Hoofdsponsor

1/24 Sauber - Mercedes C9

Schaal 1/24 - 1/25
Dank voor alle reacties , het vervolg van de C9 gaat over de..... spoiler , de achterste om precies te zijn. ik ga daar ontiegelijk veel foto's over posten en aan het einde van deze update ga ik jullie raad vragen , dus : let's get going ! :)

Zo komt het onderdeel uit de sprue :

52483578791_88cf94733d_b.jpg


lekker veel uitwerp-littekens , doen ze waarschijnlijk met opzet omdat die door de bouwers bijzonder gewaardeerd worden :( NOT !!!

CA lijm van de action to the rescue dus

52483850829_4a687d7e0b_b.jpg


nu kon ik daar "kicker" op spuiten en een minuutje later beginnen schuren , echter dan krijg je door de chemische reactie van die rare boebels in de vulling en die trekt ook volledig wit , heb deze zo in de kast gelegd voor een dagje en ik kon ook schuren alleen was het beginpunt veel properder en helder , werkt nog zo fijn , is mijn mening hee , als het rap moet ga ik wel nog kicker gebruiken , maar als het kan niet

52483850749_b92fa99939_b.jpg


Helemaal proper geschuurd ziet dat er zo uit.

Vervolgens moet de achterste lip in plastic verwijderd worden , om die te vervangen door een metalen onderdeel uit de AM set

52483084887_1818edd7de_b.jpg


zie pijl , nu is het verschil tussen metaal en plastic niet erg groot , maar ja die AM set koste een flinke duit dus gaan we die maximum gebruiken :)
en ook omdat ik dat wel graag doe dat freubelen :)

52484041255_9114ae5921_b.jpg


hier alle onderdelen nodig voor de spoiler

Vervolgens alles in de zwarte primer gezet en voorzien van een jasje carbon zoals de echte auto , heb daar een carbon decal van Belkits voor gebruikt die er veel realistischer uitziet dan de meeste carbon decals die je bij veel kits krijgt , nogmaals is mijn mening he....
Eenmaal droog het onderdeel in de clear gezet , wegens er moet nog een decal op met veel doorzichtige draagfilm , dus silvering moest tegengegaan worden

52484127663_0cd8e87cb1_b.jpg


52484041335_0f407684db_b.jpg



Boven en onderkant , zien er al goed uit ,echter........ dat lijkt maar zo
Ga hier nogmaals een pleidooi houden voor schuren en polijsten , jaja weeral :) :) :)

wie goed kijkt ziet wat oneffenheden en wat stofjes , onvermijdelijk of je moest in een steriel labo gaan spuiten in een ruimtepak

52483850594_581e7c0593_b.jpg


op volgende afbeelding zie je de spoiler , oppervlakkig geschuurd met korrel 2000
duidelijk te zien zijn het stofje , en hoe goed je ook spuit met de AB , en hoe goed de clear ook uitvloeit en zichzelf nivelleert , je zal altijd hoogtes en laagtes hebben

52483850629_9eea7d75e6_b.jpg


Groene pijl : hoogtes en rode pijl: laagtes. Na schuren zal alles dezelfde hoogte hebben en het stofje zal ofwel weg zijn of zodanig platgeschuurd dat het bijna niet meer zichtbaar is. Als alles geschuurd en gepolijst is heb je een veel realistischer toplaag , dunner en alle sinaasappelhuid is weg. alles ziet er minder "gemaakt " uit en meer op schaal . De mate van het blinken zal bepaald worden door het polijsten en hoe fijner je gaat met de polijstpasta's hoe harder het zal blinken , in het verleden ben ik daar soms te ver in gegaan , maar denk dat ik nu een mooi evenwicht gevonden heb

52484041510_3e3f192e13_b.jpg


volledig gladgeschuurd

52483579421_98e5e1403c_b.jpg


Eindresultaat na schuren korrel 2000-3000-4000-5000-7000-12000 , en machinaal gepolijst

Klaar dus om de decal aan te brengen , alleen wat "set" gebruikt en laten drogen , en geen silvering zoals de bedoeling was :)

52483579476_375944cf38_b.jpg


Vraag 1 voor jullie dan : de spoiler heeft een matte/satin afwerking op de echte auto , nu kan ik twee wegen uit denk ik dan : het onderdeel een laagje matte vernis geven en klaar is klara ..... of eerst de sponsordecal onder een laagje clear steken (zo zit ie helemaal ingebed ) en daarna mat erover
Wat zouden jullie doen ??

Vraag 2 dan :

52483850659_26089243d3_b.jpg


dit is de echte auto met spoiler , de metalen onderdelen die de spoiler " dragen " ( zie pijl ) zijn volgens mij bloot metaal
in de AM set zitten deze onderdelen ook

52483851484_59e85812b5_b.jpg


links boven in de hoek zie je de onderdelen , vraag aan jullie is dus : zo gebruiken recht uit de set of één of ander kleurtje er over spuiten , ben hier echt over aan het twijfelen....

Tot zover de spoiler update :)


Greetzzzz Modest
 
Dat is werkelijk een inhoudelijke update. Over de secondenlijm-vulling deel ik je mening wat Zap Kicker betreft, zij het dat ik niet veel last ondervind van die chemische reactie.

Vraag 1; hoe IK het zou doen is, eerst glossy dan mat vernis. Vraag 2: hangt er vanaf hoe dicht de PE de werkelijkheid benadert. Ziet er zo op de foto’s hetzelfde uit, maar jij kunt dat beter beoordelen.
 
Gewoon mijn idee (als niet reguliere autobouwer):

1: Na al je werk op de spoiler en het plaatsen van de decal, eerst opnieuw gloss en daarna naar keuze semi matte (satin) of matte vernis. Weet niet hoe het in werkelijkheid is.

2: Als ik de echte zo bekijk op de foto dan zit er toch ergens een tekening in het metaal. Op het model zal het niet opvallen maar als je er toch wil naar streven zou ik denken om a) de PE heel fijn op te schuren met zeer fijne staalwol en b) deze daarna toch te vernissen met satin of mat.

Just my 2 cents in een warhoofd vol ideeën ...
 
Zou dat niet gewoon vervuiling zijn?
Geen idee Roy maar ik denk niet dat we hier met staal of gewoon aluminium te maken hebben, eerder met duraluminium of een andere legering.
Heb er eens mijn collectie Alclad verven op nagekeken. Je hebt Dull Aluminium, Polished Aluminium, Duraluminium, Airframe Aluminium en Aluminium zelf. Voeg daar nog Pale Burnt Metal aan toe en je hebt een heel gamma aan mogelijke kleuren voor die steunen.

Vermits het een race wagen is zou ik durven opteren voor Polished Aluminium.
 
Voor de vernis zal ik een mix van mat en glans gebruiken dan kan je de glans zelf bepalen.
 
Geen idee Roy maar ik denk niet dat we hier met staal of gewoon aluminium te maken hebben, eerder met duraluminium of een andere legering.
Heb er eens mijn collectie Alclad verven op nagekeken. Je hebt Dull Aluminium, Polished Aluminium, Duraluminium, Airframe Aluminium en Aluminium zelf. Voeg daar nog Pale Burnt Metal aan toe en je hebt een heel gamma aan mogelijke kleuren voor die steunen.

Vermits het een race wagen is zou ik durven opteren voor Polished Aluminium.

Polished Aluminium blinkt wel heel hard en ik denk iets te hard voor dit onderdeel. Ik zou heel licht pre-shaden met mat zwart, dan dull aluminium erover. Indien dit te mat is, lichtjes Alumium erover.
 
De Mercedes Sauber bouw gaat traag , zeer traag.... Maar ben het nog niet beu en ik amuseer me nog altijd
Dus wederom geen grote spectaculaire werken maar het resultaat van een paar uur freubelen aan de keukentafel
Ik was dus bezig aan de spoiler vorige update , dus de PE onderdelen maar eens onder handen genomen die de vleugel moeten "dragen"

52504256874_8f1568cab8_b.jpg


Er groot zijn die niet en ze moeten precies op elkaar gelijmd worden , en die gaatjes die rondom het onderdeel zitten moeten precies uitgelijnd zijn , want in die minuscuul kleine gaatjes moeten minuscuul kleine boutjes komen.... anders past het niet hee

52503987086_c497489bfd_b.jpg


Daarom volgende oplossing bedacht , ijzerdraadjes in een paar gaatjes en aan elkaar zetten met CA lijm

52504461945_acfe548b80_b.jpg


Afgewerkte onderdelen minus de boutjes waar ik het over had. Ga deze onderdelen toch in een kleurtje spuiten en de boutjes moeten in zwart dus gaan we die naderhand toevoegen. Ter vergelijking het plastic onderdeel van Tamiya

52504461830_9374b2cae0_b.jpg


Boven op de foto het plastic onderdeel van de spoiler , en de zes PE onderdeeltjes om het te vervangen. Het grootste rechthoekige onderdeel moet viermaal geplooid worden om een vierkantige "buis" te vormen , de andere deeltjes moeten ook verschillende plooi bewegingen krijgen

en ziehier mijn ultra moderne vol niet automatische plooitool voor PE onderdelen :) :) :)

52504504550_19e85f662f_b.jpg


de vijl is om de braampjes weg te werken.

52503491042_0acb1585fb_b.jpg


Hier nog een voorbeeldje : links het plastic onderdeel en rechts de vervangende PE deeltjes

So far so good , en toen begon het echte prutsen , die minuscuule boutjes waar ik het over had


52504461440_2ce020bd72_b.jpg


Die zijn klein , en de gaatjes waar ze in horen te komen zijn ook .... heel klein , die moeten in die driehoekige onderdeeltjes komen ( 2x3 stuks)
Nu heb ik daar zeker een uur zitten aan klooien , boutjes die het luchtruim kiezen om nooit nog gezien te worden , en gaatjes die maar niet willen ontvangen , heb dan uit pure noodzaak de gaatjes wat breder uitgeboord en toen ging het wel , zij het nog altijd met het nodige vloeken en zoeken ( naar die boutjes die wegspringen als je te hard op je pincet duwt )

Maar het wonder geschiede toch : onderdeel met boutjes :)

52504538098_9e430a766b_b.jpg


prutswerk , maar toch de moeite waard vind ik

Hier het resultaat van twee volle namiddagen PE werk

52504256464_96215729ef_b.jpg


Niet zoveel kwantiteit hee , maar we gaan voor kwaliteit ditmaal :D

Meer heb ik voorlopig niet , tot de volgende

Greetzzzz Modest
 
PE is altijd prutsen en de goden aanroepen voor veel geduld 🙂 Voor je pincet, probeer eens wat tape om dr uiteinden dan is het wat minder glad en scheelt iets in hrt rond vliegende PE delen.
 
Wat me vooral opvalt in deze update is, hoe goed het Tamiya onderdeel is. Het zou zeker niet misstaan op je model, hoe scherp de photo etch-randen ook zijn en hoe iets meer detail er ook in zit.

Goede werkkeuzes!
 
eerlijk ? Gewoon prachtig en zeer leuk om te volgen
Een genot om te kijken
Marc
 
Zeer mooi gedaan, maar eerlijk gezegd zie ik bij deze specifieke samenstelling geen meerwaarde ten opzichte van de kit-onderdelen. Respect evenwel voor het geduld en doorzetting om deze samen te stellen.
 
Dank voor de complimenten en tips heren , word geapprecieerd !

Het linkse onderdeel is voor de motor , inderdaad niet zoveel verschil met het Tamiya onderdeel. De delen voor de spoiler zijn echter veel gedetailleerder, zo gaat het rechtse onderdeel niet geschilderd worden , is een aluminium onderdeel , op de foto is het verschil niet zo groot maar up close is dat een dag en nacht verschil. Nu gaat het ook over het bouwen zelf hè , heb daar veel plezier in ook al gaat de bouw veel trager

Greetzzzz Modest.
 
Misschien prutswerk, maar wel heel mooi prutswerk.
 
De Mercedes Sauber bouw gaat traag , zeer traag.... Maar ben het nog niet beu en ik amuseer me nog altijd
Dus wederom geen grote spectaculaire werken maar het resultaat van een paar uur freubelen aan de keukentafel
Ik was dus bezig aan de spoiler vorige update , dus de PE onderdelen maar eens onder handen genomen die de vleugel moeten "dragen"

52504256874_8f1568cab8_b.jpg


Er groot zijn die niet en ze moeten precies op elkaar gelijmd worden , en die gaatjes die rondom het onderdeel zitten moeten precies uitgelijnd zijn , want in die minuscuul kleine gaatjes moeten minuscuul kleine boutjes komen.... anders past het niet hee

52503987086_c497489bfd_b.jpg


Daarom volgende oplossing bedacht , ijzerdraadjes in een paar gaatjes en aan elkaar zetten met CA lijm

52504461945_acfe548b80_b.jpg


Afgewerkte onderdelen minus de boutjes waar ik het over had. Ga deze onderdelen toch in een kleurtje spuiten en de boutjes moeten in zwart dus gaan we die naderhand toevoegen. Ter vergelijking het plastic onderdeel van Tamiya

52504461830_9374b2cae0_b.jpg


Boven op de foto het plastic onderdeel van de spoiler , en de zes PE onderdeeltjes om het te vervangen. Het grootste rechthoekige onderdeel moet viermaal geplooid worden om een vierkantige "buis" te vormen , de andere deeltjes moeten ook verschillende plooi bewegingen krijgen

en ziehier mijn ultra moderne vol niet automatische plooitool voor PE onderdelen :) :) :)

52504504550_19e85f662f_b.jpg


de vijl is om de braampjes weg te werken.

52503491042_0acb1585fb_b.jpg


Hier nog een voorbeeldje : links het plastic onderdeel en rechts de vervangende PE deeltjes

So far so good , en toen begon het echte prutsen , die minuscuule boutjes waar ik het over had


52504461440_2ce020bd72_b.jpg


Die zijn klein , en de gaatjes waar ze in horen te komen zijn ook .... heel klein , die moeten in die driehoekige onderdeeltjes komen ( 2x3 stuks)
Nu heb ik daar zeker een uur zitten aan klooien , boutjes die het luchtruim kiezen om nooit nog gezien te worden , en gaatjes die maar niet willen ontvangen , heb dan uit pure noodzaak de gaatjes wat breder uitgeboord en toen ging het wel , zij het nog altijd met het nodige vloeken en zoeken ( naar die boutjes die wegspringen als je te hard op je pincet duwt )

Maar het wonder geschiede toch : onderdeel met boutjes :)

52504538098_9e430a766b_b.jpg


prutswerk , maar toch de moeite waard vind ik

Hier het resultaat van twee volle namiddagen PE werk

52504256464_96215729ef_b.jpg


Niet zoveel kwantiteit hee , maar we gaan voor kwaliteit ditmaal :D

Meer heb ik voorlopig niet , tot de volgende

Greetzzzz Modest
Slim gedacht om draadjes te gebruiken om die gaatjes te laten overeenstemmen. Ja PE is altijd een geduld werkje. Willy.
 
Voor mij is het alleen volgen en afkijken voor als ik eens een wagen ga maken.
 
weer zo een heerlijke ( ver ) bouw ( ing ) toch altijd heerlijk om te volgen
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan