Bij deze mijn eerste verslagje hier, een project waar ik al een aantal maanden naarstig mee bezig ben. Ik hield er al elders een uitgebreid verslag van bij maar ik vond dat ik hier best een samenvatting van kon voorzien, het origineel (http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=39201) telt namelijk al 194 foto's. Ik heb de meest nuttige daarvan overgenomen en zal proberen dit verslag op gepaste tijden aan te vullen.
Deze kit heb ik bij Domino gekocht op BSMC Putte 2012. Het gaat om een 8x8 Tatra onderstel met gepantserde cabine, v12 turbodieselmotor en een 152mm houwitser in een koepel met 90 graden rotatiemogelijkheid. Deze is oorspronkelijk geproduceerd in Sovjet-era Tsjechoslovakije maar wordt nog steeds in verschillende landen gebruikt, al dan niet gemoderniseerd en ook in sommige NAVO-lidstaten. Hobbyboss maakte recent deze multimediakit met veel onderdelen. Ik vond dat dat er nog lang niet genoeg waren en heb er heel wat aftermarket bij gekocht. Er zou een hoeveelheid scratchwerk in gaan kruipen, zoals er nog in geen van mijn vorige modellen te zien geweest was.
Rechts de Hobbyboss kit, linksboven Voyager PE set 35035, Daaronder Toro decals voor ISAF-versies en vervolgens drie TORO resin Poolse legerfigurines. TORO is ondanks de naam een Pools merk.
Een chauffeur met Poolse intercomtoestellen, een zittende soldaat en een staande.
Voyager PE set 35035 die haast volledig de door Hobbyboss meegeleverde, maar te grof uitgevoerde PE vervangt. TORO decals voor een aantal verschillende toestellen.
Tankograd fotoreferentieboek. Er is er ook een van Wings en Wheels, die vond ik te duur om ook nog te kopen.
SKP lenzen- en verlichtingsset.
152mm munitieset en hulzen.
Ik besloot ondanks al dit geweld om toch geen resin belaste wielset te kopen, aangezien alle bestaande kits zware gebreken vertonen. Maar hoe verliep de bouw tot nu toe?
De Tatra motor. Deze is behoorlijk bijgescratcht en zou later zelfs iets verder naar achteren geschoven moeten worden dan Hobbyboss hem wilde hebben. Foto Tankograd.
Instrumentenpaneel cabine.
Scratch vloermatjes en andere toebereidselen. De Eduard interieur-PE-set heb ik ook maar links laten liggen omwille van de slechte zichtbaarheid.
Voorkant cabine, alleen de mangaten bovenaan verlenen toegang.
TORO bestuurdersfiguur waarvan eigenlijk alleen het hoofd nog te zien blijft. Beschilderd in acrylics.
Trapje en afstempelgereedschap om de houwitser mee te stabiliseren, van Voyager. Hobbyboss had hier plastic voor voorzien maar dit oogt vele malen beter.
Roostertjes en andere toebehoren van de cabine in PE. Let op de vergrendeling voor de 152mm-loop.
Om het extra moeilijk te maken, zou ik iets doen wat geen andere DANA-bouwer me scheen voorgedaan te hebben: alle wielen zouden aan oneffen terrein aangepast worden om de off-roadkwaliteiten van het Tatra-onderstel te tonen. Vandaar gescratchte bladveren.
De ophanging aangepast aan een ondergrondje, met een weinig problemen op de achtergrond.
De ondergrond wat verder gedetailleerd met MiniNatur- en Joefix-gras rond een Vallejo Still Water beekje. Dit moet Afghanistan voorstellen, maar niet de compounds die normaal aldaar voor deze houwitsers ingericht worden. Het zou een niet helemaal realistische pose worden met open luiken op een lichte helling om ook zoveel mogelijk van het interieur te kunnen tonen.
Achterzijde met Voyager-PE en enkele scratch-aanpassingen gebaseerd op vage ISAF-foto's. SKP achterlichten komen na de verfbeurt.
Eerste primerbeurt om daarna de motor reeds te kunnen installeren. Dit is Sencys lakverf uit de Brico.
Installatie van de motor en roosters bestaande uit zeer veel onderdelen. Dit moest een paar keer opnieuw gepositioneerd worden om te passen op de kit, aangezien die niet zonder kieren ineengezet bleek. De motor zou later te ver naar voren blijken te zitten vergeleken met referentiefoto's.
152mm-kanon, beweegbaar met springveren in de luchtdrukcilinders. De turrethelften worden apart geconstrueerd en zouden met weinig referentiemateriaal toch opgevuld proberen te worden.
Linker turrethelft voor de richter, die ook de poederladingen regelt. Vijf van de acht hulzen die ik had, zitten reeds in het achterste compartiment.
Een van de twee voor de koepel benodigde stoelen is ook te zien, scratch uit PVC-plaat. De buizen en kabels zijn ijzerdraad en sparebox-parts.
Vizier voor de richter, volledig scratch.
Buitenzijde van de linker koepelhelft. Voyager PE voor verschillende tools.
Vervolg in de volgende post, want er is blijkbaar een beperking in aantal afbeeldingen (?).