Hoofdsponsor

1/32 Special Boat Service Marine repainted [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Grijze Wolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 dec 2012
Berichten
2.442
Nadat ik gisteren een tijdje de figuur bekeken heb, is hij vandaag in bad geweest.
Het geen wat er van onder de oude verf te voorschijn is gekomen mag eigenlijk best gezien worden voor een figuur die meer als 20 jaar oud is.

Voor diegene die beginnen met figuren of een poging willen wagen zal ik er proberen een duidelijke uitleg bij te geven.

Oude white metal figuren was ik gewoon af met aceton, gewoon een kwartier in een oud confituurglas met het deksel er op.
Daarna met een harde borstel afwrijven, indien Humbrol of een andere emailverf gebruikt kan het zijn dat je nog een doorgang moet maken.

Daarna de figuur afwassen met water en zeep, goed afspoelen met klaar water en zien dat er niets in de afloop verdwijnt :worried:

Oude (nieuwe als ze het niet merkt) haardroger van vriendin nemen en de figuur volledig droog blazen, voorzichtig met de hitte die zo een ding produceert.

Als volgende stap stift ik de figuur, dit doe ik met al mijn figuren ook met die uit een bouwdoos.
De beste plaats is in de hiel, bij een zittende in zijn achterwerk
Het heeft verschillende voordelen
Met de stift/en plaats ik ze op een houtblokje, dit blokje dient om de figuur vast te houden en ze veilig ergens te kunnen neerzetten zonder dat ze omvallen. Het voorkomt hoe klein ook vingervet op je figuur (dit zijn de plekjes waar je verf het snelst loskomt).

Als ze klaar is neemt men met deze stiften de figuur van het blokje en past het in je diorama, je hoeft het niet direct vast te kleven een klein gaatje volstaat voor een proef opstelling.

De volgende foto's tonen deze manier van werken, ik boor de gaatjes met de hand vind ik persoonlijk beter te controleren en gezien het zachte materiaal smelt het zo niet.
De stiften zijn nageltjes 1mm x 10mm waar de kop is van afgeknipt, vast gelijmd worden ze met secondelijm.
Ik heb een nieuwe primer uitgeprobeerd, bestaat in verschillende kleuren

Nu volgt het plezantere werk.
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

ik heb gekozen voor de Britse DMP jaren 80

Grtx Jan
 
Laatst bewerkt:
Mooie en duidelijke uitleg Jan.

Die primer gebruik ik ook en ben er tevreden over.
 
Mooie uitleg Jan merci staat niet direkt op het progamma hier maar je weet nooit ni hé.
 
Jan allereerst bedankt voor de zeer intressante howto....heb het zeker begrepen voor een beginner :8...blijf dit zeker volgen ...die primer ziet er goed uit...heeft die een lange droogtijd .... top man...
 
Mooie basis, interessant topic voor de noob (zoals ik). geeft deze primer geen last om te spuiten? en komt deze niet los?
 
Man, man, jij gaat als een speer.
Hoeveel figuren heb jij tegelijk in behandeling?
Ze moeten bijna een nummertje trekken, zoals bij de beenhouwer.
Maar een pracht van een uitleg. Waarvoor dank.
 
Ik zal een foto maken van mijn schap, af en toe worden er ook enkele af.
Het is slecht weer en ik kan niet buiten, en een tv kijker ben ik niet dus (schilderen)

Grtx Jan
 
@ silenoz; is de eerste keer dat ik deze primer gebruik enkel met de borstel.
Na vijf pogingen en twee wasbeurten, deze primer is een aanrader.

@ ExSerCo; een foto van de wachtrij bij de beenhouwer
attachment.jpg

Grtx Jan
 
Het schilderen van een Britse DMP smoke

links hetgeen we naartoe willen, rechts de huidige toestand in reële grote

attachment.jpg attachment.jpg

Zoals hij er nu uit ziet komt hij direct uit de kast of travelbag, en moet er nog verder aan gewerkt worden

Voor zij die denken dat ik zoiets schilder met links, niet dus. Dit is de vijfde versie en hij was ondertussen terug twee keer in het bad.

Het probleem is de juiste kleur te vinden om op verder te werken.
De techniek van het patroon heb ik ondertussen terug beet denk ik, bij het schilderen van versie vijf was het schilderen gereduceerd tot 3 uur in de toestand zoals hij nu is.

Ik gebruik de volgende principes voor het schilderen van camouflage.
1. men schildert de kleuren niet door elkaar, maar over elkaar (buiten kleine correcties)
2. men begint met de onderste kleur van de print, in dit geval bruin/geel (bijna alle bestaande camouflage is een print op stof)
3. men respecteert de naden van de kledij
4. in elke kleur brengt men licht en schaduw aan, aanpassingen zijn achteraf zeer moeilijk te realiseren.

Stap 1
de bruin/gele kleur bestaat uit Iraqi Sand als basis, White + Iraqi sand voor het oplichten en Iraqi sand +USA Tan-Earth voor de schaduwen.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Stap 2
De groene kleur bestaat uit Cam. Light green voor de basis, Cam. Light green + White voor de lichten, Cam. Light green + Japanese Tanker Green voor de schaduwen
De groen en bruine kleur van een echte smoke zijn precies verfstrepen opgebracht met een bijna droge verfkwast, de eerste smokes zijn ook werkelijk zo gemaakt. Op deze schaal is het moeilijk na te doen, mij is het maar gedeeltelijk geluk. Het belangrijkste is dat er geen rechte strepen zijn. Als men de echte smoke bestudeerd zijn die er ook niet, enkel daar waar de naad twee banen stof verbind.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Stap 3
Het bruin bestaat uit Burnt Umber + Orange Brown in verschillende verhoudingen
Dit is de kleur die mij persoonlijk het moeilijkste gevallen is.
1. de kleur op zich, er bestaan duizenden foto's met verschillende tonen bruin
2. de kleur wordt snel dominerend
3. het juiste kleur verloop vinden zonder dat de kleur omkipt

ik was bijna te snel voor stap vier, was al begonnen met het zwart voor dat ik foto's had genomen

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Stap 4
Het zwart is Black + Black Grey in verschillende verhoudingen
Het patroon bestaat uit kleine kromme lijnen

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

de chestwebbing is in Yellow Olive als basiskleur

Indien iemand een voorstel heeft of idee, doe maar het is voor mij al eventjes geleden dat ik een echt militair figuur heb geschilderd.

Grtx Jan
 
90 minuten verder

De webbing in verschillende groen tonen geschilderd, basis is Yellow Olive van AV Air
Schoenen geschilderd in Black Mat AV
Gezicht basis kleur AV Beige Red

Met pastelkrijt het stoffige en afgewassen uitzicht gemaakt (pastelkrijt droog gebruikt)

Met nat pastelkrijt in verschillende bruintonen de schoenen en de lichaamsdelen die met grond in aanraking komen een vervuilde look gegeven
Afhankelijk van de display kan ik hier nog eventueel aanpassingen doen.

De Toestand na de behandeling

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Grtx Jan
 
Ik heb waarschijnlijk iets verkeerd uitgelegd gezien de vele reacties, of de verkeerde epoche of forum gekozen :sleep:

De figuur is af nu nog een passend voetje

een paar foto's

de laatste twee zijn een vergroting en eentje op reële grote


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

wordt vervolgd

Grtx Jan
 
hey jan... ziet er goed uit hoor... en je gaat inderdaad als een trein......

Nu moet ik wel zeggen dat militair nu niet bepaald mijn voorliefde heeft en ik er dus ook de knoppen van weet maar ziet er zeker niet slecht uit.....

Cheers Jonas...
 
net thuis van 't werk, dus eerder reageren kon niet echt. ;-) figuur ziet er ferm geslaagd uit, en weer wat geleerd... wist niet van dat oplichten en schaduwen van de cammo.
 
als je het voor en na ziet,is er een groot verschil

vond de evolutie zeer interssant
 
Maar hoe bepaal je de hoek waarin je de kleuren op afstemt?. Of neem je gewoon een willekeurige hoek?.
Ook het schaduw effect eraan toevoegen lijkt mij erg moeilijk. En nog moeilijker om de gezichten juist te maken. Ik zie vaak dit soort kwalitatief hoog werk de revue passeren en iedere keer weer moet ik mijn hoofd schudden. Ik zou die gezichten met soms wel stoppels of baardharen erin echt niet kunnen maken. Dit is schilderwerk met een hoge kunst.... en hier heb ik altijd diep respect voor.
 
Mijn vriend is klaar en verdwijnt in de kast.
Het blijft moeilijk een goede camouflage te schilderen, ik heb veel uitgeprobeerd opnieuw gedaan en herbegonnen aan deze ondertussen 25 jaar oude figuur.
Persoonlijk ben ik best tevreden met het resultaat.

Het voetstukje heb ik gemodelleerd uit magic sculpt en enkele dingen die ik hier nog had liggen.


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

indien nog vragen shoot.

Grtx Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind hem gewoon prachtig Jan......echt herboren:8...top man die camouflage ;);)
 
Knap hoor jan....en die ondergrond maakt het echt af.....zal mooi staan in de kast....
 
Netjes Jan,......jou schilderkunsten bekijken is leren en genieten.
 
Mijn complimenten, dit is echt indrukwekkend, vooral van de DPM (Disruptive Pattern Material) en de opbouw ervan heb ik enorm genoten.
Dichter bij 'the real deal' kan je volgens mij niet komen. Wil je met deze figuur naar een bepaald conflict verwijzen?

Groetjes, Johan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan