Hoofdsponsor

1/35 Willys Jeep Tamiya

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
OOB
BOUWBUDGET
Nvt
BOUWSTATUS
Work in progress.
COMMENTAREN
Welgemeende opmerkingen steeds welkom.
De figuur is met zorg geschilderd en afgewerkt, al ben ik het er niet mee eens dat dit een fijne gietnaad was. Je ziet ze over het hele lichaam lopen. Het model gaat al een tijdje mee en dat is aan de figuren van Tamiya vaak te zien, ook al passen hun modellen goed. Er zit weinig scherpte in de plooien van hun kledij, ik zou durven stellen dat Bronco beter scoort, al zijn die natuurlijk ook nieuwer. Je zou deze figuur nu kunnen inlijnen om er wat diepte in te brengen.

Misschien bedoelde je deze set, die heb ik ooit eens gebouwd:

attachment-jpg.355587

Laatst bewerkt:
Het betrof de set “God’s Blessing”. De soldaten vielen nog min of meer mee maar de kledij van de aalmoezenier was onder geen beding goed te krijgen. Het onderkleed (onder de kazuifel) stond aan de zijkant bijna 2 mm open. Ik heb versneden stukjes plasticard, evergreen strips en een ruime hoeveelheid secondelijm nodig gehad om er een beetje een natuurlijke vorm in te krijgen.

Door je opmerkingen zie ik pas hoe weinig ervaring ik met het schilderen van een figuurtje heb. Voor mij was de gietnaad op het figuurtje effectief een minieme gietnaad maar ik mis de expertise om effectief in te schatten wat een kleine of grotere gietnaad in dit soort kleine figuurtjes is. Ook wat de scherpte van de plooien in de kledij betreft heb je een punt en kan de vorm beter.

Het is de bedoeling om op termijn een tweetal bijkomende figuurtjes naast de jeep te plaatsen. Bij aanvang van dit werkje maak ik een vervolg aan dit topic zodat je een en ander kan meevolgen (bijsturing door meer ervaren figuurschilders zal dan meer dan welkom zijn).

20240624_142239.jpg

Bij de moderne sets lopen de gietnaden steeds zoveel mogelijk langs opstaande details in plaats van er los over. Je moet soms goed kijken om ze nog te onderscheiden, al zitten ze nog op dezelfde plek. Armen en benen zijn meestal apart, dan kunnen die in lijn van de mal opgesteld worden. De oren zijn tegenwoordig fijner en de figuren zijn minder geblokt. Meer stukjes betekent dat er soms opgevuld moet worden. Heb je die figuren nog, dat zou een goeie vergelijking opleveren?

Liggen hier nog ergens in een schuif (zijn ondertussen al bijna twee jaar geleden afgewerkt) in afwachting dat we op de club aan het project verder werken. Zal de figuurtjes vandaag of morgen even opdiepen. Tot dan.

De kleuren van de kledij vind ik wat vreemd ogen. Kan zo zijn hoor maar ik heb deze vroeger toch anders geschilderd van kleur.

Het zit wel mooi in elkaar. En een gietnaad wegschuren is toch ook het werk niet hé. Ik vind het er toch een mooi figuur uitzien qua detail.

Ok het kan zijn dat nieuwere figuren er strakker uitzien maar vind deze toch nog heel mooi. Zolang je er maar plezier mee hebt 😉

De kleuren van de kledij vind ik wat vreemd ogen. Kan zo zijn hoor maar ik heb deze vroeger toch anders geschilderd van kleur.

Het zit wel mooi in elkaar. En een gietnaad wegschuren is toch ook het werk niet hé. Ik vind het er toch een mooi figuur uitzien qua detail.

Ok het kan zijn dat nieuwere figuren er strakker uitzien maar vind deze toch nog heel mooi. Zolang je er maar plezier mee hebt 😉
De kleuren zijn iets te sterk belicht (genomen onder een dubbele TL lamp) maar ik heb deze opmerking op de club ook gekregen, namelijk dat zij niet echt overeenstemmen met de kleuren van de toenmalige Amerikaanse uniformen. Ik had als documentatie enkel enkele fotocopies uit een boek over Amerikaanse uniformen.
Het bijeenzoeken van voldoende documentatie en ervaring opdoen in schilderen en weergeven van de juiste kleuren maakt deel uit van het leerproces :unsuree:. De volgende figuurtjes zullen hopelijk beter zijn :winking:.

Waarom niet strippen en opnieuw schilderen dan? Dat zou ik doen.
Heb je ineens weer wat ervaring rijker :)

Is voorzien dat er nog enkele figuurtjes bij de jeep worden gezet. Zal dus nog kunnen oefenen :winking:. De afgewerkte figuurtjes laat ik liever zo.
Trouwens, voor het verwijderen van enamel verf gebruik ik ovenreiniger maar voor Vallejo verf weet ik niet wat ik daarvoor moet gebruiken.

Laatst bewerkt:
Het verwijderen van vallejo kan normaal gezien met alcohol maar je kan er ook gewoon overheen schilderen denk ik nu.

Veel succes met de andere figuurtjes.

Volgens mij wordt het al beter als je er een donkerbruine wash op zet. Verdun de bruine verf en ga er mee over de figuur. Dan wegwassen van de hogere delen.

Volgens mij wordt het al beter als je er een donkerbruine wash op zet. Verdun de bruine verf en ga er mee over de figuur. Dan wegwassen van de hogere delen.
Ben stilaan de laatste hand aan het leggen aan de jeep en heb het figuurtje ondertussen reeds vastgekleefd aan de stoel. Ga kijken of het nu nog mogelijk is om verder te werken aan het figuurtje.

Bij de moderne sets lopen de gietnaden steeds zoveel mogelijk langs opstaande details in plaats van er los over. Je moet soms goed kijken om ze nog te onderscheiden, al zitten ze nog op dezelfde plek. Armen en benen zijn meestal apart, dan kunnen die in lijn van de mal opgesteld worden. De oren zijn tegenwoordig fijner en de figuren zijn minder geblokt. Meer stukjes betekent dat er soms opgevuld moet worden. Heb je die figuren nog, dat zou een goeie vergelijking opleveren?

Hierbij vind je de figuurtjes van de set “God’s Blessing”.

Net zoals het figuurtje (chauffeur) dat bij de jeep hoort zijn ook deze figuurtjes sterk vergroot afgebeeld (zowat 3 x de werkelijke afmeting). De geknielde figuurtjes zijn ongeveer 3,5 cm hoog. Het staande figuurtje (aalmoezenier) is ongeveer 5 cm hoog. In werkelijkheid valt het resultaat redelijk mee en ben ik er tevreden over (op de slecht zittende kleding van de aalmoezenier na). Ik realiseer me wel dat met een beetje ervaring in het schilderen van figurines het resultaat merkelijk kan verbeteren.

20240624_212257.jpg

20240624_212423.jpg

Vandaag gaan we over tot het weatheren van de binnenkant van onze jeep en het afwerken van de kleinere details (zetels, wijzerplaten dashbord, stuurwiel, blusapparaat, zijspiegel, versnellingspook, schop + bijl aan linker zijkant voertuig en lichten).

De zetels krijgen een lichte pinwash op de randen en een drybrush in een lichtgroene kleur die boven op de basiskleur (Tank Green) wordt aangebracht. Achteraf wordt op de bekleding nog een beetje verdunde zwarte verf gezet.
Het blusapparaat krijgt een laagje metallic goud en een laagje glansvernis waarna we de decal met instructies kunnen plaatsen.
Zijspiegel, stuur en versnellingspoken hebben een basiskleur van grijze primer met daar bovenop een laagje Tank Green. De details worden in hun specifieke kleuren gezet (zijspiegel zilver + glansvernis, handvatten versnellingspoken en stuurwiel mat zwart + matte vernis.
Schop + bijl ; grijze primer + details houten steel en blad drybrush in metaaltint.
Op foto Nr 17 zie je de afgewerkte onderdeeltjes.

17. Foto Nr 17.jpg
Foto Nr 17
Afgewerkte kleinere onderdelen.

Nu volgt de tweede fase van de weathering van ons voertuig. Hiervoor brengen we op de onderkant van het chassis en de body een klein beetje pigmentpoeder (MIG 3022 Vietnam Earth) aan. Net zoals voor de vorige weathering wordt ook met het bruine pigment niet overdreven en hou ik het vrij subtiel
Rest nu nog het verven van de wijzerplaten op het dashbord en de lichten van het voertuig.
De wijzerplaten op het dashbord krijgen een zwarte kleur, de behuizing van de koplampen krijgt aan de binnenkant een zilveren kleurtje waarna we de glaspartijen van de koplampen kunnen plaatsen. Deze glaspartijen worden vastgezet met Kristal Klear. De reflectoren en achterlichten worden rood en oranje geverfd. De wijzerplaten op het dashbord en de lichten achteraan worden achteraf nog opgevuld met een beetje Kristal Klear zodat zij mooi glanzen.
Op foto Nr 18 (dashbord), foto Nr 19 (koplampen) en foto Nr 20 (achterlichten) zie je deze details.

18 bis. Foto Nr 18.jpg
Foto Nr 18
Foto dashbord.

19. Foto Nr 19.jpg
Foto Nr 19
Foto koplampen.

20. Foto Nr 20.jpg
Foto Nr 20
Foto achterlichten en reflectoren.

Volgen nu twee laagjes matte vernis om alles te sealen en dan kunnen we overgaan tot het assembleren van de onderdelen.
Het lijmen van de verschillende stukken gaat vlot omdat ik reeds van bij het begin van de bouw alle lijmvlakken had beschermd (tandenstoker, tape, maskol…zie eerste deel van dit topic) zodat samenvoegen geen problemen oplevert. Enkel het plaatsen van de wielen ging niet zoals voorzien. Bij het plaatsen van een van de achterwielen brak de as omdat ik te veel druk moest zetten om het wiel er op te krijgen. Volgende keer de asjes een klein beetje schuren zodat zij iets dunner worden en tevoren dry-fitten (mijn eerste militair voertuig… al doende leert men…).

Ziezo, hiermee is onze jeep klaar. Rest nog het bijvoegen van de eindfoto’s (foto Nr 21 tot en met foto Nr 27).
Van de jeep zelf ben ik vrij tevreden. Wat het figuurtje betreft, hier had ik iets meer kwaliteit verwacht. Vooral in het hoofd zitten nogal wat foutjes (bramen, luchtbelletjes…) Gelukkig is het figuurtje vrij klein en vallen de onregelmatigheden niet direct op. Op de bijgevoegde foto’s zijn de imperfecties wel zichtbaar maar de foto’s zijn dan ook een uitvergroting (grootte X 3 à 4) van de werkelijke afmetingen. Al met al heb ik van de bouw van dit “jeepeke” wel genoten. Tot de volgende… en wie weet bouwen we de volgende keer een tank? :winking: ).

21bis. Foto Nr 21.jpg
Foto Nr 21

22bis. Foto Nr 22.jpg
Foto Nr 22

23bis. Foto Nr 23.jpg
Foto Nr 23

24bis. Foto Nr 24.jpg
Foto Nr 24

25bis. Foto Nr 25.jpg
Foto Nr 25

26bis. Foto Nr 26.jpg
Foto Nr 26

27bis. Foto Nr 27.jpg
Foto Nr 27

Zeker niet slecht voor een eerste jeep.
De kleuren van de chauffeur ben ik minder enthousiast over, vooral de vest lijkt veel te roze.

Zeker niet slecht voor een eerste jeep.
De kleuren van de chauffeur ben ik minder enthousiast over, vooral de vest lijkt veel te roze.
Ja, de kleuren van de kledij, daar hebben we het hier al over gehad hé. Dat kan inderdaad beter. Van het eindresultaat in zijn geheel ben ik wel tevreden. En het was een aangename afwisseling met mijn gebruikelijke bouwsels :-) .

Leuk projectje geworden voor een tussendoortje. Ziet er goed uit alleen het figu.. onee :-) het gereedschap daar zal ik toch nog 5 minuten werk insteken. Metaal zwart met metaalkleur drybrush om wat te noemen en het houtwerk een bruin washje

Leuk projectje geworden voor een tussendoortje. Ziet er goed uit alleen het figu.. onee :-) het gereedschap daar zal ik toch nog 5 minuten werk insteken. Metaal zwart met metaalkleur drybrush om wat te noemen en het houtwerk een bruin washje
Correcte opmerking. Ziet er inderdaad iets te proper uit.

Terug
Bovenaan