- Lid geworden
- 15 dec 2007
- Berichten
- 3.489
De laatste tijd lukt het me niet echt om nog iets tot een goed einde te brengen wat betreft papier en karton projecten. Twee modellen van Heinkel staan onafgewerkt te wachten, de Gneisenau ligt in een donker hoekje in de kast, de Simara is weliswaar klaar, maar toch slaag ik er niet in om de laatste detail (rigging) aan te brengen.
Maar toch moet ik "iets" om handen hebben dus daarom heb ik enige tijd geleden een "kitje" uit de map gehaald die ik al een jaartje of zo geleden had gekocht en geprint ; de USS Maine.
Doorgaans heb ik het niet echt voor Amerikaans spul, maar dit schip heeft me altijd al geïntrigeerd vanwege de nogal duistere omstandigheden van haar teloorgang (ze komt ook voor als achtergrondverhaal in een Dirk Pitt avontuur van Clive Cussler).
Volgens wikipedia :
De USS Maine (ACR-1) was een pantserschip voor de Amerikaanse marine. Het ging op 15 februari 1898 in de haven van Havana ten onder na een ontploffing.
De hoofdbewapening stond stuurboord voor en bakboord achter opgesteld. De vier kanonnen konden zowel naar voren als naar achteren worden gericht, dit verdubbelde de vuurkracht ten opzichte van een centrale opstelling op de middenlijn. Door de lange bouwtijd was het in feite verouderd toen het in 1895 in dienst werd gesteld.
Het schip is bekend geworden door zijn ondergang. In januari 1898 vertrok het uit Key West naar Havana. Hier zonk het na een explosie in de haven van Havana op 15 februari 1898.[1] Het was daar op 25 januari aangekomen om de Amerikaanse belangen te beschermen gedurende de Cubaanse Onafhankelijkheidsoorlog.[1] De explosie werd aanvankelijk toegeschreven door een aanslag met een mijn en werd door de Amerikaanse pers misbruikt om de oorlogsstemming in Verenigde Staten op te hitsen. De bekende uitspraak "Remember the Maine, to hell with Spain" zweepte het volk en leidde uiteindelijk tot de Spaans-Amerikaanse Oorlog later dat jaar. Bij de explosie kwamen 266 mensen, zo’n twee derde van de totale bemanning, om het leven.[1]
Ok, dit wat betreft de geschiedenis, al vind ik deze toch wel interessanter dan het model zelf, hoe ver staan we eigenlijk ?
Oorspronkelijk was ik zelfs niet van plan om een bouwverslag te maken... ja ja zover is het gekomen wat betreft mijn vertrouwen in mezelf... maar nu de romp toch al min of meer toonbaar aan het worden is, en vooral vanwege wat Roy in een ander draadje tegen me schreef ivm een kit die ik had gewonnen in de quiz, dacht : "ok, Dany, tijd om weer eens een poging te wagen".
Dus, hoewel ik al een weekje of twee geleden aan het scheepje ben begonnen, heb ik eigenlijk nog geen enkele foto genomen (*"shame, shame, shame" hoor ik nu in mijn gedachten roepen). Helaas, het is de waarheid ; ik heb nog geen foto van de gang van zaken.
Maar goed ; wat heb ik al gedaan ?
Wel, in wezen zijn in onderstaand diagram bouwstappen 1, 2 en 4 vervolledigd :
Evenals het aanbrengen van de rompbekleding boven de waterlijn EN de stabilisatoren van stap 6 :
Omdat ik nog steeds niet over een wagen beschik kom ik door de week tamelijk laat thuis en komt het er niet van om modelbouw te bedrijven dus een eerstvolgende updat (met foto's van de stavaza) zullen pas volgend weekend verschijnen.
Tegen dan zal ik wellicht experimenteren om het oppervlak van het ows wat beter uit de hoek te laten komen.
Maar toch moet ik "iets" om handen hebben dus daarom heb ik enige tijd geleden een "kitje" uit de map gehaald die ik al een jaartje of zo geleden had gekocht en geprint ; de USS Maine.
Doorgaans heb ik het niet echt voor Amerikaans spul, maar dit schip heeft me altijd al geïntrigeerd vanwege de nogal duistere omstandigheden van haar teloorgang (ze komt ook voor als achtergrondverhaal in een Dirk Pitt avontuur van Clive Cussler).
Volgens wikipedia :
De USS Maine (ACR-1) was een pantserschip voor de Amerikaanse marine. Het ging op 15 februari 1898 in de haven van Havana ten onder na een ontploffing.
De hoofdbewapening stond stuurboord voor en bakboord achter opgesteld. De vier kanonnen konden zowel naar voren als naar achteren worden gericht, dit verdubbelde de vuurkracht ten opzichte van een centrale opstelling op de middenlijn. Door de lange bouwtijd was het in feite verouderd toen het in 1895 in dienst werd gesteld.
Het schip is bekend geworden door zijn ondergang. In januari 1898 vertrok het uit Key West naar Havana. Hier zonk het na een explosie in de haven van Havana op 15 februari 1898.[1] Het was daar op 25 januari aangekomen om de Amerikaanse belangen te beschermen gedurende de Cubaanse Onafhankelijkheidsoorlog.[1] De explosie werd aanvankelijk toegeschreven door een aanslag met een mijn en werd door de Amerikaanse pers misbruikt om de oorlogsstemming in Verenigde Staten op te hitsen. De bekende uitspraak "Remember the Maine, to hell with Spain" zweepte het volk en leidde uiteindelijk tot de Spaans-Amerikaanse Oorlog later dat jaar. Bij de explosie kwamen 266 mensen, zo’n twee derde van de totale bemanning, om het leven.[1]
Ok, dit wat betreft de geschiedenis, al vind ik deze toch wel interessanter dan het model zelf, hoe ver staan we eigenlijk ?
Oorspronkelijk was ik zelfs niet van plan om een bouwverslag te maken... ja ja zover is het gekomen wat betreft mijn vertrouwen in mezelf... maar nu de romp toch al min of meer toonbaar aan het worden is, en vooral vanwege wat Roy in een ander draadje tegen me schreef ivm een kit die ik had gewonnen in de quiz, dacht : "ok, Dany, tijd om weer eens een poging te wagen".
Dus, hoewel ik al een weekje of twee geleden aan het scheepje ben begonnen, heb ik eigenlijk nog geen enkele foto genomen (*"shame, shame, shame" hoor ik nu in mijn gedachten roepen). Helaas, het is de waarheid ; ik heb nog geen foto van de gang van zaken.
Maar goed ; wat heb ik al gedaan ?
Wel, in wezen zijn in onderstaand diagram bouwstappen 1, 2 en 4 vervolledigd :
Evenals het aanbrengen van de rompbekleding boven de waterlijn EN de stabilisatoren van stap 6 :
Omdat ik nog steeds niet over een wagen beschik kom ik door de week tamelijk laat thuis en komt het er niet van om modelbouw te bedrijven dus een eerstvolgende updat (met foto's van de stavaza) zullen pas volgend weekend verschijnen.
Tegen dan zal ik wellicht experimenteren om het oppervlak van het ows wat beter uit de hoek te laten komen.