Hoofdsponsor

1/50 spanten bouw pinas ( spiegelretour schip )

Status
Niet open voor verdere reacties.
ja michel mischien mijn fout maar je kan overal mooilijk aan je moe t boven en onder kijken en dan weer omdraaien. enz...

mischien een foute manier van bouwen maar het is wel veel makelijker als je met je bootje kan draaien en keren.

maar alles staat nog goed hoor ;) en ga ik hem wel insp annen zodat er niets fout kan gaan met kromtrekken en dergelijken 8)
 
de volgende stap is het klimmen der boegsel.
dit zijn knieén die naar boven gericht staan zodat de huid planken naar boven oplopen.

het boek zegt / bij een klijn schip 2 en bij een groot schip 4.

omdat 160 voet indertijt een groot schip was heb ik 4 buikstukken gelegt en daar de knieén aan bevestigt.
straks foto s.

nu ben ik ook gaan meten tot waar mijn eerste berghout komt om te zien hoeveel ik moet verjongen.

tot mijn grote verbazing kwam ik op heel rare cijfers uit.

aan het voordteven moet ik verjongen tot 6 mm dus 4 mm moet er af.

aan het achtersteven en luister goed moet er weer niet verjongt worden net als bij het vlak.

dus de teorie van voor en achter verjongen klopt volgens mijn berekeningen niet :nowink:. ik wil wel niet te voorbarig zijn met mijn uitspraak maar het ziet er tog zo naar uit.
 
hier de foto s nu zie je de buikstukken goed liggen dit is het onderste deel van het spant dat op het vlak ligt. dus 4 stuks bij een groot schip. hier zijn dan de knieén aan gemaakt.

96_002.JPG


43_008.JPG


69_006.JPG


75_005.JPG


95_004.JPG


99_003.JPG


104_001.JPG


;)


ook hier een fout de knieén worden er pas op gezet nadat het boegsel der klimmen is uitgetimmert. er word wel 1 knie op 1/3 van de lengte gezet voor referentie punt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:laugh: een beetje te rap geweest met mijn conclutie van het verjongen aan het achtersteven :sleep:

ik was vergeten de 3 planken van de klimmen bij te rekenen :D. dus er gaat wel verjongt moeten worden naar 8 mm maar dat is zeker niet veel maar wel nodig anders kom ik te hoog uit. dit is dan ook weer recht gezet 8)
 
en dan het beplanken van de klimmen. hier zie je hoe ik tewerk ga en snap je ook waarom ik bij het vlak de boot niet vast heb gezet. je moet echt langs alle kanten kunnen kijken en aan kunnen.
7_017.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik blijf het een fascinerend systeem vinden, bovendien eentje die ik zelf niet zou durven proberen.
 
dany het ziet er ook vreemd uit maar er begint tog al wat vorm in te komen. wat is vreemd 300 jaar geleden was dit dagelijkse kost voor vele mensen 8)

wel spijtig dat ik nergens anders een ander verslagje kan vinden van deze bouw metode dan kon ik ook eens spieken of het wel goed zat. nu is het gewoon doen en afwachten, en bijna niemand die reageert dat het goed of fout zit :( tog komen er heel wat mensen kijken. kan het ergens wel verstaan maar er zullen zeker mensen zijn die er heel wat meer van weten dan ik.

we zien wel waar het heen gaat maar voorlopig zit ik nog redelijk goed denk ik :)

en niet durven aan beginnen dany hmm gewoon doen er kruipt bijna geen hout aan en je bent weer een ervaring rijker :) als het niet goed is kun je nog lekker aan warmen tijdens een koude winter avond :laugh: dus gewoon doen
 
Vorige winter boek gelezen," bouw van een botter" hier plaatst men ook eerst het vlak, maar er worden wel een aantal mallen gebruik die van boven met schoren aan een raam gesteund worden. Nadat het vlak klaar is worden de liggers ,knieen en oplanders geplaatst dan het berghout waarna de kimmen en de zijkanten worden beplankt.
 
:D je bent goed op de hoogte rené. maar zover ben ik nog niet dus nog ff geduld, de materi is voor mij al zwaar genoeg dus wil ik niet te veel op de zaken vooruit lopen 8)

al heb ik het boek al 20 keer helemaal door genomen ken ik het nog niet van buiten :laugh:

en lezen gaat veel makelijker dan bouwen dat heb ik nu wel ondervonden, maar het een gaat natuurlijk niet zonder het andere.
 
Ziet er zeer moeilijk uit, maar je bent goed op weg, dit is een leerrijk verslag voor alle hout snuivers dus gaan we dit op de voet volgen.
 
Op de Bataviawerf heeft men geprobeerd om de 7 Provincien op deze manier te bouwen maar dat is niet goed uitgepakt.
De vorm kon men niet goed in krijgen, de boel is daarna weer geheel uit elkaar gehaald en men is opnieuw begonnen maar dan met spantenbouw.

Theo
 
thx dirk.

ja dat had ik ook gelezen teo wel vreemd dat de holanders het niet kunnen want in australie is denk ik het duifke wel zo gemaakt.
 
de planken van het klimsel zitten er tegen en ik ga nu alles goed laten drogen. zal morgen wel een foto maken ;)

tog nog een opmerking. witsen zegt in begin dat de kielbalk in het midden lager moet liggen dan aan het voor en achtersteven. ik heb daar geen aandacht aangeschonken en zit nu wel met de gebakke peren :wub:. waar om de blokken minder hoog moeten zijn daar geeft men geen beschrijving over maar daar ben ik nu wel achter gekomen.

natuurlijk kan je een model en een echt schip niet vergelijken maar het zou er natuurlijk wel mee te maken kunnen hebben.
door de spanning van alle huid latten die er nu opzitten was ik alles nog eens na aan het meten of alles nog pas stond en recht. toen ik onder het schip keek zag ik iets zeer ijgen aardig :unsure: de kielbalk stond in het midden hol dus met een bolling naar boven en wel 5 mm. dit is ook de maat die witsen aangeeft voor de blokken onder de kiel.

wat lijd ik hier uit af / als je de blokken goed legt en je beplankt zoals ik gedaan heb dan komt de kiel recht te liggen en kan men hem dan weer onder vullen.

gelukkig is dit een model en kan ik de kiel waar naar beneden spannen maar met een echt schip is dit niet te doen. als het model en het echte schip hier iets gemeen hebben weet ik niet daar trek je zelf je conclutie maar uit :D

maar nu ga ik het model wel met water benevelen voor een paar dagen en opspannen zodat het weer goed in model komt. dat is wel het voordeel van hout en een model dat kun je nog naar je hand zetten tog nog zo vroeg in de bouw.
 
Hey Dirk,

Ik snap er nog steeds niet veel van, en al die moeilijke woorden lijken wel chinees :wub:

Maar gelukkig plaatst ge een hoop foto's zodat ik toch een beetje kan volgen ^^

Ziet er heel mooi uit, al heeft de romp hier een daar een beetje een vreemde knik, maar dat zal vast en zeker wel in orde komen. Ben benieuwd hoe het er gaat uit zien bij de volgende update.

"Wet Sellery"
 
Volgens mij plaatsten ze toch ten minste het grootspant als een soort leidraad.

En wat betreft feedback of het goed of fout zit, tjah, de gebroeders Wright hadden die ook niet hé. Waar ik maar mee bedoel dat je een pad bewandelt die nog niet door modelbouwers verkend is.
 
thx dirk.

ja dat had ik ook gelezen teo wel vreemd dat de holanders het niet kunnen want in australie is denk ik het duifke wel zo gemaakt.

Tjah, ze maken de hollanders misschien ook nie meer zoals vroeger hé :D
 
hoi pascal het is wel degelijk nederland :D maar ik snap heel goed wat je bedoeld, elk stukje hout in een schip heeft een naam en je waar ook wel hoe groot zoon ding is. ik moet zelv som ook nog in het boek kijken hoe het heet maak je daar dus geen zorgen over ;)

hier en daar een knikje :laugh: wat wil je met latjes van 2mm dik en 80 cm lengte en nergens versteviging. maar dit gaat alemaal snel veranderen een maal ik verder ga met de bouw ( hoop ik tog :laugh: )

dany ik kan ook allen maar voort gaan op het boek en word op dit moment nog niet van een spant gesproken. we zien wel waar het gaat ijndigen./( daar mee bedoel dat je een pad bewandelt die nog niet door modelbouwers verkend is.) daar ben ik ook stilletjes achter aan het komen , zelvs op de engelse forum model schip word heb ik een oproep gedaan of iemand expiriens had met deze bouw metode maar voorlopig blijft het daar ook heel stilletjes tog hebben er al een paar mensen op gereageert; maar voorlopig nog geen bouwers die deze metode toe passen.

er zullen al wel mensen geweest zijn die het zo deden maar als er topics van te zien zijn is nog een andere zaak.

ik vind het best leuk bouwen zo je leert stap voor stap alle onderdelen kennen en bewerken .
 
ik hoop dat het niet te eentonig word want de foto s zien er allemaal het zelvde uit :wub:

maar hier eindigt dus de eerste faze van de bouw de kiel voor en achtersteven het vlak en het boegsel der klimmen zijn nu tot een definitieve eindstadium gekomen.

zoals je op de foto s kunt zien heb ik een vijs los door de kiel gedraait om deze trug vlak te krijgen. en ze staat goed pas nu .

97_002.JPG


70_006.JPG


76_005.JPG


96_004.JPG


100_003.JPG


105_001.JPG


dat zal het zijn. voor de volgende faze van de bouw ga ik volgende week verder. dan worden er ook spanten opgericht en moet ik de vorm van het schip ook gaan bepalen ;)

ook voor mij zal het een spannend moment zijn :laugh::laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals al eerder opgemerkt een zeer aparte maar interessante bouw. Ik blijf het volgen.. ga zo door.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan