Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hi Ron,

Ja hopelijk geven ze een antwoord. Tijdens het zoeken naar foto's op het net heb ik deze gevonden :

barge_01.jpg


Dit is de U-534 tijdens haar berging in 1993. Het is wel een type IXc/40, maar het oog is hier ook te zien. Dit kan dus als bewijs dienen, dat het geen modificatie was die door het museum is aangebracht.
Nu nog zien te vinden waarvoor dat oog diende :\

Groeten

Pascal
 
Stel je voor : ze hebben geantwoord cute !!

Mijn vraag was :

Hallo,

Ich möchte gerne etwas fragen : auf das Bild (in der Beilage) des U-995 sieht man ein “Schleppen Auge” an der Unterseite.
Ist das ein Orginal-teil, oder ist es durch das Museum hergestellt ?

Vielen Dank

Freundliche GrüBe

Pascal Dupont


Hun antwoord van vandaag :

Sehr geehrter Herr Dupont,
das Teil ist kein Original sodern wurde für die
Aufstellung des Bootes angebracht.
Ihr DMB


Schitterend niet ? Nu nog vragen of ze ook weten waarvoor het ding dient.

Groeten

Pascal
 
Erg goed,mijn berichten negeren ze,en jij krijgt meteen antwoord verdacht.

Maar ja,nu weten we tenminste dat het niet origineel is.Louter en alleen bedoeld voor het vastleggen in het museum.

Toch goed gedaan,Pascal cute.

ROn.
 
Ja, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Het oog dient voor opstelling van de Uboot, maar wat doen ze er dan mee ? Dus waarvoor gebruiken ze het ?
En hoe komt het dan dat de U-534 (type IXc/40) er ook één heeft, dat wel door de scheepswerf is gemonteerd ? De zoektocht gaat dus verder cute

Als je het mij vraagt dient dit oog om de "schroefstang" uit te bouwen. De Uboot ligt in het droogdok, en met behulp van het oog en een katrol met kettingen kunnen ze de schroefstang laten zaken en omhoog hijsen.
Of het dient om het schip vast te leggen, of zoiets.

Ik blijf dus mailen, vroeg of laat zal er wel iemand een antwoord geven.
Wordt hopelijk vervolgd.

Groeten

Pascal
 
Als je het mij vraagt dient dit oog om de "schroefstang" uit te bouwen. De Uboot ligt in het droogdok

Dit was ook mijn eerste idee, maar als je goed kijkt naar de foto van de geborgen boot staat deze ongeveer boven de schroef, nu is mijn idee dat deze ogen naar behoefte werden geplaatst bij een herstelling in het droogdok wat in oorlogstijd tijd besparend was, hoe vlugger hersteld hoe sneller terug in actie, gewoon oog oplassen takel aanhangen, herstelling uitvoeren en terug het ruime sop op zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Ikzelf ga ervoor dat dit oog dient als bevestigingspunt voor spantouw.

Dus het is dan niet origineel.En ik heb het ook nergens kunnen terug vinden in geen enkele bouw tekening van haar(de originele dan).

Ik vermoed dat het wordt aangebracht voor toch de berging.

Maar het behoort er niet origineel te zitten,het wordt nergens getekend in de ontwerp plannen.

Ron.
 
Sorry dat ik blijf doorgaan over het oog. wacko
Ik denk ook dat het op geen enkele originele type VII was aangebracht, heb er ook geen tekening of foto van kunnen vinden.
Het staat wel op verschillende tekeningen en foto's van de type IX, en vandaar mijn idee dat het bij dit type Uboot als een soort hulp bij herstellingen werd gebruikt.
Ben benieuwd of het museum nog een antwoord gaat mailen.

Groeten

Pascal
 
De schoudersteunen voor het 8 cm geschut heb ik gesoldeerd.Deze komen aan weerszijde van het geschut.De bemanning kon door hun schouders hierin te drukken,de samenstelling beter beheersen met draaien en richten/vuren.

De samenstelling in ruwe vorm.in een latere stap heb ik het houtgedeelte(MDF)bekleed met alufolie.Zodat ik het beter kan primeren.

PIC_8381.jpg

PIC_8383.jpg

En de gesoldeerde schoudersteunen.

PIC_8385.jpg

modelengeneer schreef:
Dat is een heftige loop. Was het orgineel ook zo recht toe recht aan. Of zat daar nog iets van een koelmantel omheen. Zo'n 8.8 zal best heet kunnen worden.
icon_lol.gif

Nee,het origineel had een mantel eromheen,waarin groeven zaten om de hitte af te voeren.Dat heb ik prima kunnen na simuleren met geribbelde ducktape
icon_razz.gif
....


Verder liep de loop iets taps toe bij het origineel.Dat heb ik niet kunnen simuleren met deze aluminiumbuis.Maar dat zal geen ramp zijn.

De samenstelling zit hier in elkaar.De oranje wielen komen uit een verrrassings ei,de kleinere wielen uit een speelgoed autootje van mijn zoontje,rest is MDF en alufolie,aluminiumbuis,ducktape,messingbuisjes(gesoldeerd),een knoop en wat restmateriaal wat ik maar kon vinden
icon_razz.gif
..

PIC_8395.jpg

In de primer ziet het er dan zo uit.

PIC_8407.jpg

PIC_8408.jpg

Inmiddels ben ik aan het dek begonnen met verwering waar dit geschut moet komen.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Het begin van de weathering op het voorste dek,waar het 8 cm geschut komt te staan.

Als eerste heb ik wat slijtage plaatsen getipt met revell ijzerkleur.

PIC_8390.jpg

Nog een tussentijdse opmerking.
Ik ga het zwarte verweringsproces vanaf nu aanbrengen met dikke acrylverf in tube.Zo ga ik steeds een stapje verder
icon_razz.gif
.

PIC_8386.jpg

De verwering van het hout ga ik ook met deze dikke acrylverf aanbrengen.

PIC_8391.jpg

De kleur hiervan is oranje/geel.

Het hout,waar ik zojuist het acrylverf oranje/geel op heb aangebracht.

PIC_8398.jpg

Het verwerings assorti van mij
icon_razz.gif
...wasbenzine,zwarte en oranje/gele acrylverf,en mijn eigen mix voor de roest.

PIC_8394.jpg

Eerst heb ik wat verdunde roestverf langs de abstel balken laten lopen(rechts op de foto).En daarna eens lekker flink de zwarte acrylverf over dit dekgedeelte kwasten...lekker smeuig..

PIC_8406.jpg

Daarna met een vochtige doek hierover heen gaan deppen...niet wrijven..
Was eerst een klein stukje,dus daarom dat de rest hier in de vorige foto nog niet was ingepaint...

PIC_8404.jpg

Als je er tevreden over bent9ligt aan je eigen fantasie)dan zou het zo kunnen uitzien.

PIC_8397.jpg

Dit laat ik nu eerst eens overnacht drogen.Dan morgen nog wat rest roestplaatsen aan tippen op dit dek gedeelte.

Tussendoor heb ik nog een dryfitje gedaan met het geschut op zijn plaats.

PIC_8409.jpg

PIC_8410.jpg

Natuurlijk moest ik wel nog iets eraan doen...wat roest aanbrengen van de reling,welke naar beneden druipt langs de stylen.En toen ben ik echt gestopt...je blijft bezig met weatheren....

PIC_8412.jpg

Wordt vervolgd....

Ron.
 
Zeer mooi gedaan Ron. Je moet best wel durf hebben om dit te doen op zo een mooi schip Applaus
 
De paint is op waterbasis.Dus dan durf je wel wat meer om uit te proberen;P.
Gaat het niet goed,of ben je er niet tevreden over.Dan gewoon een vochtige doek erover en alles is weer weg.

Ron.
 
Het 8 cm geschut is klaar en is geplaatst op het dek.
Op dit moment is het nog een stand alone.Daarmee wil ik zeggen,dat de omgeving er nog niet geheel op is afgestemd.De weathering bijv.Of eventuele details....Maar mag de pret niet drukken.

PIC_8415.jpg

En jawel hoor...voordat er reacties komen.Ze ligt aan de kade,en het touw ligt er lekker chaotisch bij.Dat was regelmaat bij het origineel.Er zullen wel in die tijd de nodige valpartijen zijn geweest...

PIC_8417.jpg

Mooie lijn...

PIC_8418.jpg

PIC_8419.jpg

PIC_8420.jpg

Speciaal voor Rik..De optiek.

PIC_8421.jpg

PIC_8422.jpg

PIC_8423.jpg

PIC_8424.jpg

PIC_8426.jpg

PIC_8427.jpg

PIC_8428.jpg

PIC_8429.jpg

PIC_8431.jpg

PIC_8430.jpg

PIC_8432.jpg

Het aantal klussen aan de VIC begint haar einde te naderen.Hoewel de werkzaamheden steeds weiniger worden,zijn de komende klussen erg tijdrovend.....

Ron.
 
Dank je wel,Chris.Ik heb zelf ook uitermate genoten van dit project.

Ron.
 
Echt fantastisch Applaus Applaus
Elke vierkante centimeter van de U-boot is een model op zich. Wat een details, heb je hele topic nog eens doorgelezen, als je de eerste foto's met de laatste vergelijkt zie je pas echt wat een weg je hebt afgelegd om dit prachtige resultaat te bekomen.

Wil je in de toekomst echt geen IX of XXI U-boot gaan bouwen ?

Groeten

Pascal
 
Hoi Pascal.

Dank je wel,dat je mij dit toevertrouwd cute.

Maar mijn volgend project (na de Persing)is zo groot,dat ik daar wel heel lang mee bezig zal zijn(nog niet in openbaarheid gebracht :k).

Een sub bouwen is hartstikke spannend,je vind op internet zoveel info wat je er niet van had verwacht.Maar ja..wie weet ooit eens misschien B:.

Ron.
 
En zo ben ik wederom een stukje verder met het voordek,wat betreft de verwering.

Het voorste luik heeft veel te lijden van de instap.Daar slijt de lak er wel vanaf

PIC_8435.jpg

Al moet ik wel zeggen,dat de geel/oranje acrylverf op de foto zich erg laat gelden.In het echt is dit stukken minder.Doch dat weten we allemaal wel inmiddels..

PIC_8436.jpg

PIC_8437.jpg

En zo verweer ik het dek in eerste instantie.Het is daarna in principe klaar.Doch meestal ga ik er later nog iets toevoegen,dan wel verwijderen.Dat komt omdat je dan het totaalplaatje ziet.Tijd leert dat dan
icon_razz.gif
...

Als eerste het nog "maagdelijke dek gedeelte).Ik doe nooit het dek ineens.

PIC_8438.jpg

Dat smeren we lekker dik in met zwarte acrylverf.Opletten dat jedit binnen een kwartier verwerkt.Daarna is het droog en watervast.

PIC_8439.jpg

Dan met een vochtige doek eroverheen deppen.

PIC_8440.jpg

Duidelijk het verschil te zien,links onbehandeld,rechts gedept..

PIC_8441.jpg

Daarna heb ik roest aangebracht op de metalen delen.Nooit teveel overdaad schaad.

PIC_8443.jpg

Dan met geel/oranje acrylverf het houten gedeelte verven.

PIC_8445.jpg

PIC_8446.jpg

Dan met een flinke natte kwast daaroverheen kwasten...lekker spelen met je fantasie.Denk eraan...dit moet de verwering worden van het zilte water in combinatie met de zon uitdroging van het hout..

PIC_8447.jpg

Dan,zolang het nog nat is,met een vochtige doek in het midden een veeg trekken...niet meer.

PIC_8448.jpg

Het verschil is duidelijk al te zien,tussen beide zijden..

PIC_8450.jpg

Als het droog is,gaat het er dan zo uitzien...let op..indien je een dek wilt simuleren welke op volle zee is,of nat...Dan gaat dit niet op deze manier uiteraard.Ik wil juist een dek voorstellen,welke al lang aan de kade ligt te bakken
icon_wink.gif
..

PIC_8451.jpg

En zo is het voordek alweer een beetje verder gevorderd met de weathering.

Het is uiterst beheerst weatheren,immers het dek spoelt schoon op zee,en aan de kade,ja daar begint het dan te roesten.

PIC_8456.jpg

En zo zijn de luiken op het voordek inmiddels geworden,na het drogen.Deze luiken waren in mijn vorig topic onderwerp van het weatheren.Nu zijn ze opgedroogt.

PIC_8457.jpg

PIC_8458.jpg

Speciaal voor Rik.De vlaghouder nu geplaatst.

PIC_8459.jpg

PIC_8461.jpg

PIC_8462.jpg

PIC_8468.jpg

PIC_8465.jpg

En de laatste,met de camera op het voordek.

PIC_8463.jpg

Ron.
 
Hey Ron,

Alweer een prachtige update. Heel mooi om te zien hoe je al de details naar boven haalt door de "weathering".

Groeten

Pascal
 
Modelengeneer schreef:

Ron, die weathering ziet er heel goed uit. Ben echt benieuwd naar het vervolg. Toch weer even een puntje. Als je het schip gaat maken zodat het al geruime tijd aan de kade licht. Dan moet je idd roest uitbeelden. Maar geen vlaggen toch. Dan is ze afgemeert en heeft dus geen dienst. Dus ook geen witte tonage vlagetjes van de getroffen schepen enzo. Of zie ik dan nu verkeerd. Ik zat hier toch ineens over te denken. En dacht zal het toch eens vragen.

Tja,Rik.Daar schrijf je wat
icon_confused.gif
..

Eerlijk gezegd heb ik daar niet bij stilgestaan.
En ook eerlijk gezegd,heb ik daar geen info over.

Waarschijnlijk,met een dosis gezond verstand,zou je dit als volgt kunnen volgen.Let op...wat ik nu schrijf is geen eenduidende bewering op historische correctheid
icon_exclaim.gif
..

Ik vermoed,dat een Uboot tijdens het binnenvaren inde haven/werf,de tonnage vlaggetjes,de boegvlag en de conning tower vlag droeg.

En waarschijnlijk bleven deze vlaggen erop tijdens het aanmeren en ook tijdens de welkomsfestviteiten.

Daarna zullen de vlaggen er waarschijnlijk zijn afgehaald tijdens de reparaties en eventuele schoonmaak en bevoorrading.Zodat ze vlug weer op missie kon worden gestuurd.

Althans zo denk ik erover,een bewijs ervoor heb ik helaas niet.

Dus jouwn opmerking is wel een goede zeg...
icon_razz.gif


Ik heb daarom besloten om de boegvlag er niet aan te monteren,de voet ervan laat ik wel zitten.Kan geen kwaad.De tonnage vlaggetjes,alsmede de conning tower vlag laat ik zitten/ga ik monteren.Dat vind ik gewoon erop thuis horen.

Prima opmerking,Rik

Indien iemand betere info hierover heeft,gaarna...
icon_razz.gif


Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan