Hoofdsponsor

1/250 Ss Nieuw Amsterdam

ERVARING
Gevorderd, 40+ jaar modelbouw ervaring
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
"
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
*
indrukwekkend mooi schip bijna zo indrukwekkend als het echte schip
hopelijk kom je eens naar onze leden dagen en hem dan meebrengt dan kunnen we er allemaal van genieten
mooi
 
Dat is al een flinke vordering... vanaf nu zal het wel een pak minder snel vooruit gaan, of althans minder snel zichtbaar vooruit gaan.
 
Heb een vraag onderdeel 257, 258,259 zijn naar mijn mening erg zwak uitgevoerd. De achterzijde is kaal. Papierwerk erg dun. 257 hou ik even met de hand op zijn " plaats"...Klopt dat het zo kwetsbaar is uitgevoerd? Voor diegenen die het model hebben gemaakt wat hebben jullie hiermee gedaan?
Alvast dank voor uw reacties! Groet Arjen
tmp-cam-8906359268197639784.jpg
 
indrukwekkend mooi schip bijna zo indrukwekkend als het echte schip
hopelijk kom je eens naar onze leden dagen en hem dan meebrengt dan kunnen we er allemaal van genieten
mooi
Gaan we zeker doen. Wanneer zijn de leden dagen ? Super lijkt me dat.
 
De afgelopen ledendag heb je net gemist, ik weet nog niet wanneer de volgende zal zijn maar ergens dit jaar.

Kun je kort beschrijven welke de drie zwakke onderdelen zijn?
 
Ah, zonde! Ok. Kijk uit naar de volgende.

Gaat om de promenade dek wanden 257 - 259... Kan ze misschien versterken maar ??

Hierin worden de davitsteunen gezet ...

Hoor graag
 
Ik kan het me niet goed inbeelden helaas, nu ik de kit niet heb kan ik het ook niet nagaan. Misschien kun je een foto maken van instructies o.i.d. met een pijltje (of potlood wijzend) richting welk onderdeel je bedoelt. Anders kunnen alleen degenen die de kit hebben je helpen, misschien.

Ik kan je alleen zeggen dat ik tijdens mijn studententijd en daarvoor best wat papierbouw heb gedaan en regelmatig tegenkwam dat een stukje wand zwak was; je kunt het dan verstevigen zoals je zelf ook al zegt met wat karton of dik papier, maar begrijp ik het goed dat daar in dit geval een belemmering voor is?
 
Beste Roy, begrijp ik. Zal zsm wat afbeeldingen plaatsen. Kan nu nog verder met verdere dekken. Via mijn mobiel kan ik verhaal niet goed genoeg uitbeelden. Maar gaat goed komen. Dank. Goede zondag. Arjen
 
Even een update van de bouw. Zoals gezegd binnenkort zet ik meer foto's online. De schoorstenen staan uiteraard nog los. Zijn nog in aanbouw eerste detail laserdelen aangebracht waar ik nog voorzichtig in ben vanwege fragiliteit.
IMG_20230108_164638.jpgIMG_20230108_153604.jpg
IMG_20230108_194149.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20230108_164622_1.jpg
    IMG_20230108_164622_1.jpg
    279,4 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20230108_153604.jpg
    IMG_20230108_153604.jpg
    355,4 KB · Weergaven: 1
  • IMG_20230108_164638.jpg
    IMG_20230108_164638.jpg
    260,3 KB · Weergaven: 2
  • IMG_20230108_164622_1.jpg
    IMG_20230108_164622_1.jpg
    279,4 KB · Weergaven: 2
Dank je Edwin! Het leuke detailleren begint nu te komen!
 
Het zijn de details die het uiteindelijk zullen doen hé.
Om LC details wat te verstevigen, satureer ik het karton met dunne CA-lijm zodat ze toch een beetje beter tegen een (klein) stootje kunnen. Uiteraard doe ik dat voordat ik ze op het model plaats.
 
Beste Dancooper, de LC details bedoel je mee de promenade dek delen die ik beschreef? Dunne CA lijm die naam ken ik niet zo. Neem aan dat je aan de achterzijde dan een dunne laag aanbrengt? Alvast dank voor je reactie!
 
Beste Dancooper, de LC details bedoel je mee de promenade dek delen die ik beschreef? Dunne CA lijm die naam ken ik niet zo. Neem aan dat je aan de achterzijde dan een dunne laag aanbrengt? Alvast dank voor je reactie!
Hallo coralklein, met de LC details bedoel ik die fijne filigraan laser gesneden details (zoals dat mastje op de foto), en CA-lijm is gewoon een andere benaming voor secondenlijm (cyano acrylaat), zoals je weet heb je secondenlijm in verschillende varianten, dun vloeibaar (welke ik dus bedoelde), wat dikker vloeibaar en dan ook nog de gel-achtige.
Het karton slorpt die dun vloeibare secondenlijm op als ware het water en wordt daardoor een pak harder. Let wel op dat je dit niet vooraf doet met stukken die in scherpe bochten moeten geplooid worden.
Om die lijm aan te brengen heb ik een stukje van de achterkant van een borduurnaald afgeslepen, zodat het (halve) oog ervan een vorkje vormt om de lijm vast te houden, gewoon even met het volle vorkje tegen de rand van het karton raken, en de vochtabsorberende eigenschappen van het karton doet de rest.
 
Helemaal helder Dancooper. Dank voor je bericht. Ik ga het is uitproberen!
 
Om die lijm aan te brengen heb ik een stukje van de achterkant van een borduurnaald afgeslepen, zodat het (halve) oog ervan een vorkje vormt om de lijm vast te houden, gewoon even met het volle vorkje tegen de rand van het karton raken, en de vochtabsorberende eigenschappen van het karton doet de rest.
Goeie tip! Je maakt eigenlijk een gigantische versie van een applicator zoals die in de plasticmodelbouw wordt gebruikt.
 
De spanten staan bij mij gelukkig in de goede volgorde. De nok die ik bij jouw zie voor het kruis was er bij mij in geheel niet. De hoogte naar het onderdeel van de behuizing lijkt goed in orde. Maar of de nok boven de behuizing uit moet steken moet ik verwachten. Misschien dat jij daar een goede afbeelding hebt van hoe dat boven onderdeel 68 eruit komt te zien? De rood aangegeven delen zijn eenvoudig aan te passagiers, maar ik kom er met de beschrijving en tekeningen nog niet uit. Dat zal tijdens de bouw vermoedelijk aankomen

Bekijk bijlage 430149Bekijk bijlage 430152
een vraag zit deze beschrijving bij de ss nieuw amsterdam?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan