Hoofdsponsor

1/72 OO-AMI, civiele 2-zits Fokker D VII

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Ter gelegenheid van een tentoonstelling (in opbouw) in het Archeomuseum te Velzeke werd mij gevraagd of ik enkele vliegtuigmodellen kon bouwen / verbouwen. Het ging hem om een Fokker D VII welke omgebouwd werd naar een civiel 2-zits toestel met Belgische kentekens.

Eerst een beetje geschiedenis waarbij we terugkeren naar het einde van WO1.
Bij de wapenstilstand in November 1918 werd o.a. bepaald dat de Duitsers alle toestellen van het type Fokker D VII dienden over te dragen aan de toenmalige geallieerden. De Fokker D VII werd toen beschouwd als het neusje van de zalm en bleek superieur aan de meeste Engelse en Franse toestellen.

Zo kwam ook België in het bezit van een aantal D VII's die in gebruik bleven tot eind de jaren '20.
Ons toestel werd verkocht in 1931 en werd op 5 september 1931 officieel geregistreerd als civiel toestel OO-AMI.
In 1934 werd dit toestel omgebouwd door SABCA tot 2-zitter.
Nog datzelfde jaar werd de OO-AMI gebruikt bij filmopnames te Mourmelon (F) waar het deelnam bij het draaien van de film "L'Equipage", regisseur Anatole Litvak.
Op 12 november kwam het echter in de lucht in botsing met een Avro 504K en crashte waarbij de piloot gewond werd.

Blijkbaar is het museum in het bezit van onderdelen van dit vliegtuig en van een andere D VII (OO-AMH) en willen zij deze tentoonstellen samen met het model.

Terug naar de kit:
De bouwdoos welke mij ter beschikking werd gesteld is van het merk AB Model. Dezelfde boxart en kit zijn ook uit onder het label Omega Models.

Boxart.jpg

Het is een volledige resin kit maar voorzien van de Belgische civiele registratie decals.

Parts.jpg

De instructies zullen de nodige aandacht vragen,

Instructies 1.jpg

Instructies 2.jpg

Mijn eerste doel is om de in deze kit aanwezige gegevens over te brengen naar een éénzits Fokker D VII zodat de verdeling van het interieur kan opgemeten en geconverteerd worden naar grotere schalen want ik moet hierna nog zo een 1/48 versie maken ook.
Hiervoor gebruik ik deze oude Revell kit ...

Boxart Revell.jpg

waarbij ik hoop om een set photo-etching van Part te integreren...

PE.jpg

bij deze onderdelen die natuurlijk zullen moeten aangepast worden.

Parts Revell.jpg

De instructies van Revell zijn iets simpeler,

Instructies Revell.jpg

en aan documentatie over de Fokker D VII ook geen gebrek.

Docu.jpg

en dit is nog maar de helft van wat beschikbaar is.

We gaan dus eerst een beetje studeren en tekenen.
 
Dat wordt er weer eentje om te volgen, dat Revell doosje herken ik onmiddellijk want identiek hetzelfde heb ik ooit, als prille tiener in lang vervlogen tijden ook eens gebouwd. Was voor een prille tiener wel een handig bouwdoosje overigens : je had maar één potje verf nodig :biggrin:
 
zalig weeral goed om te volgen , veel ken ik daar niet van ik weet alleen dat het kon vliegen
Knap ik volg met plezier
Marc
 
Begonnen aan de opkuis der stukken.

Hier de resin romp van de AB Model kit na het verwijderen van de gietboom. Een verschil van 3 mm !!!

Bad casting.jpg

De onderdelen komen in het algemeen heel goed overeen met deze van de Revell kit.

Parts comparison.jpg

De witte zijn Revell onderdelen.

Wordt vervolgd...
 
3mm dat is nogal wat in die kleine schaal :oops: Maar is de romp van de Revell kit niet bruikbaar na wat aanpassingen? Totaal geen verstand van vliegdingen dus is maar een ideetje.
 
Er lijkt toch een verschil te zijn aan de neus van het toestel.
Zo te zien lopen de flanken van het kunsthars model helemaal tot de neus evenwijdig, terwijl die van Revell naar elkaar toelopen. Welke van twee is er dan correct ?
 
@ Ron: Ja en neen. Je zou deze kunnen vervangen als je ook de motor vervangt én als je natuurlijk de bovenzijde er af haalt om te verbouwen.

@ Dancooper: Je hebt gelijk, er is verschil. De meeste D VII waren uitgerust met een Mercedes motor maar de resin versie heeft blijkbaar een BMW motor. Volgens ik gelezen heb zou deze enkel bij de allerlaatste versies van de D VII zijn aangebracht hetgeen deze een D VII F zou maken.

De Revell kit voorziet enkel de bovenzijde van de motor terwijl de resin versie een volledige motor brengt met aparte carter pan. Hier schuilt ook al een addertje want als je de motor monteert met carter pan dan kan deze niet in de romp.
Tevens is er ergens verschil als de D VII gebouwd werd bij Fokker zelf of bij Albatros maar dat moet ik nog uitzoeken.
 
Ik heb er respect voor dat je zo'n kits wil bouwen. Als er zo'n problemen zijn dat pas ik liever. Ik wil gerust wat schuren, plamuren enz... maar zo een verschil van 3mm op deze schaal vind ik er toch wat over :oops:
 
Moet deze zeker volgen want wil ook wel een een ww1 vlieger maken in de toekomst.
 
Moet deze zeker volgen want wil ook wel een een ww1 vlieger maken in de toekomst.
Pascal, deze Revell D VII zou een goede starter zijn want deze heeft bijna geen touwwerk. Hij past met gewoon schilderwerk of met de 5 of 7 kleurige camouflage die je kan kopen als decals. Genoeg kans om te oefenen.
 
Vandaag beetje uit mijn comfortzone getreden.

Met het resin toestel als voorbeeld, overgegaan tot het wegsnijden van de enkelvoudige cockpit van de Revell D VII.

Snijwerk.jpg

Links de resin, rechts de Revell.

Vervolgens beide helften verbonden middels tape, een stuk balsa gesneden uit een plankje, gepast en op maat geschuurd.

Balsa.jpg

Twee openingen geboord voor de cockpit en ringen gemaakt van een stuk spiraalveer. Als teststukje lijkt me dit al redelijk geslaagd.

Nu gaan we ons eerst bezig houden met het interieur van beide toestellen.
 
@ Michel: het verschil werd redelijk gemakkelijk weggesneden en geschuurd. Daarna kreeg de onderzijde 2x een laag Motip autoplamuur en werd vlak geschuurd.

@Rudi3290: Die oude en rare kits zijn uitdagingen hé Rudi maar ze kunnen inderdaad mooie resultaten opleveren. De kwaliteit van de resin is een beetje afwachten. De romp is dik, de andere onderdelen lijken fragieler. Je kan maar hopen dat er nergens luchtbellen zijn achtergebleven want die zijn dikwijls aanleiding tot breuken.
 
Toch maar gekozen om de Revell kit op te offeren Erwin :LOL:
 
Die resin kit is een ramp. Telkens ik een klein onderdeel wil lossnijden breekt het met ongekend enthousiasme.
Rest mij dus niet anders dan alles te herbouwen voor zover dit mogelijk is.
De stuurpedalen en stuurkolom zijn niet meer te redden, een onderdeel van de motor brak in 4 stukken toen ik pas begonnen was met het op te kuisen. Ik hou al mijn hart vast tegen dat we aan de struts beginnen.

Engine.jpg

Behoudens dat zitten we ook met een slechte pasvorm.
De ondervleugel diende eerst verlijmd te worden vooraleer de onderzijde kon effen geschuurd worden.
De resin stoelen voorzien voor de cockpit zijn te breed en moeten dus versmald worden.
Het onderdeel links aan de motor is datgene dat in 4 stukken brak. Ik moest het direct op de motor verlijmen want in mijn handen was het een ramp. Toen de motor hierna gepast werd bleek die schuin te staan en diende dat stuk in dikte geminderd te worden.
Aan het uitlaatstuk heb ik bijna drie kwartier gewerkt om dit op te kuisen zonder het te breken.

Er zal nog veel gevloekt worden vrees ik.
 
Leuke hobby toch modelbouw :LOL: Maar zeker al een erg oud kitje dat de resine zo breekbaar is.
 
Hier zie ik het resultaat met het balsa hout en begrijp de andere topic.
Vermits ik er niet veel van ken behoud ik mij van enig commentaar maar volg nog steeds met aandacht.
 
@ Ron: Ja en neen. Je zou deze kunnen vervangen als je ook de motor vervangt én als je natuurlijk de bovenzijde er af haalt om te verbouwen.

@ Dancooper: Je hebt gelijk, er is verschil. De meeste D VII waren uitgerust met een Mercedes motor maar de resin versie heeft blijkbaar een BMW motor. Volgens ik gelezen heb zou deze enkel bij de allerlaatste versies van de D VII zijn aangebracht hetgeen deze een D VII F zou maken.

De Revell kit voorziet enkel de bovenzijde van de motor terwijl de resin versie een volledige motor brengt met aparte carter pan. Hier schuilt ook al een addertje want als je de motor monteert met carter pan dan kan deze niet in de romp.
Tevens is er ergens verschil als de D VII gebouwd werd bij Fokker zelf of bij Albatros maar dat moet ik nog uitzoeken.
Ja Erwin dat zijn kits voor masochistische bouwers. Het ergste vond ik altijd die kabels tussen de 2 vleugels. Toen bouwde ik nog op 1/72 . Nog veel moed. Willy.
 
Rudi, het toestel wil niet meewerken en een breuk aan de neus is het gevolg daarvan.

Breuk.jpg

Bij het droog passen van de motor stelde ik vast dat deze veel te hoog boven de romp van het vliegtuig kwam. Vermits de motor representatief met zijn eigen steun is gegoten, kon ik daar niet aan vijlen.
Enige volgende optie was om het in de kit aanwezige voetstuk te verminderen in hoogte (witte stuk op de foto) maar het enige bruikbaar materiaal hiervoor was een handbeitel. Aanvankelijk ging alles goed, de motor werd herhaaldelijk gepast maar bij het weghalen van het laatste stukje schoot mijn beitel uit en eindigde die door de romp. Mijn vloek moet tot op straat hoorbaar zijn geweest.
Ik heb het stukje horen vallen maar tot nu niet terug gevonden. Had dit model mijn eigendom geweest, dan was dit vermoedelijk in de vuilbak terechtgekomen op dat moment.
Door dit voorval was het voor mij gisteren "over en out" en moest ik alles laten bezinken.

Maar het model is niet van mij en ik heb een belofte te vervullen dus moest mijn grijze massa maar eens beginnen werken en dat heeft ze de voorbije nacht ook gedaan.
Over naar plan B met de PE set van Part welke ik op de Revell Fokker ging aanbrengen.
Daar steekt PE bij om de neus van het toestel te vervangen en dus tijd om te kijken of dit bruikbaar is.

PE neus.jpg

Zoals je ziet zijn die stukken wat te groot maar zou het niet kunnen dat de resin neus in feite wat te klein is?

Quote Willy:
dat zijn kits voor masochistische bouwers
Ja Willy en vanaf nu komt dit trekje naar boven want nu is het zeker een erezaak om dit toestel af te werken.

Komen we dus terug bij de motor terecht.
Vandaag ook effe gegoocheld naar het verschil tussen een Mercedes D.III (standaard in de meeste D VII's) en een BMW IIIa motor (ingebouwd in de laatste series D VII F) en het blijkt dat deze kit én deze op 1/48 van Revell beide BMW motoren hebben.
Het grote uiterlijke verschil zit hem in het stuk aan de linkerzijde van de motor, ik dacht dat dit inlaatspruitstuk noemt.

Motor L.jpg

Dit stukje, dat gisteren zo vriendelijk was om in 4 te breken, is typisch voor de BMW IIIa.

Verder bleek dat de motor bijna volledig verborgen zat onder zijplaten die raar genoeg ook in de resin kit steken maar natuurlijk veel te dik zijn.
De uitlaat aan de rechterzijde moet trouwens boven op die plaat liggen.

Motor R.jpg

Er staat dus nog veel prutswerk te wachten.
 
Je, je hebt wel je werk eraan, maar zo te zien los je de problemen toch telkens netjes op.
 
Bij gelezen en best onder de indruk wat je allemaal aan het doen bent.
Gaat goed komen en het is goed dat je het moet afwerken want dan komen de geweldige oplossingen er die nu te zien zijn.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan