Hoofdsponsor

1/35 Tamiya M4 Sherman: don't panic Duffy [!]

• Onderwerp starter Onderwerp starter Duffy
  • Startdatum Startdatum
Nog zo een voorbeeld van de Duitse extra panzering was zelfs beton gieten op gevoelige plaatsen zoals aan de caliot van de driver.
Dit werd denk ik wel niet echt gedaan bij de geallieerden.

Pas maar op, de Engelsen hadden zelfs trucks die geheel met een laagje beton bedekt waren. Maar dat was om het thuisland te verdedigen.

Wat die versies van de Sherman betreft waren de verschillen intern in hoofdzaak te vinden in de motorisatie en extern aan de vorm van romp (gegoten of gelast), aan de vorm van transmissie behuizing (3-delig of één deel) en dan aan de bescherming en luiken van chauffeur en radio/boegschutter. Dit is natuurlijk algemeen gesproken; als je alle details wil weten dan zal je er een paar boeken moeten bijhalen.
Bij deze Tamiya kit slaat de term "early" in hoofdzaak op de 3-delige transmissie cover.
Die track side skirts werden er in Europa reeds vlug afgehaald omdat zij de neiging hadden de modder te verzamelen en dit vroeg dan te veel onderhoud. In de woestijn werden zij aanvankelijk, en in hoofdzaak door de Britten, gebruikt omdat zij op die manier het opgeworpen zand tegenhielden en zo een kleinere stofwolk gaven tijdens verplaatsingen.

Wat dat verven betreft kan ik misschien ook de nieuwe spuitbussen van Humbrol aanraden. Het is een acrylic spray en je vind er o.a. Olive Drab 155 in. Ik kocht de mijne op een beurs bij onze sponsor Scotty en ben er heel tevreden over. Ik vind ze een waardig alternatief als je geen AB hebt.

Off topic: Wat dat beton op de Stug betreft: Deze werd reeds in de fabriek aangebracht op latere types.

Amaai,
Maakt een dude als ik zich lid op een forum om 'wat' aan modelbouw te doen, nu blijkt dat ik hier heel wat interessante info kom te weten, zowel wat het materiaal en bouw betreft ( al heel wat opgestoken trouwens) maar krijg ik als bonus ook nog wat geschiedenis over mijn onderwerp. Dit maakt mijn interesse alleen maar groter en is dubbel zo leuk om mijn 'tankske' in elkaar te flanzen.
Duffy

Wat betreft het aanbrengen van alle accessoires op een voertuig of tank van bij het begin van de bouw beschouw ik het als volgt:
Een tank werd gemaakt in één fabriek, een schop in een andere, een jerrycan in nog een andere en ga zo maar door. Elk van deze fabrieken heeft zijn versie van de kleur waarin de onderdelen moeten geschilderd worden maar in realiteit betekend dit ook dat die kleuren ietsie pietsie kunnen verschillen in toon. Denk maar als je dezelfde verf zou laten maken bij Gamma, bij Brico of noem maar op dat er ook een (klein) verschil zou inzitten.
Alle verschillende onderdelen werden samengebracht bij de assemblage en op het voertuig aangebracht waarna dit in depot ging tot de uiteindelijke toebedeling aan een eenheid. Pas daar kreeg het voertuig zijn individuele kentekens met betrekking tot zijn eenheid; de sterren en serienummer stonden er al op.
Het kan dus zijn dat er een klein kleurverschil zit in de verschillende onderdelen van een voertuig/tank.

Wanneer dit voertuig echter aangepast werd "te velde" of "in the field" zij het in een depot of in open lucht, dan werd de moeite niet gedaan om alle accessoires er af te halen. Het voertuig werd dan integraal overspoten in de gewenste kleur.
Het is dus aan jou om te beslissen of je één en dezelfde kleurtint wil gebruiken dan wel of je wat subtiele kleurnuance wil aanbrengen.

In het geval van jou tank tijdens het Ardennen offensief mag je er zeker van uitgaan dat je tank reeds een onderhoud zal gehad hebben "in the field". Hier zal je meer effect hebben bij het toepassen van een mooie verwering van het groen door toepassing van washes en filters.

Ten andere, een stukje geschiedenis, toen de eerste zware verliezen duidelijk werden voor de Amerikanen werden alle beschikbare voertuigen opgetrommeld; ook deze die ondertussen in de depots terecht waren gekomen. Zo gebeurde het dat zelfs oude Shermans van het DD type (weliswaar zonder zwemcanvas) terug in de strijd geworden werden om deel te nemen aan het tegenoffensief.

Hallo,
Mijn bouwverslag ligt even stil door het gebrek aan materiaal en teveel werk :), heb nu nodige besteld via domino.be. Ik wil wel eens open vragen of ik de pantsers (zijschutsels, armored skirts) zou mee bevestigen, ik zie weinig foto's waar deze zijn bevestigd en wil toch graag een waarheidsgetrouw model maken ten tijde vh ardennenoffensief.
Thx Duffy

Als je voor het Ardennenoffensief wil gaan laat je die siteskirts achterwege, die werden in die periode helemaal niet meer gebruikt!
Die extra opgelaste pantserplaten aan de zijkanten van de body echter wel.

Terug
Bovenaan