Dit jaar was deze quote op meerdere vrijdagavondse kwissen voorgekomen, maar je kan natuurlijk niet missen. Nu de plooibare dinosaurussen op zijn, heb ik hier van Pegasus nog maar één kit en dat is de "Great White", alias de carcharodon carcharias of witte haai. In tegenstelling tot de vorige vinylkits is dit een "tweemediakit" met onderdelen in polystyreen en vinyl. Het verschil merk je alleen als je eraan voelt, dus laten we eens kijken wat we aan de haak hebben.

De typische Pegasus-verpakking die niet zoveel voorstelt als je er op duwt. Gelukkig zijn de onderdelen niet erg kwetsbaar, want verschillende waren al losgekomen van de sprue.

Het grootste stuk haai is het lijf, dat een kant op gezwaaid is. De buitenste haaiendelen zijn allemaal in vinyl. Er is nog wel een interieur in plastic om wat stevigheid te bieden aan de kopnaad.

Met deze kit koop je in feite twee in een. Er zitten twee volledige haaienkoppen bij, een met opengesperde bek en een andere iets sympathiekere. Van beide moet je de onderkaak apart monteren.

Een assortiment aan vinnen genoeg om een grote pot soep van te maken.

De staart is ook apart. Er is een duikerfiguur in vinyl om de haaienkooi te bemannen. Die moet ook nog geassembleerd worden met een duikfles.

De haaienkooi is dan weer uit polystyreen en er is wel wat flash op de gietramen. De kwaliteit van de stukken lijdt daar niet onder en eventuele warping van de tralies kan in dit geval niet zo'n kwaad. Twee afzinkgewichten zijn ook voorzien in twee helften.

Zowel de haai als de kooi moeten volgens de handleiding op hun eigen voetstuk. Ik speel met de gedachte om dit in te gieten, maar er zou wel een massieve hoeveelheid epoxy voor nodig zijn. Ik heb er ook over gedacht om de scéne uit de film na te maken waar de haai in de boot springt, helaas vind ik dat soort boot niet in schaal 1/35. Dat is de schaal waarin de acteurs uit de film zouden overeenkomen met de filmhaai, die veel groter gebouwd was. Het zou dan full scratch moeten worden en ik zou geen gebruik kunnen maken van de kooi en de duiker. Figuren in 1/35 zouden makkelijker te bekomen zijn.

Ik had eerder al eens een dry-fit getoond van de twee opties.

Dit boek lag ooit in de FNAC in Antwerpen, zo'n dertig jaar geleden. Het begint met de wetenschapsgeschiedenis van de haaienstudie en de beschrijving van de verschillende genera. Ik heb er nu uitsluitend de foto's van de witte haai uitgehaald, meteen ook de indrukwekkendste aangezien er een haaienkooi en aas gebruikt worden. ik krijg de indruk dat de boxart op een van deze foto's gebaseerd is.

Er moet dus eerst gekozen worden voor de juiste kop. Ik heb al een ideetje om de andere kop te benutten voor een van de lopende projecten, eens zien hoe dat uitpakt.
Laatst bewerkt: