- Lid geworden
- 13 nov 2009
- Berichten
- 1.952
Goedenavond Beste Kijkers !
Nu mijn vorig project, de BA10M, afgewerkt is, ben ik aan iets nieuws begonnen.
Namelijk deze :
Een ietwat oudere kit van Dragon, in de jongere versie steekt onder andere een model van een motor.
Een superingskit van Lion Roar is ook aangeschaft :
Wat geschiedenis :
De Sd.Kfz. 250 was een Duits half-trackpantservoertuig gebruikt in de Tweede Wereldoorlog dat afgeleid was van de ongepantserde Sd.Kfz. 10. De Sd.Kfz. 250 werd vooral gebruikt om verkenningstroepen te vervoeren.
In 1943 werd er een nieuwere versie van de Sd.Kfz. 250 gemaakt. Deze had de bijnaam Ausf B, de oudere versie kreeg de naam Ausf A. De nieuwe versie was lichter en had nog maar negen pantserplaten terwijl de oude er negentien had, waardoor de productie sterk werd vereenvoudigd. Er waren ook aangepaste Sd.Kfz. 250's in gebruik als commandovoertuigen. (Info via Wikipedia)
Deze halftrack werd voorzien van de MG-turret van de SdKfz 222, hierdoor bekwam men de versie 250/9 met 2 cm kanon.
Mijn model is de versie zoals hij verscheen na 1943, dus een Ausf B.
Deze foto stamt uit Panzer Tracts 15-1 Leichter Schutzenpanzerwagen SdKfz 250 Ausf A&B.
Het eindresultaat dat ik voor ogen heb is op deze foto gebaseerd. Bedoeling is dus dat het voertuig over een berm rijd, waarbij de loopwielen wat ingedrukt worden.
Misschien laat ik het zelfs zo voorkomen, met de voorwielen los van de grond, of zo goed als...
Maar hier stelt zich al een eerste probleem : de wielas uit de kit zit met twee blokjes vast aan een balk tegen het chassis. De voorvering kan ik opnieuw maken, maar ik zag niet direct duidelijkheid omtrent de loopas...
Tot ik volgende foto tegenkwam op http://www.fahrzeuge-der-wehrmacht.de/Artikel/Spw_le.html
Hoewel geen hoogstand exemplaar, veel onderdelen mankeren, bracht het mij toch duidelijkheid over het probleem met de loopas.
De twee blokjes waarmee de as vastzit aan de balk (kit onderdeel) zijn hier zichtbaar als twee riemen. De balk waarover ik spreek is zichtbaar onder het chassis en heeft op de uiteinden twee rubber blokken. Waarschijnlijk dienen de riemen om de neerwaartse koers van de as te beperken.
Maar nu naar het model :
Hier zien we het onderdeel van de vering uit de kit (rechts), en mijn exemplaar dat meer doorbuigt. Hierdoor moeten de beide voorwielen een drietal mm dieper hangen.
Reepjes Evergreen 0.4 x 2 mm zijn op de rand van een deksel gekleefd, het eerste met plakband. Vervolgens werden de reepjes op de juiste lengte geknipt en zo is de bundel veren opgebouwd.
Het kitonderdeel ontmanteld. Het middenstuk heb ik hergebruikt. Deze blok was in de kit massief, ik heb de beide veren afgezaagd en de blok uitgehold zodat er na afwerking een correcte verenbundel overblijft.
Op de bundel veren zijn de beide beugels opnieuw opgebouwd met Evergreen strips en een eindje 0.5 mm messing.
De as is gescheiden van de balk en ontdaan van de blokjes. De uiteinden van de verenbundel zijn op de as verlijmd waarna de nieuwe bundel ertussen is gelijmd.
Uit messing strip 0.5 x 1.5 mm zijn de leren riemen gebouwd, die de as op zijn laagste punt vasthouden. Met de P&D zijn zeskant kopjes gemaakt waarmee de riemen aan de balk hangen.
De ophanging is verder bevestigd, enkel de sturings organen dienen nog aangebracht.
Doordat de onderzijde redelijk goed zichtbaar zal zijn, vind ik de ophanging van de vooras een hele verbetering.
Groeten Rik
Nu mijn vorig project, de BA10M, afgewerkt is, ben ik aan iets nieuws begonnen.
Namelijk deze :
Een ietwat oudere kit van Dragon, in de jongere versie steekt onder andere een model van een motor.
Een superingskit van Lion Roar is ook aangeschaft :
Wat geschiedenis :
De Sd.Kfz. 250 was een Duits half-trackpantservoertuig gebruikt in de Tweede Wereldoorlog dat afgeleid was van de ongepantserde Sd.Kfz. 10. De Sd.Kfz. 250 werd vooral gebruikt om verkenningstroepen te vervoeren.
In 1943 werd er een nieuwere versie van de Sd.Kfz. 250 gemaakt. Deze had de bijnaam Ausf B, de oudere versie kreeg de naam Ausf A. De nieuwe versie was lichter en had nog maar negen pantserplaten terwijl de oude er negentien had, waardoor de productie sterk werd vereenvoudigd. Er waren ook aangepaste Sd.Kfz. 250's in gebruik als commandovoertuigen. (Info via Wikipedia)
Deze halftrack werd voorzien van de MG-turret van de SdKfz 222, hierdoor bekwam men de versie 250/9 met 2 cm kanon.
Mijn model is de versie zoals hij verscheen na 1943, dus een Ausf B.
Deze foto stamt uit Panzer Tracts 15-1 Leichter Schutzenpanzerwagen SdKfz 250 Ausf A&B.
Het eindresultaat dat ik voor ogen heb is op deze foto gebaseerd. Bedoeling is dus dat het voertuig over een berm rijd, waarbij de loopwielen wat ingedrukt worden.
Misschien laat ik het zelfs zo voorkomen, met de voorwielen los van de grond, of zo goed als...
Maar hier stelt zich al een eerste probleem : de wielas uit de kit zit met twee blokjes vast aan een balk tegen het chassis. De voorvering kan ik opnieuw maken, maar ik zag niet direct duidelijkheid omtrent de loopas...
Tot ik volgende foto tegenkwam op http://www.fahrzeuge-der-wehrmacht.de/Artikel/Spw_le.html
Hoewel geen hoogstand exemplaar, veel onderdelen mankeren, bracht het mij toch duidelijkheid over het probleem met de loopas.
De twee blokjes waarmee de as vastzit aan de balk (kit onderdeel) zijn hier zichtbaar als twee riemen. De balk waarover ik spreek is zichtbaar onder het chassis en heeft op de uiteinden twee rubber blokken. Waarschijnlijk dienen de riemen om de neerwaartse koers van de as te beperken.
Maar nu naar het model :
Hier zien we het onderdeel van de vering uit de kit (rechts), en mijn exemplaar dat meer doorbuigt. Hierdoor moeten de beide voorwielen een drietal mm dieper hangen.
Reepjes Evergreen 0.4 x 2 mm zijn op de rand van een deksel gekleefd, het eerste met plakband. Vervolgens werden de reepjes op de juiste lengte geknipt en zo is de bundel veren opgebouwd.
Het kitonderdeel ontmanteld. Het middenstuk heb ik hergebruikt. Deze blok was in de kit massief, ik heb de beide veren afgezaagd en de blok uitgehold zodat er na afwerking een correcte verenbundel overblijft.
Op de bundel veren zijn de beide beugels opnieuw opgebouwd met Evergreen strips en een eindje 0.5 mm messing.
De as is gescheiden van de balk en ontdaan van de blokjes. De uiteinden van de verenbundel zijn op de as verlijmd waarna de nieuwe bundel ertussen is gelijmd.
Uit messing strip 0.5 x 1.5 mm zijn de leren riemen gebouwd, die de as op zijn laagste punt vasthouden. Met de P&D zijn zeskant kopjes gemaakt waarmee de riemen aan de balk hangen.
De ophanging is verder bevestigd, enkel de sturings organen dienen nog aangebracht.
Doordat de onderzijde redelijk goed zichtbaar zal zijn, vind ik de ophanging van de vooras een hele verbetering.
Groeten Rik
Laatst bewerkt door een moderator: