Hoofdsponsor

1/72 vraag beste manier om figuren te schilderen op schaal 1/72

jiri

Active member
Registered
Lid geworden
17 nov 2014
Berichten
35
goedendag


ik ben op zoek naar hulp van hoe men het beste figuren schilderd op schaal 1/72 vooral ventjes van Revell en Airfix

Mvg
Jiri
 
Hallo,

Blijkbaar nieuw, hier, dus welkom :)
Het is te zien hoe je deze figuren wilt schilderen. Ik schilder mijn figuurtjes op 72 gelijk ik ze zou schilderen op 35 schaal.
Hiervoor gebruik ik de zenithal-methode, dus licht van bovenaf. Dit vergt wel wat werk omdat dit gepaard gaat met verschillende zeer fijne laagjes die je bovenop elkaar legt, maar waardoor je geen verlies hebt van detail, wat in die schaal zeker belangrijk is. Uiteraard schilder ik met waterverf. Verf op basis van solventen kan je ook gebruiken maar heb ik weinig of geen ervaring mee.
Een goed verdunde waterverf lijkt me goed om te gebruiken.
Bij het schilderen van deze figuurtjes dien je wel goed op te letten dat de gietnaden verwijderd worden, anders heeft dit geen zicht nadien op je geschilderd figuurtje. ;)
 
En misschien best ook een vergrootglas met verlichting gebruiken. Verder niks toe te voegen aan de goede uitleg van Swaken.
 
Daarbij vermoed ik dat Swaken doelt op watergebaseerde verf in plaats van waterverf, dus acryl.
 
Swaken

merci voor u uitleg ga ik dan eens proberen , heb ook uitleg gekregen van Erwin en een artikel er over
hoe men ventjes schilderd op 1/35
 
Zo doe ik het...
Figuurtjes vrij maken van gietnaden en wassen in een sopje met afwasprodukt en even schuren met oude tandenborstel.
Goed laten drogen op keukenrol en daarna (dunne) grondlaag aanbrengen.
Dan enkele dunne laagjes aanbrengen met de kleuren die gebruikt moeten worden voor de afwerking van de figuurtjes.
Dan breng ik de washes aan en als alles goed droog is spuit ik er een laagje matte vernis over zodat de verf blijft hechten en na een tijdje niet gaat afpellen.
Ik schilder alles met vallejo verf en aangezien ik op mijn dio veel figuurtjes nodig heb ook meestal een volledige of bijna volledige doos.
Ik begin met aangezicht en handen van alle figuurtjes, dan alle broeken,alle vesten, alle schoenen en hoofddeksels, en alle bepakking en riemen.
Zo gaat het bij mij het best, maar ieder zijn methode natuurlijk.
 
Hey Jiri,

Indd, dit is de uitleg van Erwin, die wij in de tijd gekregen hebben van Gino Poppe, een referentie op het gebeid van figuurschilderen. Dit is de methode die ik gebruik.
Let wel, het is een tijdrovend werkje maar het resultaat is fantastisch.... ;)
Veel succes en toon je werk hier maar op het forum, kunnen dan tips en desnoods, bijsturing geven wanneer noodzakelijk. ;)

Indd, Roy, deze verf bedoelde ik, watergedragen verfsoorten.

Om verder te gaan met de uitleg van Marnix, steeds beginnen met de dieper liggende gedeeltes van het figuurtje en altijd eerst met de huidoppervlakken. :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan