Zoals ik eerder de topic al begonnen ben had ik al het voornemen om van deze King Tiger de welbekende “Anneliese” te maken. Nu ik geheel de historie compleet heb staat mijn besluit vast, zij zal het worden! Vooral de waanzin oorlog en het verbijsterende, ongelofelijk verhaal van het “meisje Anneliese” genaamd. Heeft hier veel mee te maken, wat zal blijken uit de onderstaande tekst.
De geschiedenis van Anneliese.
Eind 1944 heeft een van de bemanningsleden van een Tiger 2 van het 503.sPz.Abt. besloten vanwege heimwee of ter herinnering de naam van zijn vrouw of vriendin op de mantel van de loop te schilderen. De Anneliese is een unieke King Tiger vanwege de aanwezigheid van zijn Porsche turret waarvan er maar 50 zijn geproduceerd tot juni 1944. Verder omdat de meeste van deze tanks reeds aan het eind van 1944 allen vernietigd waren. Anneliese zag zich dit jaar te overleven als volgt.
In het voorjaar van 1944 was het 503de sPz.Abt. een van de oudste en een van de meest ervaren tankbataljons van Duitsland. Echter was het door de hevige gevechten aan het oostfront hevig verzwakt, in mei van dat jaar werd het bataljon terug getrokken naar Ohrduf. Dit om het bataljon weer op gevechtsterkte te krijgen, hierbij kreeg het 503de in juni zijn eerste 14 King Tigers toegewezen met een Porsche turret. Met deze extra toevoeging was het bataljon weer op zijn sterkte met in totaal 45 tanks. Omdat het bataljon voor de Wehrmacht de enige mogelijkheid was op dat moment om een antwoord te geven aan de geallieerde landing in Normandië, werd het 503de zo spoedig mogelijk per spoor naar het nieuwe westelijk front vervoerd. Rond 7 juli bereikte het bataljon Caen, waarna het weer snel ingezet wordt om de geallieerden het hoofd te bieden. Bij de eerste schermutselingen met sherman tanks worden geen King Tigers verloren, echter door hevige bombardementen op 18 juli verliest het bataljon 13 van zijn 45 tanks. De komende dagen is er geen andere mogelijkheid dan voor het 503de om zich terug te trekken naar het oosten, waarbij geregeld de nodige aanvallen af slaand. Een klein gedeelte van het bataljon bereikt het trainingskamp Mailly Le camp. het andere gedeelte van het bataljon zijn via de Orne vallei weg getrokken, waarna ze de Seine wilden oversteken. Enkel krijgen ze dit niet voor elkaar en zijn de bemanningen genoodzaakt alle resterende tanks te vernietigen.
Eind augustus worden de bemanningen in het trainingskamp allen terug geroepen voor orders naar Duitsland. Gelijktijdig worden alle resterende tanks weer per spoor vervoerd via Parijs naar het thuisland. Waar ze echter nooit aan zullen komen daar de colonne in de omgeving van Parijs zwaar gebombardeerd zal worden, waarbij alle tanks verloren gaan. Men zou nu denken dat hierbij het hoofdstuk ten einde is!
Ware het niet dat er 2 King Tigers achter gelaten zijn bij Mailly omdat zij beschadigd waren bij een propaganda demonstratie. Deze 2 tanks werden alsnog afgevoerd, met de geallieerden al kloppend op de achterdeur, naar Paderborn. Alwaar de overlevende bemanningsleden op 11 september nog enkel deze 2 Tigers met Porsche turret bezatten. Kort daarna zou tussen 19 en 22 september een aanvulling op de tanks plaatsvinden waaronder ook weer een aantal King Tigers maar dan met Henschel turrets.
Ondertussen zijn de 2 “oudjes” ook gemoderniseerd en aangepast, waarbij bijvoorbeeld de trackhaken op de turret zijn aangebracht. Daarnaast werd ook het loopwerk aangepast in verband met de volgende problemen. De King Tiger met Porsche turret werd namelijk in eerste instantie uitgevoerd met Gg24/800/300 tracks met 18 tands wielen. Echter werd al snel besloten om hiervan af te stappen, de reden waarom ze overgestapte naar de Gg26/800/300 rupsbanden met 9 tands wielen. Was omdat bij elke 2de tand bij de 18 tands wielen deze zeer snel inliepen/versleten en dus regelmatig vervangen diende te worden.
Versleten 18 tands wiel.
De 9 tands versie.
Medio oktober wordt het bataljon weer per spoor vervoerd naar Hongarije waar het de taak heeft gekregen de russen tegen te houden tijdens hun opmars. De komende maanden voeren ze dan ook hevige gevechten met hun oude bekenden van het rode leger. Bij de stad Sárkeresztes zijn enkele foto’s gemaakt van de Anneliese en haar bemanning, in deze regio heeft Anneliese dienst gedaan van eind december tot begin 1945. Verder is er geen beeldmateriaal bekend van Anneliese of haar broer.
De Anneliese in Hongarije, zoals ook de volgende 2 pics.
Bemanning Anneliese.
Deze namen zijn genoteerd van de bemanning “Anneliese” in Hongarije.
• Unteroffizier. Joachim Jaeckel (Kommandant)
• Obergefreiter. Rötz (Richtschütze),
• Gefreiter. Buhl (Fahrer),
• Gefreiter. Stadlbauer (Ladeschütze),
• Gefreiter. Niemann (Funker).
Note: het is mij niet bekend of een van deze bemanningsleden in Hongarije de naam “Anneliese” aan de King Tiger gegeven heeft of dit al in een eerder stadium is gedaan door anderen.
Van deze pic en de volgende wordt op sommige forums beweerd dat dit de Anneliese is in Frankrijk of in een later stadium. Echter kan ik dit niet verder bevestigd krijgen, dus is deze info voor mij niet betrouwbaar.
Vanaf begin 1945 zit er voor het 503de niets anders op dan zich onder zware Russische druk, langzaam maar gestaag terug te trekken via Hongarije en Oostenrijk om uiteindelijk Duitsland te bereiken. Het doel van de bemanningsleden van het 503de was zich over te geven aan de Amerikanen welke ze weten te bereiken in mei. Enkel geven deze geen gehoor aan hun overgave en dragen ze allen over aan de russen, waarna de nodige onder hun het gevreesde krijgsgevangenschap restte in Russische goelags.
Het 503de sPz.Abt. hield op te bestaan op 4 januari 1945 daar het werd omgedoopt tot de “Feldhernhalle” op last van het oppercommando. In zijn lange geschiedenis van het bataljon beweerde het ruim 1700 tanks en 2000 stuks geschut vernietigd te hebben.
Tot zover de historie en gaan weer on topic
In verband met het stukje over de tracks en de tandwielen heb ik moeten beslissen om nieuwe Fruils toe te passen om toch een beetje historisch verantwoord bezig te zijn. Als je verder dan ook nog de oude foto’s bekijkt, is het helemaal zo klaar als een klontje. Verder bouw ik wat ik leuk vind, of er nu bijvoorbeeld 1 sideskirt te zien is op de foto of dat ze allemaal aanwezig zijn maakt mij niet uit. Om dit te beslissen voel ik me vrij omdat ze er mijn inziens een keer allemaal opgehangen hebben. Nu we het toch over de sideskirts hebben, hier de ene zijde aangepast.
Aanpassingen in de PE zimmerit.
Ook de voorzijde had een aanpassing nodig, enkel is deze een beetje te wijten aan Swa zelf. Want had ik de originele stukken van de kit gebruikt dan had dit probleem er niet geweest. Zie trouwens de vernieuwde track en zoek het verschil met de onderstaande pic.
De blokken op zijn nieuwe juiste plaats. Je kunt trouwens goed zien dat het niet zo maar een beetje is wat Lion Roar er langs zit.
De ophangblokken verder afgewerkt met white putty, anders liggen ze optisch op de zimmerit wat niet de bedoeling is.
De sideskirts weer op zijn plek.
Zelf ben ik aardig tevreden over het resultaat. Ik zal er nog wel hier en daar werk aan hebben, maar het belangrijkste is dat het klopt.
Ik ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden.
Bronnen:
afvplanet.com
armchairgeneral.com
finescale.com
Egon Klein & Volkmar Kühn: Tiger, die geschichte einer legendären waffe 1942-1945