waarborgen was nu veel duurdere munitie nodig.
Al deze fouten werden in de Amerikaanse pers breed uitgemeten. De legerleiding besefte al snel dat peptalk alleen onvoldoende was en begon met een serie verbeteringsprogramma's die tot op heden voortduurt....
een knalapparaat uit de United States of Obesitas dus!
aangezien ik ik voor een wat eenvoudiger werkje ging wat wat werkbaarder zou zijn in het kleine beetje vrije tijd wat ik heb de laatste tijd, gekozen voor een wat kleiner dan gewoonlijk apparaat en dat werd uiteindelijk deze:
een abramsdinges in 1/72 dus! amper een handvol aan plastic dus om d'r net even iets meer van te maken ook nog wat extra verkleedkleertjes d'r bijgehaald:
maar qua plastic kwam het allemaal niet veel verder dan dit:
qua papierwerk is revell doorgaans ook niet erg verrassend natuurlijk:
dus wellicht dat dit net even wat leukerder is om te bekijken:
grendel doet dus een minizandtaartje met reservestukjes!
_______________________________________________________
_______________________________________________________
zoals duidelijk mag wezen was het qua plasticwerkzaamheden allemaal niet heel erg boel veel ingewikkeld en uitgebreid dus het basiswerk was vrij snel gedaan:
het enige beetje "spannende" werk wat er was, was het aanpassen van de extra stowage:
...wegens die was eigenlijk bedoeld voor een dragonversie van de abrams, maar met wat freubelarij was dat blok kunsthars best wel passend te maken:
hier en daar nog wat wegwerkwerkjes en schuurderijactiviteiten maar na niet al te lang...:
...was alles eigenlijk wel klaar voor de ijzerwerkzaamheden.
hier en daar wat zaken vervangen door kopertouw wegens de PE van eduard deed wat te vierkant aan en wat spullekes van eduard niet gebruikt wegens te klein om werkbaar te zijn en te weinig visueel voordeel om zoveel extra tijd te spenderen en toen ik alles wel leuk zat vond voor deze maat de boel maar even in een basiskleur gezet. de hoofddelen mooi mat zwart en de dropveters in 't panzergrau...:
daarna met een zandbakkleur de boel ingeneveld:
aansluitend wat vakkenvullen:
en met nog wat lichterder kleurtjes nóg meer vakkenvullen:
net anders:
en qua eind:
wegens aangezien er de komende x aantal dagen weer gewerkt moet worden (joh!), de boel goed ingekliederd met parketlak omdat er toch weer zat droogtijd gaat zijn en voor nu is het heele dekselsche geheel zo gebeeindigd:
...en staat er nu een leuke basis klaar voor wat detail- en plakkerwerk!
...maar eerst weer boel veel werken :p
_______________________________________________________
_______________________________________________________
g. out!