Hoofdsponsor

1/35 VW Transporter T3 [wip]

Hey,

Erwin, Indd, je kunt ook klir gebruiken maar meestal is het toch houtlijm, maar in verdunde vorm dan.
Secondelijm is echt wel tricky om te lijmen op doorzichtige delen. Dit doe ik nooit vanwege de dampen die onstaan bij droging en zich neerslaan op het glaswerk, zoals Erwin het al zei, nefast voor het werk dan.....;)
 
Het is ook met houtlijm dat ik de raampjes erin kleef hoor,op een vorige topic heb ik dat eens gelezen,het was en is voor mij nog altijd wel moeilijk om raampjes te kleven en naderhand niks van sporen achter te laten ,Klir is weer iets nieuws dat ik me wel zou willen aanschaffen dan want ik heb nog een ruim aantal Burger modellen met veel raampjes..hoe het komt bij mij dat ze precies aangeslagen zijn heeft te maken denk ik met mijn vuile vingers met verf of pigment restjes !!! ik zou beter de tijd nemen om alles rustig te gaan doen..
 
Luc, zoals ik het doe:

1) Onderdeeltjes vrij van bramen en dergelijke krijgen.
2) Kijken of het raampje goed past en waar de raakpunten zijn met de body.
3) Die raakpunten een dun laagje houtlijm of Krystal Clear of iets dergelijks geven. Dit kun je het beste doen met een penseel. Hou rekening met een beetje uitvloeiing als je de onderdeeltjes op elkaar drukt. Als het lijkt alsof de houtlijm geen kleefkracht heeft kan dat komen doordat die pas later komt.
4) Plaats het raampje in één keer op de juiste plek. Druk het een beetje aan maar niet te hard, om te voorkomen dat de lijm eruit geperst wordt.
5) Als je alles hebt gelijmd (aan één zijde), leg het onderdeel dan op de andere zijde zodat de zwaartekracht de raampjes op hun plek houdt.
6) Na een paar uurtje zal het vast zitten en dan kun je verder met de andere zijde van het voertuig.
 
Beste vrienden ik bedoel daarmee b.v. ramen die langs binnen gekleefd moeten worden zoals vroeger veel het geval was doe ik met sec lijm omdat ge die dan goed kan aandrukken en kleven dan direct of plaatsen waar het echt niet zichtbaar is er zijn kitjes waar bv de zijramen uit 1 stuk zijn en daar kan dat perfect , tuurlijk gebruik in normale omstandigheden houtlijm of die cristal clear
Marc
 
Ik weet precies wat je bedoelt Marc. Het punt is alleen, dat ofwel jij niet weet wat wij bedoelen, ofwel je het wel weet maar net zolang je eigen gelijk blijft verkondigen totdat wij het voor gezien houden.

Ik ga het nog een keertje uitleggen, al is het alleen maar ten behoeve van de beginnend modelbouwers die door jouw advies en nuancering te lezen op de onjuiste gedachte zouden kunnen worden gebracht dat CA-lijm of secondenlijm en transparante onderdelen een gezonde combinatie is.

Secondenlijm, ofwel CA-lijm, laat op transparante onderdelen soms een witte kalkachtige laag achter. Dat is NIET alleen de plek waar je de lijm opsmeert maar OOK de daaraan grenzende vlakken. Als je dus een klein beetje secondenlijm in de buurt van een transparant onderdeel doet, kan dat effect hebben op dat onderdeeltje.

Of dit ook daadwerkelijk gebeurt, is afhankelijk van verschillende invloeden, zoals:

- hoe je het onderdeeltje vasthoudt;
- hoe de luchtvochtigheid is;
- of je de CA rechtstreeks vanaf het flesje aanbrengt op het onderdeel of eerst op een stukje karton doet;
- wat voor CA je gebruikt;
- etc. etc.

Dat jij, Marc, dit kennelijk nog nooit hebt meegemaakt is ofwel een kwestie van geluk, of van een buitengewoon inzicht in hoe de bovengenoemde omstandigheden in je voordeel te gebruiken althans de risico's te vermijden, of heeft een andere oorzaak. Ik hoop dat het je ook nooit zal overkomen, maar zolang je CA op of in de buurt van transparante onderdeeltjes blijft gebruiken (ook op verborgen plekken), blijf je het risico lopen dat je die aanslag krijgt.

En dat risico is te vermijden door andere lijmen te gebruiken.
 
Beste Roy ik heb het toch geschreven dat ik het op niet zichtbare plaatsen doe ik weet het wel dat het gevaarlijk is voor witte aanslag heb ik ook vermeld in mijn vorig berichtje
maar er bestaan kitjes zoals het politiekevertje waar de raampjes 1 geheel zijn en worden tegen het dak langs binnen gekleefd en daar gebruik ik dat altijd voor omdat die raampjes nooit goed passen en dan met de sec lijm kan je het direct lossen versta je anders moet je ik weet niet hoe lang ermee in uw handen zitten en knijpen tot het kleeft en een klem opzetten gaat ook niet altijd
Ik weet dit zijn lapmiddeltjes die soms hun werk wel goed doen maar de boodschap is nog altijd voorzichtig zijn met de speciale lijmen
Marc
 
Ja Luc die ruiten dat is wat en gebruik ook witte lijm maar dan nog blijft het moeilijk om ze proper te houden ik toch grt.
 
maar er bestaan kitjes zoals het politiekevertje waar de raampjes 1 geheel zijn en worden tegen het dak langs binnen gekleefd en daar gebruik ik dat altijd voor

Ik stel voor dat je dergelijk advies bewaart tot topics waar dat relevant is.

Lezen we je oorspronkelijke advies nog eens:

Wat je ook nog kan doen is ze licht met een dun tapeke op hun plaats kleven en daarna langs de achterkant met een cocktailprikker of zo een lijmdispencer ( zo een metalen dun staafje dat je in een hobbymes houder plaatst ) er voorzichtig heel miniem sec lijm aan doen op de plaatsen waar het niet te zien is en goed laten uitharden om daarna de tape te verwijderen


Je hebt het daar dus helemaal niet over grote stukken transparant plastic, maar over DEZE T3-bus. En daarvan zeg ik, en daarin word ik ondersteund door Erwin en Swa, dat jouw advies mensen op het verkeerde been zet. Dat jij dat nooit van je leven zult toegeven, laat ik voor jouw rekening. Ik neem je even mee mijn gedachtegang in als ik kwestieus advies zoals dat van jou lees.

Eerste gedachte is: "dat gaan andere modelbouwers lezen". Mensen die misschien nog niet zo lang bezig zijn, denken "o dat is een goed idee, secondenlijm gebruiken op raampjes". En dan krijgen ze dus die witte vlekken, met een beetje pech. Hoewel het ook kan goed gaan. Dus dan zie ik vervolgens Erwins post die jou probeert te corrigeren. Jij gaat dan, zoals je zo vaak doet, de verdediging in. Dus ik ondersteun Erwin in zijn advies om, simpelweg, nooit secondenlijm bij transparante onderdelen te gebruiken, en ook Swa bevestigt dat. We helpen daarmee niet alleen Luc maar ook anderen die dit topic lezen en niet op de hoogte zijn van de mogelijke effecten van secondenlijm op transparante onderdelen.

Als jij daar dan gewoon niet op zou reageren of desnoods zou toegeven dat je, zeker wat dit model betreft, fout zit, dan was er niets aan de hand. Maar je moet en zult je gelijk krijgen, of dit nu ten koste van de kennis op dit forum gaat of niet.

Nu zul je wel weer gaan antwoorden dat je advies om de een of andere reden wél relevant is, dus ik ga hier geen verdere energie in stoppen. Ik ga slechts nog een samenvattend advies geven.

1. Aan alle modelbouwers die ooit zullen overwegen om secondenlijm of CA-lijm op of in de buurt van transparante onderdelen te gebruiken: doe het niet want je kunt er witte aanslag van krijgen op de transparante delen. Dit komt door damp die van de lijm afkomt.

2. In sommige, veelal antieke, kitjes tref je transparante onderdelen aan die een doorlopende schil vormen onder het dak van bijvoorbeeld een auto. Daar is het, mits met beleid en voorzichtig, wél mogelijk om op ver van de als transparant bedoelde onderdelen verwijderde plekken, beetjes secondenlijm aan te brengen. Laat de lijm alsdan idealiter eerst een paar minuten buiten het flesje, zodat de meeste damp weg kan trekken.


Hopelijk is iedereen nu tevreden, lijdt er niemand gezichtsverlies en kunnen we eindelijk dit onderwerp afronden, om Luc weer aan het woord te laten in zijn eigen topic.
 
tja het is eigenlijk buitenom een kleine discusie geworden he..maar goed het busje is wat mij betreft klaar.
 
het busje is wat mij betreft klaar

Dat vermoedde ik al, maar wist het niet zeker.

Persoonlijk vind ik jouw resultaat een verbetering ten opzichte van eerdere modellen die ik van je heb gezien. Je hebt echt de sfeer van dit busje neergezet. Vanzelfsprekend let ik dan ook op de koplampen, die er bij dit afgeronde model goed uit zien ten opzichte van sommige van jouw vroegere modellen. Toch is er denk ik nog winst te behalen als je een reflectortje nabootst.. ik meen te kunnen zien dat je dat hier niet hebt gedaan (of de belichting is niet fel genoeg). Dat ik het niet zeker weet, is al een compliment op zich want de marge voor verbeteringen (in mijn ogen) is zodoende al bijzonder klein.

Met schone raampjes bij een volgende bouw, zal het nog interessanter worden.

Een ander punt is, de decals scherper af te snijden en iets meer in de lak te laten opgaan. Ik doel dan bijvoorbeeld op de rechthoekige decal met de tekst 'MP', boven de grille. Als je zo'n decal zeer nauwkeurig bijknipt, voorkom je dat je de decal carrier (het transparante vliesje) te zien krijgt. Bij ingewikkelde vormen is het wegknippen lastiger, daar kun je de decals bovenop een glanzende vernislaag leggen en dan weer 'toedekken' met een glanzende vernislaag, alvorens een laag matte vernis aan te brengen. Wat ook helpt, is het gebruik van Micro Sol. Dat product tast de carrier aan, breekt het als het ware af. Wel even goed weten hoe Sol werkt, voordat je eraan begint. De belangrijkste wenk daarbij is om, zodra Sol is aangebracht, de decal een tijdje niet meer aan te raken want hij is dan heel erg gevoelig voor breuk.

Tot zover een paar tips voor de volgende keer... allemaal eigenlijk detailkwesties, want zoals gezegd vind ik de bouw goed geslaagd en moet ik daarvoor ook mijn complimenten geven.
 
Gelukkig heb ik altijd geluk :) de raampjes van mijn BAT zijn verlijmd met CA, kan ff geen foto plaatsen want hij is even opgeborgen, en geen witte waas. Ik denk dat het ook een beetje met het merk CA lijm te maken heeft vroeger gebruikte ik Pattex Lexus een CA gel en die liet geen witte waas na en nu ik dit type zijn de raampjes van de BAT ook met een CA Gel geplakt dus of dat het verschil is tussen een Gel en dunne CA? Maar andere producten werken uiteraard goed en de bouwer moet doen wat waar hij zich zelf het lekkers bij voelt.
 
Zijn het styreen ramen? of van die ramen zoals ze blisterverpakkingen maken (meer vacform materiaal)? die laatste kan je zonder problemen verlijmen met CA, en is er een witte waas, dan wrijf je die er zo af.

Wel een mooi voertuig geworden
 
Ik wil nu weer geen ellelange debatten over waar of niet waar maar zoals hierboven vermeld heb ik dus geen problemen gisteren nog geprobeerd direct in het midden op een oud raampje een stuk sprue gekleefd niks waas of aanslag mooi transparant gekleefd
Dus om een eind te maken de meningen zijn verdeelt maar ik zeg steeds probeer eerst op een proefje het kan altijd tegenslagen
 
Wel Roy ik heb inderdaad een klein pareltje in de spiegel geplaats alvorens het venstertje te plaatsen..verder is je tip over het decal wel best goed ,juist om die reden heb ik op geen enkele Wereld oorlog Twee voertuigen een Amerikaanse ster of lettertjes geplaats ik vond het niet fijn dat de omranding van de decals verschijnen op je strak gespoten voertuigje...bedankt allemaal voor jullie uitleg en hulp alvast..we blijven bouwen he..
 
Als aanvulling op de tip van roy kan je ook meerdere lagen blinkende lak leggen om te sealen, deze verhoging eruit schuren (je randen worden schuiner) en daarna je matte of semi-matte laag leggen... dan is de verhoging van de decal er totaal niet meer. Gewoon opletten dat je niet door je lak schuurt.
 
Terug
Bovenaan