Hoofdsponsor

1/24 Vw golf gti 1974 [DONE]

  • Onderwerp starter RIK (van petra)
  • Startdatum
Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Even een woordje uitleg geven over een led.
een led heeft verschillende werk spanning volgens de kleur Rood = 1,7 volt maar 2 volt zeker geen probleem. Blauw en wit = 3,4 volt de rest ook 2 volt.

aan een led hebben we 2 zijden de Kathode is gelijk aan min en de Anode = plus. Kan je simpel onthouden met het woord "KNAP" Kathode Negatief Anode Positief.

aan een led hebben we 2 verschillende pootjes een lang en een kort de lange poot is de Anode dus +

dus in principe kan je de lange poot op de + aansluiten en de korte op de min ,maar dan zou de spanning teveel kunnen zijn

stel je voor we willen een rode led aansluiten op een 9 volt batterij. Welke weerstand heb je dan nodig?

je neemt de spanning van je batterij min de spanning van je led en je deelt dat door je verbruik van je led (20 mA)

dus we willen een rode led laten branden op een 9 volt batterij

de formule 9 Volt - 2 Volt gedeeld door 0,020 = 350 Ohm maar die bestaat niet dan neem je de volgende waarde dat is dan 390 Ohm

hoe sluit je het nu aan de + van je batterij je weerstand de lange poot van je led en de korte poot van je led naar de min van je batterij wil je het aan en uit kunnen doen dan plaats je nog een schaklaar ts he ook best aan de + kant van je batterij

De weerstand mag ook tussen de min van je batterij zitten maar altijd beter tussen de plus van je batterij

Dit was een woordje uitleg
 
Rik knap werk man.
De knipper snelheid is gewoon goed nu.
Je gaat lekker ook de uitleg is fantasties.

Gr
Dirk
 
Heel interessant die uitleg over de led's. Ik heb het wel 2 keer moeten lezen voor ik het begreep, maar dat ligt zeker niet aan de uitleg maar eerder aan mijn totale non-kennis over elctronica. Ik had daar in school ook al problemen mee. Biologie lag mij beter, hahaha.

Ik heb al eens een maquette gemaakt met led verlichting, maar ik sluit dan de leds rechtstreeks aan de 9 volt batterij aan. Blijkbaar is dat dus niet goed. Maar het werkte toch.
 
De verlichting geeft echt wel meerwaarde aan je model.
Knap hoe je dat gemaakt en ingebouwd hebt.

Fred
 
thx Fred
@ Christophe als je ledspanning in de buurt zit van je spanning van je voeding(batterij) kan het wel zijn dat je geen weerstand moet plaatsen bv 4 rode leds in serie zit je al aan 8 volt sluit je die nu aan op 9 volt zal dat ook wel gaan mss zal de levensduur van je led iets korter zijn maar dat weet ik ook niet

OK nu gaan we een stap verder. We gaan 2 leds in serie plaatsen en dan ook de weerstand berekenen

een voorbeeld 2 rode leds op een batterij van 9 volt
je moet die aansluiten in serie zie fig

weerstand: 9V - 4V gedeeld door 0,020 = 250 Ohm maar die bestaat niet dus zal het 270 Ohm worden
Je komt aan die 4V door de ledspanning samen te tellen
attachment.jpg

Groetjes Rik
 
Hoi Rik ik heb de schets opgeslagen he zo kan ik afgaan van deze ook als ik zelf er aan ga beginnen
 
hier even een foto van een weerstand voor de mensen die dit niet kennen

het zijn er nu wel 10
attachment.jpg

groetjes Rik
 
hier even een foto van een weerstand voor de mensen die dit niet kennen

RIK,mij leer je in ieder geval nieuwe dingen. Ik volg je vw'tje in stilte. Als je ooit eens een cursus "elektronica voor beginners of dummies" geeft dan kom ik op de eerste rij zitten:wub:

groetjes
 
@ Dempsey Is eigenlijk ook maar een hobby van mij en al wat ik leer is gewoon uit zelfstudie. En als je iets wil weten, vraag je het maar.

groetjes Rik
 
wow wat mooi rik ook al blijft het schinees voor mij :) tog vind ik het een mooi chinezeke :)

heel knap dat je er verlichting in steekt .

zal van tijt tot tijt wel eens naar de vorderingen komen zien ook al ken ik niets van autos of elec tog is het mooi om naar te kijken 8)
 
@ mind-9 Thx voor de link. Is ook handig dat je dan de kleurcode kan zien.

groetjes Rik
 
Hey Rik, het duurde even voor ik reageer, maar ik moest eerst een heel topic doornemen, voor ik wist waar het allemaal over ging.:$
Dat zal ik de komende tijd wel met meerdere topics hebben hier, er valt nog veel te lezen voor mij.
Maar op jouw projectje terug te komen, je Golf is na zijn laatste paintjob echt opgeknapt, prima!!
Alleen van elektronica heb ik echt geen kaas gegeten, maar vind het wel knap dat je uit dat fijne spul verlichting kan toveren, wat nog knippert ook!8)
 
thx John als je iets wil weten van de elektronica vraag je het maar. De golf is nu bijna klaar, en nu zou ik die graag op een plaat zetten met straat verlichting die ik wil maken en dan wil ik ook nog die verlichting kn dimmen.

groetjes Rik
 
Misschien dat ik er over heen gelezen heb, Rik, maar hoe ga je dit alles bedienen?
Komen er ergens schakelaartjes onder je model, of nog mooier natuurlijk, alles met een afstandbediening?
 
Zal ff antwoorden in Rik zijn plaats hé John...

het is de bedoeling dat er schakelaartjes voor op de plaat komen zodat, als hij op een beurs mocht komen te staan de mensen zelf de knoppen kunnen bedienen, eentje voor de pinkers, eentje voor de voor en achterlichten en eentje voor de straatverlichting(die ga je kunnen dimmen)... de VW komt nog wel onder een stolp te staan... hij kan het ook via de PC laten gebeuren, maar voor beurzen is dat dus niet te doen, omdat je er dan de ganse tijd moet bij blijven daarom heeft hij voor de schakelaartjes gekozen...

groetjes
Petra die de belangen van Rik ff waarneemt hihihi
 
Bedankt voor deze toelichting Petra,deze gaat gegarandeerd succes hebben op beurzen...
 
Ja John het is zoals Petra zegt. Met afstandsbediening is dit ook wel te doen, maar dat is dan wel allemaal duur.

groetjes Rik
 
ik had hier de vraag hoe kan je nu 4 witte leds aansluiten op 5 volt. Als je stroomsterkte genoeg is gaan we dit zo oplossen. Normaal brand de led zo. Je start aan je batterij(de +) naar je weerstand dan naar je led dan naar je volgende led volgende led volgende led dan naar de min van je batterij.(kijk maar op schema hier boven) maar als je weet dat een witte led 3,4 volt nodig heeft dus laten we 3 volt nemen 3 * 4 = 12 dan zouden we 12 volt nodig hebben.

We gaan het nu anders doen van je + batterij naar je weerstand dan naar je led en dan naar je min van de batterij. En dit doen we dan 4 maal

de nadelen zijn : je heb meer weerstanden nodig
meer draden

een groot voordeel is: Als er een led stuk gaat dan gaan de andere nog branden

attachment.jpg
attachment.jpg

groetjes Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan