Hoofdsponsor

1/48 Spitfire Mk XIVe (Academy) [!]

en dan hier de beloofde foto's. Een verjaardagsfeestje had voor wat vertraging gezorgd ;)

een vergelijk tussen de 2 propellors:
IMG_9678.png
links origineel, rechts de resin vervanger. frapant verschil imo.

de cowling en zicht in cockpit:
IMG_9672.png
IMG_9673.png

onderzijde cockpit:
IMG_9674.png

fitten van de resin cowling dmv plastic strips zie je hier goed:
IMG_9675.png

de flaps geplooid op de PE-fret:
IMG_9680.png

en hier de andere helft reeds gelijmd in de vleugel, de vleugel is gedry-fit:
IMG_9676.png
IMG_9677.png

Zo, op naar de volgende update.
IMG_9672.png
 
Laatst bewerkt:
Resin onderdelen en de gordels zien er heel mooi uit.

Een Spitfire werd zelden geparkeerd met de flaps open, de RAF piloten kregen zelfs een boete als ze hun Spit met open flaps achter lieten ! Maar dit is een belgisch toestel, en dan kan het natuurlijk wel, want wij belgen zijn meesters in het "buigen" van de reglementen ;)
 
DIt lijkt te kloppen (http://www.britmodeller.com/forums/lofiversion/index.php/t55060.html), zij het wel dat de flaps in benedenpositie kunnen uitgevoerd worden bij o.a. onderhoudswerk. Dus dit kan mogelijk dienen voor diorama.

Maar het zou géén absolute zijn: http://ascalecanadian.blogspot.com/2011/04/spitfire-flaps.html

Dus "kan" met flaps omlaag gebouwd worden.

Een Seafire bij opstijgen zijn de flaps via een houten blokje wat opengezet als ik de referenties goed kan interpreteren, mss niet onbelangrijk voor de airfix variant.

Bedankt voor de tip! Weet ik weer wat meer :)
 
Laatst bewerkt:
update: gisteren de vleugels samengevoegd en aan romp bevestigd.

De hoogteroeren heb ik losgemaakt om deze in andere positie te kunnen zetten.

De pasvorm van deze kit is zéér goed! De foto's spreken wat dat betreft boekdelen.

IMG_9692.png
IMG_9693.png
IMG_9694.png
IMG_9695.png
 
Past allemaal heel netjes in elkaar.

Ik heb nog wat info terug gevonden, die ik in 2008 voor iemand had opgezocht :

This aircraft, RN119, made its first flight on November 11, 1944, after which it was assigned to 402 Squadron (RCAF). On April 19, 1945, it shot down one of the new German Arado Ar 234B jets. RN119 later went to 412 Squadron, and after the war was finally sold to the Belgian Air Force, as SG-45.

Dit toestel behoorde tot het 2e squadron van de 2e wing, gestationeerd in Florennes.

Groeten

Pascal
 
Da's goed nieuws ! Zou leuk zijn als ge die foto's in dit bouwverslag kunt zetten, dan kunnen we allemaal mee genieten.
 
necro bump:
IMG_0373.png

IMG_0374.png

Bij het spuiten merkte ik dat er micro-krasjes op de vleugel zaten. Deze waren niet te zien met de primer. Dus: zeer fijne korrel schuurpapier en het ding opgeboend :)
 
Als antwoord op de vraag rond de Belgische vlag op de staart, op de box-art staat ze inderdaad verkeerd. De vlag wordt steeds zo aangebracht met het zwarte vlak naar de voorkant van het vliegtuig. De leading edge van de staart is als het ware de mastpaal van de vlag. Bekijken we vliegtuig langs de linkse kant (port side), dan is de volgorde (van links naar rechts) zwart geel rood. Bekijk je het langs de rechtse kant (starboard side), dan is het rood geel zwart.
 
Mooi toestel hoor
Een gelijkaardig vliegtuig (prachtig gerestaureerd)staat in het museum op de luchtmachtbasis van Florennes.
Ik volg
Grts
 
Necrobump :-)

Met nieuwe airbrush dit model uit de doden laten herrijzen :-)

ac20ce99bca59218c48d050d29ac8795.jpg

3e92e0628b5610ed4bfb1c7fbcc25658.jpg


detail van de neus met een Quickboost resin correctiestuk:
3fec4e4cdf87023b8daa80485a932999.jpg
 
Dit is voor mijn tijd hier gestart zo te zien.
Tof dat je deze verderzet.
Mooi vliegtuig trouwens.
 
Dit is voor mijn tijd hier gestart zo te zien.
Tof dat je deze verderzet.
Mooi vliegtuig trouwens.
Hehe 😁. De necrobumb was niet gelogen. Ondertussen de propeller aangepakt: spinner nog wit en dan is die klaar.
De anti-glare gaat vandaag gezet worden, daarna de verflagen afdekken met glanslaag.
 
Zo te zien werkt de nieuwe AB goed.
En altijd leuk om een oud model te zien herrijzen uit de tombes der vergetelheid :winking:
 
Zo te zien werkt de nieuwe AB goed.
En altijd leuk om een oud model te zien herrijzen uit de tombes der vergetelheid :winking:
Ja hoor. Gekocht op bol.com, chinese badger-spirit kloon. 35€ kan je niet voor sukkelen. 3 naalden 0.2, 0.3 en 0.5 mm, dual action.
 
Hmm, toch bij eerste passage voor het zwart wat overspray... Dit heb ik al geminderd met tamiya thinner, met wat strategische weathering ga ik dat wel nog aanpakken :-) - het zwart staat er wel strak op, da's al een pluspunt.
33a8cb7b0e80a6fa5f2307121337d6f6.jpg
 
Een vraag qua afwerking: de kit heeft de ronde uitlaat. Van quickboost heb ik de fishtale uitlaten.
Als ik diverse referenties bekijkt dan was het een allegaartje: zowel dit type had in Belgische dienst dus beide uitlaten...
Laat ik me een beetje vrijheid en steek ik de fishtale? Of de ronde... De ronde moeten uitgeboord worden. De resin zijn dan weer 'af'.
 
Ter illustratie
 

Bijlagen

  • IMG20210527105241.jpg
    IMG20210527105241.jpg
    147,3 KB · Weergaven: 5
  • IMG20210527105154.jpg
    IMG20210527105154.jpg
    152,2 KB · Weergaven: 5

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan