beagle schreef: bedankt Ron, weer een favoriet erbij.
Ben weer even blij dat mijn geheugen me toch niet in de steek heeft gelaten :wink. Ik zag het direct dat die toren niet behoorde bij jouw type, maar wou zekerheid.
Op de U-IX stond idd de Uzo veel meer uit de scheepsas naar bakboord. Op de U-VII-C staat hij bijna toch op de scheepslijn en achter de aanvalsperiscoop.
O.a. aan die stand van de beide periscopen met o.a. een tussenstuk weet je dus of je met een u-IX of met een U-VII te maken hebt.
bij de U-VII stond de aanvalsperiscoop echt aan de voorkant van de toren.
Graag gedaan,Beagle.
Ik heb nogmaals,voor de zekerheid,opgezocht hoe de indeling was in de toren.nu kan ik,als nodig,nog alles veranderen en aanpassen.Door jouwn opmerking ben ik toch gaan twijfelen over de dekplanning.
Volgens het boek"The Anatomy of...",stond de aanvalsperiscoop bij het type VII A in de periode van 1936 tot aan 1939 achter het luik.En de air periscoop(niet te verwarren met een snorkel)aan de boegzijde(voorkant zeg maar),op dit platform.
Het type VIIB idem.Doch had die de UZO al,en had deze wel op de scheepsas gemonteerd.
Evenals de VIIC.Hierbij is de UZo verplaatst naar bakboordzijde,doordat het luik groter in diameter werd gemonteerd....
.
Een aardig weetje verder(in dit boek blijf je ontdekken)is,dat de verwarmingselementen,die uit metalen kokers bestonden,bekleed met grenen hout
ertussen in,bedoeld waren,om niet de boel te verwarmen
,doch om te voorkomen dat de bemanning vast ging/kon kleven aan de metalen delen tijdens het posten,in de kou.Omdat dit gevaar voornamelijk in de Noordelijkere zones bestond,werd dit systeem toch op alle typoes gemonteerd.De verwarming werd gerealiseerd door het koelwater van de dieselmotoren............
En weer een aardig weetje......
.
Ron.
In 1944(volgens ditzelfde boek)is de aanvalsperiscoop inderdaad verplaatst naar de boegzijde bij de VIIC.Maar daarbij is het gehele dekplan verandert.
Het type VIIC/41 had de aanvalsperiscoop ook aan de achterzijde,de air search periscoop aan de boegzijde,Met de UZO er tussenin.Alleen staat er niet bij vermeld of de UZO ook in dit type aan bakboordzijde van de as was gemonteerd/afgebeeld.Opmerkelijk is,dat er ook nog eens een ventilator aan de achterzijde aan de aanvalsperiscoop was gemonteerd.Deze hing er horizontaal aan,dus hij blies naar boven.Helaas staat het doel daarvan er niet bij vermeld...Het type ventilator(wel weer vermeld)is FuMB 29"Bali aerial).
Ik ben even voor je gaan googlen op vond dat dit een radar detection arial was.Dus niet voor blaaswerk
....
Maar wel nuttig om te weten,mits je dit niet alsnog wist.
Dat wordt dus even scratchen.............
_________________