Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.251/16 [wip]

BUZZY10719

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 aug 2012
Berichten
2.330
Door InFlandersField zijn 251's te zien kriebelde het om er ook nog een te maken.
Zoals sommigen hier weten is de 251 een van mijn favoriete voertuigen.
Enkele jaren geleden ben ik dan ook opnieuw gestart met een 251
Deze was het.

attachment.jpg

Even is de verzameling gekeken en de volgende er uit genomen.

20160323_233302_zpslnrz8oxt.jpg

Toch al eventjes aan geprutst als ik de dochter niet moest helpen met haar projectje voor school.

20160324_012333_zpsx1ylfeyq.jpg

20160324_012349_zpscq4ycfmo.jpg

Het grootste gedeelte is nog dry-fit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
All right ! Hij is in gang geschoten. Je hebt er direct één van de mooiste uit gekozen, Werner.

Ik heb hem liggen op 1/35. Al nagedacht over de camo ?

Ik zal dit zeker volgen.

Veel succes met de bouw.

Groeten Rik
 
En nog een volgertje erbij, ik heb dit ook altijd een mooi voertuig gevonden. De dryfit ziet er goed uit en maakt me blij.
 
Leuk, ik blijf ook zitten, nu er nog plaats is, om te volgen ;)
 
@Rik: Bedankt, dit is inderdaad een mooie variant van de 251.
Ik heb deze van de dochter gekregen met nieuwjaar. In 1/35 heb ik hem ook nog eens liggen maar dat is voor later.
Eerst nog wat ervaring op doen in deze schaal.
Over het verfkleedje heb ik nog niet echt nagedacht. Ik ga daarvoor eerst nog eens in mijn boeken duiken.

@Roy: Bedankt voor het compliment man. Ik ben blij dat het huidige resultaat je al bevalt.

@Xavier: Schuif maar lekker bij man. Dit is echt jouw schaal e.
 
militaire voertuigen zijn mooi om te volgen. grt Pascal
 
Raar, ik dacht eerst dat dit een heruitgave was van de Esci kit maar heb de bodem op je foto eens vergeleken en het lijkt er toch op dat dit een heel andere kit is.
Tevens zit er bij Esci geen brandstofsysteem in achteraan.
Eentje om te volgen dus.
 
Tussen de voorbereidingen van de dochter haar vormsel en het helpen voor haar projectje (soort eindwerk) voor haar school (gaat over "valkerij vroeger en nu") en vader werd ingeschakeld om het een en ander in elkaar te knutselen met hout en leder heb ik toch tijd gevonden om nog wat te bouwen.
Hier het resultaat van deze nacht.

20160415_214441_zpseylaqzl0.jpg

20160415_225121_zps7ksqexee.jpg

20160415_225141_zpsk6mabejn.jpg

Ook hier is het grootste deel nog dry-fit.
 
Ik ben ook nog aan het volgen hoor ;)
Ziet er goed uit zover..
 
Bedankt mannen. Nu moet ik stilletjes aan denken aan het jasje dat deze aan krijgt. Ook ben ik nog aan het uitzoeken of de pomp in hetzelfde jasje is of niet.
 
Goeie vorderingen Buzzy!
Volgens de Dragon-kit moet de pomp gewoon in dezelfde kleur als de romp, zonder eventuele camo uiteraard. Maar er zijn weinig foto's van dus helemaal zeker is dat niet.
Wel staat in de gevechtsinstructies dat, wanneer 1 vlammenwerper uitviel, de schutter niet moest gaan proberen om deze te repareren, maar direct de vijand moest gaan bestoken met handgranaten en automatische wapens. Die kun je dus naar believen toevoegen.
Het doel van deze voertuigen was niet om zo veel mogelijk mensen te doden, maar om ze zo bang te maken dat ze vluchten of zich overgaven , daarom werden ze vaak 's nachts gebruikt zodat het demoraliserende effect van de vlammen nog groter werd.
Overigens, indien de bemanning van een vlammenwerpervoertuig gevangen genomen werd, werd die direct gefusilleerd, zowel door de Russen, de Duitsers de Engelsen en de Amerikanen. De bemanning werd dan ook bij elke aanval samengesteld uit aangewezen vrijwilligers.
(Bron: Osprey Flammpanzer)

Peter
 
@ Makamba: bedankt voor de info. Heb zelf ook al eens in de 1/35 kit van Dragon gekeken en daar staat hij inderdaad in dezelfde kleur als de 251 zelf. of dit correct is is moeilijk te achterhalen echter zoals je zelf ook zegt. Er zijn weinig foto's van en die die er zijn zijn in wit/zwart waarbij het ook moeilijk te zien is. Ik ga zelf ook nog eens in mijn boeken over de 251 duiken denk ik.
Wat gevangen genomen bemanning betreft klopt dit inderdaad maar dit was ook voor diegene die een gewone mobiele vlammenwerper gebruikten.
Daaruit kun je afleiden wat een morele indruk dit wapen gaf. Het is denk ik ook een verschrikkelijke dood e, de verbrandingsdood.
 
@Buzzy: klopt, iedereen met een vlammenwerper was niet zeker van zijn leven.
Die dood valt wel mee, dat is met een paar seconden over, je stikt eerder dan je dood brandt (ziet er voor de overblijvers wel erg uit), maar de brandwonden zijn nog erger (helaas ervaringsdeskundige).

Peter
 
Diegene met een vlammenwerper was ook meestal het eerste doelwit waar op geschoten werd, zowel door de "gewone" soldaten als door de snipers.

In de "Panzer Tracts No.15-3" staat nog heel wat info over de 251/16 en ook 1 duidelijke foto met een gedeeltelijk interieur maar jammer genoeg zoals meestal zwart/wit waardoor men niet met zekerheid kan zeggen welke kleur deze heeft.
Over de 251/16 had ik nog niet echt veel opzoeking gedaan maar ben er nu achter gekomen dat deze in de kit een late C uitvoering is.
Bij een vroege C uitvoering was er nog een handvlammenwerper gemonteerd die aan de achterluiken vast hing met de aansluiting aan de brandstoftank door het rechter achterluik.

Word nog even verder zoeken dus.
 
Hey allen, het is terug al een tijdje geleden.
De laatste maanden het vrij druk gehad, op 1,5 maand tijd een oude ambachtenmarkt mee helpen organiseren met de vriendenkring van de valkerij.
Deze is vorig weekend door gegaan en voor een eerste editie mogen we van een succes spreken.
Ook nog wat lederbewerking gedaan tussendoor.
Dit is een handtas die ik zelf ontworpen heb en gemaakt heb voor het vrouwtje maar de dochter heeft ze in beslag genomen.

20160702_212515_zps84krj50d.jpg

20160630_111115_zpsnf9nwatj.jpg

Ook nog een armband zelf ontworpen en gemaakt en dit omdat we soms op middeleeuwse evenementen staan met onze mentor (valkenier) of omdat het soms gevraagd word om in middeleeuwse kledij te komen.

20160426_224019_zps503neue9.jpg

20160426_225058_zpsqrtgb6oy.jpg
en om af te sluiten ook nog een simpele schede en simpele riem voor een dolk voor op mijn middeleeuwse kledij.

20160621_012811_zpsmdr2a67l.jpg

20160624_173143_zpsqjyrbir7.jpg

MAAAAAR vandaag toch even de moed en tijd gevonden om enkele delen van de 251 een eerste kleurtje te geven.

20160716_211731_zpsqxol8szy.jpg
 
Laatst bewerkt:
Laagje verf ziet er strak uit ;)

Mooie lederbewerkingen ook ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan