Hoofdsponsor

1/48 Spitfire Mk.IX [wip]

Makamba

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
19 mei 2012
Berichten
638
Goedenavond allemaal,

Ik weet het, ik heb nog zat af te werken dingen liggen, maar om even helemaal wat anders te doen ben ik aan deze begonnen:

100_5191_zps6pnzh6st.jpg

Ik denk dat deze wel bekend is. Het is een verbeterde Mk.V (nieuwe motor), speciaal bedoeld om een tegenwicht te zijn voor de FW190, die alle bestaande Spitfires versloeg.
Productie begon in Juni 1942 en er zijn er tot het einde van de oorlog 7011 gebouwd

Technische gegevens:

Motor: Merlin 61 of 63 (1560/1690 PK)
Snelheid: 380 mph. op 15.400 ft
Bewapening: 2x 20mm kanon en 8x 0.303 mitrailleurs
Laat ik beginnen met de inhoud te tonen:

100_5312_zpsmaa8syuv.jpg

100_5313_zps0ivqdyov.jpg

100_5314_zpsge9v9zuf.jpg

100_5315_zpsnj5xj2f4.jpg

100_5316_zpsynzq6ah9.jpg

100_5317_zpsrcr6gqvn.jpg

100_5318_zpsjzsoiamn.jpg
(inderdaad, 2 velletjes decals, 1 fretje PE en 1 velletje stikkers om de cockpit af te plakken bij het schilderen)

De bouw begint uiteraard met de cockpit
100_5319_zpsx0kjufyy.jpg

100_5320_zpshj9pzfc7.jpg
Lijkt een beetje schuin, maar dat komt door de hoek van de foto)

100_5321_zpslqokjk7k.jpg

100_5322_zpszxniefkw.jpg

100_5323_zps8cgfs6r9.jpg
Alle metertjes zijn gelukkig van voorgekleurde PE, net als de gordels

100_5324_zpsljdqcfci.jpg

100_5325_zpsokeqa2zn.jpg

En nu zit de cockpit in de romp, dus is het even wachten tot ik nieuwe foto's kan maken.

Tot de volgende update,

Peter
 
Gelijk al een reactie, dus gelijk een update.

Ik had natuurlijk foto's van de cockpit moeten maken voor deze in de romp ging, maar helaas.
Dit is er nu nog van te zien:

100_5326_zpsdh21xcfm.jpg

100_5328_zpsorx3fnjw.jpg

100_5329_zpsufseewyl.jpg

Ook de wielkasten heb ik alvast gemaakt en geschilderd:

100_5330_zpsbqfqcz2o.jpg

evenals de propeller:

100_5332_zpswznl1vem.jpg

Volgende update doet iets langer denk ik,

Peter
 
Nette bouw, en inderdaad goed bezig, succes verder en een voorspoedige bouw :)
Dit " beroemde " vliegtuig is tevens leuk hier weer eens te passeren.
 
Ziet er een mooi gevuld doosje uit voor deze sierlijke vogel.
 
Sterk begin toch een van mijn favoriete jachtvliegtuigen de cockpit meer dan geslaagd ook hier is alles weer mooi gedateerd love it😉 is het groen een originele kleur of een eigen inbreng..😉
 
Goedemiddag allemaal,

Het is weer tijd voor een update!
Eerst heb ik de PE op de deur gemaakt, slecht te zien op de foto, maar het luik is nog geen vierkante centimeter

100_5336_zps80vnetha.jpg

Ook heb ik de vleugels eraan gezet

100_5340_zpscxnh2mda.jpg

100_5341_zpshggfffnx.jpg

Zo ziet het er tenminste uit als een echte Spitfire

100_5342_zps4cgwq6yx.jpg

100_5343_zpsaljk0u7o.jpg

Ik heb van een Miracle Mask ( https://www.facebook.com/miraclemasks ), masks gekregen voor de camouflage: en de belettering:

100_5344_zps2swkdapc.jpg

100_5346_zpsoia4f4ze.jpg

100_5345_zps4xsbkwl6.jpg

En de belettering:

100_5347_zpssjdknff0.jpg

(Ik voel een review opkomen)

Hij heeft zowel standaard masks als op bestelling gemaakte, dus als je eens iets speciaals wilt, gewoon vragen.

En vandaag heb ik de onderkant en de lichtgroene herkenningsband gespoten, maar aangezien dat nu te drogen staat, kan ik niet verder

100_5348_zpsvnmxapk2.jpg

Tot de volgende update,

Peter
 
Dag Peter,

Het lijkt vanaf hier dat de linkervleugel een tikje meer naar achteren staat dan de rechtervleugel. Op de vierde foto meen ik dat het duidelijkst te kunnen zien. Wat meewerkt aan dat beeld, is dat de flaps nabij de romp aan de rechtervleugel meteen met hun curve richting vleugeltip beginnen, terwijl ze aan de linkervleugel eerst een stukje bijna loodrecht op de romp staan.

Ik wil je aanraden om dit eens goed en kritisch te bekijken, van bovenaf en van onderaf, en dan eventueel een beetje bij te schuren en bij te spuiten. Zo kun je alsnog een symmetrisch beeld verkrijgen.

Graag had ik nog gerelativeerd dat het het op de foto's misschien anders overkomt dan op het origineel, maar ik zie het op alle foto's die van bovenaf en onderaf zijn genomen...

Als je besluit er niets aan te doen, begrijp ik dat volkomen, maar ik wilde het toch even melden voor het geval je er wel iets aan gaat doen nu het nog kan.
 
Bedankt voor de melding Roy.
Ik zal er vanavond nog even goed naar kijken.
Maarop de foto's ligt hij een beetje scheef op het rooster, gekanteld naar 1 kantt en stond ik er niet recht boven, dus ik hoop dat het op de foto's erger is dan in werkelijkheid.

Peter
 
Daar kan het iets mee te maken hebben. Ik heb hier al lopen pielen met een liniaal langs de monitor en geprobeerd het rooster weg te denken... moeilijk om vanaf hier precies te duiden. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
 
dit blijft toch altijd 1 van mijn favorieten wat vliegtuigen betreft. dit wordt er een om duimen en vingers bij af te likken. :dry:
 
DEZE UPDATE IS SPECIAAL VOOR ROY:

Ik heb nog even gekeken, wanneer ik hem horizontaal zet met de gaten waar de kanonnen in moeten op een lijn van links naar rechts en de staart op een van boven naar benden en mijn rechteroog er midden boven, dan is hij precies symetrisch.

Ik moet dus gewoon betere foto's leren maken. Ookk niet makkelijk, maar ik hoef hem gelukkig geen tweede keer te openen (eerste keer was de cockpit verschoven).
Nogmaals bedankt voor het meekijken en denken,

Peter
 
Ok goed om te lezen! En merci voor het uitsluitsel :)
 
En weer een update (deze keer voor iedereen),

Vandaag heb ik flink afgeplakt en de eerste bovenlaag gespoten:

100_5349_zpsxwriox6u.jpg

100_5350_zpssrgz8ql0.jpg

100_5351_zpsyu95ugmp.jpg

Misschien overdreven afgeplakt, maar ik werk niet vaak met masks.
Nu deze laag goed laten drogen, masks erop en de tweede kleur (waarschijnlijk morgen dus)

Peter

PS: Bijna vergeten te vermelden, de cockpit is afgeplakt met de 'masks' die Eduard mee levert.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Mooie en knappe vorderingen. Is het niet zo dat de masks erbij zitten in die kit. Ik dacht zoiets gezien te hebben in voorgaande foto's. Alleszins een goeie start van de schilderwerken.😉
 
Dank jullie wel allemaal voor de reacties.

@ Swaken, inderdaad, dat is het gele kaartje op foto 8 van de openingspost. Maar die zijn alleen voor de cockpit. De masks van Miracle Mask zijn voor de camouflage en en de registratieletters.

Ik heb helaas niet veel aan de Spitfire gedaan vandaag, maar ik heb hem wel overgespoten in een andere kleur, daar Dark Sea Grey veel te donker was. Hij is nu Vallejo 71-114 US Blue Grey. (Het verfpotje uiterst rechts, vlak naast de staart. Het potje links ervan is 71-012 Dark Green, wat de volgende kleur wordt.)

100_5352_zpsgicddqgt.jpg

Als hij droog is, ga ik eens proberen te werken met de Miracle Masks (uiteraard met veel foto's)

Peter
 
Goedenavond,

Omdat ik toch benieuwd was naar de Miracle Masks, heb ik die vanavond uitgeprobeerd (althans het opplakken)

Het materiaal bestaat uit een soort film, met lijm die goed op de film blijft zitten en geen sporen achterlaat op het vliegtuig:

100_5354_zpsomgi9vwo.jpg

Het plakken is een paar keer oefenen en herplaatsen, maar dit komt ook omdat ze gemaakt zijn voor een vliegtuigtype (in dit geval de latere versies van de Spitfire en Seafire) en niet een specifieke versie van een vliegtuig van een bepaalde fabrikant (bv een mask-set voor de Spitfire Mk.XV van Monogram en een andere mask-set voor de Mk.IX van Eduard)

100_5353_zpsnfdcxtjp.jpg

En na een half uurtje plakken, is dit het resultaat:

100_5355_zpsrlit8j5w.jpg
(het stukje afplaktape op de neus is nodig omdat daar een gat in de sticker zit omdat daar een bult bij een andere Spitfire-versie zit)

100_5356_zpsfyitwjjl.jpg
(Ik bouw een versie met een puntige staart, vandaar het extra stukje tape op de staart)

Maar het oordeel tot nu toe is positief, maar ik het nog niet gespoten en ze er af gehaald, dus ik heb nog geen eindoordeel.

Peter
 
Ik heb zopas je topic even gelezen, je hebt er intussen al flink aan gewerkt ;)
Die film lijkt wij wel interessant, ik ben dan ook benieuwd naar je bevindingen.
 
lijkt mij wel een interessant product. ben benieuwd wat het resultaat word.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan