Hoofdsponsor

OO-AMI, civiele 2-zits Fokker D VII

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Ter gelegenheid van een tentoonstelling (in opbouw) in het Archeomuseum te Velzeke werd mij gevraagd of ik enkele vliegtuigmodellen kon bouwen / verbouwen. Het ging hem om een Fokker D VII welke omgebouwd werd naar een civiel 2-zits toestel met Belgische kentekens.

Eerst een beetje geschiedenis waarbij we terugkeren naar het einde van WO1.
Bij de wapenstilstand in November 1918 werd o.a. bepaald dat de Duitsers alle toestellen van het type Fokker D VII dienden over te dragen aan de toenmalige geallieerden. De Fokker D VII werd toen beschouwd als het neusje van de zalm en bleek superieur aan de meeste Engelse en Franse toestellen.

Zo kwam ook België in het bezit van een aantal D VII's die in gebruik bleven tot eind de jaren '20.
Ons toestel werd verkocht in 1931 en werd op 5 september 1931 officieel geregistreerd als civiel toestel OO-AMI.
In 1934 werd dit toestel omgebouwd door SABCA tot 2-zitter.
Nog datzelfde jaar werd de OO-AMI gebruikt bij filmopnames te Mourmelon (F) waar het deelnam bij het draaien van de film "L'Equipage", regisseur Anatole Litvak.
Op 12 november kwam het echter in de lucht in botsing met een Avro 504K en crashte waarbij de piloot gewond werd.

Blijkbaar is het museum in het bezit van onderdelen van dit vliegtuig en van een andere D VII (OO-AMH) en willen zij deze tentoonstellen samen met het model.

Terug naar de kit:
De bouwdoos welke mij ter beschikking werd gesteld is van het merk AB Model. Dezelfde boxart en kit zijn ook uit onder het label Omega Models.

Boxart.jpg

Het is een volledige resin kit maar voorzien van de Belgische civiele registratie decals.

Parts.jpg

De instructies zullen de nodige aandacht vragen,

Instructies 1.jpg

Instructies 2.jpg

Mijn eerste doel is om de in deze kit aanwezige gegevens over te brengen naar een éénzits Fokker D VII zodat de verdeling van het interieur kan opgemeten en geconverteerd worden naar grotere schalen want ik moet hierna nog zo een 1/48 versie maken ook.
Hiervoor gebruik ik deze oude Revell kit ...

Boxart Revell.jpg

waarbij ik hoop om een set photo-etching van Part te integreren...

PE.jpg

bij deze onderdelen die natuurlijk zullen moeten aangepast worden.

Parts Revell.jpg

De instructies van Revell zijn iets simpeler,

Instructies Revell.jpg

en aan documentatie over de Fokker D VII ook geen gebrek.

Docu.jpg

en dit is nog maar de helft van wat beschikbaar is.

We gaan dus eerst een beetje studeren en tekenen.

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Dat wordt er weer eentje om te volgen, dat Revell doosje herken ik onmiddellijk want identiek hetzelfde heb ik ooit, als prille tiener in lang vervlogen tijden ook eens gebouwd. Was voor een prille tiener wel een handig bouwdoosje overigens : je had maar één potje verf nodig :biggrin:

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
zalig weeral goed om te volgen , veel ken ik daar niet van ik weet alleen dat het kon vliegen
Knap ik volg met plezier
Marc

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Begonnen aan de opkuis der stukken.

Hier de resin romp van de AB Model kit na het verwijderen van de gietboom. Een verschil van 3 mm !!!

Bad casting.jpg

De onderdelen komen in het algemeen heel goed overeen met deze van de Revell kit.

Parts comparison.jpg

De witte zijn Revell onderdelen.

Wordt vervolgd...

Ron

Well-known member
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
3mm dat is nogal wat in die kleine schaal :oops: Maar is de romp van de Revell kit niet bruikbaar na wat aanpassingen? Totaal geen verstand van vliegdingen dus is maar een ideetje.

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Er lijkt toch een verschil te zijn aan de neus van het toestel.
Zo te zien lopen de flanken van het kunsthars model helemaal tot de neus evenwijdig, terwijl die van Revell naar elkaar toelopen. Welke van twee is er dan correct ?

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
@ Ron: Ja en neen. Je zou deze kunnen vervangen als je ook de motor vervangt én als je natuurlijk de bovenzijde er af haalt om te verbouwen.

@ Dancooper: Je hebt gelijk, er is verschil. De meeste D VII waren uitgerust met een Mercedes motor maar de resin versie heeft blijkbaar een BMW motor. Volgens ik gelezen heb zou deze enkel bij de allerlaatste versies van de D VII zijn aangebracht hetgeen deze een D VII F zou maken.

De Revell kit voorziet enkel de bovenzijde van de motor terwijl de resin versie een volledige motor brengt met aparte carter pan. Hier schuilt ook al een addertje want als je de motor monteert met carter pan dan kan deze niet in de romp.
Tevens is er ergens verschil als de D VII gebouwd werd bij Fokker zelf of bij Albatros maar dat moet ik nog uitzoeken.

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Ik heb er respect voor dat je zo'n kits wil bouwen. Als er zo'n problemen zijn dat pas ik liever. Ik wil gerust wat schuren, plamuren enz... maar zo een verschil van 3mm op deze schaal vind ik er toch wat over :oops:

Rudi3290

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jul 2018
Erwin, toen ik de eerste foto zag dacht ik omg waar heeft hij deze kit weer van onder het stof gehaald. Dan zag ik dat het een resin kit was. En dacht amaai als die dingen maar goed loskomen, want hou ouder die resin hoe fragieler die stukken worden. Ik was niet veel verder in het bekijken en het lezen dat ik al zag van het grote verschil. Ikhoop echt dat de rest beter gaat lukken en dat het goed gaat komen met die toestel. Want al bij al is dit wel een mooi vliegtuig.

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Moet deze zeker volgen want wil ook wel een een ww1 vlieger maken in de toekomst.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Moet deze zeker volgen want wil ook wel een een ww1 vlieger maken in de toekomst.
Pascal, deze Revell D VII zou een goede starter zijn want deze heeft bijna geen touwwerk. Hij past met gewoon schilderwerk of met de 5 of 7 kleurige camouflage die je kan kopen als decals. Genoeg kans om te oefenen.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Vandaag beetje uit mijn comfortzone getreden.

Met het resin toestel als voorbeeld, overgegaan tot het wegsnijden van de enkelvoudige cockpit van de Revell D VII.

Snijwerk.jpg

Links de resin, rechts de Revell.

Vervolgens beide helften verbonden middels tape, een stuk balsa gesneden uit een plankje, gepast en op maat geschuurd.

Balsa.jpg

Twee openingen geboord voor de cockpit en ringen gemaakt van een stuk spiraalveer. Als teststukje lijkt me dit al redelijk geslaagd.

Nu gaan we ons eerst bezig houden met het interieur van beide toestellen.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
@ Michel: het verschil werd redelijk gemakkelijk weggesneden en geschuurd. Daarna kreeg de onderzijde 2x een laag Motip autoplamuur en werd vlak geschuurd.

@Rudi3290: Die oude en rare kits zijn uitdagingen hé Rudi maar ze kunnen inderdaad mooie resultaten opleveren. De kwaliteit van de resin is een beetje afwachten. De romp is dik, de andere onderdelen lijken fragieler. Je kan maar hopen dat er nergens luchtbellen zijn achtergebleven want die zijn dikwijls aanleiding tot breuken.

Ron

Well-known member
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Toch maar gekozen om de Revell kit op te offeren Erwin :LOL:

Bovenaan