Hoofdsponsor

1/35 Scout Car Daimler "Dingo". [wip]

Rudi3290

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jul 2018
Berichten
1.069
Erwin als het een troost mag zijn,in het echt zijn die Dingo's ook een plaag om aan te werken,bouten met onmogelijke maten op vervelende plaatsen,onderdelen die niet passen je doet je overal pijn je stoot elke seconde wel ergens iets en vooral heel kleine maar dan ook kleine werkruimte voor een normale mens...en dan denken dat er in de oorlogsjaren mensen in zaten terwijl er op geschoten werd...

Luc idd, soms denk je waar in godsnaam hebben die tekenaars mee bezig geweest tijdens de ontwikkeling van deze dingen. Ze hebben allessins niet nagedacht over eventuele werken die naderhand dienen uitgevoerd te worden.
 

Rudi3290

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jul 2018
Berichten
1.069
Alles staat of valt met de ophanging bij deze kit en dat heeft zichzelf gisterenavond bewezen.

Het is goed dat we indertijd geleerd hebben om een dry-fit te doen want, na het verlijmen van de horizontale delen had ik een slecht gevoel over de door de kit aangeduide plaats. Even een dry-fit met de wielen en de wielkasten en wat blijkt? Geen enkel wiel zit centraal in de wielkast, deze vooraan zitten te ver naar achteren en deze achteraan zitten te ver naar voor.

Dus afbreken die handel en herbeginnen waarbij ik nu eerst de wielkasten geplaatst heb ten einde het midden te vinden.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=136921&d=1616521375

Enige nadeel van deze werkwijze is dat de wielkasten niet mooi kunnen aangesloten worden op de frontplaat want deze kan nog niet geplaatst worden; er moet nog te veel detail aangebracht worden in het interieur.

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=136922&d=1616521393

Ja Erwin het loop zo te zien niet van een leien dakje met de werkzaamheden.
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
7.788
Bedankt Luc en Rudi, kan mij heel goed indenken dat aan een Dingo werken geen lachertje was.

Goed nieuws en slecht nieuws!
Het goede nieuws: het is mij geslaagd om de ophanging aan te brengen....
Het slechte nieuws: onder aan de Dingo is het een boeltje geworden...

De puristen onder ons worden verzocht niet naar de volgende foto's te kijken :unsure::unsure:

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals jullie kunnen zien diende ik de ophanging naar voor te schuiven waardoor de wielen in het midden van de wielkasten kwamen te staan. Dit gebeurde niet zonder schade en enkele resin elementen braken af.
Uiteindelijk lukte het om de horizontale assen op de juiste plaatsen te krijgen en dan werden de opstaande stukken aangebracht.

Hierna diende de veer nog ingebracht te worden maar dit verliep niet van een leien dakje. De hoogte van de veer en het aantal windingen dienden aangepast te worden maar na enkele vloeken lukte dit toch. Het geheel staat vast en sterk aan elkaar. Morgen wordt het chassis mooi in vorm gebracht.

Volgde de opkuis van de wielen en een dry-fit...

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zullen nog enkele kleine aanpassingen moeten gebeuren maar ik ben al dik tevreden met het bekomen resultaat.
Geloof het of niet maar alle vier de wielen raken mooi de grond.


Ik stond er op toch deze foto's te plaatsen om reden dat fouten en mislukkingen ook mogen getoond worden. Dergelijk werk zal weinig beschreven worden in tijdschriften en er zullen zeker geen foto's van getoond worden. Denk ook niet dat je dit op YT zal tegenkomen in een filmpje.

We kunnen ons vanaf nu weer concentreren op het interieur.
 

GraemeB

Well-known member
Registered
Lid geworden
24 sep 2012
Berichten
188
O wow you did it she is on wheels, well done you have the underside figured, keep it up M8
 

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
5.949
Het resultaat mag er toch zijn en dat is wat telt.
Nu hij zo in elkaar staat is het toch een knap voertuig met zijn speciale vormen.
Ik vermoed dat de vormen er zijn gekomen om het zo een compact mogelijk voertuig te maken met schuine kanten om projectielen af te ketsen.
Het is een gedacht he, geen wetenschap.
 

Swaken

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 feb 2009
Berichten
3.494
E,

Het ziet er verdomd goed uit, je moet denken dat de wielen er ook nog voor staan he...., het komt goed makker...;)
 

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
2.141
Amai dat ziet er klein uit (zelfs in schaal 1/35), en alles in resin ? Jij moet een pak meer geduld hebben dan ik, maar ja ik heb dan ook nog nooit een resin kit gemaakt, enfin toch niet echt.
Het ziet er toch al goed uit.
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
7.788
@Pascal: Al die hoeken en kanten waren toch maar goed tegen lichte wapens hoor, meer niet.
@Dancooper: Ja, volledig resin en wat scratch.

Kleine weekend update. De tijd speelt in mijn nadeel en de kit zelf speelt ook niet mee.

De kit voorziet het scharniersysteem van de luiken maar deze stukken zijn in zo een tere resin dat de meeste breken bij het lossnijden. Als ik de kit wil afkrijgen tegen de tentoonstelling dan heb ik geen tijd ze allemaal te hermaken in plastiek. De luiken zullen dus zonder hun systemen gemonteerd worden in open toestand.
Ook de rand in het voertuig waar het dak moet op rusten had het genoegen te breken en zal dus weggelaten worden.

Ik vermeld het hier terzijde omdat ik ook de tegenslagen wil vermelden. Had ik dit niet gedaan, de meeste onder jullie hadden het waarschijnlijk nooit geweten of er niet op gelet.

attachment.jpg

Zo ziet de Dingo er deze avond uit.
Batterij en radio zijn geschilderd en geplaatst, de beide stoelen staan er in alsook de verschillende poken.

attachment.jpg

De plaat voor de bestuurder en commandant zijn ook geplaatst alsook het dashboard. Het stuur steekt in elkaar maar is nog niet geplaatst. Aan beide hoeken achteraan zijn de steunen voor de antennes gemonteerd.

attachment.jpg

De motor in dryfit kreeg zijn bedrading en een laag primer. Ten einde een beetje kleurverschil in het motorcompartiment te krijgen zal ik deze in olive drab spuiten.

attachment.jpg

Ook de bak vooraan werd geplaatst en de vier wielen kregen al een laag primer.

Morgen doen we verder.
 

GraemeB

Well-known member
Registered
Lid geworden
24 sep 2012
Berichten
188
Some great detail on that engine , just Ned to pick it out to make it pop, great little build
 

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
5.949
Mooi die motor.
Spijtig van de tijdsdruk.
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
7.788
Dank om te volgen mensen, doet plezier.

Maar vandaag lijkt alles tegen te slaan.
Het begon met het in het oog springen van twee gietnaden op de reeds verlijmde zijkoffers, had deze echt over het hoofd gezien bij het opkuisen. Beiden werden echter gemakkelijk weggewerkt.

Toen was het de beurt aan de verdere afwerking van de motor.
De ventilatorschroef ziet er eerder de 3-bladige schroef uit van een LCM op 1/72 dan deze van een motor op 1/35.
Plaats ik de schroef op de motor, dan kan de radiator niet meer geplaatst worden. Plaats ik de radiator, dan kan de motor (zelfs zonder schroef) er niet meer in.
Na veel gesukkel en gevloek uiteindelijk beslist om de motor weg te laten uit deze bouw en de motorkap in gesloten toestand te monteren. Eens dit gedaan , werd dan ook de onderzijde dicht gemaakt. Bleef nog vullen en schuren om de radiator mooi te doen aansluiten.

Komen de deksels voor de beide bakken aan de zijkant. Het was de bedoeling om één bak gesloten en de andere open te monteren maar blijkbaar gaat dit niet. Die bakken kunnen maar open als de motorkap open staat en dus beiden maar gesloten gemonteerd.

Tijdens al deze handelingen waren we de beide kleine lichten vooraan kwijt geraakt. Eentje is er terug, de andere blijft spoorloos.
De luiken en de zijdeur die allen in open toestand zouden gemonteerd worden werken ook niet mee omdat hun steunen ontbreken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo staat de Dingo er nu bij. Ik ga nog een poging ondernemen om de luiken en zijdeur te plaatsen vooraleer deze te schilderen.
Hopelijk zal dat iets beter gaan...
 

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.558
Erwin, heb je eigenlijk een 1/35 plan van dit voertuig waarop je de onderdelen kan nameten? Dat zou toch zulke problemen kunnen voorkomen?

attachment.jpg

http://forum.worldoftanks.com/index.php?/topic/200193-italian-tanks-and-military-vehicles/page__st__4100

Autoblinda Lince

This was a nearly exact copy of the British Daimler Dingo 4 x 4 scout car. It was produced by Lancia after the Italo-Allied armistice and was used by the RSI. 250 units were made.

Hierop kan je de motor leggen en kijken of die niet overscale gemaakt is. Die motor lijkt me een van de beste onderdelen van je model, die er uit halen heeft dan niet veel zin tenzij je nog een Dingo gaat maken die er geen heeft.
 

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
5.949
Even diep ademen met deze Erwin en het komt goed.
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
7.788
@ Steven: Het is inderdaad frustrerend dat een mooie kit niet op de voorziene wijze kan afgewerkt worden maar zo een prachtige kit is dit in zijn geheel niet hoor. Als ik zie wat MiniArt te voorschijn tovert en met welk detail dan is deze kit achterhaald. Voeg daar het slechte bouwplan bij waardoor je een resem stukken niet, nauwelijks of moeilijk kan thuisbrengen en de fun is er snel af.
De motor is echter niet verloren, als ik ooit nog eens een bestelling plaats of naar een beurs ga, dan zal ik eens uitkijken om de MiniArt Dingo te kopen. Vermits zij geen motor voorzien dan kan ik die waarschijnlijk gebruiken.

@ Pascal: Ja, dat is een goede werkwijze want je opjagen in een dergelijk werk helpt niets.

Vandaag kan ik enkel melden dat de Dingo gespoten is in SCC15 British 1944-45 Olive Drab van MIG. Verf rechtstreeks uit de flacon in de AB en werkt perfect.
Morgen al wat weatheren en kijken welke decals ik eventueel kan gebruiken. Waarschijnlijk heb ik geen Desert rats in reserve maar ik denk er al een tijdje aan om de (slechte) decals van de Bren Carrier te gebruiken. Daar steken er bij van de 50th (Northumbrian) Infantry Division (Tee's & Tyne) en deze hebben zowel een rol gespeeld in Normandië als bij de bevrijding van de streek rond Geel en Herentals en later tijdens Market Garden.
 

Willy

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 feb 2020
Berichten
226
Hallo Erwin. Ik heb zo de indruk dat je altijd bouwdozen vind met massaal veel problemen om op te lossen en dan nog onder tijdsdruk. Ik bewonder je moed. Veel succes. Willy.
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
7.788
Bedankt Willy en ja, als je van die speciale merken in huis haalt dan kan het al eens tegenvallen hé...


Maar vandaag is de Dingo afgewerkt, ik beschouw hem als finished.
Jammer genoeg mist hij enkele belangrijke decals zoals een registratienummer maar ik heb die niet in reserve en zelf maken is geen optie.
Hij kreeg de TT decal van de 50th (Northumbrian) Infantry Division welke geland is op Gold Beach (Normandië) en gevochten heeft rond Caen en Bayeux. Later zou die deelnemen aan de bevrijding van Brussel en Antwerpen, Geel en Herentals en zou zij meevechten in operatie Market Garden.

De Dingo is dus op tijd afgewerkt om eind volgende week een plaats te vinden in de tentoonstelling te Merelbeke.
Voor de gelegenheid eens buitenfoto's genomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Dingo is zeker niet perfect, de kit heeft fouten en een slecht bouwplan en ook ik ben niet onschuldig; het had beter gekund.
Al met al heb ik nu nog een aantal onderdelen over waarvan ik niet weet waar ze moesten komen en heb ik ook verschillende gebroken tere stukjes. De motor en twee platen die duidelijk het dak moeten vormen blijven ook over maar die gaan in de spares box. Hopelijk komt er later een andere Dingo van MiniArt.
 

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
9.105
vind hem toch geslaagd hoor ( ken er wel nie veel van , van militaire voertuigen
Marc
 

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
2.141
Hoewel ik weinig of zelfs geen commentaar heb gegeven tijdens uw bouw (wegens geen verstand van het onderwerp) vind ik het eindproduct zeer zeker geslaagd. Is operatie Market Garden dan het eindpunt geweest voor dit voertuig (want als ik me goed herinner was deze operatie een fiasco) of heeft voertuig en bemanning nog de oorlog verder overleefd ?
 

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
5.949
Meer dan geslaagd zou ik zeggen.
Ben wel fan van dit voertuig door zijn uitstraling.
 
Bovenaan