Hoofdsponsor

Anders / onbekend Wat gebruiken voor grondlaag?

  • Onderwerp starter RedBeaver
  • Startdatum
R

RedBeaver

Guest
Hallo,ik heb deze gebouwd naar een ooit echt bestaand model...graag zou ik nu de grond ook doen,maar heb 0 ervaring met zo'n iets...
Heb al hier en daar iets gelezen maar nooit een strak plan...houtlijm mengen met aarde en zand ofzo...dacht ik..
Maar ik wou het toch eens vragen...iemand tips...
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
Vriendelijk dank

Hier een foto van het stuk,de werkelijke ramp en een foto om het idee van de grond te hebben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik je referentiefoto bekijk heb ik de indruk dat die constructie gebouwd werd op een braakliggend terrein.
Ik zelf heb niet veel ervaring met diorama's maar ik zou zeggen: die foto spreekt voor zichzelf.
Ik zou dus zeggen: ondergrond insmeren met houtlijm, fijn zand erover en dan beginnen met verspreid hier en daar een paar plukjes gras en onkruid zoals op de foto.
 
witte lijm verdunnen zodat het goed te verdelen is en dan zand erover laten drogen en na drogen het teveel aan zand verwijderen en indien nodig bij kale plekken terug wat witte lijm en zand erover gras en wat je wil kan later op de zelfde manier grt.
 
De grond op de referentiefoto lijkt heel vlak maar de door jouw gebruikte ondergrond is dat ook.
Je riskeert hierdoor dat, wat je ook wil gebruiken, het niet zo goed zal blijven kleven en in het slechtste geval zal lossen.
Je kan proberen op de manieren hierboven beschreven door Sam en Pascal en deze lijkt mij ook het goedkoopste in arbeid en materiaal.

Door je vlakke ondergrond vrees ik dat het niet zal blijven kleven en dus zou ik je aanraden je houten plaat ruwer te maken. Je kan dit doen door kerven te maken met een mes of met een heel grof stuk schuurpapier dat als het ware gleuven trekt in je hout.
Omdat de ondergrond in het echt vlak is zou ik vervolgens aanraden om plaaster te gebruiken eventueel reeds gekleurd met pigment aardekleur of donker zand.
Waarom? Plaaster hecht zich beter in die krassen/gleuven en heeft de eigenschap om soms op te drogen met kleine scheurtjes. Die kleine scheurtjes duiden op droge grond en dat is waar de echte schans ook op gebouwd werd. De plaaster kan je bijkleuren of op zijn beurt bekleden met fijn zand. Gewoon zand uit de Brico of zo is niet goed wat schaal betreft, je moet werkelijk fijn zand hebben zoals stuifzand.
Hierna kan je het aankleden met graspollen (spoorwegmodelbouw) of natuurlijke materialen zoals mos.
 
De plaat die als ondergrond dient opruwen zou ik simpelweg doen met een staalborstel op een boormachine.
Verder ga ik mee met de tips van Erwin aansluitend met de mijne en die van Pascal.
Zoals Erwin zegt: eerst de plaat opruwen, dan een laagje gips en dan het zand en het groen.
 
Ik werk ook met plaaster. Het voordeel daarvan is dat je er ook dingen over kan uitstrooien, zoals deze steentjes.

attachment.jpg

Als je het daarna nog moet bewerken, levert het wel stof op je houten constructie op, dus werk de bovenkant al zo goed mogelijk af voor het hard wordt. dat gaat wel snel dus je hebt niet zoveel tijd.
 
Moeilijk te zeggen, dat moet je zelf een beetje uitzoeken: niet te dik, niet te dun.
Ik zou zeggen: begin met een 5 op 5 oplossing, de helft lijm, de helft water.
 
Zou meel geen goede ondergrond zijn omdat dit erg fijn is. Nadat je dan het meel op de witte houtlijm hebt aangebracht zou je dit in kunnen kleuren door een kwast te dopen in schone wasbenzine of terpentine en de punt ervan dan dopen in de verf met jouw kleur keuze ervoor. En dan de kwast in het droge meel tikken. Als de kwast goed nat is van de verdunning neemt de meel de verf mooi onregelmatig op net zoals in het echt. Ik tenminste heb dit toegepast op het tram diorama. Daar had ik dan geen meelpoeder maar gedroogde zand welke in de hobby shops meestal te verkrijgen is. Maar het effect zal hetzelfde zijn. Desnoods kun je het van te voren op een klein proefstukje uitproberen hoe je het zelf vind.
 
Amai, da's vlug gegaan. Mooi geworden en zeker een speciaalken.
 
Netjes hoor , je hebt er iets fantastisch van gemaakt !
 
awel je hebt er iets knap van gemaakt,sjapoo.....................................
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan