Hoofdsponsor

1/400 Pat's QM II [wip]

Kleine logistieke update : (gisteren vergeten te vermelden) telefonisch de GMM PE set besteld bij de Grenadiers.

Deze dus :
gms400-9M.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er een hele mooie PE-set uit B:
Weet je al of de website van De Grenadiers klaar is ? Ik ben ze op de Airshow in Florennes tegen gekomen, en toen zeiden ze dat er een site ging komen waar je online kunt bestellen.
Ongeloofelijk hoeveel update en PE-sets ze hebben bij De Grenadiers.

Veel succes ermee

Pascal :))
 
Neen, ik geloof niet dat ze al een website hebben.
En inderdaad, ze hebben ongelooflijk veel aftermarket spullen, omdat dat nu eenmaal hun (zijn) specialiteit is, voor een gewone kit ben je daar dus niet aan het juiste adres (tenzij het natuurlijk al veranderd is sedert ik daar de laatste keer geweest ben).
 
Gelukkig heeft je vrouw de juiste keuze gemaakt met het construeren van de hoofdader.Ik was er,eerlijk gezegd,op aan het wachten,op welke manier dat zou gaan gebeuren.

Door deze manier te gebruiken(weet uit eigen ervaring dat dit de gemakkelijkste en beste oplossing is cute),heb je dit probleem al snel opgelost.Ik heb er enige tijd over moeten denken...

Gelukkig ook dat jullie de romp zwart hebben gemaakt aan de binnenzijde.Zo weet je zeker dat er nooit enig lek licht door de rompwand heen zal gaan schijnen.Anders lijkt het op een Kerstboom :s.

Gaat in ieder geval,naar mijn smaak,geweldig.

De PE set,dat ziet er ook fantastisch uit...ben er erg benieuwd naar......

Ron.
 
Tjah, we hadden het maar af te kijken van jouw werk he homie :k

Ondertussen heb ik deze morgen een compatibiliteitstest uitgevoerd met betrekking tot de verf.
Bij het tegen het licht houden, blijkt er nog steeds (na 4 lagen zwart aan de binnenkant) licht door te stromen uit hoekjes.
Daarom werd besloten ook de romp aan de buitenkant met Motip mat zwart te gaan spuiten.
Echter moesten we eerst zekerheid hebben dat we daarna Tamiya grijze en witte primer konden aanbrengen.
Uit een test op een incompleet model is gebleken dat dit na 2 uur droogtijd geen problemen oplevert (althans na 20 minuten is er nog niets te zien van barsten of blazen, toch maar voor alle zekerheid wachten tot morgen).
 
Erg jammer,dat jullie eer zoveel lagen op moeten aanbrengen.Ik heb destijds een laag revell zwart aangebracht,dat bleek voldoende.

Bye the way....vergeet niet,dat de rompbuitenwand niet zwart is!!...

Dus maak aub niet de fout om gewoon zwarte paint ertegen te spuiten,dat is fout.

De rompkleur is donkergrijs ongeveer.

Ik geef je hierbij een link erbij,zo kun je meteen alles goed volgen wat de rompkleuren betreft.Ik heb bij de mix revell verf gebruikt.

Modelbrouwers.nl modelbouw :: De Queen Mary II door Homeghost klaar 08-02-2007

Pas dit aub ook toe,jullie gaan al zover erin,dus moet je dit ook juist toepassen:k.

Ron.
 
Geen nood hoor Ron, de verf is reeds gemengd, stond overigens ook in de instructies he.

Momenteel ligt ze weer te drogen na een laag grijze Tamiya primer aan de buitenkant, daarna zal het gemengd (Revell)grijs aangebracht worden.
 
hallo Ron ik zou je graag nog een paar vraagjes willen stellen over de QM2,ik zou graag al die lichtbakjes willen maken maar weet niet welk plastiek jij er hebt voor gebruikt is dat hard plastiek of zacht plastiek ,want ik, Patricia, ging het proberen met dat zelfde soort plastiek als waar dat koperdraad op bevestigd is (daar hebben we een stuk van een kabelgoot voor gebruikt),de vraag is zou dat ook lukken ,Jij bent onze enige leraar die in stappen ons kan vertellen en met duidelijke foto's hoe wij het moeten doen om dat resultaat te behalen om alles te doen werken van verlichting .Ron jij hebt echt prachtig werk geleverd proficiat Applaus

Patricia
 
Laatst bewerkt:
Zo, en ondertussen ligt ze in haar eerste grijs-mengeling te drogen.

PatriciasQMII.jpg

PS : Ron, kan je misschien eens een fotootje plaatsen van die beroemde Bison kit waarover je sprak bij het vastleggen van het achterste lichtbakje ?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Patricia.

Hieronder even een link van de bison kit.Deze heb ik en gebruik ik nog steeds.In mijn ogen de beste lijm voor grotere en/of verbindingen waar veel kracht op komt.

PE-BISONKIT : BISON KIT 50ML LIJM : Bison : Nedis

Ik heb de lichtbakken gemaakt van abs kunststof.En wel gezaagd uit hoekprofielen welke je gewoon in de bouwmarkt kunt kopen.Dit zijn die hoekprofielen,welke je op de hoek monteert als je kunststof schrootjes in je huis monteert.(wel veel hoekprofiel woorden;P).

Deze bakjes heb ik eerst in elkaar gemonteerd met secondelijm.En daarna de bakjes aan de binnenkant bekleed met aluminiumfolie.Zo verspreid het led licht zich nog vele malen beter.

Daarna,na het in lijmen van de leds in de bakjes op de juiste plaats(ook met secondelijm),heb ik de bakjes tegen de rompwand aan gelijmd met dus de bisonkit.

Pas wel de lichtbakjes vorm aan(aan de open zijde)aan de rompvorm,waar je ze gaat monteren.Zo gaan ze dan mooi en netjes recht hangen.

En soldeer hier later dan pas de weerstandjes en de kabels aan,de romp is er breed genoeg voor.

Ron.
 
Mooi schip dat jullie daar aan het bouwen bent dancooper. Mijn complimenten.

Even een heel domme vraag maar waarvoor staat eigenlijk de PE van PE-set. Gaat het hier over polyethyleen? En hoe kom je te weten of er zo een set bestaat van het model dat je aan het bouwen bent?

Waarschijnlijk weet zowat iedereen dit maar voor mij is dit iets onbekend. ^^

De electronische dingen zijn voor mij ook chinees maar het is mooi om te volgen hoe je dit plaatst.
 
PE = Photo Etch

Ik meen gelezen te hebben dat dit onderdelen zijn in lichtmetaal, geproduceerd met behulp van een computer, waardoor er veel meer detail kan in worden gestoken dan in de traditionele gegoten plastic onderdelen.

(ik hoop dat mijn uitleg correct is)
 
Hallo, inderdaad Dirk, je uitleg is zo goed als correct.
Je heb pe-setjes uit koper, maar even goed uit staal. Photo etch slaat op de manier waarop ze gemaakt worden, hoewel er tegenwoordig dus wel lasers aan te pas komen, die toelaten om niet enkel de siluetten uit te snijden, maar ook nog eens details aan te brengen in platte stukjes.

Hoe kom je er achter of er een setje bestaat voor je kit ? Gewoon via internet zoeken natuurlijk Michel. Voor de meeste plastic kits bestaat er wel een setje (alvast voor de meeste kits van de zogenaamde "mainstream"merken (de grote merken dus).
Behalve natuurlijk sets voor een specifieke kit bestaan er ook nog setjes die generisch zijn, detaillering voor diverse doeleinden, zeg maar (voorbeeld : prikkeldraad, gordels enz...nog extremer zelfs, Eduard heeft een 1/72 Fokker DrI, die uit bijna niets anders dan pe bestaat)
 
Nog wat info over PE :

Zo kan je het zelf maken :
Starship Modeler - Making Your Own Photo-etched Parts

Als er iemand op dit forum zulke zaken op bestelling zou kunnen maken, dan zal die persoon wel een klein centje kunnen bijverdienen !! Kandidaten ?
(Denk bijvoorbeeld maar eens aan de logo's die je op auto's vind, in PE ziet dat er veel beter uit dan met een decal)

Groeten

Pascal
 
Hartelijk bedankt voor alle uitleg. Ik had het dus duidelijk mis met mijn polyethyleen wacko.

Weer iets bijgeleerd cute
 
Ramp o ramp...
We hebben duidelijk mr M op bezoek. Nadat het donker grijs een paar dagen heeft kunnen uitharden had ik dit met tamiya tape netjes afgeplakt om het onderschip haar rood-achtige kleur te geven.
Nu was het moment gekomen om de tamiya tape weer te verwijderen, met dit als resultaat ...
PatriciasQMII008.jpg

Hmm, aangezien ik diegene was die de tape erop heeft gelegd, ben ik dus de schuldige boos

Wat er nu zal gebeuren... ik heb er werkelijk geen idee van.
 
Danny,

dit is misschien een beetje cynisch maar.......

een vuilniszak met 4 bussen ovenreiniger?????

Welke primer heb je gebruikt? Welke verf heb je gebruikt voor de toplagen?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan