Hoofdsponsor

1/100 "Proteus", vrachtschip van de KNSM, 1921, op schaal 1/100 [DONE]

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Laurent
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
L

Laurent

Guest
Dag allemaal,

Hierbij een voorstelling van mijn huidige project, die heel binnenkort volledig afgewerkt zal worden.

Het gaat dus over de "Proteus", een vrachtschip van de KNSM (Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij), is in Duitsland gebouwd in 1921, door de KNSM in 1927 aangekocht en doorverkocht naar Noorwegen in 1934.

ik bouw dit model in opdracht van de hoofdredacteur van de "Modèle Réduit de Bateau", een franse scheepsmodelbouwmagazine, die mij vroeg om een volledig project te bouwen voor de magazine, met elke maand een vooruitgang van de bouw die in het blad moet komen.

het moet een model zijn met plating en bovenbouwen in papier en karton, ik heb de schaal gekozen, 1/100 "as usual", het wordt dus een model met een lengte van 69 centimeters, 10 cm breed en een diepgang van 4.3 cm, alles voor een gewicht van plus/minus 2 kilos

ik heb de oorspronkelijke scheepswerfplannen ( een kopij van de de echte "blue prints" ) sedert 25 jaar thuis liggen, ooit gekocht in het marinemuseum van Amsterdam

hieronder fotos van de "Proteus" en z'n zusterschip, de "Odysseus"
proteus.jpg
odysseus.jpg

ik heb maar een probleem, bij de plannen was er een spantenplan, maar die is van de KNSM'er "Orpheus", niet echt dezelfd schip, maar de afmetingen zijn gelijkend, ik zal de spantenplan een beetje moeten aanpassen

een link naar de schepen van de KNSM, er zitten daartussen prachtige beesten :
http://www.kroonvaarders.com/alfabet/allenieuweboot.htm

de bouw van Proteus is in september 2009 begonnen, de plannen die ik hertekende zijn in de uitgave 551 (september 2009) van de franse modelbouwblad "Modèle Réduit de Bateau" (in het kort MRB) verschenen, de plannen bestonden uit twee bladen, een zij en boven aanzicht, en aan de andere kant, de rompslijnen en elke spant getekend "klaar om te zagen".

Hieronder een kijkje op de spantenplan, met de huidsplatengangen erop getekend:

photo31.jpg

Het plan met de spanten werd gecopieerd en op een plaat 4mm dik multiplex gelijmd, hier een gedeelte van de spanten:

photo1.jpg

De spanten uitgezaagd:

photo4.jpg

en op het "scheepswerf" genageld. Ik heb de gewoonte genomen om nooit direkt de schroefaskokers in mijn rompen te lijmen, het schuren van de romp wordt moeizaam zonder de koker te beschadigen. Hier heb ik dus een stuk stalen as gestoken, met dezelfde afmetingen dan de buitendiameter van de koker, deze as kan blijven bewegen terwijl ik de beplanking rondom lijm. Hier ziet U ook de dek waar de huidplanken op zullen komen, om zonder problemen een kont "à la Titanic" te bekomen

photo8.jpg

De voorsteven is een stuk gegalvaniseerd plaat die ik uit de bodem van een VHS recorder uitzaagde:

photo9.jpg

De beplanking kan beginnen, geen blokken van voren noch van achteren, ik haat houtsblokken, deze zijn moeilijk in de goeie vorm te schuren. de stroken hout voor de beplanking komen uit een 2mm dik triplex plank, is nogal goedkoop, ik heb 15 € betaald aan hout voor de romp, en ik had nog hout over!

photo26.jpg
photo27.jpg

De achterkant. de meeste modelbouwers denken dat zo'n kont "à la Titanic" moeilijk te bouwen is, niets is minder waar. zoals hierboven geschreven, moet je ervoor zorgen dat er de dek op zijn plaats gelijmd wordt, waar de stroken hout, mooi in een puntige vorm geschuurd, op hun plaats komen.

photo25.jpg

Romp volledig beplankt:

photo1.jpg

en geschuurd:

photo7.jpg
photo19.jpg
photo5.jpg

Zicht van de binnenkant, naar achteren:

photo11.jpg

Een mooie scherpe boeg, zoals het hoort:

photo13.jpg
photo14.jpg

Motor en schroefaskoker zitten erin:

photo22.jpg

wordt vervolgd...

Laurent
 
Sommige onder jullie herinneren zich nog dat ik de rompsbeplating uit papier vervaardig. Eerst moet er een onderlaag op de romp komen, deze is uit groene papier gemaakt, op deze laag worden dan de platenstroken getekend, welke stroken "OUT" stroken zijn en welke "IN" stroken zijn. Als alles getekend is, moeten eerst de IN platen opgelijmd worden, waar de OUT platen nadien opkomen. Ik heb ook de twee ankerkokers in de romp gelijmd en in vorm gevijld.

de fotos:
photo4.jpg
photo3.jpg
photo15.jpg
photo13.jpg
photo7.jpg
photo12.jpg
photo25.jpg
photo29.jpg

Laurent
 
En nu de bovenbouw: op een ondergrond van triplex werd er een laag 0,6 mm dik carton gelijmd (ouwe "Corn Flakes" doos) , op deze carton gaat de hele bovenbouw opgelijmd worden. de wanden zijn uit dezelfde 0,6 mm carton gemaakt, er waren op de bovenbouw twee soorten deuren, enkele in hout, de rest was van metaal. de patrijspoorten zijn met zo'n schoenmakerstang gemaakt, de "houten" dekken zij uit een 1mm dik bruine harde carton die van een archiveerdoos komt, je kan deze kopen in sommige copieercentras of bij andere krantenwinkels, de luchtkokers zijn eveneens uit papier gemaakt, de schouw en de boten ook.


IMGP1595-1.jpg
IMGP1601.jpg
IMGP1633.jpg
photo30.jpg
photo11.jpg
photo19.jpg
IMGP1935.jpg
IMGP1949.jpg
photo21.jpg
photo34.jpg
photo28.jpg
photo35.jpg

de volgende stap was het bouwen van de stoomlieren en de stoomankerlier. allemaal gebouwd in papier, de assen zijn in 1mm dik messingdraad, ik heb ook de drijfstangen erop gezet, ze zijn gemaakt uit 0.5 mm messingdraad.

de lieren:

photo1.jpg
photo5.jpg
photo9.jpg
photo10.jpg
photo12.jpg

ankerlier:

de tandwielen zijn ook in papier, wel zonder tanden, je ziet ze toch niet op deze schaal.

photo3.jpg
photo13.jpg
photo20.jpg
photo22.jpg
photo25.jpg
IMGP2213.jpg
photo29.jpg

Laurent
 
Roer is gedaan met een stuk gegalvaniseerde plaat, komend van dezelfde oude VHS apparaat die ik voor de voorsteven gebruikte:
photo19.jpg

Hieronder de schroefaskoker, schroefraam (2mm dik epoxy), schroef en roer
photo17.jpg

de schroef komt van bij Raboesch, heeft een diameter van 35 mm, ik heb de bladen aangepast, zij waren te breed voor zo'n koopvaarder van de jaren 1920, ik heb ook aan de naaf een meer realistiche profiel gegeven, dit werd allemaal met vijlen gedaan. Groot probleem was dat ik een schroefas van 3mm wou gebruiken, terwijl de schroef een M4 schroefdraad heeft. De oplossing was om de schroefdraad weg te werken, de naaf werd dus geboord met een 4mm dik boor, stilletjes met de hand gedraaid (boor vastgezet in een schroefbank, schroef op de boor laten komen en lichtes met de hand draaien) om te vermijden dat heel de schroef beschadigd zou worden, ik heb dan een buis van 4/3 mm in de naaf gestoken, de schroef is dan op de as met een M3 vijs met ingezonken kop vastgezet:
photo7.jpg
photo12.jpg

de blokken zijn uit 0,3 mm dik "bristol" papier gemaakt:
photo6.jpg
photo23.jpg
photo7.jpg

Ik heb later vastgesteld dat deze papiren "poelies" heel breekbaar waren, ik heb ze dus met een messingdraad moeten omringen, om ze te kunnen aan de verschillende steunen vast te zetten.

de stutten aan de verschansing, ook uit papier:
photo6.jpg
photo27.jpg
photo18.jpg

Laurent
 
En maar verder bouwen, he?

Hieronder de standjes die ik voor mijn reling gebruik, de bovenste standjes in messing zijn ontworpen voor RC modellen, sterker dan de onderste die uit koper-nickel-zink legering bestaan. In mijn geval heb ik dus de messing standjes gebruikt, de onderste foto laat zien dat ik een stalen draadje gebruikt heb om de bovenste draad te maken, om meer stevigheid.
photo7.jpg
photo21.jpg

Ik heb aan boord van mijn model dezelfde stuursysteem toegepast dan op het echt schip, stuursysteem die uit een stalen draad bestaat tussen het roer en de stuur stoommachine die in de bovenbouw zat. Ik heb natuurlijk hier geen stoommachien ingebouwd, roer wordt door een servo bediend. Voordeel is dat alles bereikbaar blijft indien er iets kapot gaat.
photo21.jpg
photo32.jpg
photo34.jpg

Jullie hebben dus kunnen begrijpen dat ik een "el cheapo" modelbouwer ben, hier hoe ik mijn houten vloerroosters bouw:
photo4.jpg

Ik heb met het programma "Paint" op de PC een tekening gemaakt, dit tekening wordt op een bruine carton gedrukt, het wordt dan op maat geknipt en gelijmd waar nodig, de houten kap rond het noodstuursysteem is ook uit carton gemaakt:
photo6.jpg
photo9.jpg
photo17.jpg

links een rooster in echte hout, in Duitsland gekocht, met de laser vervaardigd, en rechts mijn veel goedkopere oplossing:
photo14.jpg

Hoe ik mijn "houten" wielen maak, uit dezelfde 0.3 mm dik carton:
photo11.jpg
photo12.jpg

Alles samen "t'hoop" gezet:
photo30.jpg
photo31.jpg

Goed genoeg voor een model op schaal 1/100, nee?

de open kluisgaten:
photo29.jpg
photo15.jpg
photo16.jpg

de navigatielichten, met daaronder de rode en groene zijlichten:
photo18.jpg
photo20.jpg
photo22.jpg

de ankerkettingsstoppers:
photo35.jpg
photo37.jpg

Het model zoals het twee maanden geleden uitzag:
photo1.jpg
photo13.jpg
photo22.jpg

Laurent
 
En hier is ze dan, op het water, daarom dit bouwverslag in de R/C gedeelte, en niet in de houtsbouw gedeelte. Model is nog niet volledig afgewerkt, de ditjes en de datjes, die veel tijd vergen, moeten nog zorgvuldig gedaan worden:
photo43.jpg
photo37.jpg
IMGP2505.jpg
IMGP2516.jpg

Indien er vragen zijn, schiet maar los!

Laurent
 
Dat ziet er goed uit, mijn complimenten.

enne welkom terug.
 
tog een vraagje : is dat brouslijm die je gebruikt ? (van die gele watervaste lijm)

en zo ja waarom brous lijm en geen gewone witte watervaste lijm ?
 
Wat leuk om terug een werkje van je te zien, heb er al in levende lijve mogen bewonderen in Brussel, en ze zijn mooi, wat leuk om terug dezelfde manier van romp platen te zien in papier, zalig gewoon, mijn complimenten Laurent.
 
:wow: Laurant.
Deze zou ook nog niet misstaan in bij het papier/karton.
Knap hoe je de bovenbouw van karton maakt.
Heb ik wel een vraagje: hoe maak je het karton watervast?

Fred
 
Bedankt allemaal!

de lijm die ik gebruik voor de romp is van dat bruine stroopige lijm, op PU basis, EU norm: D4, Voordeel van dat lijm is dat het opzwelt tijdens het drogen, alle kleine spleten tussen de latjes worden daarmee gevuld.

alle andere houtwerk en papierwerk is met D3 witte houtlijm gelijmd. Ik dun altijd mijn witte lijm met water (ongeveer 50/50) om papier te lijmen, gaat beter daar de lijm in het papier opgezogen wordt, is ook zuiniger.

hout, papier en carton is waterdicht gemaakt met een PU hars die G4 noemt. G4 polymeriseert door vochtigheid in het materiaal en in de lucht, hout/papier/carton wordt daarmee volledig geplastificeerd en wordt keihard en waterdicht. G4 wordt door Vosschemie vervaardigt en kan verkregen worden bij al de "plastics" specialisten (deze die ook glasvezel en polyester/epoxy harsen verkopen)

Heel kleine stukken in papier zijn met CA lijm gelijmd, wordt nog harder dan met G4, maar is minder watervast.

Laurent
 
Ik heb ook al eens het geluk gehad om sommig van Laurent's schepen live te mogen aanschouwen. En stuk voor stuk zijn het echte pareltjes.
Ook dit exemplaartje mag gerust tot die categorie gerekend worden.

Klasse Laurent!!




Droop
 
Prachtig al dit werk. Vooral de vindingen van de delen uit de video speler spreken mij wel aan. kanp uitgedacht. Een vraagje nog. Dat G4 spul...kun je dat met de kwast opbrengen?. En is dit dik of erg dun vloeibaar?. En is het nog te schuren na droging?. En zoals ik begrijp hoef je er geen harder in mee te mengen?. Dus uit de pot op de romp?.

Ron.
 
@ Ron G 4 zeer dun vloeibaar dringt diep in het hout, en word zeer hard en vrij grote chemische bestendigheid. Na epoxy de beste weerstand tegen vocht :dry: word ook gebruikt als echtlaag voor polyester.
 
Hey schoonste Off van het Belgische leger, ge vliegt er nogal in, dit wil juist lukken we zijn gisteren nog over uw boten bezig geweest. Welkom terug en nog veel bouwverslagen posten he! Deze ziet er weeral goed uit! :wave: De groeten van de mannen van de Bewap SAF :wave:
 
Hoi Laurant,

in de eerste plaats welkom terug!!
een verslag die je hier even laat zie van een prachtige stoomer.
Het zou een droom zijn als ik later deze ook eens zou kunnen nabouwen.
Nog veel vaar plezier man!!!!
 
dag allemaal,

G4 is inderdaad gemakkelijker te gebruiken dan epoxy, in de zin dat er niets vermengd moet worden, gewoon uit de fles de nodige hoeveelheid nemen, aanbrengen, en klaar is kees...

Hey schoonste Off van het Belgische leger, ge vliegt er nogal in, dit wil juist lukken we zijn gisteren nog over uw boten bezig geweest. Welkom terug en nog veel bouwverslagen posten he! Deze ziet er weeral goed uit! :wave: De groeten van de mannen van de Bewap SAF :wave:

Dag Jean-Marie,

ik kom volgend jaar naar SAF, ik werd aangeduid als marineman bij de HOO examenscommisie, ik heb eerst een briefing volgende week vrijdag, wij gaan misschien mekaar tegenkomen...

Het zou een droom zijn als ik later deze ook eens zou kunnen nabouwen.

Dag John,

waarom zou dat niet kunnen, ik heb de plannen thuis liggen...

Laurent
 
dag allemaal,

nog een updat'ke.

Ik moest nog 6 stoomlieren bouwen, zij zijn volledig uit papier gemaakt, behalve de twee assen die in messing zijn, de bouw is heel vereenvoudigd, de "rivet counters" zouden het anders aanpakken. De messing drijfstangen moeten nog in mekaar gesoldeerd worden en aan de lieren gebracht..
IMGP2651.jpg
IMGP2652.jpg
IMGP2653.jpg

alles werd met de hand en pinseel geverfd, Humbrol acrylic #33
IMGP2656.jpg
IMGP2659.jpg
IMGP2660.jpg
IMGP2661.jpg


ik heb dan de twee luchtkokers naar de achterste ruim gemaakt:
IMGP2654.jpg
IMGP2655.jpg

en ook geschilderd:
IMGP2658.jpg

"dry fit" op de model:
IMGP2662.jpg
IMGP2663.jpg
IMGP2664.jpg
IMGP2665.jpg
IMGP2666.jpg
IMGP2667.jpg

Tot een volgende keer!

de groetjes,

Laurent
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan