Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz.2 Kettenkraftrad & BMW R75 Sidecar (Academy - Hasegawa & PART)

ERVARING
toch een beetje...
BOUWWIJZE
a la chef
BOUWBUDGET
Nieuwe kit €10, PE set €5.10 en afgedankte onderdelen uit de rommeldoos
BOUWSTATUS
AFGEWERKT
COMMENTAREN
iedereen mag gerust zijn zegje doen, we kunnen maar bijleren van elkaar
Merci voor de reacties :)

De laatste bouwwerken betroffen de voorvork, wiel en stuur.
Volgens de bouwbeschrijving van de PE set moest ik zowat alles verwijderen van het onderdeel uit de kit :oops:
Aangezien ik nog een oude kettenkrad wil herstellen, leek het zonde om een onderdeel te vernielen, zeker één welke ik nodig heb om deze te hertstellen.
Het enige wat ik eigenlijk nodig had om dit onderdeel te scratshen, was:
-een band,
-een spatbord,
-licht,
-nachtlicht,
-verdikking voor de voorvork,
-de verbinding ertussen

Zalig is het op zo'n moment, om een rommeldoos te hebben met onderdelen van modellen welke de jeugdjaren niet hebben overleefd.
Voor de band ben ik van een Kübelwagen 6 stuks tegen gekomen, dus ik kon er wel één missen.
Van dezelfde Kübel heb ik ook het nachtlicht gerecycleerd.
Van een halve M3 halftrack heb ik een licht genomen.
Het spatbord komt van een sidecar wiel.
De platte vering uit de PE set is vervangen door zelf gedraaide veringen uit fijn koperdraad.

Het was een beetje prutsen om alles een beetje deftig te krijgen van de voorvork. Het is niet allemaal 100% recht, maar het valt niet zo op in het echt. Het wiel werd uit de band geboord en gevijld, zodat ik de PE onderdelen hier kon in lijmen. De band is wel een beetje dunner geschuurd en ook iets kleiner. Voor de rest was het eigenlijk het plan volgen van de PE set.
Soit, genoeg blabla, tijd voor -foto-

020.jpg 021.jpg 023.jpg 024.jpg 025.jpg 026.jpg 028.jpg 027.jpg 030.jpg 032.jpg 033.jpg 034.jpg

Intussen ook wat bezig geweest met de herstellingen van de tweede Kettenkrad en ik heb twee sidecars kunnen "redden".
De sidecars hebben een verfje gekregen als testje, niet afgewerkt dus :nowink:

037.jpg 035.jpg 040.jpg 038.jpg

Bedankt :)

De restauratiewerken zijn intussen ook gedaan, nog wat extra details toegevoegd, en deze konden in de primer..

041.jpg 042.jpg 043.jpg 044.jpg

Terwijl de primer kan uitharden, al eens tussen de oude figuren zitten zoeken of er iets bruikbaars tussen zit. Deze maken wel een kans, hoewel ik er nog wat chirurgisch werk aan heb. Zal ook nog eens moeten zoeken naar enkele armen of prothesen 💪🦾, de hoofden gaan ook verwisseld worden met Preiser hoofden. We zijn nog even bezig...
045.jpg

Na de primer hebben de vier voertuigjes hun eerste twee laagjes verf gekregen..
Als eerste de kit met PE:

048.jpg 049.jpg 051.jpg 052.jpg

Dan de gerestaureerde:
055.jpg 056.jpg

En samen:
047.jpg

De twee BMW zijspannen:
046.jpg

En de groepsfoto van de stand van zaken:
057.jpg

geweldig hoe je het toch weer doet dat prutswerk
Met veel plezier, pincet, vergrootglas en soms eens een vloek ertussen Coachke :biggrin:

Voor onderdelen voor de figuren heb ik enkele doosjes van Preiser uit de stash gehaald.
061.jpg

Deze zijn goed gevuld met onderdelen, en met verschillende hoofden (met of zonder helm). Juist deze hoofden wil ik veranderen, dus komt zeer goed van pas. Ook de andere attributen komen nog van pas...
062.jpg
Dit zijn ze dan geworden, zes figuren welke op de drie gerestaureerde voertuigen gaan komen.
073.jpg

Verder heeft de nieuwe Krad een beetje chipping ontvangen, samen met één van de sidecars.
Niet veel over te vertellen, dus enkel wat foto's..
063.jpg 064.jpg 065.jpg 066.jpg

067.jpg 068.jpg 069.jpg 070.jpg071.jpg 072.jpg

Alweer iets dichter bij de afwerking... :wavey:

Kan het zijn dat een van de hoofden uit een andere kit komt? Die linksonder lijkt wat groter dan de rest.

Kan het zijn dat een van de hoofden uit een andere kit komt? Die linksonder lijkt wat groter dan de rest.
Dit is inderdaad een ander hoofd, er is ergens in mijn atelier een Preiser hoofdje, reeds voorzien van een metalen verbindingspin, weg gesprongen uit mijn pincet en is onvindbaar (heb er meer dan een half uur naar wezen zoeken.. :(( ) Maar ik heb er vrede mee, voor een restauratie is dit hoofdje, naar mijn mening, goed genoeg.

Tof dat er figuren bij komen
Lijkt mij ook wel leuker om er, door middel van figuren, wat meer "leven" in te brengen.

Ziezo, deze vier gaan aan de kant als afgewerkt tot nader order.
Tot nader order omdat er een mogelijkheid bestaat dat deze eventueel op een dio komen te staan :unsuree: Als dat zo zal zijn, dan zal ik er nog wat stof op aanbrengen, maar dan aangepast aan de ondergrond...
Dus voor nu de eindfoto's:
084.jpg

074.jpg 075.jpg 076.jpg 077.jpg 078.jpg 079.jpg

080.jpg 081.jpg 082.jpg 083.jpg

021.jpg 022.jpg 023.jpg

024.jpg 026.jpg

028.jpg 029.jpg 030.jpg

031.jpg 032.jpg

034.jpg

Terug
Bovenaan