Hoofdsponsor

1/60 Roger B. Taney van Amati. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Wim, zo kan je ook doen ja, met een haak in hetzelfde oog.. zoals ik zei: mijn foto's zijn slechts een richtlijn en ze waren niet bij elk schip hetzelfde opgetuigd.
De Victory mag je nu eenmaal een luxe-oorlogsschip noemen, maar de meeste waren veel simpeler.
 
Bedankt voor de tips en fotos heren. Ga er vanavond eens over nadenken en hoogstwaarschijnlijk een poging wagen met 1 kanon. Eenmaal zover komt er wel een post.
Dirk
 
Schitterend werk Dirk,volg deze bouw in stilte en is telkens weer even genieten...
 
Deze middag even een poging ondernomen om een kanon te voorzien van een terugslagrem. Ik moet toegeven dat het resultaat bevredigend is. We zullen dus de andere kanonnen ook voorzien van de terugslagrem.
Dirk

attachment.jpg
attachment.jpg
 
Mooi Dirk, is een hele mooie verbetering!

Fred
 
(terugslagrem) weet niet waar je dat woord haald maar het heet een broeking

de dikte ziet er goed uit maar denk dat je ze tog wat langer mag maken hoor als het kanon schiet zit er een behoorlijke terug slag op van ongeveer 1 meter ( 3 dekplanken ) de broeking mag zeker niet te kort zijn .
 
Klopt wat je zegt Walesha ik ken ook niets van die scheepstermen, maar we leren weer wat bij vandaag waarvoor dank Amazone !
Heb het voor de vorm toch even opgezocht (kan het niet laten hé).

Hoewel het woord "Terugslagrem" naar mijn mening wel een goede beschrijving geeft van het doel van het touw, is dit in feite een onderdeel / functie van een kettingzaag ! Als je het woord Google't dan krijg je een reeks paginas die allen gaan over kettingzagen die een terugslagrem hebben. Dus bij als je morgen een kettingzaag gaat kopen, hier zeker naar vragen !

Voor het woord Broeking vinden we 2 betekenissen:
- Volgens de site http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.php?woord=bri#broeking is dit "het ongekleurde gedeelte van de vlag, waar de hijs door loopt."

- Volgens de site http://www.dbnl.org/tekst/land016mili01_01/land016mili01_01_0003.php is dit inderdaad de betekenis die we hier zoeken nl:
Broeking. - Een zwaar touwwerk, welks einden aan de broekingringen ter weêrszijden van de geschutpoorten bevestigd zijn, terwijl de bogt achter om het stuk door de druif van het stuk of door eenen daar vastgegoten ring gaat. Zij dient om den terugloop der stukken te stuiten.
Uit die laatste zin zouden we kunnen afleiden dat 'Terugloopstuiter' ook een mooi synoniem zou kunnen zijn.:33:

Zo. Dat is het einde van de les voor vandaag. En zoals Piet het zou zeggen:
En wat gebben we vandaah heleerd ?:wink1:
Ten eerste: een terugslagrem zit op een kettingzaag.
Ten tweede: een broeking is inderdaad een touw dat een kanon afremt bij de terugslag.
Ten derde: dat we vandaag 2 interessante websites hebben gevonden waar we veel van kunnen leren.

Groeten,
Dirk

En nu terug aan het werk.
 
mooi dirk maar je vergeet er nog één

ten vierde moet de broeking langer zijn want om het kanon te laden wil je niet eerst buiten het schip kruipen om er een andere kogel in te steken ;)

@ walter : geen probleem hoor walter ik ken ook niets van een auto buiten de 4 wielen en de deuren. maar straks komt er iemand naar dit bouwverslag kijken en weet hij niet waar het over gaat , mischien gaat hij googelen en gaat zig een ketting zaag kopen om het stuk er uit te halen :laugh::laugh::laugh:
 
Mooi schipje, en zorgvuldig afgewerkt.
Het oog naar details, hier door een goede opmerking inverband met het kannon, heb jij je niet ontziet om deze erbij te nemen, zodat de kwaliteit naar realisme toe is toegenomen.
Proficiat en prettige uurtjes knutselen,
groetjes
Ward
 
Beeld je in, een kettingzaag gaan kopen, haha die is goed. :laugh::laugh:
Ik ben in ieder geval tevreden dat ik weer wat heb bijgeleerd.
Nogmaals het bewijs dat modelbouw een leerrijke hobby is.
Ga ik straks aan mijn vrouw vertellen, kwestie van mijn laatste aankopen te motiveren! :)

Groeten en prettig weekend.

Dirk
 
Idd Dirk... als je modelbouw echt ter harte neemt steek je heel wat op, de lijfspreuk van de IPMS is dan ook (terecht): "modelling is holding history in your hands"
 
Eindelijk nog eens wat tijd gevonden om verder te werken aan de Roger B Taney.

Intussen zijn al de kanonnen voorzien van de nodige tuigage. Dit was een heel werkje aangezien ik deze aanpassing pas heb gedaan op het ogenblik dat het schip al bijna klaar was. Dus erg moeilijk werken tussen al de masten en touwen...

Hier een foto van het dek met al de kanonnen.
attachment.jpg

Verder werden er 2 zeilen aangebracht (bovenaan, achterste mast, vooraan).
attachment.jpg

Nu ben ik bezig met het middelste zeil. Dit is ook een heel werkje, want deze zeilen dienen voorzien te worden van kleine touwtjes. OP deze foto kan je zien hoe ik dat aan het achterste zeil heb gedaan:
attachment.jpg

Om dit voor elkaar te krijgen leg ik een reeks knoopjes in een touwtje. Op de knoopjes zijn doe ik een klein druppeltje secondelijm zodat ze zeker niet loskomen.
attachment.jpg

Vervolgens snij ik de touwtjes vanaf de knoop, op dezelfde lengte:
attachment.jpg

En worden ze 1 voor 1 aan het zeil gelijmd met secondelijm.
attachment.jpg

Hier gaan we nog wel even zoet mee zijn. Er zijn 2 kanten te doen van het zeil en per kan zijn er 3 rijen van 24 touwtjes te maken. Dus in totaal 144 touwtjes...
 
Zeer netjes gedaan allemaal Dirk.
Het is nog niet zo simpel al die reeftouwen van gelijke lengte te krijgen.
En de volledig getuigde kanonnen maken het plaatje compleet.
Ik zie al weer uit naar een volgende update.
 
Bedankt voor de comments mannen.

En we hebben weer wat bijgeleerd: "Reeftouwen" waarvoor dank Wim !

Had geen idee hoe men die dingen noemt maar bij deze is dat ook alweer opgeklaard.

Groeten,

Dirk
 
Geen probleem, ik heb het ook niet anders geleerd dan op het forum.
Het komt niet van mezelf en deze heb ik toevallig onthouden ;).
 
Afgelopen zondag nog wat tijd kunnen vrijmaken om verder te werken aan de Roger B. Taney.
Al de reefkoorden werden afgewerkt en aan beide kanten van het zeil bevestigd.
attachment.jpg

De volgende stap was iets ingewikkelder. Het zeil moet aan de mast worden bevestigd door middel van messing ringetjes.
Hier zie je het resultaat hiervan op het achterste zeil:
attachment.jpg

De uitdaging hier is natuurlijk om de gaten in het zeil te krijgen. Hoe maak je in zeilstof een gat van 1 mm doorsnee ??? Het eindresultaat moet dus wel een mooi rond gaatje zijn, dus met een Xacto mes is dit al onbegonnen werk. Daarna ook even geprobeerd met een boortje, maar de zeilstof draaide zich op rond de boor waardoor het zeil vervormd werd...

Tijd voor wat improvisatie dus.
- Eerst op het zeil aangeduidt waar de ringetjes, en dus de gaten, moeten komen.
- Daarna op deze plaatsen een klein druppeltje secondenlijm.
- Eenmaal de secondelijm uitgehard vormt dit een harde laag waardoor men dan wel kan boren.
- Daarna gewoon gaatjes geboord.
attachment.jpg
attachment.jpg

Eenmaal de gaatjes klaar was het dus tijd om het zeil te bevestigen.
De ringen waren reeds rond de mast aangebracht bij het bouwen / plaatsen van de mast.
Om de ringen door de gaatjes te kunnen stoppen moesten deze eerst een beetje worden opengetrokken:
attachment.jpg

Hier het eerste ringetje vastgemaakt en dit dient nog toegeknepen te worden met een tangetje.
attachment.jpg

En uiteindelijk het hele zeil bevestigd aan de mast.
attachment.jpg

Daarna de Gaffel afgewerkt (volgens wat ik kon vinden op het web is de gaffel dus de bovenliggende as van het zeil, hoop dat dit een beetje klopt).
attachment.jpg
attachment.jpg

En deze vervolgens aan de mast bevestigd.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

En "last but not least" de nodige tuigage voorzien om de gaffel in de juiste positie te brengen.
attachment.jpg

Zo ver staan we dus nu, de voltooing is aan het naderen. Nu nog op zoek naar tijd om deze te halen.
attachment.jpg

Groeten,

Dirk
 
ziet er heeeeeeeeeeel netjes uit dirk 8)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan