Hoofdsponsor

1/144 Tu-160, Trumpeter, 1:144 [WIP]

Hij vliegt nog steeds hoor, camouflage is niet echt nodig bij dit toestel om dat hij heel hoog vliegt.

grtz Bart.
 
Zeer indrukwekkend model, ik had trouwens helemaal niet de idee dat deze in zo'n kleine schaal is, echt verfijnd detail. Het landingsgestel ziet er netjes uit, zo zie je maar wat een washke kan doen met een model.
 
bedankt, het is een simpele techniek, maar wel effectief... en het helpt wel als de onderdelen mooi gedetaillerd zijn

Verfjasje zit erop als basis.


Ik heb geprobeerd met een lichtbruin, een lichtgrijs en een donkerder grijs om bepaalde palnelen uit te lichten... uiteindelijk heb ik het idee dat enkel het donkerder grijs een beetje effect had. Nu nog de details rond de motoren...


679a11fded043471efbda7a6a0d6cee3.jpg


8e6372f03b4e98f0f0bf9e4e08c6750c.jpg


b2382a26fa36f020b08804f83a26427a.jpg


7d14f8a5ef9000aa083be05bf04d68d6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, het resultaat van die variatie mag er zeker wel zijn!
 
Impressionant beest zelfs op die kleine schaal. Het spuitwerk ziet er toch goed uit.
 
Thx, na de vernis komt het wel iets beter uit moet ik zeggen...

even een paar kleine vraagjes tussendoor:


als ik mijn schilderinstructies vergelijk met die van andere merken zoals, zvezda, ICM, trumpeter (1/72 versie) zitten er in mijn schilderinstructies redelijk wat tekortkomingen, onderling schelen deze ook nogal. Ik weet niet of iemand me helpen met het volgende:


Achter de vleugel zitten verdikkingen langs de romp. Zijn deze in het wit (trumpeter), volledig blank metaal (Zvezda) of gedeeltelijk blank metaal (ICM). Heeft iemand een idee hoe deze eruit zien in het echt, momenteel nog geen foto's hiervan kunnen vinden.


Het gedeelte bovenaan de romp vlak voor de uitlaten, is op mijn instructies gewoon wit, elders gaan deze van stainless steel tot burnt metal. Is dit sowieso zo? Zijn er onderaan ook blanke delen?


tupolev_tu160_blackjack.jpg


Iemand idee hoe het best de scharnierpunten te schilderen, het is een bruinig effect, maar wat zou een goede basis zijn om van te vertrekken?
 
Thx, na de vernis komt het wel iets beter uit moet ik zeggen...

even een paar kleine vraagjes tussendoor:


als ik mijn schilderinstructies vergelijk met die van andere merken zoals, zvezda, ICM, trumpeter (1/72 versie) zitten er in mijn schilderinstructies redelijk wat tekortkomingen, onderling schelen deze ook nogal. Ik weet niet of iemand me helpen met het volgende:


Achter de vleugel zitten verdikkingen langs de romp. Zijn deze in het wit (trumpeter), volledig blank metaal (Zvezda) of gedeeltelijk blank metaal (ICM). Heeft iemand een idee hoe deze eruit zien in het echt, momenteel nog geen foto's hiervan kunnen vinden.


Het gedeelte bovenaan de romp vlak voor de uitlaten, is op mijn instructies gewoon wit, elders gaan deze van stainless steel tot burnt metal. Is dit sowieso zo? Zijn er onderaan ook blanke delen?


http://www.military-today.com/aircraft/tupolev_tu160_blackjack.jpg


Iemand idee hoe het best de scharnierpunten te schilderen, het is een bruinig effect, maar wat zou een goede basis zijn om van te vertrekken?

Hoi Silenoz hier is een link.Misschien kan je hier wat info uithalen,of misschien heb je hem al..?

http://litnik.in.ua/walkaround/reaktivnye-samolety/tu-160-walkaround-ot-bamsa-chast-2

Grtz yves,
 
Mooie walkaround, helaas geen foto's van boven het vleugeloppervlak.

Op je eigen foto lijkt er geen kleurverschil te zijn.

De volgende foto toont een mogelijk kleurverschil aan met een deel van de vleugels en body, maar het is een onduidelijke foto; misschien hebben Zvezda en ICM zich hierop gebaseerd. Hoe dan ook, is het mij onduidelijk waarom een deel van de vleugels eveneens donkerder is. Wellicht verkleuring door de hitte afkomstig van de straalmotoren die er net onder liggen.

fa2dea8ec991cc3d044122d25be9d0b2.jpg

Op de volgende foto's lijkt evenwel nauwelijks kleurverschil te zijn:

4f454b494b6a6842ad0e9be480217531.jpg

1023591394.jpg

(All three pictures were uploaded anonymously, copyright unknown, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

tu160_10.jpg
(Copyright Testpilot.ru, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

Als ik mijn geld erop zou moeten zetten, zou ik denken dat er hetzij verschillende versies waren, hetzij dat ze allemaal wit waren oorspronkelijk, maar dat er door de hitte van de motoren een minimale bruine verkleuring is ontstaan, zoals de laatste drie foto's lijken aan te tonen. Het is wel echt een nuanceverschil dan: van de ene tint wit naar de andere tint wit.
 
Hier is duidelijker te zien hoe de kleuren zijn (zie 2:24 en 12:44):

 
En in het volgende filmpje is het vliegtuig in vlucht te zien (3:19). Excuses voor de meerdere posts, ik kan per post maar één filmpje laten zien.

 
In het volgende filmpje is vanaf 6:52 heel mooi te zien dat de kleur (tenzij ik echt niet goed kijk) gewoon de kleur van de body is. Het vliegtuig draait, en toont de ophogingen in diverse graden van zonweerkaatsing.

Zie ook 18:36, 35:42 en, buitengewoon interessant voor je model, 36:28 en 38:03 en 40:12. Het vliegtuig lijkt wel van kleur te veranderen.

Dit is wellicht het beste filmpje van de reeks, voor de beantwoording van je vraag.

 
op docu heeft het een andere kleur


attachment.php


attachment.php
 
zo te zien moeten er ook nogal wat pitots komen op de zijkanten...
 
Bedankt voor de info, filmpjes en de walkarounds. De verdikkingen achterop de romp zijn blijkbaar kabelgoten en zijn in blank aluminium. De bovenste afdekplaten van de motoren zijn blank staal, de onderzijdes wit, en de voorrand van de vleugelwortels zijn RWR-panelen en kunnen enorm varieren in kleur.

Begonnen met de grote decals, diegene die nu volgen zijn hoofdzakelijk zo groot als een speldekopje... (zie de zwarte puntjes op de tweede foto...)
393db81c45ae2b8238c25a7c8a74020e.jpg


f13a96342c47c5a6045c9d2bb550fe2d.jpg


Deze decal is trumpeter vergeten te spiegelen, ik heb gepoogd om deze een beetje bij te snijden en het zo op te lossen...
231aef170ebcdb7eec45da9741be2e57.jpg

Bij de grote staartdecals heb ik het witte deel eraf gehaald, omdat je op de foto's niet kan zien dat deze strook gespoten is
0d0e60b1b58f3efb1ad34c76fe0ed85e.jpg


aea9387b735c027c3e8cd8bf83f43c60.jpg


Op naar de rest van de prutsen...
 
Hey,

Mooie vooruitgang Bart, zeker op deze schaal...;)
 
Mooi vliegmachien , knap werk kijk al uit naar het vervolg
Marc
 
Heel degelijk werk wat je laat zien Silenoz.
 
Bedankt voor de commentaren.

De kleine decals zitten er bijna allemaal op, nog een paar, maar die kunnen pas na het met de hand bijkleuren van bepaalde luiken. Ook de bovenste vlakken voor de motoren werden gekleurd, nu nog de luiken, de binnenzijdes van de motorblokken (zwart metaal), met wit corrigeren voor het zwart metalliek wat onder de tape komt en eventueel een wasje.

7723d655351c295cab32f76a6cb4e744.jpg

cde73d969130466ca5804849314e06bb.jpg

Ik lees regelmatig dat mensen echt vloeken op die kleine decals, misschien even toelichten hoe ik hierbij te werk ga (in een 20-tal minuutjes leg ik er een 30-tal):

- Zoals iedereen week ik de decals in water
- daarna leg ik deze op een plaatje die geen water absorbeert
- met behulp van een mesje en een naald, tweede mesje enz... (zelf gebruik ik een scribernaald van Excell hiervoor) glijd ik de decal op de tip van het eerste mesje

cada94d4432ddaa412a85c74595b5893.jpg

68b22b099cd1f778a5b499d1ca458045.jpg

- daarna plaats ik de decal ongeveer waar ie moet zijn, en ga dan omgekeerd te werk, met de naald glijd ik deze van het mesje op zijn plaats
- met een stijve platte borstel druk ik de decal vertikaal aan zodat ie vlak ligt
- met diezelfde borstel, licht bevocht met decalsoftener druk ik de decal in de paneellijn om deze de onderliggende vorm aan te laten nemen.
- deze laatste stap herhaal ik tot ik tevreden ben
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan