maar er bestaan kitjes zoals het politiekevertje waar de raampjes 1 geheel zijn en worden tegen het dak langs binnen gekleefd en daar gebruik ik dat altijd voor
Ik stel voor dat je dergelijk advies bewaart tot topics waar dat relevant is.
Lezen we je oorspronkelijke advies nog eens:
Wat je ook nog kan doen is ze licht met een dun tapeke op hun plaats kleven en daarna langs de achterkant met een cocktailprikker of zo een lijmdispencer ( zo een metalen dun staafje dat je in een hobbymes houder plaatst ) er voorzichtig heel miniem sec lijm aan doen op de plaatsen waar het niet te zien is en goed laten uitharden om daarna de tape te verwijderen
Je hebt het daar dus helemaal niet over grote stukken transparant plastic, maar over DEZE T3-bus. En daarvan zeg ik, en daarin word ik ondersteund door Erwin en Swa, dat jouw advies mensen op het verkeerde been zet. Dat jij dat nooit van je leven zult toegeven, laat ik voor jouw rekening. Ik neem je even mee mijn gedachtegang in als ik kwestieus advies zoals dat van jou lees.
Eerste gedachte is: "dat gaan andere modelbouwers lezen". Mensen die misschien nog niet zo lang bezig zijn, denken "o dat is een goed idee, secondenlijm gebruiken op raampjes". En dan krijgen ze dus die witte vlekken, met een beetje pech. Hoewel het ook kan goed gaan. Dus dan zie ik vervolgens Erwins post die jou probeert te corrigeren. Jij gaat dan, zoals je zo vaak doet, de verdediging in. Dus ik ondersteun Erwin in zijn advies om, simpelweg, nooit secondenlijm bij transparante onderdelen te gebruiken, en ook Swa bevestigt dat. We helpen daarmee niet alleen Luc maar ook anderen die dit topic lezen en niet op de hoogte zijn van de mogelijke effecten van secondenlijm op transparante onderdelen.
Als jij daar dan gewoon niet op zou reageren of desnoods zou toegeven dat je, zeker wat
dit model betreft, fout zit, dan was er niets aan de hand. Maar je moet en zult je gelijk krijgen, of dit nu ten koste van de kennis op dit forum gaat of niet.
Nu zul je wel weer gaan antwoorden dat je advies om de een of andere reden wél relevant is, dus ik ga hier geen verdere energie in stoppen. Ik ga slechts nog een samenvattend advies geven.
1. Aan alle modelbouwers die ooit zullen overwegen om secondenlijm of CA-lijm op of in de buurt van transparante onderdelen te gebruiken: doe het niet want je kunt er witte aanslag van krijgen op de transparante delen. Dit komt door damp die van de lijm afkomt.
2. In sommige, veelal antieke, kitjes tref je transparante onderdelen aan die een doorlopende schil vormen onder het dak van bijvoorbeeld een auto. Daar is het, mits met beleid en voorzichtig, wél mogelijk om op ver van de als transparant bedoelde onderdelen verwijderde plekken, beetjes secondenlijm aan te brengen. Laat de lijm alsdan idealiter eerst een paar minuten buiten het flesje, zodat de meeste damp weg kan trekken.
Hopelijk is iedereen nu tevreden, lijdt er niemand gezichtsverlies en kunnen we eindelijk dit onderwerp afronden, om Luc weer aan het woord te laten in zijn eigen topic.