Hoofdsponsor

1/35 Plusmodel kerkruïne voor Sd.Kfz.7/2

Volg mijn voorgangers in deze .
Die vleugel verdiend een eigen setting in ander omgeving.
 
Ik ben blij eens te lezen dat er nog mensen zijn die denken dat het geheel overdreven vol begint te worden.

Ik heb Steven reeds meerdere malen persoonlijk ontmoet en hierover aangesproken. Hij weet dat ik zijn modelbouw skills en durf enorm apprecieer maar hij weet ook dat ik het principe “less is more” indachtig ben.

De ruïne is heel mooi alsook de kapel maar het geheel gaat verloren in de algemene setting. Laat ons niet vergeten dat het de bedoeling is dat een flak halftrack voor de kerk komt te staan.
Hier heb ik al een eerste probleem: flak voertuigen blijven meestal in open lucht of op de weg staan omdat ze bewegingsvrijheid moeten hebben voor hun bewapening.
De plaatsing van de hele mooie kapel staat te dicht bij de kerk maar tot daar aan toe, ik begrijp waar Steven naar toe wil, maar het zou beter zijn indien hier een ander (klein) voertuig of enkel soldaten zouden gebruikt worden.

Ook valt mij op dat de kerk erg beschadigd is en de kapel niet want het glasraam is zelfs onbeschadigd maar dat komt misschien nog en werd nog niet uitgevoerd.
Met de metalen sierornamenten op de grond kan ik ook moeilijk om. Sierornamenten waren en zijn duur en zijn steeds te vinden op plaatsen waar ze weinig risico op beschadiging oplopen en dus niet op de grond. Kan mij niet herinneren dit al gezien te hebben bij kerken in Frankrijk.
De grafstenen zijn ook zo iets. In Frankrijk liggen de doden begraven naast of achter de kerk, dichter bij elkaar dan bij ons het geval is maar nooit in een boog. Ten andere, ze liggen veel te dicht bij de weg die voorzien is op het diorama. Grafstenen van die ouderdom liggen tevens wel altijd ergens verzakt.

Die vleugel is een knap staaltje werk maar hij heeft geen plaats in het diorama. Daarbij ligt hij “onnatuurlijk “ want iets dat valt zal altijd met het zwaarste punt eerst naar beneden vallen en dat is hier de motor. Toegegeven, de motor ligt onderaan en geklemd, ik begrijp het idee, maar het is te veel.

Dus nogmaals, enorm bewondering voor de reeds geleverde prestatie maar het oorspronkelijke idee is volgens mij een eigen leven beginnen leiden waarbij ik vrees dat het zou kunnen eindigen met de tegenwoordig op diorama’s zoveel voorkomende eendjes, kippen, vogels of een kat op de muur. Less is more ! Laat de blik van de toeschouwer niet afdwalen van het onderwerp dat zijn aandacht diende te trekken. Of de kerk met de kapel en de piloot (dat ik persoonlijk en heel goed en origineel idee vind) of de halftrack met alles er op en er aan.
 
Enkele verduidelijkingen, met alvast de opmerking dat de meeste van Erwin's argumenten wel degelijk ook door mij voorspeld en overwogen zijn. Sommige had ik zelfs al van anderen gehoord, dus moet er wel iets mee gedaan worden.
- de sierornamenten zijn niet bedoeld als metaal, het is de bedoeling dat dit gewoon een stenen of betonnen parement gaat voorstellen dat voorkomt dat de niveaus gaan verzakken. Daar had evengoed nog een partij bakstenen voor gebruikt kunnen zijn, dus vond ik dit op deze manier interessanter en een manier om een grotere hoeveelheid van mijn aangekochte plaat te besteden die vermoedelijk voor de meeste volgende projecten weinig toepassingen zou hebben. Om die reden is er ook een volle plaat achter gekleefd. Dat alles was niet op voorhand gepland en uiteraard zou alles er nog beter uitzien als er meer plaats tussen was, en realistischer als het terrein evenwijdig aan de kerk zou lopen (maar dat zou er dan weer saai uitzien).
- het Flakgebeuren wordt verondersteld al achter de rug te zijn. De Flak die ik hier eerder als voorbeeld op de foto toonde, reed overigens ook in het stadscentrum rond, waarschijnlijk niet in een risicosituatie. Als er elementen uit elkaar gehaald worden, zullen het echter niet de kerkruïne en de half-track zijn.
- de vleugel is alleen de moeite om af te werken als ik ook een motor kan vinden. Ik heb wel al een plan om een set van Resicast te zoeken met een verwante motor, die dan ineens in 1/35 zou zijn. Maar hij is niet op het net terug te vinden en Resicast staat momenteel net in de steigers blijkbaar, dus daar vind je momenteel geen stockgegevens. Sowieso komt de halftrack eerst en zien we daarna nog wel wat we er mee aanvangen.
- de piloot is ook wel te leuk om weg te laten, maar misschien is er een manier om de indeling te verbeteren op het dio. Moet ik nog uitzoeken.
- er zijn voorlopig geen beestjes gepland.
 
Voor alle duidelijkheid: ik weet dat die sierornamenten bedoeld zijn om te fungeren als steen.
De vermelding van die beestjes is een algemene verwijzing naar vele diorama's die we tegenwoordig te zien krijgen op beurzen en waar het diertje zogezegd niet mag op ontbreken.
 
Mijn reactie op dit topic heb ik maar onderverdeeld in drie kopjes, zodat de lezer zelf kan kiezen of hij iets leest en zo ja, welk deel.

Iets positiefs
Ik zou dit topic willen voordragen als studiemateriaal voor beginnende diorama-scratchbouwers. Via Play-Doh en karton, photo etch en stalen patroonplaten, resin en alles wat een normaal mens (en zij die buiten dat kader vallen) kan/kunnen bedenken, komt dan een totaalbeeld tot stand dat realisme vindt en effectief in uitvoering is.

Kritische noot
Overigens, nog even terug naar het begin van de bouw, vind ik het wel een beetje cliché dat er dan nog maar eens zo'n uitgedoste priester inclusief bijbel zou worden ingezet. Ik begrijp best dat de dioramabouwer een duidelijk beeld wil neerzetten, een eerste oogopslag-herkenning van de situatie wil faciliteren. Misschien beoog je een (nog niet beschreven) choque-effect, door de combinatie religieus gebouw PLUS vernield zijn van dat gebouw (dus er is geen priester meer nodig), PLUS een overleden soldaat misschien, aan wie de priester zijn laatste sacrament toedient (dus er is alsnog een priester nodig)? Zelfs met zo'n (op zich misschien origineel) idee, kan ik niet wennen aan de combinatie tussen religieus gebouw dat verwoest is en aanwezigheid van een priester, doet me dit veel te veel denken aan de welbekende maniertjes van de cliché dioramabouwers. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, of zijn bepaalde cruxen nog niet verteld in dit topic.

Weer iets positiefs / twee typen diorama's
Begonnen met wat positiefs, vervolgens een kritische noot, eindigend met weer wat positiefs.. voor mij persoonlijk hoeft een diorama niet slechts één onderwerp te hebben. Er zijn in mijn optiek eigenlijk twee hoofdsoorten diorama's: eentje met één focus point, één centraal verhaal; en eentje met diverse kleine verhaaltjes. In die tweede versie zitten her en der grapjes verstopt, zoals een eekhoorn verstopt achter een boom die een lijntje coke snuift juist vóór een kookwinkel of voor een cokes-fabriek. Denk ook aan de alompresente urinerende soldaat die lachend omkijkt naar zijn collega's en niet opmerkt dat zijn straal luttele centimeters verwijderd is van een schrikdraad in de wei. Even verderop aan diezelfde schrikdraad ziet de geamuseerde kijker een bordje met daarop de waarschuwing 'attention', voorzien van een bliksemschicht-symbool. Liefst een Duitse soldaat natuurlijk. Of een tank met daarachter een slinger van blikken, ten teken van recent huwelijk van één van de zich in de tank bevindende soldaten. Aan die slinger bijvoorbeeld de tekst "Gratuliere Ulli!" of "Just married and divorced" of zoiets. Makkelijk te bedenken (het bovenstaande werd verzonnen tijdens het typen) en leuke easter-eggs voor de kijker.

Ik vind beide typen diorama's een eigen bestaansrecht hebben en kan ze elk waarderen, stiekem het diorama vol situaties en grapjes nog wel het meest omdat dat mijn aandacht langer trekt. Wie al eens in het onvolprezen Miniworld Rotterdam is geweest (=gigantisch miniatuurtreinbanencomplex), weet wat ik bedoel. Ik heb ooit 's een inhoudelijke post geschreven over de twee typen diorama, maar kan deze nu helaas niet vinden.

Succes met de verdere ontwikkeling (zo mag dit project toch wel genoemd worden) van dit prachtige toonstuk.
 
Uiteindelijk is het de maker die beslist wat het wordt.
En is het aan de kijker wat hij er van vind.
Als fan van diorama's ben ik benieuwd naar eind resultaat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan