Vandaag gaan we over tot het weatheren van de binnenkant van onze jeep en het afwerken van de kleinere details (zetels, wijzerplaten dashbord, stuurwiel, blusapparaat, zijspiegel, versnellingspook, schop + bijl aan linker zijkant voertuig en lichten).
De zetels krijgen een lichte pinwash op de randen en een drybrush in een lichtgroene kleur die boven op de basiskleur (Tank Green) wordt aangebracht. Achteraf wordt op de bekleding nog een beetje verdunde zwarte verf gezet.
Het blusapparaat krijgt een laagje metallic goud en een laagje glansvernis waarna we de decal met instructies kunnen plaatsen.
Zijspiegel, stuur en versnellingspoken hebben een basiskleur van grijze primer met daar bovenop een laagje Tank Green. De details worden in hun specifieke kleuren gezet (zijspiegel zilver + glansvernis, handvatten versnellingspoken en stuurwiel mat zwart + matte vernis.
Schop + bijl ; grijze primer + details houten steel en blad drybrush in metaaltint.
Op
foto Nr 17 zie je de afgewerkte onderdeeltjes.
Foto Nr 17
Afgewerkte kleinere onderdelen.
Nu volgt de tweede fase van de weathering van ons voertuig. Hiervoor brengen we op de onderkant van het chassis en de body een klein beetje pigmentpoeder (MIG 3022 Vietnam Earth) aan. Net zoals voor de vorige weathering wordt ook met het bruine pigment niet overdreven en hou ik het vrij subtiel
Rest nu nog het verven van de wijzerplaten op het dashbord en de lichten van het voertuig.
De wijzerplaten op het dashbord krijgen een zwarte kleur, de behuizing van de koplampen krijgt aan de binnenkant een zilveren kleurtje waarna we de glaspartijen van de koplampen kunnen plaatsen. Deze glaspartijen worden vastgezet met Kristal Klear. De reflectoren en achterlichten worden rood en oranje geverfd. De wijzerplaten op het dashbord en de lichten achteraan worden achteraf nog opgevuld met een beetje Kristal Klear zodat zij mooi glanzen.
Op
foto Nr 18 (dashbord),
foto Nr 19 (koplampen) en
foto Nr 20 (achterlichten) zie je deze details.
Foto Nr 18
Foto dashbord.
Foto Nr 19
Foto koplampen.
Foto Nr 20
Foto achterlichten en reflectoren.
Volgen nu twee laagjes matte vernis om alles te sealen en dan kunnen we overgaan tot het assembleren van de onderdelen.
Het lijmen van de verschillende stukken gaat vlot omdat ik reeds van bij het begin van de bouw alle lijmvlakken had beschermd (tandenstoker, tape, maskol…zie eerste deel van dit topic) zodat samenvoegen geen problemen oplevert. Enkel het plaatsen van de wielen ging niet zoals voorzien. Bij het plaatsen van een van de achterwielen brak de as omdat ik te veel druk moest zetten om het wiel er op te krijgen. Volgende keer de asjes een klein beetje schuren zodat zij iets dunner worden en tevoren dry-fitten (mijn eerste militair voertuig… al doende leert men…).
Ziezo, hiermee is onze jeep klaar. Rest nog het bijvoegen van de eindfoto’s (
foto Nr 21 tot en met
foto Nr 27).
Van de jeep zelf ben ik vrij tevreden. Wat het figuurtje betreft, hier had ik iets meer kwaliteit verwacht. Vooral in het hoofd zitten nogal wat foutjes (bramen, luchtbelletjes…) Gelukkig is het figuurtje vrij klein en vallen de onregelmatigheden niet direct op. Op de bijgevoegde foto’s zijn de imperfecties wel zichtbaar maar de foto’s zijn dan ook een uitvergroting (grootte X 3 à 4) van de werkelijke afmetingen. Al met al heb ik van de bouw van dit “jeepeke” wel genoten. Tot de volgende… en wie weet bouwen we de volgende keer een tank?

).
Foto Nr 21
Foto Nr 22
Foto Nr 23
Foto Nr 24
Foto Nr 25
Foto Nr 26
Foto Nr 27